Geen glas, geen slokje: de jonge bestuurder mag straks echt geen alcohol meer drinken
https://www.ad.nl/auto/geen-glas-ge...raks-echt-geen-alcohol-meer-drinken~aaf9ade2/
"Beginnende automobilisten mogen de eerste twee jaar na het behalen van hun rijbewijs helemaal geen alcohol meer drinken als ze nog gaan rijden.
Dit is een van de voorstellen die de Europese Commissie vandaag doet om het verkeer veiliger te maken."
t Lijkt misschien vreemd dat ik deze link hier plaats

maar het gaat me om deze alinea:
"Verder zou het rijbewijs gedigitaliseerd moeten worden, als het aan de Commissie ligt.
Dan heeft de drager het gewoon bij zich op zijn telefoon, zoals je ook treinkaartjes of vliegtickets op je telefoon bewaart. Niemand kan dan nog bij de politie aankomen met het smoesje ‘ik heb mijn rijbewijs thuis laten liggen’.
En verlenging zou online kunnen, in plaats van dat je naar het gemeentehuis moet. "
Wéér een smoes om ons een digitaal ID (want daar wordt het natuurlijk onderdeel van) op te dringen!
Op zich is er wel iets voor te zeggen, maar ik zie ook nadelen.
Politie en justitie kan online nu al snel genoeg checken of iemand een rijbewijs heeft of niet. En vaarbewijzen, rijbewijzen, ID's en vervoersbewijzen, ach, die informatie zit allang in de computersystemen en met alle onderlinge koppelingen is het vast centraal te raadplegen, nu of straks.
Ik zie er meer een risico in, dat ons dagelijkse doen en laten zo eenvoudiger inzichtelijk wordt, en zelfs waar wij ons bevinden.
Telkens als we met de telefoon afrekenen, en sowieso op basis van de GSM-data, zijn we in principe al traceerbaar. Met een speciale "rijbewijs-app" die wellicht de GPS positie doorgeeft en (wie weet) de vingerafdruk-scan, wordt dat wel veel gemakkelijker en eenduidiger. Dat het dan misschien ook foto's, filmpjes en geluidsopnamen kan maken voor anderen, is ook even een aparte gedachte...
Ik ga er maar van uit dat, als iets technisch mogelijk is en het een aanmerkelijk belang dient, het ook gebeurt...

zou ik bij "het Ministerie voor Informatiegaring" werken, dan zou ik er zeker mijn levenswerk van maken!
Evengoed, kunnen we ons afvragen of bijvoorbeeld de DIGID-app niet al verborgen functionaliteiten heeft. Dat zou zomaar kunnen. En (niet of, maar) in hoeverre er in de overige "handige apps" bewust zaken zijn ingebouwd die ons doen en laten prijsgeven? Niet alleen door commerciële partijen, maar ook landen en overheden. Wat aardig ook, dat die apps allemaal "gratis" zijn!
Zo bezien, is de smartphone toch wel het moderne paard van Troje. Een doosje met heel veel ogen en gaten.
De ellende is alleen, dat het zo enorm handig is, nietwaar?
De ambtenaar die mij door de frontcamera aankijkt, knikt vast verwoed met zijn hoofd
Ik wil ook maar zeggen, dat we ons t.a.v. "digitale veiligheid" nu wel druk maken om een verlies van privacy, maar dat we die feitelijk allang kwijt zijn, vooral met een smartphone op zak...