• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Is Tesla een hype of echte ‘gamechanger’?

Ray

SHTF Expert
Dat is een keerzijde van het gemak wat de meeste consumenten toch wel willen hebben.
Als je iedere keer voor een update naar een garage moet, krijg je pas klachten.

De update voor de orkaan, stelde de auto in staat de accu's dieper dan normaal te ontladen, wat natuurlijk niet goed is voor de levensduur van de accu's, maar op zo'n moment zal je dat worst zijn. Als prepper zou je het liefst zelf zo'n knopje op 't dashboard willen.

Nieuwe technologie, nieuwe voordelen en nieuwe nadelen.
 

Ray

SHTF Expert
Noorwegen, het land dat ver voorop loopt op het vlak van elektrische wagens, overweegt een ‘Tesla-taks’ in te voeren. Die kan oplopen tot ruim 8.800 euro.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171012_03127614
Ze hebben het over elektrische auto's van meer dan twee ton. Helaas vermeld deze krant er niet bij of dat om twee ton in euro's gaat of om meer dan 2000 kg.

Ah, kijk, andere bronnen bevestigen dat het om het gewicht van de auto gaat.
Noorwegen overweegt op een aantal elektrische wagens een wegenbelastingen in te voeren. De maatregel zou worden opgelegd aan voertuigen met een gewicht van meer dan twee ton.
Bron: https://nl.express.live/2017/10/16/noorwegen-elektrische-wagens/

Het zal hier niet anders gaan. Tegen de tijd dat ze ingeburgerd raken zal er weer belasting betaalt moeten worden. Op dit moment betalen ze in Noorwegen nagenoeg niets en mogen ze ook nog op de busbaan rijden. Ook dat voordeeltje zal wel geschrapt worden als het aandeel elektrische voertuigen stijgt.
 
D

Deleted member 101

Gast
Het is nogal riskant om met een Tesla te rijden, blijkt uit artikel;

In 2016 verongelukte de Mark van der Heijden met zijn Tesla op een stuk rechte weg van de Hilversumsestraatweg in Baarn. Onderzoek heeft nu uitgewezen dat naar alle waarschijnlijkheid toch de Tesla de aanleiding is van het ongeluk. De veroorzaker is echter niet de Autopilot, de stuurcomputer van de Tesla, maar… een defecte achterwielophanging.

https://www.wanttoknow.nl/nieuws/teslaongeluk-baarn-tesla-waarschijnlijk-toch-schuldig/
 

petroman

SHTF Expert
wanttoknow geeft vieze coekies.

Maar Mark had niet ook te hard gereden ?
Overigens halen meer autofabrikanten wel een een model terug.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een goede vriend van mij rijdt al jaren Tesla. Hij is een echte gadget freak en heeft meerdere winkels hierin. Afgelopen jaar (paar mnd terug) reed ik er voor het eerst in. Zoveel techniek, je hoeft feitelijk zelf niet te rijden, binnen paar seconden op 100. Enige nadeel is zijn range van ongeveer 400km maar hij kan 'gratis' overal Electra tanken op vele plekken binnen de EU en levenslang. Het tanken zit in de aanschafprijs.

Hij was van NL naar zuid Spanje gereden en op de terugreis bezocht hij mij een paar dagen. Zijn volgende wagen wordt weer een Tesla.
 

petroman

SHTF Expert
De Tesla is een gamechanger.
Waarom ?
Nou niet omdat het een elektrische auto is, die bestaan al heel lang.
Maar men heeft de hele wagen opnieuw "uitgevonden", alle mogelijke hulpmiddelen zitten er in. Over de noodzaak kan je twisten maar de lat ligt hoog.
Het tankconcept is ook nieuw > "gratis", levenslang.

Het bereik wordt vast en zeker groter. Neem bv die berichtgeving dat men vanuit de fabriek het bereik groter maakte tijdens een van de laatste stormen in de US.
Op het moment dat ze de accu los kunnen maken van de structurele stevigheid, dan kan men dat ding gewoon als een batterij wisselen, dus tanken gaat ook veul sneller.
Dat idee is er al.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Zodra accucapaciteit vergroot wordt, het opladen versneld en de prijs gaat dalen, hoor je niemand meer over Diesel, benzine of hybride.

Met Petroman eens het is zeker een game changer en niet alleen voor de auto industrie.

Andere voertuigen zoals boten maar zelfs ook huizen kunnen worden uitgerust met dergelijke accu's.
 
D

Deleted member 101

Gast
Ben er meer dan zat van dat Tesla gedoe. Wil er niet eens meer een hebben. En waarom niet Tom?

Allereerst de huidige elektrische auto's zijn brandgevaarlijk mede door de lithium accu's.
Volgens de LITHIUM richtlijnen voor veiligheid, brandt Lithium in een normale atmosfeer en reageert explosief met water om waterstof te vormen. De aanwezigheid van kleine hoeveelheden water kan het materiaal en het waterstofgas doen ontbranden. Lithiumbranden kunnen ook zeer reactieve gesmolten lithiummetaaldeeltjes afstoten. Cellen naast elk brandend materiaal kunnen oververhit raken en een hevige explosie veroorzaken. Daarom moet al het personeel in het gebied geëvacueerd worden.
Zojuist een artikel gelezen over een ongeluk met een Tesla waarin de bestuurder overleed. Beter gezegd werd gecremeerd in zijn Tesla.
Er is een filmpje waarin men een lithium accu en een spijkerpistool waarin men nietje erin schiet, jawel brand als een fakkel. (door de beschadiging).
dus als er tijdens een crash de accu geraakt wordt door een voorwerp dan is het dus " bal"



Het artikel met foto's van de crash in Zwitserland waarbij 48 jarige bestuurder omkwam.
https://www.zerohedge.com/news/2018...ash-switzerland-killing-driver-trapped-inside

Volgens een reactie bij het artikel;

According to the Facebook page of the Bellinzona fire department, the flames were once again started by the lithium-ion batteries after the crash. The Fire department explains that "the violent impact of Lithium Ion Batteries could probably have caused a phenomenon called "thermal runaway", i.e, a rapid and unstoppable increase in temperature."

En nog wat redenen zoals naar het buitenland kan niet. Of je moet steeds ergens onderweg kunnen opladen.
Nog wel meer negatieve punten, maar dit is wel de hoofd reden om dus niet te nemen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Er wordt serieus getwijfeld aan Tusk of hij de topman wel is om Tesla te laten slagen.

De man is totaal overwerkt en gebruikt zware medicijnen.

Eerder liet hij zich uit om Tesla van de beurs te halen voor 420$ per aandeel. Dat werd niet gewaardeerd door toezichthouder en aandeelhouders. Zelf bezit hij 20% van de aandelen.

Ik vrees dat aandeelhouders nu gaan eisen dat een andere topman het gaat overnemen. Tusk met veel kennis zal dan naar de achtergrond verdwijnen.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik blijft het een gesubsidieerde hype vinden.
Het staat leuk voor de cijfers maar het is geen oplossing.
Ik wacht wel tot men verder is met de ontwikkeling met waterstof.
Weinig keuze ook want ik heb helemaal geen geld voor een hybride :lol:
 

petroman

SHTF Expert
Tis als elektrische auto een doorbraak in die tak van sport. Ineens komt iedereen met zelfrijdende, parkerende etc. modellen.
En om in de kranten te blijven moet je een hype zijn / creëren.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Vandaag komt Tesla met de mededeling dat ze op de beurs willen blijven. Het bedrijf heeft nog nooit winst gemaakt en concurrentie komt hard opzetten.

Daarnaast is de toekomst van de electrische wagen onzeker omdat de waterstofcel in opkomst is.

Zo'n Testla zal voor mij voorlopig onbetaalbaar zijn en voor velen. Toch hoop ik dat de prijs van Lithium batterijen rap zal dalen. Zo'n powerwall/ huishoudsaccu zie ik bij de gemiddelde burger eerder in huis komen.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
De beurs exit van Tesla is een wanhoopsppoging omdat het bedrijf teveel schulden heeft en een gigantische negatieve cashflow.

Tesla gaat zeer vermoedelijk failliet, wat niet ongebruikelijk is als pionier van massa productie met een nieuwe technologie. Dit is/was nodig om de grote autofabrikanten over de streep te trekken.

Ik zie wel een optie voor Tesla om na een faillissement een doorstart te maken als accu fabrikant voor de automotive en huizen sector.

Overigens rijdt een Tesla op grijze stroom (kolen, gas, etc) en is het de vraag wat er met de giftige batterij gebeurd als deze zijn levensduur voltooid heeft.
En dan te bedenken dat de belastingbetaler zo'n dure auto subsidieert....
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
@Floesh, ik heb me wat verdiept in de huishoud batterijen en Tesla heeft daar ook grote concurrentie in.

Tesla is duur, levensduur gemiddeld en het vermogen is beperkt. Daarnaast moet je naast de accu alles apart erbij bestellen.

Sonnen van de Sonnenbatterie is de beste met lange levensduur (designed for 20y), hoog vermogen en ze verkopen het systeem als compleet. Dus met laadregelaar, omvormer etc erbij.

Op dat gebied worden ze dus door concurrentie momenteel al afgetroefd. Ze zijn hooguit game changer als de prijs van de lithium batterijen verder zullen dalen.

Faillissement hebt ik ook aan gedacht want ze hebben nog nooit een euro verdiend maar de aandeelhouders staan in dit geval keihard achter het product en zolang ze dat blijven doen ...
 

Floesh

Diehard Prepper
@Harry Nack Tesla heeft wel belangrijke assets gekocht op het gebied van lithium resources en productie, vandaar dat ik mogelijkheden zie. Concurrentie is er altijd, dat hoeft geen reden te zijn dat er meerdere bedrijven in een sector bestaan.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ten gevolge van de handelsoorlog en de import heffing van Amerikaanse auto's naar China gaat Tesla versneld een megafabriek bouwen.

Er is voor 121 miljoen dollar een stuk grond gekocht voor 50 jaar. De fabriek die auto's en batterijen gaat fabriceren kost om op te starten 2 miljard.

https://www.nu.nl/ondernemen/5518844/tesla-bereikt-akkoord-locatie-gigafabriek-in-china.html

Door de handelsoorlog zou een Tesla in China veel te duur worden, dus daarom gaan ze hem daar maken. Zeker omdat na de VS waar de Tesla het meest verkocht wordt, China het tweede land is.

Trump snijdt zich dus in de vingers, want nu zal er geen enkele Tesla meer geëxporteerd worden naar China.
 
Bovenaan