• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kiezen van een kompas.

Ray

SHTF Expert
Ik heb een heeeeeeeeeel eenvoudig kompas van Recta, voor een paar euro uit een aanbiedingenbak van Perry Sport gevist toen ze mijn GoalZero spullen niet konden leveren.... enfin, doet het prima ter oriëntatie maar niet voor de precisiefanaten.

Waar gebruik je het voor is wel de vraag, gaat het om grote nauwkeurigheid? Dat dicteert de keuze voor kompas en vorm ervan. In mijn geval niet, ik moet wel globaal een richting weten en dan komt het wel goed (hier in NL en omstreken, verder kom ik niet). Toen ik op de fiets in de Veluwe was had ik veel profijt gehad van een kompas. Was zo'n lullig ding voor op het stuur, maar verdraaid handig.

ps bij het opzoeken van een plaatje kwam ik er achter dat Suunto het inmiddels heeft opgekocht, dus het betreffende modelletje is niet meer te vinden. Wel deze gezien, ik denk een must have voor de dames onder ons? Of anders een leuk kado voor de kerst ;)
http://www.suunto.com/Products/Suunto-Jewelry/Suunto-Guiding-Star/

suunto-guiding-star-gallery-2.jpg
Recta, goed spul, mooie score uit de aanbiedingenbak! :thumbsup: In tegenstelling tot de knoopkompasjes mag je bij deze er toch vanuit gaan dat het magnetische deel wat langer zijn werking blijft houden.

Grote precieze is noodzakelijk als je een oceaan of woestijn oversteekt, loop of fiets je op land maakt het bar weinig uit of hij een graad afwijkt, je moet dan toch altijd werken met een kaart en herkenningspunten. Dit model is natuurlijk niet echt geschikt voor het uitzetten van een koers uiteraard, daarvoor biedt hij wat te weinig graden onderverdeling.

Stel, je kompas wijkt 2 graden af, de afwijking na 30 kilometer is dan 112 meter. Op de fiets of lopend, geen enkel probleem, lang voor die tijd moet je al opnieuw je richting bepalen adhd de kaart en herkenningspunten. Wil je echter 2000 kilometer varen op de oceaan, dan is de afwijking bij 2 graden scheef al bijna 70 kilometer. Wil je over dergelijke lange afstanden puur op een kompas navigeren zonder herkenningspunten, zal je ook kaarten moeten hebben waarbij de afwijkingen van het magnetische veld van de aarde staan aangegeven.

Voor de tijd van de Tomtom, had ik in de auto kaarten en het bekende Shell stratenboek. In de stad is mijn richtingsgevoel dat van een amoebe dus kwam een simpel kompasje goed van pas. Je kan wel weten in welke straat je staat, maar welke kant moet je op? Een simpel kompasje scheelt het zoeken naar de naam van een dwarsstraat.

Zelf heb ik een plaatkompasje van de Action, voldoet voor mijn doel.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Humor is ook belangrijk, dus daarom van mij even deze bijdrage voor de lachspieren.:D

Ik heb er straks in een klap 10, een paar dagen geleden besteld en dat voor totaal 1,36 Euro.
Niemand doet mij dit gauw na, ehhh wat "redundancy" betreft tenminste:thumbsup:

Het leek mij een aardig idee om er een paar te hebben om hier en daar weg te stoppen. Eenvoudige kompasjes die grof de richting aangeven, om in ieder geval niet zuid te lopen als noord de bedoeling is, als het ware.

Ik had wel beter op het plaatje moeten letten zie ik, want,:eek: haha, hier en daar is N-O nog wel eens N zie ik.
Ze beïnvloeden elkaar onderling vermoed ik. En er zullen er ook wel een paar gewoon slecht zijn, en die sorteer ik uit. Mijn methode wordt dan denk ik, om ze allemaal af te lezen, en om de 4 of 5 die dan in dezelfde richting wijzen voor waar aan te nemen.;)

Gewetensvraag: Hoe is dat dan wat betrouwbaarheid betreft, tegenover een enkel kompas van 100 of meer Euro, waarvan immers altijd twijfel bestaat over het al dan niet goed aanwijzen (onzichtbaar beschadigd o.i.d.)?:D
10PCS-Portable-MINI-Precise-Compass-for-Paracord-Bracelet-Camping-Hiking-North-Navigation-.jpg_640x640.jpg
Ik kreeg de bestelde kompasjes binnen, en vallen niet tegen.
Ze blijken zowaar vloeistof gevuld te zijn,en geven eigenlijk allemaal wel behoorlijk correct aan, zie hieronder.
Door de kleine kompasroos is het wel het beste om zo'n kompasje een klein beetje te "wiebelen" om de kompasroos te helpen om wrijvingen te overwinnen en de juiste stand te vinden.
Nu blijken de rubberen lus-bandjes (op de foto nog aanwezig) wel enorm te stinken, echt enorm!!!
Dus heb ik de ronde kompasjes daar vanaf gehaald en dat ging gemakkelijk (zijn daarop geplakt).
Al met al, leuke (nood) kompasjes om overal weg te stoppen, die voor het minder precieze werk best voldoen. Deze, zou ik zo weer kopen.
upload_2016-11-12_11-0-6.png
 

Marcov

Prepper goeroe
Nu blijken de rubberen lus-bandjes (op de foto nog aanwezig) wel enorm te stinken, echt enorm!!!
Dus heb ik de ronde kompasjes daar vanaf gehaald en dat ging gemakkelijk (zijn daarop geplakt).

Je zou ze een badje met Bakingsoda kunnen geven. Ik had rubbers in een isolatie beker zitten, en de koffie rook en smaakte naar rubber.
Bij de Zwerfkei kreeg ik toen de tip om ze een badje met bakingsoda te geven, dat werkte als een speer.
Geen geur en smaak meer, behalve die van de koffie natuurlijk.

Groetjes
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Marcov Baking soda... Bedankt voor de tip. Ik betwijfel of het met deze lusjes echt duurzaam had geholpen, want dat was zo'n uitgesproken stank, echt "dood en door" waarschijnlijk. En ze liggen al in het grijze archief. Over baking soda gesproken...! ik vermoed dat dat spul bijna een eigen draadje verdient, want voor veel belangrijke zaken te gebruiken... Daar ga ik wat kilo's van inslaan... Hee, bijna koffietijd ... proost!

;)
https://www.brouwland.com/nl/onze-p...sta-deegverwerking/d/natriumbicarbonaat-25-kg
 
Bovenaan