• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

koffie

Styx

Survivor
Ik heb een keer met een pak groene koffie in mijn handen gestaan @Kanina, maar dat bleek alleen maar groen te zijn omdat het Bio was.
Ongebrande bonen zijn groen, die heb ik meerdere malen gehad. Maar die moet je zelf roosteren voordat je er wat mee kan.
Van verse bonen kan je geen koffie zetten.

Van verse bonen worden wel supplementen gemaakt. Maar dat lijkt enkel goed te zijn voor eindeloze discussie over de werking en rechtzaken die daar uit volgen ^_^ Ik geloof dat het primair bedoeld is als afslank middel.

Zo, dan ga ik nu weer aan DE 'koffie' (sluikreclame, haha). 'Koffie' omdat het uit de automaat komt. En als op de automaat al 'Sterkte' staat dan is het nooit veel soeps ^_~
DE is ook maar een koffie gewoon goed maar er zijn betere met name de biologische koffie soorten genieten mijn voorkeur.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
 

Nomad

Diehard Prepper
DE is ook maar een koffie gewoon goed maar er zijn betere met name de biologische koffie soorten genieten mijn voorkeur.

DE is inderdaad gewoon goede koffie. Ik zit nu in een verhuizing en al mijn fancy koffiespulletjes zitten nog ingepakt.
Dus voor mij is het nu DE roodpak door een hele oude Philips CaféComfort koffiezetter.
Prima koffie en die durf ik ook zonder schamen mijn gasten voor te zetten.

De DE waar ik op doelde was de automaten koffie die ik op werk heb. Met een beetje fantasie ziet het er uit als koffie, maar dat is het dan ook.
En daar vragen ze dan nog een Euro voor ook! Gelukkig niet voor personeel, maar toch.
Ik heb al zitten kijken naar een kleine reiskoffiezetter. Zeg maar een thermosfles met filter er in. Helaas nog niks acceptsabels tegen gekomen.
 

Styx

Survivor
DE is inderdaad gewoon goede koffie. Ik zit nu in een verhuizing en al mijn fancy koffiespulletjes zitten nog ingepakt.
Dus voor mij is het nu DE roodpak door een hele oude Philips CaféComfort koffiezetter.
Prima koffie en die durf ik ook zonder schamen mijn gasten voor te zetten.

De DE waar ik op doelde was de automaten koffie die ik op werk heb. Met een beetje fantasie ziet het er uit als koffie, maar dat is het dan ook.
En daar vragen ze dan nog een Euro voor ook! Gelukkig niet voor personeel, maar toch.
Ik heb al zitten kijken naar een kleine reiskoffiezetter. Zeg maar een thermosfles met filter er in. Helaas nog niks acceptsabels tegen gekomen.
Automaat koffie....het moet idd op koffie lijken. Ik ben nog geen goede lekkere variant tegengekomen. Koffie is belangrijk voor me. Koffie op zich ,niet met melk en room en ik weet niet wat.
Ik hoop voor je dat je snel van je echte goede koffie (spullen) kan genieten.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
 

Styx

Survivor
Automaat koffie....het moet idd op koffie lijken. Ik ben nog geen goede lekkere variant tegengekomen. Koffie is belangrijk voor me. Koffie op zich ,niet met melk en room en ik weet niet wat.
Ik hoop voor je dat je snel van je echte goede koffie (spullen) kan genieten.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Er zijn trouwens leuke ontwikkelingen. Men wil een reis koffiemaker maken die topkwaliteit levert goedkoop in gebruik is. Er is een site voor waar men geld bij elkaar probeer (de) te krijgen voor productie en verkoop. Als ik weet hoe het heet vernnem je het zsm.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
 

Ray

SHTF Expert
Vandaag bij de kringloop een Turkse koffiemolen gekocht. Er zitten twee schroeven in die zo vast zitten dat @Styx de vijl van zij leatherman heeft kapotgedraaid. @Ray heeft die van jou ook schroeven?
Bekijk bijlage 3796

Zonde van de LM, want die schroeven kun je gewoon laten zitten. :p
Hij lijkt sprekend op de mijne en het onderste deel moet er gewoon af kunnen. Vlak onder die schroeven zit de naad. Geen schroefdraad maar gewoon een messing bus, het onderste deel vangt de koffie op. Door stoten, vallen en koperpoets kan dat wel eens heel lastig gaan. Ook het bovenste kapje (om hem te kunnen vullen) heeft geen schroefdraad, zie foto.

IMG_2616[1].jpg
 

Styx

Survivor
Alle onderdelen uiteen en het binnenwerk in de cola. Straks weer fijns in elkaar zetten.

2d9901b45d330ffe82aa5e79ca76d562.jpg
 

Styx

Survivor
Eind van mijn koffieavontuur van vandaag is dat de koffiemolen niet naar behoren werkt. De molen is verheven tot sierelement.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
 

petroman

SHTF Expert
Eind van mijn koffieavontuur van vandaag is dat de koffiemolen niet naar behoren werkt. De molen is verheven tot sierelement.

Ben ik dit aan het volgen en dan zo'n einde ? Onacceptabel, waarom werkt ie niet ? Kan iemand anders er wat van leren bij de aanschaf van zo'n molen ?
 

Roel

Mankinds only hope
Wat niet werkt kan meestal weer wel werkend worden gemaakt.
Maar goed, bij ons doen we het zo, koffie malen met de hand, in de perculator en wanneer het klaar is gaat het inde thermo.
Want @Ray had wel gelijk, als je het blijft warm houden wordt het al snel 'oud'.
In de thermo voorkom je dit.
DSCF1511.JPG
DSCF1513.JPG
 

Styx

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben ik dit aan het volgen en dan zo'n einde ? Onacceptabel, waarom werkt ie niet ? Kan iemand anders er wat van leren bij de aanschaf van zo'n molen ?
De molen kwam uit een kringloop en was met water schoongemaakweg gezet en het binnenwerk is gaan roesten. De scherpe delen van het maalgedeelte waarmee je grip op de koffieboon moet krijgen waren weg. De bonen blijven er boven. Dus nooit nat maken van binnen want droog krijgen gaat niet of moeilijk.

grtz Styx
 

Styx

Survivor
Wat niet werkt kan meestal weer wel werkend worden gemaakt.
Maar goed, bij ons doen we het zo, koffie malen met de hand, in de perculator en wanneer het klaar is gaat het inde thermo.
Want @Ray had wel gelijk, als je het blijft warm houden wordt het al snel 'oud'.
In de thermo voorkom je dit.
Bekijk bijlage 3805
Bekijk bijlage 3806
Koffie moet je vers drinken. Goed op temperatuur. Mocht je toch een thermos kan willen gebruiken , voorspoelen met kookwater.

grtz Styx
 

Roel

Mankinds only hope
Tja @Styx, daar heb je helemaal gelijk, doen wij ook.
En de temperatuur zal wel goed zitten, perculatorkoffie zit immers op nagenoeg 100 graden.
En wat dat vers drinken aangaat, kwestie van smaak denk ik.
Mijn oude heer had vroeger de gewoonte om de koffie van de avond ervoor 's ochtends om 5 uur koud te drinken....brrrr...:)
 

Styx

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb van mijn olijke wederhelft onlangs een roest vrijstalen espressopotje gekregen. Het is een 6 kops (250 ml) van de ikea. Van bijna 15 euro.

Past goed op het gaspitje maar beter met zo'n klein rekje. Een standaardmaat voor twee streepjes koffie (schepjes of koffiemaat lepel) gebruik ik om precies een volle papamok te koffie te maken. En dat gaat prima. Water tot het ventiel erin. Een schep koffie in het trechterje en die in het onderste gedeeltje plaatsen . Bovenkant erop draaien. Gaspitje aan of op een rekje boven de kolen. Even wachten en dan hoorje al gauw het gezellige gepruttel van het opkokende water dat als koffie in het bovenste reservoir terecht komt. Op een gegeven moment hoor je dat vrijwel alle water als koffie bovenin zit en dan laat ik hem gerust nog even doorpruttelen. Je ruikt de koffie al. De goede temperatuur is bereik en vastgehouden. Alle geur en smaakstoffen blijven behouden. Naar mijn mening haalt deze pot meer uit de bonen en behoudt het. Op deze wijze iets goedkoper en sfeervoller dan het electrice apparaat.

Ik schenk het in de keuken in maar het is een leuk ogend potje dat met de bolle onderkant en de taps toelopende bovenzijde een gezellig ding op tafel is . De koffie smaakt beter ook. Het komt vast ook door de beleving. De inhoud is ook goed voor twee nette kopjes. Voor gezelschappen heb je meerdere potten nodig of misschien is er een nog grotere in de verkoop. Een vriend van ons verkoopt koffie vanaf een kampvuurschaal waar hij ook pannenkoeken op bakt. Het 'ding ' voor bedrijven in Finland blijkbaar.

Even terugkomend op de koffie . Ik heb voor deze een grove maling gebruikt .
Als ik mijn mok leeg heb blijft er altijd wel wat fijne koffie achter op de bodem van de mok. Dat is geen probleem.
Schoonmaken is makkelijk. Los draaien en het onderste gedeelte van het water als het afgekoeld is op de kop zetten om uit te druppen. Het trechtervormige koffieprutdeel leegtikken in het afvoerputje want het schijnt verstopping te voorkomen. Of in de tuin op het gras of bij de planten. Omspoelen zo ook het koffiegedeelte (boven). Op de kop zetten. Klaar. Bij mij krijgt het geen plaats in de kast vanwege veelvuldig gebruik.
Het handvat lijkt kort maar in praktijk valt het enorm mee.

nu even niet storen pa drinkt koffie!
76a3c99f830fee1a1caf5b064f4bcffb.jpg
6624e4efcef904cecddd4307feb381e8.jpg


grtz Styx
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Mooie beschrijving @Styx de koffie is idd ook lekkerder dan uit een elektrisch koffiezet apparaat, wat op zwaartekracht het water door de gemalen koffie laat lopen. Het water wordt onder druk door de koffie geperst, een truukje wat ook de bekende Senseo apparaten gebruiken, maar dan met als doel zo min mogelijk koffie in de pads te hoeven stoppen.

Het scheelt ook nog stroom. Ik heb ooit uit gerekend dat mijn elektrische koffiezetter zo'n 35 euro per jaar aan stroom verbruikt en ik zet maar eenmaal daags. Aanschaf van een elektrische koffiezetter is duurder en het gebruik ervan is duurder, zowel qua koffie als elektriciteit. Je bespaart dus ook nog eens geld en krijgt lekkerder koffie.

Zelf gebruik ik gewoon snelfilter koffie en heb eigenlijk nauwelijks drap onderin m'n mok. Wel is het zaak om er niet te weinig koffie erin te gooien, het moet uitzetten en volledig vullen voor een goede werking (onder druk er doorheen persen ipv er langs).
 
Bovenaan