• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

koffie

AWOL

Prepper goeroe
Gek idee misschien @petroman, maar zijn die pads niet als een koffiezakje te gebruiken?
Dat je net als thee dat zakje gewoon in heet water hangt?
Als dat wil dan zijn los verpakte pads wel weer mooi voor onderweg.

Misschien is het aan je voorbij gegaan maar voor die doeleinden bestaat al tientallen jaren Nescafe ;)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
ik vind het idee nog niet zo slecht, nescafe daar integen niet te zuipen. dan maar geen koffie
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Een vriend van me (Canadees) heeft het eens geprobeerd (hij snapte de Senseo machine niet) en het bleek toch niet zo'n succes te zijn. Hij dacht dat het zoals een thee zakje gebruikt moest worden. Maar blijkbaar werkt het toch niet echt zoals een theezakje. Misschien dat het beter is als je het in een thermos kan steken en het zo lang genoeg kan trekken?
 

AWOL

Prepper goeroe
Met die pads wordt het hete water er onder druk doorheen geperst, ik neem aan dat het materiaal van de pads hier op aangepast is en te dik om alleen door weken / trekken in water voldoende koffie af te geven. Los daarvan is de samenstelling van de koffie aangepast aan dat het onder druk en met een bepaalde hitte wordt gebrouwen. Dus zelfs als je de pad zou kunnen laten weken dan is er een goede kans dat de koffie helemaal niet lekker is omdat die niet op de juiste wijze is gebrouwen.

Overigens vind ik sommige Nescafe's best te doen, maar ja, da's persoonlijk natuurlijk. Na een week alleen Nescafe krijg ik er ook genoeg van maar liever iets dan niets :)
 

The mad engineer

Diehard Prepper
goede kans dat de koffie helemaal niet lekker is omdat die niet op de juiste wijze is gebrouwen
True! Ik heb zelf ooit eens een Severin koffiezetter voor een prikkie van marktplaats gehaald omdat ie ooit goede kritieken kreeg volgens een Noorse koffie club (...)

Gaat wel een beetje off topic (sorry) maar ja, koffie is een passie :)

Kijk bij de aanschaf van een normaal koffiezet apparaat eens bij deze lijst:
http://kaffe.no/godkjent-trakter-din-garanti-for-bedre-kaffe/

Hoewel de mijne in geval van nood ook wel te gebruiken is als half-automaat door de speciale klep.
 

Nomad

Diehard Prepper
Nescafé is voor mij Nietcafé. Toen ik net verhuisd was heb ik het gekocht omdat ik nog geen koffiezetter had.
Maar ik heb er maar één kopje van gedronken.
Senseo ben ik ook niet kapot van. Ik roep altijd: Ik drink Senseo want ik lust geen koffie ^_^

Kijk bij de aanschaf van een normaal koffiezet apparaat eens bij deze lijst:
http://kaffe.no/godkjent-trakter-din-garanti-for-bedre-kaffe/

Ik weet niet hoeveel mensen op het forum dit kunnen lezen, voor de rest is er Google Translate ^_~

Maar koffie is inderdaad een passie. Inmiddels ben ik verworden tot een regelrechte koffiesnob.
Ik drink wel van alles, zelfs het excuus voor koffie wat we op de zaak hebben, maar als ik zelf zet dan mag het toch net ietsje meer zijn.
Fijne boontjes, zelf malen en dan lekker koffiezetten. Het is al een therapeutische bezigheid op zich.
En als het even kan, zelf branden. Heeft één van jullie dat wel eens gedaan?
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Gaat nu weer ff offtopic met risico dat het gemodereerd wordt ;)

De lekkerste biologische koffie die ik ooit heb geproefd kwam uit Zweden. Nu ben ik alleen de naam kwijt maar die was voortreffelijk! Ik zal het even vragen aan een Finse collega die het destijds had meegebracht. Toen ze hier werkte hadden we een waar koffieritueel (tot hilariteit van collega's), waarbij we met zorg en respect de koffie brouwden op ons kantoor. Dat waren tijden!

EDIT: De koffie heette REKO van de branderij Arvid Nordqvist.
Natuurlijk zullen handgeselecteerde specialty koffies nog wel beter kunnen smaken maar "out of the box" vond ik dit toch wel een hele respectabele koffie!

Koffie branden heb ik zelf niet gedaan. Een vriend van mij wel, was vrij makkelijk vond hij, maar deed het wel buiten gezien de hoeveelheid as die los komt volgens hem. Maar goed, zelf dus geen ervaring mee.
 

petroman

SHTF Expert
Nog even een tipje over aluminium percolators: niet elke dag gebruiken! Dan krijg je teveel alu binnen.
Beter is dan de RVS versie te nemen.
Lees even door, je krijgt meer binnen dan je denkt!

Of die met emaille, hoewel mijn emaille beker ook "oplost" of te wel slijt.
De waarheid zal ik het midden liggen. Ook RVS zal metalen "uitwassen" in kleine hoeveelheden, maar toch. Koken van zure producten in aluminium werd vroeger op de huidhoudschool ook al als not done verteld. En mijn moeder had dat weer van haar moeder etc.

Laten we ons niet gek maken, koffie, thee, en allerlei ander zaken zitten vol met stoffen die je A) niet nodig hebt en B) op den duur ongezond. Verfente thee drinkers willen koffiedrinkers graag wijzen op alle gevaren die er in zitten en vergeten vaak dat thee niet veel anders is.

Verder is de koffiesoort, hoe gebrouwen wordt etc. van doorslaggevend belang op de smaak en dan nog: over smaak valt niet te twisten.
 

Kanina

Diehard Prepper
Laten we ons niet gek maken, koffie, thee, en allerlei ander zaken zitten vol met stoffen die je A) niet nodig hebt en B) op den duur ongezond.
Alles met mate dan gaat het prima! Maar als je 2 liter koffie of thee zuipt per dag is dat idd ook verkeerd. Nu kun je met de thee ook nog variëren, zwarte thee, groene thee, witte thee (kun je dat nog thee noemen?) en dan heb je ook nog kruidenthee, waar helemaal geen thee in zit. Die kun je daarnaast ook drinken als 'thee' zodat je niet teveel thee binnen krijgt elke dag. Maar meer vocht met kruiden. Er bestaat al een tijdje groene koffie, maar daar heb ik nog niemand over horen spreken. Ervaringen?
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik heb een keer met een pak groene koffie in mijn handen gestaan @Kanina, maar dat bleek alleen maar groen te zijn omdat het Bio was.
Ongebrande bonen zijn groen, die heb ik meerdere malen gehad. Maar die moet je zelf roosteren voordat je er wat mee kan.
Van verse bonen kan je geen koffie zetten.

Van verse bonen worden wel supplementen gemaakt. Maar dat lijkt enkel goed te zijn voor eindeloze discussie over de werking en rechtzaken die daar uit volgen ^_^ Ik geloof dat het primair bedoeld is als afslank middel.

Zo, dan ga ik nu weer aan DE 'koffie' (sluikreclame, haha). 'Koffie' omdat het uit de automaat komt. En als op de automaat al 'Sterkte' staat dan is het nooit veel soeps ^_~
 

yoeri

Prepper
top :) gaan we eens in de lidl piepen

heb ondertussen ook al wel zo'n expresso maker , werkt wel mooi .
eentje voor thuis en eentje op het werk
 

Ray

SHTF Expert
Koffie in de 18e eeuw, voor als je ooit nog eens groene koffiebonen vindt, in Nederland, tijdens een SHTF...uuuh



LOL, ik heb al wel zo'n koffiemolen, kringloop en er zat peper in, maar een beetje googlen.... Werkt goed voor kleine hoeveelheden dus zelfs peper zeer fijn en hoe fijner je koffie, des te sneller en completer onttrek je het aroma. Economisch apparaatje dus.
 

Ray

SHTF Expert
Ik dacht ook dat die molens pepermolen waren. Nu wil ik er ook een voor de verjaardag van Styx.

Je ziet ze wel eens bij de kringloop, maar ook Ebay, veilingen, zijn meestal niet duur, zeldzaam zijn ze niet.
Worden vaak Turkse koffiemolens genoemd, maar die van mij komt waarschijnlijk uit Albanië, jaren 20 vorige eeuw. Het onderste deel (waar de koffie in komt) is maar met moeite van de rest te scheiden, het messing is kennelijk wat vervormd en niet netjes rond meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Styx

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Vandaag bij de kringloop een Turkse koffiemolen gekocht. Er zitten twee schroeven in die zo vast zitten dat @Styx de vijl van zij leatherman heeft kapotgedraaid. @Ray heeft die van jou ook schroeven?
20161011_114907.jpg
 
Bovenaan