• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rataplan

Mankinds only hope
Plus nog als je het huis verkoopt de belasting nog even om de hoek komt kijken en een groot deel als belasting eist.
Hoe veel dat is geen idee.

Is dit niet pas het geval wanneer je niet opnieuw investeerd in een huis, maar het geld gaat gebruiken om overige zaken van te doen.
 

Ray

SHTF Expert
Normaal of bittere noodzaak omdat er geen systeem is van een overheid die de rente aftrekbaar maakt ?
Ouders die geld hebben om op te potten, doe effe normaal.
Ik zou mijn kids van alles willen geven maar ik heb het geld niet ! Kom onder je steen vandaan man !
Ja, maakt me echt pissig om dit soort algemeenheden te lezen.

Jouw persoonlijke situatie is niet de norm, morgen wordt het weer koeler. ;)
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@martin Ik zit sinds 2012 in Bitcoin om fundamentele reden en al vele pieken en dalen meegemaakt. Fictief verlies vanaf een top doet pijn en voel je wel, maar mij hoor je er nooit over klagen.
Lange termijn visie helpt daarbij.
 

Marc67NL

Senior Prepper
Rentecurve.
""
Een omgekeerde rentecurve op Amerikaanse staatsobligaties geldt als alarmsignaal voor recessies. Sinds de jaren '60 ging aan elke mondiale recessie een moment vooraf waarop de tweejaarsrente hoger was dan de tienjaarsrente. Het lijkt erop dat dit ook dit najaar weer zal gebeuren. De financiële markten zetten zich schrap voor een recessie.
""
Bron: BNR.

Nette duidelijke uitleg over hoe dat nu zit met die 2-jaars en 10-jaars rente.

Maar ik was vooral benieuwd of ik er wat aan had, in de zin van:
"Wat zijn duidelijke, straight-forward, niet mis te verstane, zonder formule uit te rekenen, snel op te pikken, indicatoren voor een wereldwijde economische crisis".
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Financiële crisis start bijna altijd met een periode van voorspoed. Een bubbel bouwt zich langzaam op tot het barst.

In Nederland zien we het vaak aan de huizenprijzen. Momenteel schieten de huizenprijzen weer de pan uit. Hypotheken, bouwers en verbouwingen ze zijn niet aan te slepen. Daarnaast is de rente nog laag (kan die nog wel om hoog? ) en is er op bepaalde gebieden krapte op de arbeidsmarkt en is de euro redelijk sterk.

De overheid blijft gewoon structureel teveel geld uitgegeven dus de staatsschuld blijft toenemen. Zodra de bubbel ergens klapt, krijg je een kaartenhuis wat in elkaar zakt.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dit voorspelt niet veel goeds...

JP Morgan's top quant warns next crisis to have flash crashes and social unrest not seen in 50 years

  • J.P. Morgan's top quant, Marko Kolanovic, predicts a "Great Liquidity Crisis" will hit financial markets, marked by flash crashes in stock prices and social unrest.
  • The trillion-dollar shift to passive investments, computerized trading strategies and electronic trading desks will exacerbate sudden, severe stock drops, Kolanovic said.
  • Central banks will be forced to make unprecedented moves, including direct purchases of equities, or there could even be negative income taxes.
  • Timing of when this next crisis will occur is uncertain but markets appear to be safe through the first half of 2019, he said.

Kim Dotcom waarschuwt voor crash: “Koop goud en bitcoin”
Internetondernemer Kim Dotcom waarschuwt zijn honderdduizenden volgers op twitter voor een grote economische crisis en roept iedereen op goud en bitcoin te kopen. Hij maakt zich zorgen over de Amerikaanse economie en de enorme schuldenlast van de Verenigde Staten en vreest dat schuldeisers van de Verenigde Staten hun geld niet meer terug zullen zien. Hij denkt dat de dollar uiteindelijk waardeloos zal worden.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zie nu al om ons heen dat veel landen hogere rente en inflatie kennen buiten de EU.

Veel munten staan onder druk en er wordt bij het IMF aangeklopt voor leningen, maar die willen er altijd hervormingen en bezuinigingen voor terug. Zodra een groot land zoals Turkije in de problemen komt, krijgen wij er vroeg of laat ook last van.

China heeft een bubbel die op knappen staat de VS een schuldenberg en dat zijn wereldspelers. Het is een kwestie van tijd.
 

Preppertt

Senior Prepper
Op zich is het wijzen op en voorspellen van een nieuwe crisis natuurlijk niet zo heel moeilijk. Iedereen (en toch is dat "iedereen" weer niet zo zeker) weet dat er weer een keer een crisis gaat komen. Dat die heviger en langduriger gaat worden dan de vorige staat ook vast, hoeveel heviger en hoe je er persoonlijk door geraakt wordt is voor iedereen weer anders. Wat voor mij interessanter is wat je kunt doen om jezelf te beschermen tegen een dergelijke crisis.

Persoonlijk heb ik nu het volgende:
1. Volledig vrij van de bank. Ik heb geen hypotheek, geen schulden.
2. Een deel van vermogen omgezet in zilver, goud en een deel in crypto.
3. Zo min mogelijk geld op de bank. Alleen voor de vaste lasten.
4. Ik ben eigen ondernemer op internet, dus ben een stuk minder afhankelijk van de kunde van mijn werkgever het bedrijf door tegenslagen te loodsen.

Terwijl ik dit aan het typen ben bereikt mij het bericht dat het huis van een goede vriendin op het punt staat verkocht te worden voor 161.00 euro. Het betreft hier een 2-kamer woning van 57 m2 die ze zelf nauwelijks 2 jaar geleden heeft aangekocht voor 105.000. Een prijsstijging van bijna 60% in 20 maanden. Waanzin!
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het echte probleem waar we nu mee zitten is de groeiende schuldenberg en boe die gefinancierd wordt. Wat momenteel gebeurt zou voor de crisis van 2008 ondenkbaar zijn geweest. We blijven geld creëren waar niéts tegenover staat en dat gaat vroeg of laat klappen.

Voorbeeld
De EU landen hebben de ECB opgericht en zijn dus eigenaar van deze toko.
De EU landen hebben geld nodig voor aflossingen en hun veel te grote uitgaven te financieren.
De EU landen geven obligaties uit momenteel tegen zo laag mogelijke rente.

Tussenstation
Grote Beleggers (banken, pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen etc) kopen die obligaties.

ECB eindstation
De ECB koopt voor 50-60 miljard per maand van die obligaties op met name van landen die niet verder in de problemen mogen komen, met geld wat met een druk op de knop gecreëerd wordt. Geld waar dus niets tegenover staat. De EU landen kopen dus feitelijk hun eigen leningen op en omdat dat niet direct mag, is er een tussenstation ingebouwd die aan deze zwendel ook wat mag verdienen.

Krankzinnig dus en de VS doet feitelijk al jaren hetzelfde. Het is wachten tot de boel klapt.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Er zijn momenteel zoveel indicatoren die een nieuwe diepe crisis voorspellen. Nog niet zo zeer in Nederland, want als we onze regering moeten geloven tijdens Prinsjesdag is het allemaal pracht en praal. Nederland is echter zo kleine speler dat het echt niet meetelt op wereld of EU niveau.

In grote landen om ons heen stagneert de economische groei echter al een tijdje en we weten allemaal wat er gebeurt als het punt wordt bereikt van een krimp.

Op dit moment is de geldcreatie groter dan de economische groei. :oops:

We zijn er dus echt bijna. :(
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Het zou mooi zijn als morgen iedereen tegen z'n baas zou zeggen, ik kap ermee, basta. Kap ermee om 90% van mijn arbeidspotentieel uiteindelijk te zien vloeien in de zakken van een zeer kleine elite. Gewoon doen. :)
Dit begrijp ik niet??? Ik zou dolgraag tegen mijn baas zeggen dat ik er mee kap, maar wat dan? Ik heb dan geen recht op een uitkering, maar huur e.d. moeten gewoon elke maand betaald worden. En dat is nog maar op mijn eigen micro-niveau. Wanneer, laten we zeggen, 50% van de beroepsbevolking er morgen mee kapt wie nemen al dat werk dan over, wie vult de supermarkten, haalt het vuil op, zorgt ervoor dat we kunnen tanken, et cetera? Volgens mij is de crisis dan per direct begonnen of zie ik dat verkeerd? :confused:
 

Ray

SHTF Expert
Dit begrijp ik niet??? Ik zou dolgraag tegen mijn baas zeggen dat ik er mee kap, maar wat dan? Ik heb dan geen recht op een uitkering, maar huur e.d. moeten gewoon elke maand betaald worden. En dat is nog maar op mijn eigen micro-niveau. Wanneer, laten we zeggen, 50% van de beroepsbevolking er morgen mee kapt wie nemen al dat werk dan over, wie vult de supermarkten, haalt het vuil op, zorgt ervoor dat we kunnen tanken, et cetera? Volgens mij is de crisis dan per direct begonnen of zie ik dat verkeerd? :confused:
Je begrijpt het juist heel goed. Het systeem gaat echt wel veranderen als idd de boel dan in de soep draait, dan moeten ze wel! Als idd iedereen morgen thuis zou blijven, dan werkt het systeem voor die 0,1% elite niet meer die nu 90% van de opbrengst van jou arbeid opslokt.

Mensen willen wel dat het systeem veranderd, klagen er genoeg over, maar zodra het zou betekenen dat ze niet op vakantie kunnen, hun koophuis moeten verkopen of de auto weg doen, willen ze opeens dat alles bij het oude blijft. Mensen willen een revolutie zonder pijn en dat gaat niet. Ze zoeken liever een paar zondebokken om zich tegen af te zetten, de bijstandstrekker, de zieken en minder validen, de vluchtelingen, de joden, de moslims of wat dan ook, terwijl het systeem zelf rot is.

Je hebt helemaal gelijk dat als alleen jij thuis blijft en staakt, je goed de sigaar bent, het systeem walst over je heen. Zou de helft of zelfs maar 10% het doen, dan zijn de rapen gaar en gaat er wat veranderen.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Ray je hebt helemaal gelijk, het kapitalistisch systeem is niet lang meer in stand te houden. En de verandering die nodig is betekent voor veel mensen achteruitgang.
Jij bent een rasechte revolutionair, maar de meesten zijn dat niet. Die willen het liefst dat alles blijft zoals het is. Ze hebben alleen een leider nodig die het beste met hun voor heeft en die hun kan overtuigen dat verandering noodzakelijk is. Een leider die het beste voor heeft met de totale bevolking kan nooit uit dit politieke partijenstelsel komen, waarbij elke partij alleen opkomt voor de belangen van zijn eigen aanhang en niet voor de belangen van àlle inwoners. Om dat te realiseren zal het hele politieke systeem moeten veranderen, weg met alle politieke partijen en in plaats daarvan individuen met een oplossing voor een probleem. En dan mogen wij, het volk, kiezen welke oplossing wij het beste vinden of het liefst hebben.

Maar, wanneer alleen in NL 50% van de bevolking thuis blijft dan prijzen we ons heel snel, wereldwijd, uit de markt. We moeten het voor een groot deel hebben van de export. Zodra je niet meer kunt voldoen aan de orders (vanwege personeelstekort) wordt je al heel snel gezien als een onbetrouwbare partner... goede naam komt per voet maar gaat per paard. Als 50% zou stoppen kost het alsnog maanden en misschien wel jaren, ook al wil de politiek veranderen, om daadwerkelijke veranderingen juridisch vast te leggen. Dus wat mij betreft zou dat minimaal op europees niveau moeten gebeuren. :D
 

Candyman

Diehard Prepper
Je begrijpt het juist heel goed. Het systeem gaat echt wel veranderen als idd de boel dan in de soep draait, dan moeten ze wel! Als idd iedereen morgen thuis zou blijven, dan werkt het systeem voor die 0,1% elite niet meer die nu 90% van de opbrengst van jou arbeid opslokt.

Mensen willen wel dat het systeem veranderd, klagen er genoeg over, maar zodra het zou betekenen dat ze niet op vakantie kunnen, hun koophuis moeten verkopen of de auto weg doen, willen ze opeens dat alles bij het oude blijft. Mensen willen een revolutie zonder pijn en dat gaat niet. Ze zoeken liever een paar zondebokken om zich tegen af te zetten, de bijstandstrekker, de zieken en minder validen, de vluchtelingen, de joden, de moslims of wat dan ook, terwijl het systeem zelf rot is.

Je hebt helemaal gelijk dat als alleen jij thuis blijft en staakt, je goed de sigaar bent, het systeem walst over je heen. Zou de helft of zelfs maar 10% het doen, dan zijn de rapen gaar en gaat er wat veranderen.


Aan het stemgedrag te zien willen de meeste mensen geen revolutie.
Anders hadden ze wel massaal SP gestemd ofzo.
 

Larik

Diehard Prepper
Je hebt helemaal gelijk dat als alleen jij thuis blijft en staakt, je goed de sigaar bent, het systeem walst over je heen. Zou de helft of zelfs maar 10% het doen, dan zijn de rapen gaar en gaat er wat veranderen.

Dat is speculatie.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray je hebt helemaal gelijk, het kapitalistisch systeem is niet lang meer in stand te houden. En de verandering die nodig is betekent voor veel mensen achteruitgang.
Jij bent een rasechte revolutionair, maar de meesten zijn dat niet. Die willen het liefst dat alles blijft zoals het is. Ze hebben alleen een leider nodig die het beste met hun voor heeft en die hun kan overtuigen dat verandering noodzakelijk is. Een leider die het beste voor heeft met de totale bevolking kan nooit uit dit politieke partijenstelsel komen, waarbij elke partij alleen opkomt voor de belangen van zijn eigen aanhang en niet voor de belangen van àlle inwoners. Om dat te realiseren zal het hele politieke systeem moeten veranderen, weg met alle politieke partijen en in plaats daarvan individuen met een oplossing voor een probleem. En dan mogen wij, het volk, kiezen welke oplossing wij het beste vinden of het liefst hebben.

Maar, wanneer alleen in NL 50% van de bevolking thuis blijft dan prijzen we ons heel snel, wereldwijd, uit de markt. We moeten het voor een groot deel hebben van de export. Zodra je niet meer kunt voldoen aan de orders (vanwege personeelstekort) wordt je al heel snel gezien als een onbetrouwbare partner... goede naam komt per voet maar gaat per paard. Als 50% zou stoppen kost het alsnog maanden en misschien wel jaren, ook al wil de politiek veranderen, om daadwerkelijke veranderingen juridisch vast te leggen. Dus wat mij betreft zou dat minimaal op europees niveau moeten gebeuren. :D

Zie het als een staking, uiteraard moet niet half Nederland nooit meer naar z'n werk gaan.

En ik ben zeker geen 'rasechte revolutionair', slechts iemand die niets meer te verliezen heeft. De tijd van dik betaalde IT baan, dure auto's, hypotheken en zorgen over hoe ik genoeg centjes voor m'n pensioen bij elkaar schraap, is niet meer. Als het hele systeem in elkaar flikkert, moet ik me voornamelijk zorgen maken over m'n eten elke dag.

Maar hebben mensen nu echt niet door dat als het slecht gaat met de economie, je mag inleveren en de publieke sector wordt uitgekleed (leger, politie, zorg, onderwijs), gaat het goed dan staat elke werkgever keihard op de rem bij loonsverhogingen. Sinds de laatste crisis en de opgaande lijn daarna is niemand van het normale werkvolk erop vooruit gegaan, slechts inflatie correctie was hun deel. Nu hakkelen we ongeveer tegen de volgende dip aan, dus de FNV heeft groot gelijk om juist dit jaar flink in te zetten op wat meer loonstijging dan de inflatie.
 
Bovenaan