Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
het nokje?
Dat zou kunnen maar is niet wat ik bedoel @martin. Groen licht... Gekleurd heeft er wel mee te maken...Noooooooooooooooo, ik wil wil niet met de vissersboot uit varen gaan.
Is het mogelijk dat het groene licht meer verspreid is dan blauw of rood?

Bedankt voor de complimenten @Pjotr Prep , maar zelf vind ik dat juist Philips hier glanst, door zo'n uitzonderlijk mooi lampje te hebben ontwikkeld.@RockyFlats .
Ik ben onder de indruk.
Je hebt een Mark II toegevoegd aan de reeks van de Philips knijpkatlampen.
Vervolgens het praktisch gebruik van de lamp na 80jaar nog eens kunnen verlengen.
Dat zal vanuit besparing-oogpunt zijn geweest vermoed ik, wellicht in opdracht van de bezetter maar m.i. eerder vanuit materiaal besparing om de productie draaiend te houden bij materiaal schaarste of om het kostendekkend te houden.Blijft nog het raadsel waarom men bij Philips destijds deze variant heeft bedacht? Was het besparing of juist een daad van verzet?
Dat is het zeer zeker. Om het dan nog maar niet over de productie ervan te hebben die menig Joods leven heeft gered, of over wat zo'n knijpkatje allemaal zal hebben meegemaakt...Fascinerend moet het zijn wat zich allemaal rondom de ontwikkeling van de knijpkat hebben afgespeeld in die turbulente jaren.
Inzicht in het nut van de knijpkat dat hebben wij preppers al vanzelf vermoed ik, en het gros van wat er verder rond kruipt in dit land dat komt er later pas achter.Nu, staande aan de vooravond van een herhaling van die turbulente jaren, zouden de inzichten waarom men destijds de keuze maakte voor de Mark II een welkome aanvulling zijn.
Verdorie... Vroeg wakker geworden na eerder al wat voor-gesnurk op de bank in de avond. Ik ben wakker... En wat doe je dan... ?
Het wordt maar niet geraden...
Ik geef dan het weer de schuld.
Het is genoeglijk bekend dat onze samenleving zich terugontwikkelt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat rondom ons niet die incidentele vertraging van een mensenleven speelt. Gemiddeld gesproken, ok, maar bij ons toch zeker niet...?! Neeeee....
OK, tja, dat snert weer ook...
Ik meldde jullie dat alleen de korte ledjes achter de lens passen. Het ene langere ledje met meerdere leds alle kanten op, de rondstraler zogezegd, betrof dat dus. En de lange witte led en de gekleurde varianten daarvan ook. Allemaal te lang. Het puntige korte ledje en het stompe korte ledje pasten erachter en die anderen dus niet.
De verklaring daarvoor is simpel want het bolle middendeel van het lensje is massief en is vlak aan de lamp-kant. Probeert men om het lensje te plaatsen bovenop een lange led, dan komt men niet verder dan tot zo'n 3 mm voordat de lens tegen de behuizing aan zou liggen.
De originele lens bleek zo, en voor de eerste lensjes die ik goot in het eerste malletje waarvoor dat het model was, natuurlijk ook. Nu was het jammer dat ik aan het origineel allereerst een tweede nokje goot en dat plaatselijk een millimeter verdikte met een tweecomponenten lijm. Die lijm beïnvloedde namelijk de uitharding van de achter-vorm zodat de achterzijde van de kopie-lens minder fraai uitpakte.
Ik nam toen van de tweede knijpkat het originele lens je. Dat was nog intact, behalve een klein uitgebroken stukje aan de rand dat ik eerst met hobbylijm vulde. Daar zat niet die tweecomponenten lijm op, dus "groen licht" om het als model te gebruiken. Het gieten van een nieuwe voor-vorm en achter-vorm lukte prima, en het leverde een bijna perfect kopie lensje op.
Daarna heb ik zo'n kopie-lens tot een Rocky 1a Armaggedon lens verdikt en gebruikt om een tweede achter-vorm te gieten. Ook dat lukte best goed, hoewel ook de gemodelleerde paraffine de uitharding van de siliconen bleek te hinderen. Tot zover dus alle gietresultaten tot nu.
Enfin, terwijl ik gisteren een beetje "SHTF verduistering speelde"met de tweede knijpkat... met daarin een lange gekleurde led zonder de lens... kreeg ik de kolder en paste alsnog het lensje erop.
Dat bleek plotsklaps prima te passen over de lange led... WAAR WAS DAT 3 MM TEKORT AAN RUIMTE GEBLEVEN?!
Bekijk bijlage 30836
Het bleken natuurlijk de marsmannetjes te zijn geweest die mij met aldoor met het verschuiven van het ruimte-tijd continuüm voor de gek hielden. Immers, planten zijn alleen hier op aarde groen van kleur, en daar zijn ze rood!
OK, hmmm, de ware reden? Philips heeft dus ten minste twee lens varianten uitgeleverd, bleek nu. Bij die van mijn eerste knijpkat is het bolle deel van de lens massief en vlak van achteren. En bij mijn tweede knijpkat ziet de lens er krek-hetzelfde uit, behalve dat het bolle deel niet massief is maar hol is aan de achterzijde!
Bekijk bijlage 30837
Op de foto zit de groene led immers pontificaal achter de gemonteerde lens, "terwijl het daarvoor te lang was" zoals ik diverse keren eerder meldde... In een volgende post ga ik proberen om de verschillen op de foto te zetten.
Ik vermoed dat Philips op enig moment radicaal is overgestapt van een massief bol lensdeel naar een hol bol lensdeel, of omgekeerd.
Van massief naar hol is wel het waarschijnlijkst om plastic te besparen in oorlogstijd. Jammer, want massief had toch wel een aardige sabotage geweest. Er hadden dan wel wat Luftwaffe piloten met de oren in de wind gezeten vermoed ik.
En, misschien ook om als bij-effect een meer-diffuus licht uit te stralen en geen gebundeld licht...
Het massieve bolle lensdeel is vlak van achteren maar is evengoed een convergerende (licht bundelende +lens), terwijl de holle lens qua lenswerking meer weg zal hebben van een neutraal gebogen ruitje. Maar nogmaals, van buitenaf is het verschil niet te zien, voor wie er niet op let.
Dat ik die dingen niet alleen in handen heb gehad maar er nota bene vormpjes van maakte, dat maakt het late opmerken toch wel... opmerkelijk.
Net als bij jullie trouwens ook, na mijn conflicterende informatie en hints!
Het weer..., Tja, logisch, overmacht!
Kom, het is opgeklaard @martin , we gaan vissen!![]()

Vroeg wakker geworden na eerder al wat voor-gesnurk op de bank in de avond. Ik ben wakker... En wat doe je dan... ?
De paar (omkeerbare!) wijzigingen die wij erop kunnen aanbrengen
Hier de drie originele lensjes die ik heb op een rij.
Geinig is wel, dat ieder productiegereedschap kenmerkende sporen achterlaat. En het zou dan zomaar kunnen dat jouw lens weer aantoonbaar een broertje of zusje is van de lens van een mede-gelukkige-bezitter van zo'n wondertje der techniek...
@phtvs , het is allemaal maar een kwestie van tijd indelen en keuzes maken. De een knuffelt een knijpkat en een ander hangt aan een dakgoot bij gebrek aan zo'n ding. Geloof mij, als het om "thrill-seeking" gaat, dan gaat er niets boven het gespin van een knijpkat terwijl men mikt in de pot!je hebt te veel vrije tijd,,,
Je hebt echt te veel vrije tijd...
Serieus, je hebt veel te veel vrije tijd...
...,,we zijn blij dat jij te veel vrije tijd hebt...![]()

We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.