• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Knijpkat modificaties

@Pjotr Prep , klopt mijn eerste post gaat puur over de knijpkat en de historie.
@RockyFlats heeft de uitdaging aanvaard om een nieuw onderdeel te gieten middels kunsthars en siliconen.

3d printen zou ook een optie zijn maar ik ben nog geen "kraak helder" filament tegen gekomen.
Je zou wel de twee mallen kunnen printen.

En als je durft: het 80 jaar oude lensje polijsten. Waarschijnlijk zal tandpasta als eerste test ook al aardig werken.

Ziet er goed uit.
Wellicht is optie 2 : uitboren van luchtbellen en weer opvullen met expoxy een optie?
Andere mod is: reflecterend plaatje achter de lens waar alleen de lichtbron doorheen komt. Al het licht wat dan niet in meteen naar voren gaat wordt dan alsnog gereflecteerd.
@petroman , het was maar een testlensje. Daarnaast, zou het uitboren boortjes van zo'n 1/4 mm vergen en de hand van een hersenchirurg, en het resultaat er uiteindelijk rampzaliger uitzien.
Een nieuw malletje maken en met een beetje vacuüm opnieuw gieten is dan eenvoudiger.

Een reflecterend plaatje heeft alleen achter een gloeilampje zin, en dan zou het op het kaartje plakken van een spiegelend stukje mylar folie (of folie uit een chipszak) al volstaan. Achter een led is het echter zinloos omdat die het licht al naar voren uitstraalt.
Vooralsnog denk ik dan de heren ingenieurs bij Philips er niet van uitgingen dat hun ontwerp 80jaar mee moest gaan.
Het is niet de levensduur van het lensje, want die is excellent, op de fragiele bajonet-nokjes van de lens na die men eenvoudig had kunnen versterken. Door met het ontwerp geen rekening te houden met de noodzaak tot verduisteren hebben "sommige lensjes" misschien geen lang leven gehad...💥🤣. Bij een beetje militaire zaklamp is daar toch wel in voorzien.
1000153843.jpg

Met de eerste posts dacht ik “ Hallo, we hebben het over een knijp kat. Eén ding van 80 jaar oud. Inmiddels zijn de mogelijkheden zo divers”.

Maar het is ontwikkeld naar hoe je met betrekkelijk eenvoudige middelen een (soort van) complex onderdeel kunt herstellen. Zelfvoorzienend is dit ook prepper waardig.

👍
Ja mooi om te zien wat @RockyFlats er van maakt.:thumbup:

Zeker is het divers beste @Pjotr Prep ,
als er nog wat ruimte in de lamp zit kan er zelfs mini electronica (accu) in worden gemonteerd een mogelijke mini usb waarmee het accuutje van buiten af kan worden geladen.

En ik zou van met siliconen kit verwisselbare afdichtingen maken om zoveel mogelijk het weerbestendig te maken zelfs waar de schroefjes zitten zou in de siliconen ringetjes plaatsen.

Ik weet niet goed of ik wel moet reageren ant het wordt nu wel een draak van een topic (vind ik).

Het knijpkat ontwerp is geen verduistering ontwerp dus die twee koppelen is wat ver gezocht. Er zit ook geen radio in dat had Philips toch wel minimaal kunnen doen.
Als je niet meer knijpt sta je in het duister dus ik denk dat e.e.a wel werkt.

Wil je echt meer licht in de duisternis maar geen doelwit worden dan doe je er een blauw/rood lampie in of ga je op de tast verder.

Door met het ontwerp geen rekening te houden met de noodzaak tot verduisteren hebben "sommige lensjes" misschien geen lang leven gehad...

Voor verduistering was geen noodzaak. Simpelweg stoppen met knijpen was voldoende en zoveel licht gaf het ding ook weer niet. Het knijpkatje was puur en alleen bedoeld om licht te hebben als je in het donker naar het schijthuis moest of kachelhoutjes ging halen. In het boek/tv serie 'Oorlogswinter' maakt de zoon gebruik van de knijpkat om in het donker de weg naar huis te vinden.

Laatst bewerkt:
Met de eerste posts dacht ik “ Hallo, we hebben het over een knijp kat. Eén ding van 80 jaar oud. Inmiddels zijn de mogelijkheden zo divers”.

Maar het is ontwikkeld naar hoe je met betrekkelijk eenvoudige middelen een (soort van) complex onderdeel kunt herstellen. Zelfvoorzienend is dit ook prepper waardig.

👍
Zo is het @Pjotr Prep , het maken van een malletje en het gieten van epoxyhars is bijna kinderspel, en zo zijn er veel onderdelen na te maken. Alleen bij het gieten van uitgerekend een lensje gaan luchtbelletjes storen. De epoxyhars is een thermoharder, en is na uitharden veel beter bestand tegen hogere temperaturen dan thermoplastisch plastic zoals de dop van een frisdrank fles. Het is best sterk, kan eenvoudig gekleurd worden en kan ook gevuld worden met bijvoorbeeld zand bij het gieten in een open vorm.

Het Philips knijpkatje vind ik al een wondertje van vernuft, en wel zodanig dat ik er inmiddels een tweede bij gekocht heb.😉
1000153673.jpg
Als je dit zo ziet, dan is ook een eenvoudig afschermend kokertje wel voor te stellen, dat de lamp tenminste zijdelings zou verduisteren.

Vooralsnog valt er te denken aan:
- de versterkte lens (rigide nokken)
- een lensring die om de lange led past en het huis voldoende afdicht
- oplaadfunctie via een powerbankje met laadcircuit, eenvoudig aansluitbaar via een uitwisselbaar dummy-lampje. Met miniem soldeerwerk zou er zelfs een schakelaar en USB-C connector in een lensring kunnen, dan met wisselstroom afgifte naar een powerbankje (met laadcircuit en step-up converter naar 5 V USB-C). Het stroom opwekken is natuurlijk relatief gering, maar voor een radio of ledlampje zou het best bruikbaar kunnen zijn
- een verduisteringskapje
- kleurfilter (s). Het lange ledje is echter ook in rood, groen blauw en geel te verkrijgen, en dat is eenvoudiger

Het is niet ondenkbaar dat ik ooit eens een onttakelde knijpkat op de kop tik. Alleen in zo'n dat geval zou ik wellicht ook onomkeerbare wijzigingen overwegen, zoals...
- een broek clip of ring voor een bevestigingskoord
- van een mooie laklaag voorzien

En, er valt vast nog meer te verzinnen...

Of ik dit zelf allemaal uitprobeer, dat is maar zeer de vraag. Maar, jullie zijn er ook nog en wie er hier wil bijdragen die is van harte welkom!!!

Een knijpkatje is voor €20-30 nog wel op de kop te tikken voor wie wat geduld heeft en voor €35-40 meteen te koop op Marktplaats of in de Knijpkater-shop.

Nu we toch allemaal wel beducht zijn voor onverhoopt onheil, even met een knipoog: kennen jullie wellicht de al wat oudere en leuk-retro apocalyptische computergame "Fallout"?

Welnu, waardeer dan de knijpkat op en loop er straks als een Fallout-Boy mee rond!

1000153844.jpg

Wat blijkt namelijk... Het reliëf patroon op de knijpkat lijkt toch wel sprekend op dat van Vault-Tec.
En met in het volgende filmpje een bunker die mogelijk op die van @Enki lijkt en met het toekomstbeeld voor 2030 en 2040 dat erin wordt geschetst, is zo'n mooie knijpkat met Vault-Tec logo gewoonweg onontbeerlijk voor een echte prepper (die doorgaans spijkers eet en zont onder gammastraling!)👍

(Fictief...gelukkig...😉)
Ook laat het filmpje wel aardig zien wat er in het verborgene zoal voor gruwelijks speelt in de hedendaagse maatschappij en wat er op ons af komt, en herken ik erin toch wel enkele magnaten, politici en wetenschappers...
Haha, ontmoet er Blackrock nadat ze haar naam veranderde! 🤣

1000153848.png
https://a.aliexpress.com/_EumOBFO

Laatst bewerkt:
Ik weet niet goed of ik wel moet reageren ant het wordt nu wel een draak van een topic (vind ik).

Het knijpkat ontwerp is geen verduistering ontwerp dus die twee koppelen is wat ver gezocht. Er zit ook geen radio in dat had Philips toch wel minimaal kunnen doen.
Als je niet meer knijpt sta je in het duister dus ik denk dat e.e.a wel werkt.

Wil je echt meer licht in de duisternis maar geen doelwit worden dan doe je er een blauw/rood lampie in of ga je op de tast verder.
@petroman , het draait om de knijpkat en dan is onderhoud en herstel interessant, maar m.i. zijn omkeerbare modificaties zoals leds en stroomopwekking dat zeker ook. Ik zie de knijpkat als een degelijk wondertje uit vervlogen tijden dat wacht op uitdagingen die nog komen. Dat is dan geen draak, maar een elegante dame, toch?

De knijpkat is een lichtbron uit oorlogstijd. Om dan de vereisten die indertijd golden voor lichtbronnen te negeren dat verbaast mij toch ietwat, vooral omdat het zo eenvoudig had kunnen worden opgelost. Wie er indertijd mee ging sch**ten op het gemak, die had toch raar opgekeken om door het eigen geknetter heen een bom te horen suizen. Een lichtpuntje is ter oriëntatie al voldoende, voor een piloot. En dat is het lensje van opzij, alsof het ervoor gemaakt is.
Hoezo koppelen? Het ontkoppelen, dat bevreemd mij dan eerder!😉
En niet knijpen in een knijpkat, dat is m.i. zoiets als treinen niet laten rijden om geen vertragingen te laten ontstaan.😉

Jouw idee van een radio, mooi, dat zou weleens iets kunnen zijn, en ludiek is het dan zeker. Houd het dan wel tijdperk-getrouw. Ieder ziet jouw bijdrage vast met belangstelling tegemoet!😁
1000153849.jpg

Voor verduistering was geen noodzaak. Simpelweg stoppen met knijpen was voldoende en zoveel licht gaf het ding ook weer niet. Het knijpkatje was puur en alleen bedoeld om licht te hebben als je in het donker naar het schijthuis moest of kachelhoutjes ging halen. In het boek/tv serie 'Oorlogswinter' maakt de zoon gebruik van de knijpkat om in het donker de weg naar huis te vinden.
@phtvs , verduisteren was verplicht in de oorlog, ook al werd er voor zaklampen kennelijk coulant mee omgegaan. Het gaat er mij ook niet om, om een zwaar punt te maken van het introduceren van een onnodig fel lichtpunt en niet-verduisteren, maar de knijpkat werd ook militair gebruikt. En aangezien een opgloeiend sigaretten stompje menigeen al een kogel door de kop opleverde, vormt de lens van opzij zeker zeker een nog beter mikpunt. Afgeschermd speelt dat alleen van voren en niet over een circa 200° brede hoek maar slechts circa 1/3 daarvan. En, zoals gezegd, waren er in oorlogstijd legio zaklampen wel van afscherming voorzien. Niet voor niets, lijkt mij.

Tja, niet knijpen... Dat is weer net zoiets als een kachel kopen maar het huis niet verwarmen om maar geen last te hebben van een tekort aan brandstof?😉

1000153851.jpg

Wellicht werd er meteen geschoten als zaklampen niet aan de verduisteringsvoordchriften voldeden?😉

1000153852.jpg
Oei, dan toch maar een blauw Rijkskeur-Lampje in dat ding. Ali heeft nu Rijkskeur-ledjes in de aanbieding, dus laat WW3 dan maar komen!🥴

verduisteren was verplicht in de oorlog

daarmee bedoelen ze dat je ramen verduisterd moesten zijn. Niet je knijpkat.

Maar ik ben erg benieuwd naar het volgende hoofdstuk in je pogingen een glaasje te maken. Je zou eventueel kunnen proberen de glaasjes te slijten aan die knijpkater shop. Denk dat die er wel blij mee zal zijn.

Laatst bewerkt:
daarmee bedoelen ze dat je ramen verduisterd moesten zijn. Niet je knijpkat.

Maar ik ben erg benieuwd naar het volgende hoofdstuk in je pogingen een glaasje te maken. Je zou eventueel kunnen proberen de glaasjes te slijten aan die knijpkater shop. Denk dat die er wel blij mee zal zijn.
Dan moeten wij nog wel een beetje aan mijn imago werken @phtvs . Zolang er hier nog steeds zijn die geen €50 voor een echte Rocky lens over hebben, loont zich dat niet.😇

Ik vermoed dat de beste man nog wel bovenop een voorraad lensjes zit. Philips zal er best wat van op voorraad hebben gemaakt denk ik. Of het is wellicht nieuw spuitgietwerk uit de oude matrijs?

Niet de knijpkat?
1000153854.png
Laat dat dan toch maar even een waarschuwing zijn!😉

Het proeflensje past en doet het niet slecht.
1000153871.jpg

1000153865.jpg
Nu alleen hopen dat de burgemeester van Texel dit niet zag en z'n dubbelloops pakt...

GridArt_20260202_205549376.png
Om de burgemeester te plezieren, en om toch een beetje periode getrouw te pimpen, is een blauw lampje als optie misschien niet slecht...

Bij Knivesandtools vond ik een mooie uitleg over het nut van verschillende lichtkleuren. https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/lichtkleuren-zaklamp.htm Beknopt, is dat:

Wit licht is zeer geschikt voor wapenlampen of krachtige zaklampen. Daarnaast is het een goede kleur om te gebruiken voor het verlichten van de omgeving.

Blauw licht Het blauwe licht is zeer mild. Dit zorgt ervoor dat het natuurlijke nachtzicht niet beïnvloed wordt. Als je ’s nachts een kaart wil lezen, is het blauwe licht zeer geschikt, en ook voor onderzoekers, jagers en search & rescue teams.

Rood licht is zeer geschikt door de werking van je ogen. De kegels in het oog zijn namelijk gevoelig voor rood licht, en de staafjes niet. Hierdoor wordt het nachtzicht minder verstoord. Voor nachtactiviteiten is rood licht daarom een goede optie.

Groen licht is zeer zacht. Dieren reageren minder of helemaal niet op groen licht. Dit licht trekt daarnaast geen insecten aan. Jagers en vissers maken vaak gebruik van groen licht.

Geel licht heeft als voordeel dat je het natuurlijk nachtzicht voor een groot deel behoudt, maar dat je toch kleuren kunt onderscheiden.

De lange leds zijn in de bovengenoemde lichtkleuren te koop. https://a.aliexpress.com/_EuPVevm maar passen niet onder de standaard lens. Zonder de standaard lens zijn ze echter al prima bruikbaar in de knijpkat, en zijn gemakkelijk te verwisselen.

Suggestie: Groen erop tijdens het jagen op ratten, dan blauw erop voor een verduisterde thuiskomst, vervolgens rood erop om het slachten minder spectaculair te laten zijn, dan wit tijdens het rattenbakken en uiteindelijk geel voor een smakelijk aanzicht en ... hup door de keel!🤪

1000153873.jpg

Verder zie ik nog vermeld, nu niet relevant maar voor de volledigheid even...

Infrarood licht is niet zichtbaar met het blote oog en wordt daardoor vaak gebruikt in combinatie met een infrarood kijker. Infrarood licht wordt vaak als een lamp op een wapen gebruikt.

Ultraviolet licht. Zaklampen met ultraviolet licht worden veel gebruikt voor het controleren van echtheid bij bankbiljetten en bepaalde edelstenen. Ook onzichtbare sporen zien is mogelijk met dit licht.

Schrik niet, maar ik overweeg om bij een volgende poging om een lens te gieten een ding zoals deze in te zetten, vacuüm ondersteund. Ik heb het liggen maar moet het opzoeken.

1000153884.png

Om voor de technisch geïnteresseerden alvast een tip van de sluier op te lichten...

Het is een kijkglas van een "Tri Clamp" systeem zoals dat in de levensmiddelen industrie toegepast wordt. Er zijn allerlei appendages voor te krijgen zoals buizen, einddeksels, verlopen en klemmen om de onderdelen onderling te bevestigen.
Als vacuümkamer is het voor het lensje tamelijk ideaal want het heeft inwendig een mooie diameter, het is solide en heeft een dik kijkglas zodat te zien is wat zich er afspeelt. Samen met een einddeksel en een deksel met slangtule, vormt het een gesloten vaatje waarop ik mijn vacuümpomp kan aansluiten. Als ik mij niet vergis, dan kan ik er zowel de siliconen vorm in maken als de epoxy lens, beide onder vacuüm zodat luchtbellen tot het verleden behoren.
Stel je de vorm dan voor als een ronde "prop'. Zo nodig passen er daarvan ook meerdere kop-aan-staart in😉

Voor mij is het ook een geinig uitproberen om zo allerhande kleine voorwerpen te kunnen gieten, als dit werkt. Leuk is ook, dat de siliconen prop-vorm eenvoudig in en uit het kijkglas te halen is met vacuüm of perslucht. De inwendige diameter is 35 mm dus op dat oppervlak is eenvoudig PIE/4*D^2 = 9,6 "kgf" aan kracht uit te oefenen m.b.v. vacuüm en een veelvoud daarvan met overdruk.

Ik ben benieuwd...

Laatst bewerkt:
Het onder vacuūm gieten moet maar even wachten. Om alle daarvoor benodigde spullen (te vinden en🤣) te voorschijn te halen, daarvoor heb ik nu geen geduld.

Ik besloot om de huidige onder-vorm met het bolle lensdeel te behouden en een nieuwe boven-vorm te gieten voor de holle zijde van de lens. En dan natuurlijk meteen verbeteren die lens!

Een grotere wanddikte achter, steviger nokken en een iets langer achterstuk dat zou de lens robuuster maken. En dat gaat nu gebeuren (even afkloppen...).

Ik vond een taps deel van en pen en heb dat gebruikt als vorm voor de kleinere holte die de gemodificeerde lens krijgt. Het staat hier in de originele lens die ik weer in de ondermal monteerde. Simpel kaarsvet wordt het geheime wapen...
1000153942.jpg

Ik druppelde de loze ruimte vol kaarsvet, en ook ruim eromheen. Geinig is de oranje rand van het pen-deel. De contour daarvan geeft al een aardige indruk van de toekomstige holte achter de lens.
1000153945.jpg

Het zat niet helemaal in het midden maar dat is geen probleem en is nadien eenvoudig te corrigeren.
1000153946.jpg

Hier, een tussenstap. Na het kaarsvet rondom al te hebben gemodelleerd bleek het samen met het pen-deel uit de lens te komen.

1000153949.jpg

Geen nood want de scalpel is geduldig. Een kleine incisie...
1000153950.jpg

Hier zit het alweer in de originele lens en heb ik het gefine-tuned. Alles wat er hier lens en kaarsvet is, wordt straks de "Rocky lens", bestand tegen klimaatrampen, snelstromend water, vrouwenhanden en kernsplijtingen!🤪
1000153960.jpg

Het uit het midden liggen van de holte achter de lens was nadien eenvoudig te corrigeren door voorzichtig kaarsvet weg te schrapen. En dat lukte prima.
1000153958.jpg

De bovenmal heb ik hier gegoten. Het grootste deel van de oude bovenmal heb ik hergebruikt door daaruit simpelweg een deel weg te snijden. Nu even wat geduld en wachten op het uitharden van de siliconen...
1000153965.jpg

Het lensje is behoorlijk gelukt. Het zijn alleen de luchtbelletjes nog die de pret een beetje bederven, maar functioneel is de nieuwe lens wel, en veel steviger dan de originele.

Zo kwam het uit de vorm, nog met een dunne plaat epoxy eraan dat tussen de vormhelften in raakte.
1000153976.jpg

Deze bajonet-nokjes breken gegarandeerd niet af.
1000153978.jpg

De wand van het holle deel is zeker driemaal dikker geworden.💪
1000153979.jpg

Het lensdeel moet nog een beetje worden opgepoetst maar doet z'n werk en focusseert. De schitterende luchtbellen-weelde en de sublieme verdeling ervan, strelen het oog!😂
1000153980.jpg

De Knijpkat draagt de nieuwe lens parmantig en vol trots...🤪
1000153981.jpg

En ... ze schittert...😉
1000153983.jpg

Een volgende keer is het zaak om de epoxyhars na het mengen onder vacuüm te ontgassen. Dan zijn belletjes nagenoeg verleden tijd. Zonder vacuüm moet dat ook wel redelijk kunnen maar dan is zeer langzaam roeren belangrijk.

Voor voorwerpen die niet transparant hoeven te zijn maken dergelijke kleine belletjes niet uit. Het gieten van twee componenten epoxyhars is een zeer bruikbare methode om onderdeeltjes te vervangen die niet sterk mechanisch worden belast. Een heft of handvat, dekseltje of zelfs een (nood) sleutel etc. is er best mee te maken.

Mooi resultaat.
Komen die bellen er in bij het mixen of naderhand bij het gieten of uitharden?

Die belletjes ontstaan hoofdzakelijk bij het mengen @petroman . Ik heb naar mijn idee toch redelijk voorzichtig geroerd met een spateltje maar na zo'n minuutje roeren waren er wel piepkleine belletjes zichtbaar. Een deel daarvan verzamelde zich en kwam naar het oppervlak maar er bleef toch nog wel wat over. Hier speelde overduidelijk dat piepkleine belletjes gewoonweg te weinig opwaartse kracht ondervinden in de dunne-stroop-achtige hars. Ze verzamelen zich deels tot grotere bellen die wel sneller opstijgen, maar dat verzamelen gaat veel te langzaam om ze allemaal kwijt te raken.

Ik las online dat het gebruik is, om de gemengde hars even in een vacuümkamertje te laten ontgassen. Dat kan in een simpele grote jampot o.i.d. gebeuren die m.b.v. een vacuümpompje nagenoeg luchtledig wordt gezogen. Per cm2 (deksel)oppervlak rust er dan wel 1 kg(f) aan kracht op. Is een jampot deksel dan 10 cm in diameter dan zit er wel een bevallige brunette of blondine van 78 kg bovenop🤪, als het ware. De kleine luchtbellen expanderen dan, worden dus groter, en stijgen naar het oppervlak. Met zo'n ont-gaste hars is men de luchtbellen na het gieten zo goed als kwijt.

Miniem kunnen er dan toch nog piepkleine belletjes aanwezig zijn, en ook daarvoor is een oplossing: de vorm wordt na het gieten in eenzelfde "vacuümkamer/drukkamer" op overdruk gebracht, met een fietspomp zou dat al kunnen. De belletjes, voor zover nog aanwezig, krimpen dan en worden zo tamelijk onzichtbaar bij het uitharden.

Tja, maar er moet bij het gieten ook zorg aan worden besteed dat er in de vorm zelf geen luchtinsluitingen ontstaan. In de open onder-vorm die ik maakte is dat geen probleem maar in de bovenvorm maakte ik van tevoren wel een ontluchtingsgaatje.

De oorspronkelijke lens is m.b.v. spuitgieten vervaardigd, dus doordat een gesmolten thermoplast onder hoge druk in een vorm (matrijs) wordt geïnjecteerd. Lucht is er dan al "uit gekneed" en is dan geen probleem.

Je ziet weleens van die filmpjes waarin ze dioramas ingieten. Glas helder en het ziet er simpel uit. Maar blijkbaar niet zo eenvoudig dus om de belletjes weg te houden?
Inderdaad @Pjotr Prep , dat zal niet eenvoudig zijn vermoed ik.
Met ont-gaste hars zal het resultaat wel prima zijn. Bij winterlandschappen kunnen "sneeuwbelletjes" wel weer geinig zijn natuurlijk. Het kan echter ook zijn dat belletjes bij gebruik van een nog dunnere hars en nog voorzichtiger mengen minder een probleem zijn. Ook zal het best zo zijn dat lucht in een open vorm veel meer de gelegenheid heeft om in de eerste uren te ontsnappen voordat de hars te veel op stijft.
Gewoon eens uitproberen zou ik zeggen want geinig is het. Voor zo'n €6 heb je al een epoxyhars volume van 200 ml van Ali op de deurmat.

LIDL heeft vacuum voedsel bewaardozen, met pomp. Lijkt mij prima om mee te starten.
Ik denk dat je wat langer moet wachten bij minder vacuum maar dan kan je effe uitrusten met een bak eikeltjes koffie.
Bij diorama's gebruiken ze een hetelucht pistool (LIDL) om bellen je verwijderen maar ik vermoed geen diep liggende. Maar jouw lens is dan weer geen diorama en kleiner.

Terug
Bovenaan