• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

kalkoenen slachten.

Flos

SHTF Expert
Deze morgen kwam mijn vriend reeds vroeg uit Nederland om mij te helpen om mijn 3 kalkoenen te slachten. Zelf was ik al een uur bezig met onderandere water opwarmen. Ik heb 2 potten op het vuur gezet. Een van 100liter met 60liter water er in en een van 50liter met 30 liter water. Het water moet opzijn minst 85°hebben om de kalkoen hun veren gemakkelijk te kunnen verwijderen.
Na een voor mij tweede ontbijt gaan we aan de slag.
Ik had een jutte zak genaaid in punt vorm om over de dieren te stropen dat ze niet meer met hun vleugels konden slaan.
20170104_093852.jpg
Op de foto zie je de kalkoen in de jutten zak.
20170104_090223.jpg
hier wordt de kalkoen in het warme water gegedompeld om beter te kunnen plukken.
20170104_090404.jpg
De kalkoen plukken is nog best een karwei.
20170104_092020.jpg

Na het plukken worden de kleine haar veertjes af gebrand . Het dier wordt open gesneden de ingewanden worden verwijderd.
Van de lever ga ik pate maken. Van het hart en de maag wordt bouillon getrokken.
20170104_105303.jpg
De drie kalkoenen moeten zo een 20 uur hangen om te besterven.
Daardoor krijg je malser vlees maar het versnijd ook veel gemakkelijker.
 

dimidrie

Senior Prepper
Die hangen er mooi bij @Flos! Leuk dat je dit zo in een topic beschrijft. Ik moet nog wat haantjes en hennen slachten binnenkort en zelf van jute zo'n puntzak naaien is een hele handige oplossing! Ik zat er veel te lang over na te denken, ik ga het dus ook gewoon met jute doen. Dat is wel het mooie van het "meekijken " in dit soort topics: Het is leuk om te zien hoe een ander het doet en je steekt er altijd wat van op, ik wel in ieder geval!
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Die hangen er mooi bij

In België at ik ooit koekoek in een chique restaurant. Geen idee wat het voor een beest was en we zaten al te speculeren, want een echte koekoek kon het niet zijn, dat zijn relatief kleine solitair levende vogeltjes (maar in België weer je het natuurlijk nooit ;))
Na wat rondvragen bleek het om een Mechelse koekoek te gaan, gewoon een hele grote kip en aangezien ik daar vlak bij woonde, gaan kijken bij een fokkerij. Daar hadden ze van die kunststof verkeerskegels, die zijn daar ook handig voor, want afwasbaar. Ook nog in diverse maten te krijgen/vinden.

Laatste keer in Hongarije ging de dikke haan ook aan de loop zonder kop. Ik vond het helemaal niet erg dat ik alleen hoefde te helpen het beest te vangen, @josvanpiros deed de rest, maar beter was het geweest als ik hem had vast gehouden. Flinke vogels kunnen een behoorlijk kracht ontwikkelen, die houdt je idd niet met één hand.

Nu ik erover nadenk, was het precies hetzelfde vroeger thuis, de hanen ging een enkele keer aan de loop, de kleinere hennen nooit. Als kind vond ik de eerste keer echt doodeng, stond ik veiling om de hoek van 't huis, kom er een haan zonder kop sproeiend voorbij rennen.

Slim van die zak @Flos.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag zijn we de hele dag bezig geweest om de kalkoenen te versnijden en te vermalen.
Ik heb rolades gemaakt brochettes worst vlees gesneden voor kalkoen stoofpotje en 2 soorten paté.
Ook heb ik een grote pot bouillon en van de karkassen ga ik het gekookte vlees nog schrapen voor in de vol ou vant.
 

Mrod

Senior Prepper
Wat een geweldige dag besteding.
Hard werk maar nu wel een hoop lekkere dingen in huis.

Ik zou zelf graag ooit eens een stel biggetjes willen houden met het zelfde doel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
@Mrod dat staat ook terug op mijn verlang lijst. Vroegen heb ik dat nog gedaan. Maar sinds dat huis slachten van varkens verboden is in België geen varkens meer hier.
 
J

J.J

Gast
Een slaappilletje aan dieren geven geeft ook rust, om uiteindelijk niet meer wakker te worden.
Ook wild vangen gaat zo minder wild.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Mooi verslag @Flos
Ga je nu weer nieuwe kalkoenen halen?

Kan niet wachten om het voorjaar vleeskuikens te gaan halen en kweken:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Nickx

Senior Prepper
Hoeveel kg voedsel haal je van 1 kalkoen.... of anders gezegd hoeveel dagen kan je eten per persoon.
Jij benut ze volledig uit, ben benieuwd wat je dan als rendement uit haalt (buiten eerlijk en heerlijk eten)
In de ochtend gesneden file op brood, s middag een broodje paté met glaasje bouillon en in de avond een pootje :)
 

Flos

SHTF Expert
Aan 1 kalkoen heb ik zo een 36 positie vlees voor warme maaltijd. Ik heb ongeveer 40 positie voor bij brood te eten. Ik heb 8 liter zeer sterke bouillon die gerust nog aangelengd kan worden dit om groenten soep te maken.
Dit alles maal twee. Ik heb 1 kalkoen weg ge geven aan familieleden. Met uitzondering van de karkas.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Mrod

Senior Prepper
@Mrod dat staat ook terug op mijn verlang lijst. Vroegen heb ik dat nog gedaan. Maar sinds dat huis slachten van varkens verboden is in België geen varkens meer hier.

In Nederland mag je ze ook niet zelf slachten, geloof ik.
Maar er zijn wel abattoirs te vinden waar je mag mee helpen.
Zit je ook niet met de rotzooi op je erf.
 

Kevin Fox

Survivor
Voor de Belgen of mensen die in België wonen:
ENKEL klein gevogelte (konijnen enz weet ik niet zeker) mogen thuis worden geslacht, wees daar bewust van!
Na de dioxinecrisis is men enorm streng geworden...
 

Nickx

Senior Prepper
Aan 1 kalkoen heb ik zo een 36 positie vlees voor warme maaltijd. Ik heb ongeveer 40 positie voor bij brood te eten. Ik heb 8 liter zeer sterke bouillon die gerust nog aangelengd kan worden dit om groenten soep te maken.
Dit alles maal twee. Ik heb 1 kalkoen weg ge geven aan familieleden. Met uitzondering van de karkas.

Dat is best de moeite, meer dan ik had ingeschat
 

Flos

SHTF Expert
Op de laatste meeting hebben de meeste aanwezige een toostje gekregen met beleg er op . Ik vertelde pas wat het was na het proeven kalkoen was het.
Ik noem heb pastei maar sommige noemen het recette. En in het topic wintercoking word er naar het recept gevraagd. Wel hier komt het.
Na het uitbenen van mijn kalkoenen had ik drie grote karkassen en nog wat losse botten over.
Aan gezien er tenhuize Flos weinig of niets verloren gaat. ( dat heb ik van mijn moeder geleerd )
Ben ik die van plan te koken in een ruime pot met wat kuiden.
benodigdheden.
Kalkoen karkassen
Tijm laurier rozemarijn peterselie. Pezo nootmuskaat.
Water.
bereidingswijze.
De karkassen gaan in een ruime pot je doet er al de kruiden in met uitzondering van pezo en nootmuskaat.
En je laat het koken tot alles gaar is.
Dan haal je de karkassen uit het vocht en pluk al het vlees er van. Dit gebruik je voor volauvan.
Dan zeef je de bouillon. De bouillon gebruik je voor soep of voor saus.
Wat je rest is een hoop kleine stukjes vlees kleine botjes vel kraakbeen en kruiden resten.
Terwijl het nog warm is ( koud lukt niet ) haal je al de botten kraakbeentjes de meeste van de vellen en de kruiden uit de rest hoop.
Wat overblijft is kleine stukjes gekookt vlees.
Dat kruid ik met pezo en nootmuskaat naar smaak. De muskaatnoot mag door smaken.
Dit alles gaat door de vleesmolen nog steeds als het warm is.
Die pasta heb ik in kleine plastic potje gevuld ( die dat ze ook bij de slagergebruiken) tot een 1/2 cm van de rand.
Daar overheen schep je het bovenste laagje van op de pan bouillon ( eigenlijk vet ) .
Het geheel laat je afkoelen.
Daar kan je dan plakjes van snijden voor op jou brood . Het is ook licht smeerbaar.
smakelijk.

Je heb hier nu niet 1 maar 3 eetbare overschotten van de kalkoen karkassen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Wauw @Flos , dat is nog best wel veel werk zo te lezen. Maar ook een hele lekkere opbrengst. :cool:
Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe bij jou het uitgebeende karkas er dan uit ziet qua hoeveel vlees er dan nog aanhangt. Zou je daar 'n x een foto van kunnen plaatsen?

En nog wat onduidelijkheidjes...
Met "volauvan" bedoel je dan hetzelfde als een vol au vent? Dus een pasteibakje gevuld met, in dit geval, kalkoenragout?
En heb ooit een konijn rilette gegeten, dit was "platgekookt" konijn. Jouw paté deed mij daaraan denken.

Vond jouw pastei / paté erg bijzonder, de smaak bleef ook lang hangen (wat in dit geval dus erg positief was). :D
 

Flos

SHTF Expert
Wauw @Flos , dat is nog best wel veel werk zo te lezen. Maar ook een hele lekkere opbrengst. :cool:
Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe bij jou het uitgebeende karkas er dan uit ziet qua hoeveel vlees er dan nog aanhangt. Zou je daar 'n x een foto van kunnen plaatsen?

En nog wat onduidelijkheidjes...
Met "volauvan" bedoel je dan hetzelfde als een vol au vent? Dus een pasteibakje gevuld met, in dit geval, kalkoenragout?
En heb ooit een konijn rilette gegeten, dit was "platgekookt" konijn. Jouw paté deed mij daaraan denken.

Vond jouw pastei / paté erg bijzonder, de smaak bleef ook lang hangen (wat in dit geval dus erg positief was). :D
Mijn volauvan en jou vol au vent is wel het zelfde. Ik wist het niet correct te schijven maar ik kan het wel klaar maken.
Een foto heb ik daar niet van. Maar stel je voor een kalkoen de billen er af borsten en vleugels .
En wat jij van mij geproeft hebt is zeker geen ragout want daar is saus bij. In mijn pastei zat geen saus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan