• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Huis prepared maken

petroman

SHTF Expert
Voor de voordeuren: vraag naar een goede reden van woningbeheerder waarom je het gals niet mag vervangen. Leg ook uit waarom: anti inbraak en wijs subtiel op aansprakelijkheid van woningbeheerder als inbraak plaatsvind via glas van voordeur.
Ik weet niet wat voor glas er nu in zit maar je kan bv ook voorstellen dat het glas vervangen wordt door draadglas cq. HR++. Dat is al iets beter.

Beter: een plaat lexaan halen bij de bouwmarkt en die er dan extra tegenaan zetten. Dit geeft ook nog thermische isolatie.
Nog beter: twee stalen U-beugels op de kozijnen of beter muur zetten op 1/3 van onder en bovenzijde. Daar dan een stalen balk in leggen die de deur tegenhoud.
dat hoeft allemaal niet massief te zijn als het maar strak aansluit.

Let er bij alles wel op dat jij er zelf ook minder goed uit kan bij een ramp binnenshuis.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ramen blijven een probleem, groot zwak oppervlakte en vaak goed te bereiken.

Het mooiste zou zijn een hek werk aan de buitenkant (bouw hekken met klein gaas, desnoods twee bouwhekken om het gaas te verkleinen). Deze schroef je vast met beugels en one-way schroeven of met bouten die een speciale vorm hebben, Eventueel met een chemische verankering kitje.

Aan de binnenkant multiplex minimaal 18 mm liefst dikker maar dat word zwaar en misschien onhandelbaar. Hierachter horizontalen balken ter versteviging (vooral als je twee of meer platen per raam gebruikt zorg dan dat de aansluiting van de platen altijd verticaal zijn, contra van de balken.) Met een maximale afstand van 40 cm tussen de balken, deze balken klem je in beugels die verstopt zitten achter bloemetjesgordijnen.
 

petroman

SHTF Expert
Ik weet niet of architectuur voor jaren vast ligt. Kastelen hadden al balken voor de poort, in Italië heb je van die mooie gebogen bloembakhekken die toevallig mooi je raam op straathoogte van tralies voorzien, in Duitsland is het normaal om de buiten jaloezieën mooi in de spouw te laten vallen, veel boerderijen op het platteland alhier hebben luiken voor de ramen. Aan gelaagd glas alleen heb je ook weer niets wat ze wippen de glaslatten er af. Kortom: je kan veel verzinnen maar het zal wel wat duurder zijn.
 

Arisaka

Elementary prepper
Gaas voor de ramen tijdens SHTF is wel een goed iets om voorwerpen tegen te houden die naar het pand gegooid kunnen worden.
Heb zelf nog twee rollen (50 meter p/st) Nato concertina draad. Die kan ik zeer snel uitzetten zodat personen lastiger bij het huis kunnen komen.
Verder heb ik zelf knieschot kasten gemaakt van dikke planken die ik kan gebruiken om voor de ramen te plaatsen.
 

prepass

Elementary prepper

Rataplan

Mankinds only hope
@petroman en @Rataplan kijk eens naar deze oplossing: http://nl.saint-gobain-glass.com/function/2370/1159/voelt-u-zich-beschermd-en-veilig of deze https://www.pilkington.com/en-gb/uk...urity/pilkington-insulight-protect#literature

Is beschikbaar in diverse protectie ranges en is niet heel veel duurder dan reguliere HR++ beglazing. Ik heb wat tests gezien en het is indrukwekkend hoe lastig het is om door dit glas te komen. Heel betaalbaar voor een thuis/BOL oplossing.

Voor anti inbraak heel erg goed, voor shtf, geloof ik niet dat het uit maakt.
Als er 3 man met voornamers op mijn muur beginnen in te werken, zonder de mogelijkheid voor mij ze daarmee te laten stoppen, dan is het een kwestie van uren....dan heb ik het nog maar over een paar mensen en eenvoudig gereedschap.
Is er een zo brutaal en auto of bus op te offeren al dan niet van hem of haar zelf, dan is het een kwestie van seconde, wanneer deze via de gevel naar binnen komt.
Dus bespaar je de moeite, de achterdeur is open....ik ben er vandoor:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

squat23

Elementary prepper
Als er 3 man met voornamers op mijn muur beginnen in te werken, zonder de mogelijkheid voor mij ze daarmee te laten stoppen, dan is het een kwestie van uren....dan heb ik het nog maar over een paar mensen en eenvoudig gereedschap.

Licht aan de woning waarin je woont. Nieuwbouw is vaak elementbouw. Binnenmuren zijn dan beton. buitenmuur gemetseld. Is je spouwmuur gemetseld zijn ze met paar men met voorhamer binnen een uur door je muur. Maar dit kan ook langer duren als muur dubbelsteens is gemetseld. Ligt aan bouwperiode.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Rataplan....... huh? Jij had het toch eerst over enkel HR++ en het tegenhouden van kookluchtjes..... :)

Ja klopt, was gewoon als grap geschreven.
Ik heb wel HR++ glas thuis.
Alleen ik geloof niet in beveiliging van je huis voor een eventuele shtf situatie, waarbij het gezag weg is en bendes het hebben overgenomen.
Dat glas wat je aangeeft vind ik wel interessant als inbraakpreventie voor nu.
Ik kan geen luiken plaatsen, kunststof erker, dan had ik het moeten laten inbouwen destijds en bovendien heb je dan kunstof rolluik, lijkt me ook niet echt alles, kwa stevigheid, kan me vergissen natuurlijk.
Voordeel van kunstof kozijnen is dat er een degelijk stalen binnenframe in zit en de glaslatten bevinden zich aan de binnenkant van het kozijn in tegenstelling tot houten kozijnen.
 

Arisaka

Elementary prepper
uh, wattuh ??
Kasten > ok
dikke planken > ok
kasten voor de ramen > nok

Kasten voor de ramen niet ok? Leek me wel wat haha....
Maar de voorzijdes van de kasten zijn met nieuwe steiger planken (30mm) gemaakt. Deze planken zitten op frames gemonteerd.
Hoef enkel de frames lost te schroeven naar beneden te brengen en voor de ramen te schroeven. Kan alles binnen een uurtje dicht hebben in mijn eentje.
Kasten zijn er dan nog gewoon enkel zonder de frames.
Verder zou ik het hout ook als brandstof kunnen gebruiken en in het ergste geval is er nog de mogelijkheid om er een vlot van te maken. Er zijn betere houtsoorten hiervoor maar het is wel mogelijk :)
 
T

Toef

Gast
Tip om sommige( binnen)deuren te blokkeren, ik kwam hem toevallig tegen op het interweb en moest ik even delen hier.

"de vork lock"

 

Ray

SHTF Expert
Tip om sommige( binnen)deuren te blokkeren, ik kwam hem toevallig tegen op het interweb en moest ik even delen hier.

"de vork lock"

Handig voor deuren die helemaal geen slot hebben. 't Is geen sterk slot, maar 't gaat lawaai maken als je het forceert.
Vorken kosten geen drol bij de kringloop.
Je zou ook iets heel moois wat heel weinig weegt kunnen verzinnen om gebruik te maken van het gat wat in nagenoeg iedere deur zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toef
T

Toef

Gast
Handig voor deuren die helemaal geen slot hebben. 't Is geen sterk slot, maar 't gaat lawaai maken als je het forceert.
Vorken kosten geen drol bij de kringloop.

Tuurlijk het is een vertraging tegen binnendringen en het forceren geeft je een alarmeren.
Zie hieronder de commerciële uitvoering.

yBLhdAm.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Arisaka

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
je kunt ook een kleine wig onder de deur schuiven. Dan gaat ie ook niet zo makkelijk open.
Deze wigjes heb je eventueel ook met een alarm.

 
  • Leuk
Waarderingen: Toef

Ray

SHTF Expert
Tuurlijk het is een vertraging tegen binnendringen en het forceren geeft je een alarmeren.
Zie hieronder de commerciële uitvoering.

yBLhdAm.jpg

Die is er dus al, pffffft, gaat weer een commerciele droom van mij in rook op. Bedankt he! ;)

je kunt ook een kleine wig onder de deur schuiven. Dan gaat ie ook niet zo makkelijk open.
Deze wigjes heb je eventueel ook met een alarm.

Die heb ik idd, maar die bij de kringloop gekochte alarmpjes waren nog beter en multifunctioneler. Twee metalen lips (contact verbreken is alarm), draadje, plugje (eruit is alarm), niet uit te schakelen (zonder klauwhamer oid) en nog 130 dB (nu max 120 dB in de winkel).
 
T

Toef

Gast
Die is er dus al, pffffft, gaat weer een commerciele droom van mij in rook op. Bedankt he! ;)

Sorry Ray, volgens mij heb jij nog dromen genoeg, of waren die niet commercieel :p

Misschien is er verbetering mogelijk van zo'n deur lock, ik denk aan een staaf met keg en soortgelijk deur lock ding ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Arisaka

Elementary prepper
Vergeet ook niet langere schroeven te gebruiken voor het hang en sluitwerk. Nadat de woningbouw nieuw veiligheidsbeslag geplaatst had heb ik gekeken hoelang de schroeven waren. De ene keer waren ze 35mm de andere keer 40mm. Deze heb ik gelijk vervangen voor veel langere. Voor de buitendeuren zou ik ook nog minimaal 2 dievenklauwen plaatsen per deur. Aan de binnenzijde kozijn (zijde sluitkom) zou je ook een metalen strip kunnen plaatsen die op meerdere plekken gemonteerd is met lange schroeven. Hierdoor zal het kozijn veel beter bestand tegen geweld van buitenaf.
Allemaal zeer goedkope maar effectieve middelen.
 
Bovenaan