• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alberto

Senior Prepper
Maar hebben mensen nu echt niet door dat als het slecht gaat met de economie, je mag inleveren en de publieke sector wordt uitgekleed

Het is een kwestie van zelf op de rem te gaan staan voor de crisis toeslaat en in te calculeren wat een crisis kan inhouden.
Net onder je stand leven, zo weinig mogelijk lenen, wat sparen, wat pm, wat cash aanhouden.
Loonsverhogingen en extra's heb je zelf niet in de hand, je uitgaven wel.
Althans, zo doen wij het hier.

PS: elk jaar doen wij hier een "oefenmaandje". Dan gaat de riem er op en leven we als zouden we één inkomen verliezen.
Dat is haalbaar, maar zot moet je niet doen.
Let op, ik spreek hier over ons eigen gezin. Ik maak een ander zijn rekening niet, want ik ken jullie situatie niet.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar hebben mensen nu echt niet door dat als het slecht gaat met de economie, je mag inleveren en de publieke sector wordt uitgekleed (leger, politie, zorg, onderwijs), gaat het goed dan staat elke werkgever keihard op de rem bij loonsverhogingen.
Ik denk dat heel veel mensen dat wel degelijk door hebben... MAAR ze weten niet wat ze daartegen kunnen doen. Het maakt niet uit op welke partij je stemt, van welke vakbond je lid bent of dat je zelfs naar de rechter gaat... er verandert niets!!! De "politiek" (dus niet één partij) bepaalt waar, wie en hoeveel we moeten inleveren en wij dienen dat maar te slikken. En dat doen we ook massaal, omdat we niet zien wat we er tegen kunnen doen. Ik ook niet.
Misschien zal er ook niets veranderen. Ik heb een paar dagen geleden twee filmpjes gezien, ik geloof van @Floesh maar dat weet ik niet zeker meer, over dat we slechts melkvee zijn, slaven die denken dat ze een vrije keus hebben. Heb je die al gezien? Ik vond ze zeer leerzaam. :D

Sinds de laatste crisis en de opgaande lijn daarna is niemand van het normale werkvolk erop vooruit gegaan, slechts inflatie correctie was hun deel.
Tegen mijn vorige werkgever heb ik vorig jaar gezegd dat als ik daar nog 10 jaar zou blijven werken, en toen had ik al 10 jaar voor dat bedrijf gewerkt, ik zeker bij de voedselbank terecht zou komen. Want mijn jaarlijkse "loonsverhoging" was 15 cent bruto per uur. Dus over 10 jaar verdien ik € 1,50 bruto per uur meer. :lol:
Ik heb nu gelukkig een andere werkgever. Ik doe nog steeds hetzelfde werk op dezelfde locatie maar ik heb maandelijks € 400 meer te besteden. Ik hoef jou niet uit te leggen hoe groot dat verschil is (1400 of 1800) en hoe goed het gevoel is dat ik nu iets meer financiële vrijheid heb. Of is die vrijheid slechts schijn? ;)

Ik zie net dat je de filmpjes gezien hebt :).
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik vind het opvallend rustig mbt een volgende crisis. In het nieuws wordt er opvallend weinig over gesproken.

Men lult maar wat over de Brexit en de afgewezen begroting van de Italianen, maar je hoort weinig over de schuldenberg zelf. De Turken hebben een munt die bijna nog volontaleuser is geworden dan de bitcoin. In Frankrijk demonstraties over de hoge brandstofprijzen en de huizenprijzen in Nederland staan weer sky high etc etc.

Nu lijkt het bijdrukken van geld nog wel even te werken maar we gebruiken nog steeds veel olie. Hier loert volgens mij het gevaar.

De Saoedisch dachten er makkelijk mee weg te komen om een journalist in hun ambassade in stukjes te hakken, maar dat lijken ze nu te moeten bekopen.

Met name Trump laat niet zomaar over zich heenlopen. Hij heeft toegestaan dat Iran ook olie op de markt mag blijven aanbiededen en dat zit de Saoedisch niet lekker. Ze dreigen nu de oliekraan dicht te draaien. Een vat olie wat nu slechts 67 dollar kost, zal dan snel omhoog gaan is de verwachting.

Dus worden brandstoffen nog duurder en allerlei olieproducten, energie etc. Dat zou wel eens de aanleiding kunnen zijn voor de nieuwe crisis.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Preppertt

Senior Prepper
Als je de markt bestudeerd zijn er zo veel verschillende aanleidingen voor een crisis. Handelsoorlogen, spanningen Rusland, aandelen All Time High, huizenmarkt, obligaties, staatsschulden, derivaten, bijdrukken van geld etc. etc. Het is echt onmogelijk te voorspellen waar het zal klappen, maar als de eerste domino valt is er bijna geen veilige haven meer om naar uit te wijken.
 
F

forumlid 1447

Gast
De economische groei is er op het moment uit, en men verwacht een krimp van meer dan 7%.
De een zegt 5.5% de ander gaat naar 9%+ ,afhankelijk het corona gebeuren .

Hoe gaan jullie hier op inspelen?
Ben voor een jaar de volgende uitdaging met de vrouw aangegaan.
Zelf ga ik proberen mijn budget te verminderen, en minstens 20% van mijn inkomsten opzij zetten.
Ook ga ik , samen met de schatbewaarder, ons boodschappenbudget proberen te verlagen met 15%.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Het is naar mijn idee niet alleen een stevige recessie die onze koopkracht zal gaan raken, maar ook moeten de enorme schulden die de overheid aangaat om de economie te steunen uiteindelijk door de gewone burger opgehoest worden. Als het niet door belastingverhogingen is, dan wel door bezuinigingen en inflatie of een mix van alle drie. Dat gaat wat sluipenderewijs en wekt minder protest. En dat, er van uitgaande dat de tomeloze geldcreatie door FED en ECB intussen niet leidt tot hyperinflatie en instorting van het fiat-geldsysteem.

Ik probeer mij daar op voor te bereiden door mijn liquide middelen voor een flink deel om te zetten naar meer waardevaste middelen, met name onroerend goed in een buitenland waar ik denk op termijn mijn oude dag door te brengen. Ik probeeer ook binnen het maandbudget van partner-AOW en een mini pensioentje - samen ruim beneden de armoedegrens - rond te komen, want daarmee zal ik het over een paar jaartjes mee moeten doen.
Tot dusver lukt dat vrij aardig, vooral door flink te bezuinigen op vaste lasten.
Mijn eigen woning in Nederland heb ik verkocht en ben verhuisd naar mijn BOL in Polen, een zelfgebouwd tiny-house van 22 m² woonoppervlak met schuurtje er achter. Daardoor geen OZB, water, waterschaps-, afvalheffing en energiekosten meer in Nederland. Goed voor een besparing van ongeveer 200 euro per maand, ouderhoud aan huis, tuin en installaties niet meegerekend. En het huis is te gelde gemaakt, zodat ik het deels voor aankoop van OG kan gebruiken en/of aanvulling van het oudedagsbudget.

In Polen betaal ik jaarlijks minder dan 60 euro aan OZB (podatek nieruchomosci), komt het water gratis uit de put, ongeveer 60 euro per jaar aan flessegas, 75 euro per jaar aan brandhout voor mijn goed geisoleerde huisje en ongeveer 15 euro per maand aan elektra. Geen afvalstoffenheffing want het niet-composteerbare afval verbrand ik zelf (foei!).
Bij elkaar zo'n 35 euro per maand, waarvan ik een deel toch al betaalde toen ik nog in NL woonde.

De BOL in Duitsland is off-grid en kost ongeveer 50 euro per jaar aan OZB (Grundsteuer), 75 euro per jaar aan verwarming want slecht geisoleerd, maar alleen verwarmd als ik er aanwezig ben tijdens koude dagen. Ik moet rekenen op de jaarlijkse aanschaf van een nieuwe 75Ah accu, die ik in Polen koop voor c.a. 75 euro.
Ik moet wel investeren in onderhoud, maar hoop dat t.z.t. terug te verdienen als ik het verkoop als vakantiehuisje, gelegen in een prachtige omgeving.

In de Filipijnen betaal ik voor de bahay kubo, een ander klein kaveltje en het rijstveld minder dan 10 euro per jaar aan OZB (land tax).
Wel is er meer onderhoud aan, vanwege tyfoonschades. En het kost nogal wat om er per vliegtuig te komen al zoek ik natuurlijk de goedkoopste vluchten. Zet daar 100 euro per maand voor opzij. Die kosten komen te vervallen tegen de tijd dat ik er mijn oude dag zal slijten, maar met het slijten op de oude dag moet ik natuurlijk wel rekenen op flinke medische kosten, want dat kan daar praktisch niet tegen redelijke prijs verzekerd worden. Uiteraard wordt er water en energie verbruikt als ik daar aanwezig ben, maar dat valt weg tegen het minderverbruik in Polen of Duitsland.

Doordat Polen geen wegenbelasting heft op auto's tot 3,5 ton, ben ik alleen kosten aan verzekering en onderhoud kwijt, wat met 100 euro per maand te bestrijden is, plus 100 euro per maand voor 2e-hands vervangingsfonds.

De vaste woon- en energie-lasten voor alle locaties samen komen hiermee op ongeveer 50 euro per maand.

Zo probeer ik met een maandbudget van c.a. 850 euro voor 2 personen toch rond te kunnen komen.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@wiliam
Wij gaan helemaal niets veranderen aan onze huidige financiele huishouding naar aanleiding van de corona. De financiele malaise is niet iets nieuws wat ons nu voor het eerst overkomt. Mijn gezin van 5 was in 2008 al goed wakker geschudt wat dat betreft. We hebben destijds de gewoonte opgepakt om ongeveer 25% van ons gezamenlijk maandinkomen te reserveren voor de toekomst, en die gewoonte is gebleven. Want ook al schijnt de zon vandaag, je kan er donder op zeggen dat het binnenkort wel weer zal gaan regenen.

We geven het vorm door middel van een spaarpot waar een buffer staat van ongeveer 3 maandinkomens, gedeeltelijk als euro's op de bank en gedeeltelijk als goud in de kluis. Alles wat er "overloopt" van onze zuinigheid pompen we terug de hypotheek in als extra aflossing, met als termijnambitie om in 20 jaar hypotheekvrij te zijn, inmiddels dus al dik 11 jaar bezig en soort van op schema. Als de kinderen uit huis zijn (dat verwachten we binnen 15/20 jaar, nog ruim voor het pensioen) willen we iets kleiner en minder centraal gaan wonen, de overwaarde van de huidige woning kan dan dienen als extra pensioenaanvulling. Daarbij gaan we ervanuit dat het pensioen dat we werkelijk zullen krijgen slechts 30% zal zijn van wat er nu geprojecteerd wordt. Tenslotte hebben we ook nog zonnepanelen geinstalleerd enkele jaren geleden, die liggen goed op schema om zichzelf binnen 7 jaar terug te verdienen en daarna een leuke jaarlijkse korting op de energie op te leveren.

Verder zit het hem vooral in allerlei kleine (of grotere) dingen in levensstijlkeuzes denk ik, waardoor het mogelijk is om zo'n gedeelte van het inkomen weg te zetten elke keer. Maar wij hebben misschien ook wel makkelijk praten, met ons 1,6x middeninkomen (werken allebei 0,8) en hebben beide heel erg werkzekere vaste banen die weinig (of eigenlijk helemaal niet) afhangen van hoe de economie gaat.
 
F

forumlid 1447

Gast
@De Bezorgde Burger
Wat betreft werk ben ik ook niet zo bang.
Het eerste huis afbetaald in 10 jaar in plaats van 25 met een loon en een uitkering.
In 2005 opnieuw (moeten) beginnen en vanwege alimentatie voor kinderen,
er 10 jaar over gedaan, (2e keer 1e woning) met 2 lonen.
Zijn nu vooral bezig met oppotten, en als de beurs het begeeft, investeren.
Hadden de teugels teveel laten vieren, en nu weer op juiste spoor.
Hadden eerst 2 auto's en sinds 2018 één nieuwe.
Blijkt dat we wegens veiligheidssystemen, minder verzekering betalen.
België berekend wegenbelasting op vermogen voertuig,
en we hebben geen snelwegmotor meer nodig, dus zelfde vermogen.
Wegens zuinigheid veel brandstof besparen, en de wegenbelasting blijft net zo hoog.
Dus de nieuwe, grotere auto, met zijn grotere veiligheid, is wat betreft kosten,
goedkoper dan een kleinere nieuwe auto.
Mensen die dus geld hebben voor een nieuwe ,grotere, auto,
hebben wéér meer voordelen. (iets met duivel en hoop?)
We gaan dus nu voor een uitgavebesparing van 35% tot 40%.
Wel blijven we, omdat we het kunnen, gezond eten.
De ongezonde voeding is, vreemd genoeg, vaak goedkoper dan de gezonde.
 

drent

Diehard Prepper
De economische groei is er op het moment uit, en men verwacht een krimp van meer dan 7%.
De een zegt 5.5% de ander gaat naar 9%+ ,afhankelijk het corona gebeuren .

Hoe gaan jullie hier op inspelen?
Ben voor een jaar de volgende uitdaging met de vrouw aangegaan.
Zelf ga ik proberen mijn budget te verminderen, en minstens 20% van mijn inkomsten opzij zetten.
Ook ga ik , samen met de schatbewaarder, ons boodschappenbudget proberen te verlagen met 15%.
Even rekening houdend met de groeiende sprinkhanenplagen, zou ik eerder het boodschappenbudget ophogen en zorgen voor genoeg voorraad voordat de prijzen (nog meer) stijgen en/of er producten niet meer te vinden zijn en vervangers mogelijk ook niet. Wel natuurlijk kritisch kijkend naar wat er gebruikt wordt en hoe lang het houdbaar is, want ook met pot en blik zit daar in elk geval qua voedingswaarde een grens aan.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De voorraad is de afgelopen weken drastisch verhoogd.
Mochten niet samen de winkel in, dus 2 volle karren. :) :)
En dan erna de waspoeder gaan kopen.
WC papier houden we nu op peil, voorraad is normaal al groot genoeg.
Eerst halveerde we de voorraad en kochten dan nieuw.
En NEE we gaan niet uit onze voorraad leven om te bezuinigen.
Gewoon vanaf punt NU, alsof we geen voorraad hebben, wel natuurlijk roteren.
 
Bovenaan