• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Knijpkat modificaties

RockyFlats

Enfant terrible
Laatst bewerkt door een moderator:
1000153136.jpg

Ik heb m'n knijpkatje een beetje aan de tand gevoeld, en het heeft die beproeving goed doorstaan. Wat een geinig dingetje is het!

Het enige dat er aan mankeerde was, dat het lensje aan een kant een lipje blijkt te missen, maar dat is wel te repareren en het klemde zo ook nog mooi recht vast. De foto toont het lensje van de lamp uit gezien.

Rond de opening zitten in het stalen huis twee verende deels uitgstanste ringen die het lensje vast klemmen (zie onder), clever!
1000153139.jpg

Ik heb altijd al eens willen proberen om iets met een siliconen vorm te doen. Het enige dat ik nodig heb dat is wat siliconen hars... Acrylhars heb ik sowieso al, en je voelt wel aan wat ik wil proberen...
Zelf lensjes maken😁 Gewoon, voor de gein, eens proberen, met de huidige lens als model. En dan diverse kleuren of zo...🤪

Geinig was wel dat ik heel even de indruk kreeg dat er iets van fosfor op de reflector was aangebracht, dat deels was verdwenen.

Brandt de lamp niet dan ziet de reflector er egaal wit uit... Maar brandt de lamp dan ontbreken er duidelijk "delen fosfor"... dacht ik...
1000153141.jpg

1000153146.jpg

Haha, Tja, dat bleek achteraf dus gewoon de een of andere blauwe kit.

Dit moet toch echt wel het originele lampje zijn, naar het uiterlijk te oordelen, en kennelijk fixeerde men het zo tegen lostrillen. Er zit een beetje kit tegen het glazen bolletje, en vandaar de schaduwen, want dat waren het...

1000153149.jpg

Enfin, ik ben van plan om een paar lensjes te gaan maken. De transparante twee componenten epoxyhars die ik al heb is doorvoor bij uitstek geschikt. En de siliconen compound voor de gietvorm heb ik vandaag besteld. https://a.aliexpress.com/_Ex7kBcM
1000153186.png

Lukt dat dan gaat er een kopie-lensje op de knijpkat met een ledlampjes erachter. De originele lens en het lampje bewaar ik dan om dit (bijna) antieke apparaatje compleet te houden. Raakt zo"n kopie lens eens beschadigd dan kan ik het eenvoudig vervangen.

Het lensmaak-gegoochel is ook deels een leuke oefening, en laat hopenlijk zien dat wat je denkt dat je kunt maken ook werkelijk kan. We kunnen veel zelf...

Bedenk zelf eens wat je d.m.v. gieten allemaal kunt maken, als je eenmaal een origineel of geschikt model hebt... Vooral als er na een SHTF geen onderdelen meer te koop zijn, dan kan het een uitkomst zijn. Een nieuwe knop voor opa's wandelstok, een tweede set valse tanden, een nieuwe draaiknop voor het oliestel...?😉 Het is dan natuurlijk ook niet slecht om ook wat materiaal achter de hand te hebben om te gieten, zoals lood, tin, of een epoxyhars zoals deze...
https://a.aliexpress.com/_Ey0Ub6Y
1000153187.png

Het huidige lensje is nog verrassend glad en onbeschadigd, en dat is toch wel een wonder voor zo'n uitstekend deel. Het lensje is van buiten bol en van binnen vlak, en werkt zo ook als een vergrootglas.
1000153183.jpg
Van opzij is duidelijk het ene afgebroken lipje te zien dat samen met de andere als een soort "bajonetsluiting" het lensje in de behuizing fixeert. Voordat ik een gietvorm maak repareer ik dat tweede lipje m.b.v. wat epoxy lijm. De uitstekende vleugeltjes zijn voor een goede grip.
1000153184.jpg
Ik denk dat ik allereerst de bolle zijde (hier boven) in siliconenrubber inbed, tot aan de maximale diameter. Zodra dat is "uitgehard" kan ik het siliconenrubber in de lens gieten tot aan het al uitgeharde deel van de vorm (dat eerst wellicht zeer dun invetten zodat het lost).

Haal ik de elastische vormdelen van elkaar dan is het lensje er (als het goed is) eenvoudig uit te halen zonder de vorm te beschadigen.
Ter hoogte van de beide lipjes komt er in dat tweede vormdeel tegen het ene lipje een kanaaltje om de hars erin te spuiten m.b.v. een injectiespuit, en tegen het andere lipje een "opkomer" kanaaltje voor de overtollige hars.

Hieronder nog een foto vanaf de knijpkat gezien. Het lensdeel in het midden is hier nagenoeg vlak.
1000153185.jpg

Zou dit alles gaan lukken...???

Wordt vervolgd...😉

Heb je geen vacuümkamer nodig om te zorgen dat er geen luchtbellen in je gietsel achterblijven?
Voorzichtig mengen is wel belangrijk, en er geen luchtbellen in roeren. De hars blijft dan behoorlijk luchtbel-vrij. Zodra het in de vorm gespoten wordt verdringt het "vloeifront" de aanwezige lucht. In en uit liggen tegenover elkaar en uit straks hoger, en dan denk ik dat het volledig gevuld wordt.

Ik zou eens op de afdeling knijpkat moeten kijken bij mijn preppers spullen.
Maar ik heb hier zeker nog 1 werkende en ook nog niet meer werkende ( voor onderdelen ) liggen.
Mooi @Flos . Ik sta telkens versteld van de genialiteit van het dingetje, en iets dat al meer dan 80 jaren doorstaat en nog steeds taai aan de gang blijft, vind ik toch wel een passend attribuut voor een ware prepper. @petroman trof daar toch wel de spijker op de kop, door het te noemen.
Koester het en breng het weer tot leven zou ik zeggen👍

Laatst bewerkt:
Die kwaliteit wordt niet meer gemaakt. Er staan er genoeg op marktplaats, gaan voor rond de 50 euro naar een nieuwe eigenaar.
Ik gok dat de goedkope plastic rommel de 5 jaar nog niet haalt.

Inderdaad zijn de gevette kunststof radertjes (mechanisme) kwetsbaar.

@RockyFlats
De electronica zou misschien geschikt zijn om de oude knijpkat aan te passen, met enige handigheid is dat misschien wel te verwezenlijken als er voldoende ruimte zit de knijplamp.

P1130973.JPG

Accu gegevens
P1130968.jpg

Voorzichtig mengen is wel belangrijk, en er geen luchtbellen in roeren. De hars blijft dan behoorlijk luchtbel-vrij. Zodra het in de vorm gespoten wordt verdringt het "vloeifront" de aanwezige lucht. In en uit liggen tegenover elkaar en uit straks hoger, en dan denk ik dat het volledig gevuld wordt.

Een fijne dag beste @RockyFlats

Als je het toch goed duurzaam wilt maken, probeer aan een passend lensje te komen en giet daar de in de mal de hars om heen.
Zijn er trouwens ook led-schroeflampjes te koop, waar mee je het groeilampje kan vervangen.
Ja ik weet het moet aangepast zijn, dat het kan werken met wisselspanning, die van de knijpkat af komt, net als de 230V ledlampen die ook werken op wisselspanning.

Als je ontwerp uitsteken is geworden dan krijg je waarschijnlijk van meer preppers vraag om de lamplensjes.

Een fijne dag beste @RockyFlats
Ook een fijne avond toegewenst waarde @JJ&A
Als je het toch goed duurzaam wilt maken, probeer aan een passend lensje te komen en giet daar de in de mal de hars om heen.
Een passend lensje, tja, een glazen lensje in een messing vatting dat zou toch wel erg mooi zijn... Om een lens in kunststof in twee bedden dat wordt geklieder denk ik, maar in een 3D geprinte vatting, dat zou wel weer relatief eenvoudig kunnen. Genoeg freubel mogelijkheden!
Zijn er trouwens ook led-schroeflampjes te koop, waar mee je het groeilampje kan vervangen.
Ja ik weet het moet aangepast zijn, dat het kan werken met wisselspanning, die van de knijpkat af komt, net als de 230V ledlampen die ook werken op wisselspanning.
Ik heb wat ledlampjes besteld, en inderdaad is de wisselspanning even een "dingetje". Jouw electro-achtergrond verloochent zich niet! Het wordt even trial-and-error🤣 Maar een diode of gelijkrichtertje kan altijd nog...
Als je ontwerp uitsteken is geworden dan krijg je waarschijnlijk van meer preppers vraag om de lamplensjes.
Haha, Tja, daarom laat ik meer preppers ook zien hoe die zelf te maken zijn (even afkloppen...).😁

• Haha
Waarderingen: JJ&A
Ook een fijne avond toegewenst waarde @JJ&A

Om een lens in kunststof in twee bedden dat wordt geklieder denk ik, maar in een 3D geprinte vatting, dat zou wel weer relatief eenvoudig kunnen. Genoeg freubel mogelijkheden!
Als iemand het freubelen goed beheerst, kan het een verstel mogelijkheid voor de lens maken dan kan je de bundel verstelbaar maken.

Laatst bewerkt:
Als iemand het freubelen goed beheerst, kan het een verstel mogelijkheid voor de lens maken dan kan je de bundel verstelbaar maken.
Dat zal niet eenvoudig zijn @JJ&A , behalve dan m.b.v. 3D printen. Wellicht probeer ik dat eens.

Ik kreeg vandaag wat ledlampjes binnen. Voor wie led uit wil proberen is het goed om te weten dat deze goed werken. Ze zijn alleen te lang om het lensje te kunnen monteren, maar dat wist ik van tevoren.

Zonder lensje werpt dit ledlampje echter een prachtig licht alle kanten op en de lichtopbrengst is t.o.v. het gloeilampje wel zo'n 5-8 x zo groot schat ik in. Een simpel transparant kapje zou het hierop prima doen. Voor daadwerkelijk gebruik is het toch niet slecht om (ook) zo'n rondstraal-optie te hebben. De lampjes zijn eenvoudig uit te wisselen.
https://share.temu.com/Q5KPsC5ZJqB
Ik koos 6 stuks 3V wit.
1000153367.png
Hier telkens zo'n seconde na het loslaten van het dynamo-hendel; de dynamo draait dan nog kort door.
1000153348.jpg
Het led lampje geeft echt een prima licht rondom. Op het toilet (uitgeprobeerd) was het nu echt geen "schemeren" meer. Geinig is ook, dat je minstens tweemaal zoveel licht houdt bij de helft minder frequent knijpen. Alleen, haha, wordt het afscheuren van het toiletpapier wel weer een extra uitdaging. Je ziet het zo veel beter hangen, maar voordat er een blaadje af is...!🤣
1000153347.jpg
De knijpkat krijgt met die 5 ogen wel iets geinig "steampunk" achtigs😁
Echt, het is gewoon "Art Nouveau"!
1000153368.png
Tja, wie weet hoe wij er straks bij lopen?

Er zijn nog twee andere typen ledlampjes onderweg, en die hebben beide slechts 1 ledje middenop en zijn laag genoeg om onder de lens te passen. Of die ook op de wisselspanning werken dat is even afwachten.

Het ombouwen naar een verstelbare lichtbundel is onzin. Als je de constructie daarvoor bekijkt versus de grote en werking van de knijpkat is dat een onzinnige toevoeging. Maar laat je vooral niet tegenhouden door de realiteit.
Knijpkat is een ding voor het bijlichten van je pad naar het schijhuis. Niet om een kilometer ver te schijnen.

Wat wel een optie kan zijn is dat je de lichtbundel vanuit het lampje kan instellen. Dus van groothoek naar telelens. Als bv @Rocky de zij ledjes kan aan/uit zetten heb je dat effect.
Licht bundelen doe je verder met een (spiegel) reflector.
Die goedkope wegwerp hoofdlampjes van de A.C. Tion hebben soms een verstelling. met veel spuug en lijm kan je die vast wel overzetten op een plastic knijpkat.

Laatst bewerkt:
Het ombouwen naar een verstelbare lichtbundel is onzin. Als je de constructie daarvoor bekijkt versus de grote en werking van de knijpkat is dat een onzinnige toevoeging. Maar laat je vooral niet tegenhouden door de realiteit.
@petroman , zo onzinnig of raar is dat werkelijk niet, naar mijn idee tenminste. Nu ik zie hoeveel meer licht die LED geeft, wordt het aanpassen van de bundel juist zinvol. Het gloeilampje geeft bij mij maar een flauw geelachtig schijnsel waarbij het maar goed is dat het een beetje gebundeld wordt door het lensje. Het LED licht zou echter (wijd) best een flink gebied kunnen belichten, of (gebundeld) een kleiner gebiedje feller. Het is best mogelijk trouwens, dat een diffuus kapje over de standaard lens ook al mooi rondom straalt, met een enkele Led eronder.
Knijpkat is een ding voor het bijlichten van je pad naar het schijhuis. Niet om een kilometer ver te schijnen.

Wat wel een optie kan zijn is dat je de lichtbundel vanuit het lampje kan instellen. Dus van groothoek naar telelens. Als bv @Rocky de zij ledjes kan aan/uit zetten heb je dat effect.
Licht bundelen doe je verder met een (spiegel) reflector.
Een ver reikende lichtbundel is inderdaad een stap te ver. Maar echt, het prepper-gebruiksnut van zo'n knijpkat met een Led is m.i. gewoonweg super, zelfs naar huidige maatstaven.

Het 5-leds lampje dat ik heb, straalt al in 5 richtingen. Met een simpel transparant kapje erover (kunststof reageerbuisje o.i.d.) zou het al veel beter presteren dan het gloeilampje achter de lens.

"Van groothoek naar telelens bundelen" dat zou wel enigszins kunnen met een enkele naar voren gerichte led (is onderweg) en een verstelbare lens. Een reflector heeft echter alleen bij zo'n 5-led lampje enige zin omdat het licht van de 4 zijwaarts stralende leds dan naar voren kan worden omgebogen.

Een enkele Led straalt (anders dan een gloeidraad) alleen vooruit en niet ook "achterom".
Een reflector achter zo'n enkele Led heeft dan weinig zin.
Vaak hebben ledlampjes al een lensje voor de led, en bundelen al vanuit zichzelf. Die zijn onderweg, dus ik ben benieuwd...
Die goedkope wegwerp hoofdlampjes van de A.C. Tion hebben soms een verstelling. met veel spuug en lijm kan je die vast wel overzetten op een plastic knijpkat.
Zoiets is wel mooi, het slim lenen van zaken die elders al goedkoop voorhanden zijn. Zelf zou ik dan wel streven naar een oplossing die nog beter is dan de huidige lens, en die minimaal zo rigide is.

Zoiets als dit bijvoorbeeld, glazen lensjes in aluminium. https://share.temu.com/jCp0vnnfS6B
1000153378.png
Of dat enigszins zou passen dat is natuurlijk de vraag maar voor iemand die geen lensje meer heeft zou het wel een leuk uitproberen zijn. En al helemaal geinig is, dat er "groothoek en gebundeld" te variëren is.

Laatst bewerkt:
Alweer een update!

Mensen, de knijpkat is weer tot leven gekomen en aan herstel van de industriële voorsprong wordt alweer gewerkt!😁 Er is dus nog hoop voor dit land!

Met hulp van de Chinezen danwel, want zojuist kwam tante Pos aan met mooie spullen.
Een M-type Zuid-Afrikaanse verloopstekker naar 3 x EU contacten. @martin, dis waarskynlik ook iets vir jou Bluetti! En een enkelvoudige 18650 batterijlader/powerbank van Liitokala, mooi voor wie losse 18650's of vergelijkbaar in de BOB heeft, en ...

Een setje ledlampjes!🤪

1000153386.jpg

Deze leds functioneren prima in de knijpkat. Ook die zijn echter nog iets te lang om achter de standaard lens te passen, maar ze geven wel een prachtig gericht wit licht.
Naar schatting toch ook weer zo'n 5-8 x meer licht dan met het gloeilampje.
Het heeft de lenswerking ingebouwd en geeft een zeer bruikbare bundel. Al de stroom gaat nu naar een enkele Led.
Eenmaal per twee seconden het hendeltje indrukken in plaats van zo'n zes maal...

Anders dan de foto doet vermoeden, zijn de lensjes glashelder.
1000153387.png
Kies DC3V wit:
https://a.aliexpress.com/_EuPVevm

Wie geen standaard lens meer op de knijpkat heeft en de knijpkat serieus wil gebruiken die hoeft eigenlijk niet verder te zoeken maar monteert dit lampje en dicht de ruimte rondom het lampje simpelweg af met wat plakband.

Suggestie: Met een paar sluitringen, een soldeerbout en een vijl en wat fantasie is er ook een bomvrije constructie voor mogelijk. Het lampje is immers de lens, en die steekt dan door een solide afdichtende ring (met bajonet-sluiting) de wereld in.
1000153383.jpg

Er is overigens nog een derde led-lamptype onderweg dat zeer waarschijnlijk onder de standaard lens zal passen. Wordt vervolgd...

Een led lampje ter vervanging in een bestaande lamp, dan lijkt die met de 4+1 ledje mij geschikt. Dit omdat vrijwel alle lampen een reflector bezitten voor het licht van het gloeidraadje te bundelen.
Heb je hier ervaring mee?

Stralen de ledjes die hierboven in de knijpkat is geplaatst ook rondom?

Een led lampje ter vervanging in een bestaande lamp, dan lijkt die met de 4+1 ledje mij geschikt. Dit omdat vrijwel alle lampen een reflector bezitten voor het licht van het gloeidraadje te bundelen.
Heb je hier ervaring mee?

Stralen de ledjes die hierboven in de knijpkat is geplaatst ook rondom?
@Pjotr Prep , ervaring ermee? Haha, een beetje wel, maar van fouten leert men😉Vraag mij niet waarvoor, maar ik moest ooit eens een reflector ontwerpen om licht vanaf een staafvormige "gloeidraad" parallel te laten uittreden. Tja, overal op de reflector eenvoudigweg "hoek van inval is hoek van uitval" aanhouden gerekend vanaf de gloeidraad dat leek wel mooi. Maar, haha, dat was het toch niet... helemaal...🤣

Een LED werpt het licht meestal vooruit. Tenminste, het is de fosfor bedekking van de UV uitstralende diode die zichtbaar licht uitstraalt (de emitter), en dat is vaak vlak. Zijdelings treedt er dan weinig licht uit.

Bij een "puntlichtbron" (waar een gloeidraadje toch erg op lijkt) wordt er rondom licht geworpen, en dus ook naar achteren. Daar is het toepassen van een reflector best belangrijk.

In de knijpkat bevind de gloeidraad zich echter in het metalen huis. Omdat de openings hoek van de lamp-opening vanuit de gloeidraad gezien zo'n 140° is, werpt de gloeidraad zo'n 220/360=2/3 van het licht in het huis van de lamp (!) in plaats van naar buiten.
Omdat de kunststof van de lens daar nog gedeeltelijk zit, en door een beetje reflectie van de vlakke witte "olie-spatplaat" achter de lamp, raakt er alsnog wat van die 2/3 aan licht naar buiten maar efficiënt is anders. Ik schat in dat zo'n 2/5 deel van het opgewekte licht de vlooien voorziet van licht in dat kamertje🤣 en er 3/5 effectief uittreedt.
Had men de plaat achter de lamp spiegelend gemaakt dan had dat wel wat gescheeld. Maar echte winst hat men kunnen behalen met een tapse spiegelende reflector-tuit vanaf de lamp vatting zoals we dat van eigenlijk alle zaklampen kennen. Het is mij een raadsel waarom men dat niet deed indertijd.

Ach, het mooie van een enkele LED is dat die dat nadeel ondervangt door als vanzelf het licht naar voren te werpen. Als de gloeidraad "een LED had geweest" dan had het verlies geen 2/5 maar eerder 1/20 geweest. Tel daarbij op dat LED zo'n driemaal efficiënter is dan een gloeilamp, en het wordt duidelijk dat het vervangen van de gloeilamp door een LED vette winst is.

Om een lang verhaal kort te maken: De laatste LED van hierboven straalt nauwelijks licht naar direct opzij vanaf de emitter. Wel straalt het een bundel naar voren uit en dan ook wel wat strooilicht naar opzij.

Onderstaand heb ik "houtje-touwtje" wat opnamen gemaakt. Omdat het een afwisselend knijpen en fotograferen was, kon ik niet telkens "op hetzelfde moment" fotograferen dus de helderheid verschillen zijn niet absoluut.

Hier het gloeilampje met de standaard lens
1000153425.jpg
Hier de enkele LED
1000153412.jpg
Hier het 5-LED lampje
1000153416.jpg
De horizontale strepen liggen aan de opname zelf, en zal wel de een of andere lichtfrequentie-interferentie zijn in de camera.

de dynamo is een prima laadmogelijkheid. Al vind ik het nog steeds heiligschennis als je zo'n iconische knijpkat uit ww2 gaan verbouwen
@phtvs , ik denk ook zeker niet aan drastisch verbouwen. Net zo goed als ik een lensje wil gieten om het originele te sparen en een ledje monteren en het oude gloeilampje bewaren, is er best wat mogelijk zonder afbreuk te doen.

Er is ruimte voor bijvoorbeeld wat electronica, als eenvoudig weer verwijderbaar "blokje".

Het knijpkatje is solide gebouwd en zo'n herstelbaar upgraden ook alleen als het ook daadwerkelijk zinvols toevoegt, en op z'n minst zo degelijk blijft. Dat, is wel weer een uitdaging op zich.

Geinig is wel, dat de eenvoudigste modificatie ook meteen de zinvolste is en voor iedereen toepasbaar: een prima LED voor achtendertig centen!

Zijn led lampjes in knijpkatjes wel een juiste keuze?

Ik bedoel dan vanwege de electronica (driver) om het ledje aan te sturen.
moderne knijpkatjes met led hebben vaak een accuutje of een elco die een beetje geladen worden en daarna ontladen.
Denk dat de levensduur niet lang mee gaat.
Maar verder geen verstand van :), dus ben benieuwd. @RockyFlats

Zijn led lampjes in knijpkatjes wel een juiste keuze?

Ik bedoel dan vanwege de electronica (driver) om het ledje aan te sturen.
moderne knijpkatjes met led hebben vaak een accuutje of een elco die een beetje geladen worden en daarna ontladen.
Denk dat de levensduur niet lang mee gaat.
Maar verder geen verstand van :), dus ben benieuwd. @RockyFlats
Hoi beste @joepmeloen
Een elco of accuutje vangt wel de pieken van de wissel stroom op.
Maar in de led zelf zitten ook enige aanpassingen anders zou de deze niet normaal licht geven maar knipperend licht.
Even kijken wat @RockyFlats er op te zeggen heeft.:thumbup:

Terug
Bovenaan