• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Inmaken in het algemeen.

D

Deleted member 2115

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Mayo
70 graden is genoeg voor het doden van voor de mens schadelijke bacteriën
Ron .
Ik heb de potten gewoon mee laten draaien met gewone afwas. Ik heb het niet vaak gedaan omdat de aanvoer van goedkope groenten toen onbeperkt was.
Vergeet niet dat de inhoud al gekookt was voordat ik dat in de potten storte.
Schoonmaken van de potten werd vroeger gedaan met SODA. (Vegla Handboek)

Gewoon uitproberen denk ik
Het zal wel uitmaken of je liter potten gebruik of twee liter potten. De kern moet natuurlijk ook opwarmen. ALs je groenten ongekookt er in stopt.

Ron sr
 

Erny

Last (wo)man standing
Appelmoes blijft een raar ding om in te maken. Soms gaat het goed, soms ook niet.
Ik gebruik voorgekookte (gestoomde, want komt van de sappan) appelmoes, schone potten en daarna nog op 90 graden wecken.
En toch niet altijd succesvol. Soms schimmel, soms gaat een potje gisten.
Dus ik houd ze in de gaten, degenen in de gevarenzone gaan eerst op. :cool:
En tegenwoordig met een velletje weckplastic ter afsluiting onder de deksel zodat de zuren in de appelmoes de deksels niet aantasten wat ook weer tot bederf kan leiden.

Heel succesvol vind ik mijn groentecurry/stoof die ik in verschillende smaken heb ingemaakt dit jaar. Met grotendeels tomaten/courgettes en voor de rest wat er verder zoal in grote hoeveelheden uit de tuin kwam.
Expres geen vlees erbij want dan is er ook weer meer kans op bederf.

En ook erg blij met mijn voorraad weckflessen gevuld met heerlijke tomatensaus (soms met flink wat knoflook).

Verder heb ik nog een dozijn flessen met appelsap staan en enkele met zwarte bessensap.

En dan nog de potten met augurken, de pepers op het zuur, de pepers op olie etc.

Heel tevreden met mijn inmaakjaar. Volgend jaar nog wat meer potten vullen met meer variatie aan groenten (voor het eigen kant & klare gebruik).
 
D

Deleted member 2115

Gast
Emy
Steriel werken is vaak erg lastig. Een spore/bacterie is voldoende om een pot te bederven.
De Amerikaanse Weckmethode met een schroefdop lijkt mij minder safe dan de Nederlandse met een Stalen/veer/klem.
Heb je bij schroefdoppen de dop niet goed vastgezet dan zuigt de pot lucht aan tijdens het afkoelen
Ik heb ooit als student bij Nutricia kindervoedings afdeling gewerkt. Professoineel onder hogedruk met stoom , hele pellets te gelijk. Daarna, na een jaar werden partijen toch afgekeurd wegens besmetting.

Vroeger bij ons thuis, werden de potten achteraf gekeurd met de ogen en de neus. Als er bij openen een sissend geluid ontstond werd de pot goedgekeurd. Houdbaarheidsdatum was onbekend.

Ron sr
 

Marcov

Prepper goeroe
Hi Mayo
70 graden is genoeg voor het doden van voor de mens schadelijke bacteriën
Ron .
Ik heb de potten gewoon mee laten draaien met gewone afwas. Ik heb het niet vaak gedaan omdat de aanvoer van goedkope groenten toen onbeperkt was.
Vergeet niet dat de inhoud al gekookt was voordat ik dat in de potten storte.
Schoonmaken van de potten werd vroeger gedaan met SODA. (Vegla Handboek)

Gewoon uitproberen denk ik
Het zal wel uitmaken of je liter potten gebruik of twee liter potten. De kern moet natuurlijk ook opwarmen. ALs je groenten ongekookt er in stopt.

Ron sr
Pas daar wel mee op, veel vaatwassers halen de 70 graden niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Mayo

Last (wo)man standing
Dus alleen als je een oude vaatwasser hebt ;)
Ik heb de mijne een paar jaar geleden weggedaan, dus voor mij is t geen optie.
Volgens mij kon die ook niet zo heel heet, maar ik kan het niet meer checken.

Ik hou t gewoon bij mn heet water- en hogedruk weckketels :)

Maar het is een leuk idee!
 
D

Deleted member 2115

Gast
Harry
Nu je dat zegt van die overn, dan zal een magnetron ook wel gaan.

Ron sr
 
J

J.J

Gast
Mijn moeder had de kelder vol staan met wekflessen.
En Donker bruine Antieke grote Keulse potten.
Zij was echt een keukenprinses.
Een dijk van een vrouw, alle hulde.
 

Flos

SHTF Expert
Friet wecken. Hoe ging ik te werk.
Eerst en vooral zorg dat je vastkookaardappelen hebt.
En het liefst grote aardappelen.
Ik ben begonnen met mijn aardappelen te schillen. 5kg.
De geschilde aardappelen worden gespoeld 3 a 4 maal.
Dan friet snijden. Ik heb dit gedaan met de mandoline. ( apparaat om groenten te snijden. )
En dit met de mesjes om dikke friet te snijden. Deze gaan terug het water in en worden terug meerdermaals gespoeld. Al het kleine grut heb ik er uitgehaald terwijl ik steeds opnieuw de aardappelen spoelde.
Als het spoelwater niet meer troebel werd heb ik 1l tulp glazen ( die op voorhand gesteriliseerd waren ) afgevuld. Voor de aardigheid even gewogen hoeveel er in kon. Ongeveer 500gr.
De met friet gevulde glazen opgevuld met water en een klein beetje zout aan toegevoegd.
Ik heb mijn glazen 75min geweckt op 100gr.
Dan een nachtje laten rusten en de klemmen er afgehaald.
Ik ga er volgende week een open doen. Als smaak test.
20200413_145934.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag donderdag friet dag. ( het maakt eigenlijk niet uit welke dag we zijn ik heb altijd wel trek in friet. )
Dus heb ik de pot met de ring die niet 100% zat open gemaakt.
Alles was normaal dus geen lek.
Ik heb eerst de geweckte friet gespoeld.
Dan kort laten uitlekken in het vergiet.
Ik heb de frietjes eerst voorgebakken op 140°
Dan volledig laten afkoelen.
Daarna heb ik ze afgebakken op 180°
En ja een succes. Voor herhaling vatbaar.
20200416_165642.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Ik vraag me af @Flos, zou je deze reeds gegaarde friet niet meteen kunnen afbakken op 180 graden? Of gaat dat een groot verschil in smaak/kwaliteit opleveren?
 

Flos

SHTF Expert
Ik vraag me af @Flos, zou je deze reeds gegaarde friet niet meteen kunnen afbakken op 180 graden? Of gaat dat een groot verschil in smaak/kwaliteit opleveren?
Echt heel gaar waren de frietjes niet. En volgens mij gaat het frituurvet te veel of te snel afkoelen zodat je te vette frieten krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Flos Het duurt dus echt veel langer dan ik had verwacht, voordat zo'n hele weckpot op temperatuur is, normaal kun je drie keer zo'n bosje friet gaar koken in 75 minuten. Als er nog veel water in de friet zit blijft het voorbakken nodig.
 

Flos

SHTF Expert
@Flos Het duurt dus echt veel langer dan ik had verwacht, voordat zo'n hele weckpot op temperatuur is, normaal kun je drie keer zo'n bosje friet gaar koken in 75 minuten. Als er nog veel water in de friet zit blijft het voorbakken nodig.
Daarom schreef ik ook in een ander topic dat ik geen voorstander was om aardappelen te wecken. Er zijn nog andere aardappel bewaar middelen. Want het werk dat je in het wecken steekt is in theorie verloren.
Maar op zich zijn de frietjes lekker dus schreef ik hier voor herhaling vatbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
Het inmaak seizoen komt langzaam opgang.
Vandaag ongeveer 2 weken later dan vorig jaar mijn eerste augurken ingemaakt.
De opbrengst was nog heel pover. Zes augurkjes van 3 cm lang.
Maar ik ben elk jaar trots op mij zelf als ik mijn eerste zelf in gemaakt augurken mag op eten.
Moet nu nog 6 weken wachten. Erg is dat niet als je weet dat de pot die ik begin deze week heb aangeslagen.
Ingemaakt is in juli 2019. Dus ik heb nog voorraad.
Om het potje te vullen heb ik er zilveruitjes bijgedaan.
 
Bovenaan