• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Huis prepared maken

F

forumlid 1447

Gast
Huis prepared maken is voor mij, kelder in orde, genoeg eten en drinken voor minimaal 3 maanden, en denk nu over het elektrische na.
Het zou leuk zijn als ik mijn legerradio's al kan laten draaien op eigen stroom. (ongeveer 15 stuks, jongste 1978)
 

petroman

SHTF Expert
Ik maak me eigenlijk alleen zorgen over een flinke storm, windhoos of iets dergelijks.
In één klap is je bescherming weg door natuurkrachten die je niet kan stoppen.
Wateroverlast en bosbranden idem dito.

Als je 15 radio's nodig hebt dan stel ik voor minimaal 3 leger aggregaten aan te schaffen.
Of te gaan sparen voor 2-3 goede :D
 
F

forumlid 1447

Gast
Niet allemaal tegelijk nodig, en het zijn Leger ontvangers, die kunnen op 24 Volt.
En om ze te onderhouden moeten de lampen regelmatig opgewarmd worden.
Met mijn Telefunken 639 ELK , (sorry kan het niet laten) kan ik het hele radio spectrum al aan.
Commercieel, maritiem, zeevaart, en alles wat niet gescrambled wordt.
Heb ook nog mijn zender-ontvangers.(7 stuks)
Ben hier zeer tevreden, ik blijk niet de enige verzamelaar/beheerder te zijn.

Maar even voor de goede orde, :fluit::fluit::fluit:
Dit meld ik aan de meeste mensen die het over mijn beheer plan hebben.

Je lijkt mijn directrice wel.

De conversaties over dit onderwerp met de directrice en schatbewaarder.
Zij: "heb je zoveel radio's nodig?"
Ik "Sorry, maar ik bezit geen radio,s ik repareer en beheer ze voor volgende generaties". :lol:
Vraagt ze "hoeveel Radio's heb je" zeg ik "22?"
Zij "Hoeveel antennestekkers (connectors) zitten daar op?"
Ik:"Langdraad, Raamantenne en gewone antenne";
Zij: "3 per stuk is dus 65?":confused:
"Waarom dan zoveel extra stekkers? Sommige kun je op meerdere van die bakken gebruiken"
Ik: "Connectors!!! En dat zijn geen bakken maar machines met een ziel"
Zij:"Stekkers dus"
Ik: "Voor als er een connector kapot gaat"
Zij: "Ze zijn van zilver en zijn leger-proef dus onverwoestbaar, en je kan er een andere kabel aan vastsolderen"
Ik: "Ja , maaaaar, als er een kapot gaat, dan moet ik reserve hebben"
Zij: "Oké maar meer dan 500?"

Ik: "Hoeveel kleren heb jij?"
Zij: "Hij kan weer niet winnen zeker?"

En dan is het even stil en vraag ik naar haar schoenen, en dan keert de rust weder, 2 Uur beeld maar geen geluid.:p
 
F

frans81

Gast
Niet allemaal tegelijk nodig, en het zijn Leger ontvangers, die kunnen op 24 Volt.
En om ze te onderhouden moeten de lampen regelmatig opgewarmd worden.
Met mijn Telefunken 639 ELK , (sorry kan het niet laten) kan ik het hele radio spectrum al aan.
Commercieel, maritiem, zeevaart, en alles wat niet gescrambled wordt.
Heb ook nog mijn zender-ontvangers.(7 stuks)
Ben hier zeer tevreden, ik blijk niet de enige verzamelaar/beheerder te zijn.

Maar even voor de goede orde, :fluit::fluit::fluit:
Dit meld ik aan de meeste mensen die het over mijn beheer plan hebben.

Je lijkt mijn directrice wel.

De conversaties over dit onderwerp met de directrice en schatbewaarder.
Zij: "heb je zoveel radio's nodig?"
Ik "Sorry, maar ik bezit geen radio,s ik repareer en beheer ze voor volgende generaties". :lol:
Vraagt ze "hoeveel Radio's heb je" zeg ik "22?"
Zij "Hoeveel antennestekkers (connectors) zitten daar op?"
Ik:"Langdraad, Raamantenne en gewone antenne";
Zij: "3 per stuk is dus 65?":confused:
"Waarom dan zoveel extra stekkers? Sommige kun je op meerdere van die bakken gebruiken"
Ik: "Connectors!!! En dat zijn geen bakken maar machines met een ziel"
Zij:"Stekkers dus"
Ik: "Voor als er een connector kapot gaat"
Zij: "Ze zijn van zilver en zijn leger-proef dus onverwoestbaar, en je kan er een andere kabel aan vastsolderen"
Ik: "Ja , maaaaar, als er een kapot gaat, dan moet ik reserve hebben"
Zij: "Oké maar meer dan 500?"

Ik: "Hoeveel kleren heb jij?"
Zij: "Hij kan weer niet winnen zeker?"

En dan is het even stil en vraag ik naar haar schoenen, en dan keert de rust weder, 2 Uur beeld maar geen geluid.:p

Die Telefunken ELK 639 heb ik 15 jaar geleden nieuw in de verpakking gekocht met alle toebehoren .
Dit via een BW veiling .
Ik heb hem weer verkocht aan een blinde zendamateur .
Ja hartstikke blind maar een gehoor daar zeg je u tegen .
Man kwam met zijn broer .
Ik had er geen enkele antenne op . Hij wou maar 1 ding horen op een bepaalde frequentie .
En als ie dat hoorde was ie meteen verkocht .
Vraag mij niet waarop ie teste maar hij was meer dan tevreden .
 
F

forumlid 1447

Gast
Die Telefunken ELK 639 heb ik 15 jaar geleden nieuw in de verpakking gekocht met alle toebehoren .
Dit via een BW veiling .
Ik heb hem weer verkocht aan een blinde zendamateur .
Ja hartstikke blind maar een gehoor daar zeg je u tegen .
Man kwam met zijn broer .
Ik had er geen enkele antenne op . Hij wou maar 1 ding horen op een bepaalde frequentie .
En als ie dat hoorde was ie meteen verkocht .
Vraag mij niet waarop ie teste maar hij was meer dan tevreden .

Deze gigant kan alles aan wat niet gescrambled wordt. Dit apparaat is van 1969-1970.
Duitse krachtpatser, Siemens kon er niet tegen op.
Veel moderne apparatuur kan er nog steeds niet van winnen.
Afstelling is met de hand dus perfect te sturen.
De marine kocht deze vroeger voor vele duizenden gulden, marken, ponden, etc.
De antenne aansluitingen (Connectors) zijn origineel in het zilver.
4 Antenne ingangen, en een antenne versterker blaast hij er tussenuit.
Met een ijzerdraadje aan de verwarming hoor je de russen al brullen.
 
F

frans81

Gast
Deze gigant kan alles aan wat niet gescrambled wordt. Dit apparaat is van 1969-1970.
Duitse krachtpatser, Siemens kon er niet tegen op.
Veel moderne apparatuur kan er nog steeds niet van winnen.
Afstelling is met de hand dus perfect te sturen.
De marine kocht deze vroeger voor vele duizenden gulden, marken, ponden, etc.
De antenne aansluitingen (Connectors) zijn origineel in het zilver.
4 Antenne ingangen, en een antenne versterker blaast hij er tussenuit.
Met een ijzerdraadje aan de verwarming hoor je de russen al brullen.

De prijs was meerdere TIG duizend marken .
Het zal ook op www te vinden zijn .
Ik had de inkoop bonnen erbij ;)
Service manuals en kist met vele nieuwe onderdelen .
Losse kist met onderdelen heb ik 500 euro voor gekregen
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Niet allemaal tegelijk nodig, en het zijn Leger ontvangers, die kunnen op 24 Volt.
En om ze te onderhouden moeten de lampen regelmatig opgewarmd worden.
Met mijn Telefunken 639 ELK , (sorry kan het niet laten) kan ik het hele radio spectrum al aan.
Commercieel, maritiem, zeevaart, en alles wat niet gescrambled wordt.
Heb ook nog mijn zender-ontvangers.(7 stuks)
Ben hier zeer tevreden, ik blijk niet de enige verzamelaar/beheerder te zijn.

Maar even voor de goede orde, :fluit::fluit::fluit:
Dit meld ik aan de meeste mensen die het over mijn beheer plan hebben.

Je lijkt mijn directrice wel.

De conversaties over dit onderwerp met de directrice en schatbewaarder.
Zij: "heb je zoveel radio's nodig?"
Ik "Sorry, maar ik bezit geen radio,s ik repareer en beheer ze voor volgende generaties". :lol:
Vraagt ze "hoeveel Radio's heb je" zeg ik "22?"
Zij "Hoeveel antennestekkers (connectors) zitten daar op?"
Ik:"Langdraad, Raamantenne en gewone antenne";
Zij: "3 per stuk is dus 65?":confused:
"Waarom dan zoveel extra stekkers? Sommige kun je op meerdere van die bakken gebruiken"
Ik: "Connectors!!! En dat zijn geen bakken maar machines met een ziel"
Zij:"Stekkers dus"
Ik: "Voor als er een connector kapot gaat"
Zij: "Ze zijn van zilver en zijn leger-proef dus onverwoestbaar, en je kan er een andere kabel aan vastsolderen"
Ik: "Ja , maaaaar, als er een kapot gaat, dan moet ik reserve hebben"
Zij: "Oké maar meer dan 500?"

Ik: "Hoeveel kleren heb jij?"
Zij: "Hij kan weer niet winnen zeker?"

En dan is het even stil en vraag ik naar haar schoenen, en dan keert de rust weder, 2 Uur beeld maar geen geluid.:p

Je kan nooit genoeg reservedelen hebben! Zeker niet bij dit soort spul :)
 

Stiefbeen

Prepper
Gooi een hoop glascherven in je tuin onder het raam, wat gebroken huisraad erbij en spijker je huis dicht met hout dat er uit ziet alsof het al heel wat te verduren gehad ( schroeiplekken, grafitti). Je huis ziet er dan zo onaantrekkelijk uit dat ze liever bij de buren gaan kijken!
 
F

frans81

Gast
Gooi een hoop glascherven in je tuin onder het raam, wat gebroken huisraad erbij en spijker je huis dicht met hout dat er uit ziet alsof het al heel wat te verduren gehad ( schroeiplekken, grafitti). Je huis ziet er dan zo onaantrekkelijk uit dat ze liever bij de buren gaan kijken!

Of juist niet .
Slooppanden die te opvallend dichtgetimmerd zijn trekken juist aandacht .
Ook vroeger viel er genoeg te halen .
Ik zou juist moeite doen om binnen te geraken .
Met die rotzooi er allemaal omheen en deuren open oké.
Dan zou ik misschien doorlopen haha.
 
L

LadyPrepper

Gast
Ik vind het lastig, het eigen huis en zou denk ik toch liever naar een BOL gaan. Eigen huis is randstedelijk, ligt onder zeespiegel, is weliswaar vrij goed beveiligd maar los van het huis is er in de stad weinig. We hebben geen moestuin, geen eigen water en gaskachels ipv hout. Zodra de stroom uitvalt en gas niet meer beschikbaar is wordt het penibel, ondanks de voorraad mogelijkheden en de kelder (alleen bij een nucleaire ramp zou dat mijn voorkeur hebben).
 

Roel

Mankinds only hope
Tja...(ik begin wel erg vaak zo volgens mij, dan ben ik nog aan het denken geloof ik)...;)
Voordeur driedubbele sloten, houdt wel even tegen, maar geen uren. Achterdeur serre, enkel slot. Achterdeur boerderij, enkel slot plus twee redelijke grendels. Duurt ook wel even.
Baanderdeuren, zware balk die door valbeugels op zijn plek wordt gehouden, grendel boven, valgrendel onder. Denk dat ze daar wel een tijdje zoet mee zijn. Zijdeur van de deel, enkel slot en zware balk.
Nou dan zullen ze indien het snel moet het dubbel glas moeten inslaan, maakt geluid genoeg denk ik.
Verder een 7.5 Kva dieselaggregaat (permanent) waar het hele huis op kan draaien plus een hoeveelheid diesel.
Water maken we ons wat minder zorgen om met veel IBC containers, regenvaten en een grote vijver. Oh ja, i.s.m. waterfilter uiteraard.
Voer komt het jaar rond uit de moestuin en af en toe een kipje.
Uiteraard is er ook een voorraad bewaarvoer/toiletpapier etc.
Voorraadje sterke drank, wat bier eneh...nou ja de eerste levensbehoeften dus.
Dertig kuub brandhout, een ton steenkool.
Nou ja en als het er op aan komt hebben we de beschikking over een aantal 220 ponders die als 'overredingsgereedschap' kunnen worden ingezet.
Dit laatste klinkt wellicht wat cru, maar vergeet het maar, diegenen die bij je 'op vistite' willen komen hebben dat voorbehoud ook niet.
Het huis is denk ik wel 'prepared' op deze wijze.
Niet in de laatste plaats omdat we samen met onze jongens en buren zelf een heel aardige eh... bende zullen vormen.
Niet iets waar de gemiddelde overvaller graag mee te maken zal willen hebben. :)
Ik denk trouwens ook niet dat men gauw een behoorlijk bewoond huis zal uitkiezen. En weggaan zul je niet gauw, waarom zou je?
Ik denk zelfs dat iemand die alleen woont er baat bij kan hebben om een paar extra auto's op zijn erf te stallen.
Een mogelijke overvaller bedenkt zich wel twee maal voor dat hij een huis kiest waar zo te zien veel mensen thuis zijn.
 

Papillon

Diehard Prepper





Interessant ding , voor redelijk betaalbare prijs, nee petroman ik heb m niet dus kan geen review doen ;) en nee het is geen reclame
 
F

frans81

Gast





Interessant ding , voor redelijk betaalbare prijs, nee petroman ik heb m niet dus kan geen review doen ;) en nee het is geen reclame


Dat is idd een interessante oplossing .
Maar ook voor een andere groep volk is dit een mooi effe pesten item .
Het keert zich tegen de wet . En bemoeilijkt eventuele gecoördineerde invallen .

Maar ja , het is een goede uitvinding en handig in je huis beveiligen . Wel toepassen op geschikte deur en kozijn . De ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel ;)

Mooie bijdrage @Papillon
 
G

gebruiker 3367

Gast
Er zitten ook voordelen aan in een appartement wonen. Ze kunnen niet zomaar met een auto door je muur of pui heen knallen en je zit veiliger bij een overstromingen.
Zelf zit ik en een nieuwbouw (2019) appartement op 3 hoog met aan de voorkant slechts een massieve deur zonder glas, sloten met politiekeurmerk, dievenklauwen etc. Daarbij wil ik zelf nog anti-inbraakstrips en kierstand houders plaatsen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je deur van zowel boven, onder en in het midden goede weerstand biedt. Wiggen aan de binnenkant plaatsen biedt nog eens extra weerstand aan de onderkant. Zelfs al zouden ze de deur opbreken dan hoop ik dat de kierstand houders eventuele indringers nog langer buiten houden. Daarnaast kun je nog denken aan het klaar zetten van massief metalen / aluminium buizen en houders om je deur te barricaderen mocht het echt mis zijn. Al heb ik nog niet kunnen vinden hoe dik deze moeten zijn om een elektrische of accu slijptol te kunnen weerstaan. Een kettingzaag of een bijl zal er iig niet doorheen gaan.

De balkon kant van het appartement bestaat helaas voornamelijk uit glazen kiep deuren. Op drie hoog is het wat lastiger om bij mijn balkon te komen, maar onmogelijk is het niet. Daar ben ik nog niet helemaal over uit hoe ik dat ga aanpakken. Spaanplaat lijkt mij te fragiel om te gebruiken. Misschien dat metalen platen beter zouden werken. Al zou je daar mogelijk ook weer met een slijptol makkelijk doorheen kunnen komen. Vooralsnog denk ik dat metaal meer weerstand zou bieden dan spaanplaat, al zal het ook een stuk prijziger zijn.

En daarnaast alle binnendeuren die geen slot hebben ook nog voorzien van oplegsloten beneden en onder. Mochten ze door de voordeur komen dan bied dat extra vertraging voor mij om de vluchtladder te pakken en vanaf het balkon te vluchten. Pepperspray en wapens zijn ook geen slecht idee om achter de hand te hebben om jezelf en je huis te kunnen verdedigen. Wapenvergunning kost wat geld en tijd om in NL te krijgen, maar dat kan het zeker waard zijn.
 

Flos

SHTF Expert
Volgens mij kan je nog teveel op slot doen ook.
Dat je alles kan afsluiten begrijp ik tegen inbraak of vandalisme.
Hier staat mijn achterdeur altijd los. En veel gewoon open.
Vroeger alarmerende mijn hond nog als er iemand langs achter kwam.
Maar nu is hij pot doof en slaapt door alles heen.
Last van inbrekers heb ik nog maar weinig gehad.
1 keertje maar maar dat is een ander verhaal.
 
Bovenaan