• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Is Tesla een hype of echte ‘gamechanger’?

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Trump snijdt zich dus in de vingers, want nu zal er geen enkele Tesla meer geëxporteerd worden naar China.

En niet alleen TESLA, er zullen wel meer bedrijven zo'n deal hebben gemaakt of gaan maken.
En 50% betaald de chinesche staat ?
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Zo, maar even een kleine duit in het zakje doen. De Tesla heeft de nieuwe elektrische beweging op de kaart gezet, de pionier. Nissan heeft met de Leaf hetzelfde gedaan voor de mensen met een kleinere beurs. De echte game changer wordt m.i. Volkswagen die medio 2020 met de ID de prijs van elektrisch rijden eindelijk toegankelijk maakt voor massa.

Elektrisch rijden heeft vooral voordelen voor je portemonnee als je hem zakelijk rijdt, dus heb je meer te besteden voor de prep. Actieradius vergt wat planning maar daar zijn we goed in, niet dan? Als bov tja... het kan maar lijkt mij niet de meest voor de hand liggende keuze.
 

Ray

SHTF Expert
Inmiddels wordt het beschikbare gamma van elektrische modellen uitgebreid met een aantal meer praktische auto's.
Eerder had je de Nissan Leaf en nog een hele rits autootjes die maar 200 km bereik hadden en vervelend op de snelweg waren omdat ze maar 110 km/h gingen.

Net is de Hyundai Kona op de markt en binnenkort volgen andere interessante opties van zo'n 40.000 euro, veel leuker en beter dan de Model 3 van Tesla. Bv. de Mercedes EQA van 40 mille, 0-100 in 5 seconden, top van 200 en 350km bereik. Ook de BMW i3 komt met een volwassener versie.

Een prijs van 40.000 lijkt nog veel, maar tegenwoordig is het magerste golfje al zo'n 30 mille en dan moet je zelf nog aan de ruitjes gaan zwengelen. Tegen de tijd dat je Golf of Ford Focus wat luxe heeft, zit je ook zo tegen de 40 mille, alleen zijn de kilometer kosten van die auto's drie keer zo hoog.

Een E-auto kost per kilometer ongeveer de helft t.o.v. benzine motoren. Onderhoud gaat echter gigantisch omlaag. Geen motor, geen versnellingsbak, dat scheelt veel. En je betaald geen wegenbelasting. Qua levensduur zit het ook wel snor, je ziet al veel zakelijke Tesla S auto's met kilometrages richting de half miljoen, eentje had zelfs na vier jaar al 585.000 kilometer op de teller.

Deze site houdt met een database leuk bij wat voor modellen er beschikbaar zijn en binnenkort komen: https://ev-database.nl/vergelijk/goedkoopste-elektrische-auto

Tweedehands zie je vooral de Tesla S en X, veel te dure auto's voor de gemiddelde consument. Nissan Leaf's van de eerste generatie zijn tweedehands zo'n 20 mille en is momenteel de enige EV die praktisch is. Zo tegen 2025 zal ook de tweedehandsmarkt op sterkte zijn.
 

Ray

SHTF Expert
Het aandeel van elektrische voertuigen in de totale verkoop van nieuwe auto’s in Nederland nadert de 10 procent. In november kwam het aandeel uit op 8,9 procent.
Bron: https://www.nu.nl/auto/5612516/aandeel-elektrische-autos-in-totale-verkoop-nadert-10-procent.html

Dat is een verdubbeling t.o.v. 2017 en dat gaat straks nog sneller, want:
Om ervoor te zorgen dat in 2030 alleen nog maar elektrische auto's nieuw worden verkocht, komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6.000 euro. In 2030 is die subsidie teruggebracht tot 2.200 euro.
Bron: https://www.nu.nl/auto/5602460/forse-aankoopsubsidie-elektrische-auto-komst.html

Laatste generatie VW's met verbrandingsmotor aangekondigd. Zelfs de conservatieve Duitsers zijn om Bron: https://www.nu.nl/auto/5612489/volkswagen-bezig-laatste-ronde-verbrandingsmotoren.html

De eerste exemplaren van Tesla Model 3 worden in februari in Nederland geleverd. Die maand krijgen ook mensen met een reservering elders in Europa hun nieuwe voertuig. De langverwachte auto is vanaf woensdag te configureren.
Bron: https://www.nu.nl/auto/5612012/nederlandse-leveringen-tesla-model-3-in-februari-van-start.html

Ik zou even wachten totdat die 6.000 euro subsidie er is en nog veel meer interessante modellen. Tweedehands is op er op dit moment nauwelijks keuze, tenzij je een Tesla Model S zou willen.

Het blijkt dat die Tesla Model S het tweedehands heel goed doet. De lagers van de elektromotor waren in het begin niet zo goed, vele Tesla's hebben deze meermaals vervangen. Reden, in Europa gebruiken we die dingen wat pittiger dan in de VS.

De Model S draait verder zonder problemen een half miljoen kilometer. Zie hier een filmpje van een Duitse garage houder die een tweedehands Model S met 308.000 kilometer onder de loep legt.
 
Bovenaan