• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Laat je mij de jouwe zien? / Algemeen messen topic

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik ben onlangs ingegaan op een kortingsactie van K&T en het 'scepter' model van Sencut toegekregen (42€-->25€), het bevalt me enorm dat deze een plaats krijgt is in de edc roulatie.

Soepele actie door kogellagers.
geen speling.
lemmet mooi gecentreerd.
staalsoort is 9Cr18MoV, hetgene zich makkelijk laat slijpen en relatief lang scherp blijft (mits stroppen na gebruik)

Deze komt met een stevig tasje/zakje uit ballistisch nylon met rits (doet me denken aan een brilcase) en een reinigingsdoekje.

Voor de plaatjesmensen; enkele foto's met onderaan een 91 mm Victorinox ter vergelijking.

Wij hebben aardig wat Victorinox zak messen.
Maar ik vind het een groot nadeel dat de handvat plaatjes van kunststof is, dat beschadigt sneller dat metalen plaatjes, en zou dat ook minder erg vinden.
Raar bij mij spullen moeten er nieuw uit blijven zien, en toch gebruik ik het veel.

@Carismo ik mis het handige schroevendraaier in de Victorinox kurkentrekker.
Je kan er uitsteken de kleine schroefjes van een bril mee vaster draaien, en voor meer dingen gebruiken.
En omdat ze tegenwoordig het handvatje zeskantig maken kan je het ook in een dop schroevendraaier doen om zo meer controle te hebben bij het vast zetten en de rest.
Ja je kan het wel anders om in de kurkentrekker draaien maar dat wat meer te kunnen doen maar het blijft dan toch onhandig in gebruik.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Het ging em om de Sencut Scepter

De Victorinox is er puur bij als ref punt qua grootte.

Verder ga ik er ook niet op in...
 

RockyFlats

Ruttaan
Wij hebben aardig wat Victorinox zak messen.
Maar ik vind het een groot nadeel dat de handvat plaatjes van kunststof is, dat beschadigt sneller dat metalen plaatjes, en zou dat ook minder erg vinden.
Dan heb ik het juiste mes voor jou gevonden! Hemeltjelief, wat weet dat Vitorinox een prijzen te rekenen. Goed zal het zijn, maar qua "prijs-kwaliteit" zouden ze toch wel iets moeten opschuiven in de goede richting.
Hier eentje, met een "metalen plaatje"!
Screenshot_20230623-143340.png
Raar bij mij spullen moeten er nieuw uit blijven zien, en toch gebruik ik het veel.
Ik heb dat ook. Zaken waaraan je verknocht bent, die zouden het beste "voor de eeuwigheid" moeten zijn. Weet ik voorhand dat iets redelijk snel kapot zal gaan, dan heeft het gevoelsmatig minder waarde. In de tijd dat je auto's nog kon horen roesten, presteerde ik het om het chassis en de kokerbalken van mijn toenmalige karretje met een paar kilo waterpompvet in te smeren. Vanuit dezelfde "kronkel"😉
@Carismo ik mis het handige schroevendraaier in de Victorinox kurkentrekker.
Ik mis dan de wijn van @martin , als ik aan kurkentrekkers denk. Kunnen we eigenlijk geen prep-wijnimport regelen... We geven Martin een fikse aanhanger mee, en...?
 
B

BlueBee

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Momenteel is dit wat ik bezit. (Toolbox is even terug van mij gestolen, dus weer opnieuw beginnen)
Maar de mooiste, duurste en uniekste hebben ze niet mee kunnen nemen. Dat is me handgemaakte damascus mes.

IMG_7522.jpeg
Links: Victorinox SwissTool X
Midden: Victorinox Huntsman Wood (replica van de eerste versie, zeer mooie collectie)
Rechts: mijn jachtmes een handgemaakte Damascus mes met mammoet ivoor en tropisch hardhout in het handvat verwerkt. (mijn trots)

In de toekomst staan de volgende messen voor mij op de lijst om de collectie uit te breiden.

1) Gerber LMF II Infantry black

IMG_7525.jpeg

2) Fällkniven F1 zwart lemmet

IMG_7527.jpeg


Twee prachtige messen waar ik met een gerust hart mee op uit kan gaan. Hierdoor hoop ik me jachtmes wat te kunnen ontlasten. (Die was namelijk nogal prijzig :rolleyes:)
 
Bovenaan