• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

koffie

yoeri

Prepper
wie heeft er ervaring met perculators ?
ben aan het kijken voor een type dat op een coleman brander gebruikt kan worden, zou toch wel enige tassen per keer willen maken .
 

Ray

SHTF Expert
Ik gebruik hem iedere ochtend voor m'n koffie, heb geen andere koffiezetter meer. De koffie uit een percolator is veel lekkerder.

Je hebt alleen verschillende varianten, weet niet welke je precies bedoeld/zoekt.

Dit systeem kent je grootmoeder, hierbij circuleert de koffie meerdere malen over de gemalen koffie, zelf ben ik hier geen fan van, de koffie smaakt al snel opgewarmd:

koffiezettenmetpercolator.jpg


Dan heb je ook nog de cafetiere, de simpele pot met neerschuifbaar filter:
optima-8cup_1.jpg


Het volgende systeem werkt het lekkerst en staat meestal bekend als expresso maker:
IMG_2254.jpg



Helaas zie je deze vaak te koop in aluminium uitvoering en degene die ik jaren op vakantie hebt gebruikt is behoorlijk uitgebeten in het tankje, dus heel wat aluminium is los gekomen. Zou dus zeker voor de RVS variant gaan.
Je hebt dan de bekende merken als Bialetti, degelijk, maar erg duur en ook zwaar om mee te zeulen.

Uit China komen RVS percolators die een stuk lichter zijn en meestal minder dan een tientje kosten. 't Is alleen zoeken waar ze hem te koop hebben. Ik zie ze op marktjes in het buitenland, Spanje en Hongarije bv, maar de laatste 9 kops heb ik uit een soort Action achtige winkel in Duitsland. 9 Kops zijn trouwens 9 hele ienie mienie expresso kopjes, het is iets van een kleine 0,4 liter koffie max. Met de 6 kops percolator krijg ik net mijn mok vol, die is dus max 0,33 liter.

Ik zie dat je ze dus kunt bestellen uit China, deze bedoel ik namelijk: http://www.aliexpress.com/item/Top-..._2&btsid=c6610d9c-f72c-4d30-979e-e28ec50bec24
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik gebruik zelf deze
8006363011648_mi1_pd1500x1500_1.jpg

Je kunt 'm in verschillende maten krijgen. Let wel op want als je van een behoorlijke bak koffie houdt moet je het aantal kopjes die ze opgeven met een korreltje zout nemen. Het zijn meer expressobakjes die ze aanhouden.
Ik zet 'm meestal op gas. Schoonmaken luistert wel nauw want koffiekoreltjes in het schroefdraad of op de rubber ring die erin zit levert lichte lekkage op. Binnen notime wel heerlijke koffie. :thumbsup:
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb een 40kopjes percolator maar die is elektrisch. Ook heb ik er een van een liter maar door omstandigheden is die nog niet getest. Hij zit nu in een kist om naar spanje te vervoeren waar ik hem eind deze maand wil gaan testen. Teminsten als alles goed gaat.
 

Ray

SHTF Expert
alvast bedankt allemaal voor de tips :)
denk dat ik die expresso maker alvast een s ga proberen :)

En dan het liefst de RVS variant, de aluminum zie je het meest, zelfs soms bij de Lidl, Action e.d. want je weet wel waarom het leger al jaren terug de aluminium mess tins in ban heeft gedaan.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb ook zo'n Bialetti alu ding en naar aanleiding van dit topic tevoorschijn gehaald. Veel grote witte vlokken kwamen uit het water gedeelte wat neem ik aan geoxideerd aluminium is. Donkere aanslag in het koffie gedeelte. Ik vind de koffie uit die dingen best lekker maar dat soort zaken maken mij zeer terughoudend en zou zelf zeker ook voor de RVS versie kiezen.
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik heb ook zo'n Bialetti alu ding en naar aanleiding van dit topic tevoorschijn gehaald. Veel grote witte vlokken kwamen uit het water gedeelte wat neem ik aan geoxideerd aluminium is. Donkere aanslag in het koffie gedeelte. Ik vind de koffie uit die dingen best lekker maar dat soort zaken maken mij zeer terughoudend en zou zelf zeker ook voor de RVS versie kiezen.
Dit herken ik wel, echter dit verschijnsel doet zich na jaren toch ook voor bij de rvs-versie. Goed drogen en niet in elkaar opbergen is mijn motto. Ik gebruik 'm wel intensief moet ik zeggen.
 

Ray

SHTF Expert
Dit herken ik wel, echter dit verschijnsel doet zich na jaren toch ook voor bij de rvs-versie. Goed drogen en niet in elkaar opbergen is mijn motto. Ik gebruik 'm wel intensief moet ik zeggen.

Hier ook, dagelijks, de lekkerste koffie krijg je zo. :)
Eerst die aluminium dingen, toen een duur RVS merk ding met latex ringen en daarom enige twijfel bij de nieuwe versies met siliconen ringen.
Ik moet echter toegeven, die siliconen ringen gaan meerdere jaren mee, de latex ringen hoogstens een jaar bij dagelijks gebruik.

Toch blijft het leuk dat die latex ringen nog vrij goed verkrijgbaar zijn en de maten gestandaardiseerd. Voor je oude expresso maker (het principe is al stokoud) kun je altijd een nieuwe ring krijgen. :thumbsup:
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Ik lust geen koffie :) Spaart ook nog eens een bak geld uit en 1 item minder om te preppen..

oeii hahahaha weet je dat zeker ?????
is anders wel een zeer geliefd ruil artikel

de gemiddelde Nederlander zal niet zo veel koffie in huis hebben
( hahaha ik wel , alleen al voor eigen gebruik gemiddeld 10x 500gr pakken )
en snel zonder zitten
maar de Nederlander is wel verslaafd aan zijn bakkie pleur

als je de geschiedenis bekijkt zijn alcohol, tabak en koffie, als goud
maar wc papier doet het ook goed
 

Nomad

Diehard Prepper
Fijn hoor, zo'n mochapot. Vorig jaar heb ik er een voor mijn verjaardag gekregen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem niet zo veel gebruik, maar zo op zijn tijd, op een luie zondag trek ik hem uit de kast.

Voor de rest heb ik een Franse Pers en een pour-over systeem (oke, filterkoffie) van Hario.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Beetje offtopic

de gemiddelde Nederlander zal niet zo veel koffie in huis hebben

Count me in, ik heb ca. 12 pakken van 500g op voorraad. Daar word een mens gelukkig van, kijkende naar die stash aan het zwarte goud. Het nuttigen nog meer (moet ik het niet vergeten mee te nemen zoals vanmorgen ) Voor eigen (mis)bruik dan. Hoewel een maat van mij koffie van drie jaar over datum heeft genuttigd, gaat het aroma toch wel achteruit (vervliegt snel na opening). Thuis een gewoon filterkoffie apparaat.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
koffie van drie jaar over datum heeft genuttigd, gaat het aroma toch wel achteruit (vervliegt snel na opening).

:) ik heb wel langer over datum snelfilter vacuüm verpakte koffie gebruikt
was met 5 jaar na datum nog prima te doen
idd, eenmaal open, moet je door brouwen

en om weer enigszins op topic te zijn :)
DE koffie snelfilter maling vacuüm heb ik gebruikt in zowat elk van de bovenstaande type apparaten
natuurlijk geld dat je voor elk merk en elk apparaat zal moeten experimenteren tot je de voor jou juiste verhouding hebt

Ik heb er zelf ook een paar. Je kan er ook koffie pads indoen.
:) sempre hier
prima dingen voor gewoon maar zeker in shtf , bijna op elke warmte bron te gebruiken
 

petroman

SHTF Expert
Een beetje off topic: toen we in Winterswijk waren zagen we bij de Jumbo zakken met 100 koffiepads liggen voor 6 euro. Detail: elke pad is apart verpakt.
Koffie was zelfs te drinken. nadeel vond ik wel de hoeveelheid afval door de extra verpakkingen.
 

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Gek idee misschien @petroman, maar zijn die pads niet als een koffiezakje te gebruiken?
Dat je net als thee dat zakje gewoon in heet water hangt?
Als dat wil dan zijn los verpakte pads wel weer mooi voor onderweg.
 
Bovenaan