• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Laat je mij de jouwe zien? / Algemeen messen topic

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een huiszoeking van wegen een legaal mes wat je post op een forum. Zotter moet je het niet verzinnen. Sorry.

Je gaat me niet kunnen quoten dat het door een afbeelding hier te posten is. Jouw interpretatie, jouw verantwoordelijkheid.

Opsec is niet enkel digitaal hier maar in geval van controle door een uitvoerend kader dat zoals @phtvs zegt niet geheel op de hoogte is... Een reëel risico kan vormen op gekendheid wat je thuis hebt liggen...

Een one hand opener mag legaal zijn maar de grens is voor overijverige agenten klein tussen automatisch, spring assisted of een goed gesmeerd mes zonder veer dat in de veiligheid gaat met een beetje handigheid...automaat is illegaal, spring assisted een randgeval...

Op die basis van die potentiele controle (ter verduidelijking helemaal speciaal voor jou) al dan niet een onterechte huiszoeking aan je been hebt met mogelijke gevolgen van dien.


Ik ga met een multitool de kroeg in om oa de tafelvoetbal onderdelen vast te kunnen zetten en ik ben klant aan huis dat ik zelf mijn flesje uit de koelkast mag nemen, dopje afdoe met mijn tool en vervolgens mijn drankje gepast betaal... Dan ben ik maar fout in jouw ogen maar een graag geziene klant voor de kroegbaas, voor de klanten ( waarvan enkelen agent zijn) geen bedreiging en voor de tafelvoetbalcontacten de redder in nood wanneer nodig.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ten eerste bestaat er een groot verschil tussen een foto posten en op straat gecontroleerd worden. En wat de regels niet kennen geef ik je ook gelijk. Mij ging het alleen naar aanleiding van een foto. En dat jij een multitool mee naar je stamkroeg neemt is iets heel anders dan met een mes op zak te gaan "stappen" . Want normaal gesproken ga je voor een biertje naar de stad, niet voor een messengevecht.

Maar zoals je schrijft: Jouw interpretatie, jouw verantwoordelijkheid. En ik hoef ook niet mijn gelijk te halen. Uitzonderingen zijn er altijd.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Zie geen probleem met vragen, is gewoon een legaal mes. Voor in de broekzak bevalt deze mij beter dan mijn oude, veel slanker.
Waarom? Het is geen vlindermes en naar ik aan neem is de bovenzijde niet geslepen. Dus is het gewoon een 1 hand mes wat gewoon is toegestaan. In Duitsland echter kost het je bijna 300 euro en ben je het kwijt. Dus denk na voor je de grens over gaat.
En wat heeft het met opsec te maken wat voor mes hij bij zich heeft? Stop heiliger te zijn dan de Paus en geef gewoon toe dat het best wel een gaaf mes is. ( vind ik)

Prima, mooi mes vind ik het ook wel, maar ik zal er zelf niet voor kiezen om in normale omstandigheden zo'n mes met die uiterlijke kenmerken mee te nemen.
Er zit een verschil waar je je appeltje mee schilt. Bij een zakmes loopt iedereen door en boeid t niemand, bij dit mes is het veel waarschijnlijker dat handhaving of elke dienstdoender wel even komt controleren wie je bent en wat voor mes het is, daar voel ik niet zoveel voor.
Neem aan dat je dat wel begrijpt ondanks dat het een legaal mes is?
De keuze die je maakt wil je opvallen is er eentje die ik niet snel zou maken dat heeft verder niets met heilger zijn dan de paus. Ik stoor me daarom ook redelijk aan je reactie, of ik het wel of geen mooi mes vind is niet relevant bij mijn keuze voor een mes.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
En mij stoort dat alles wat niet in het Opinel straatje past gelijk afgezeken wordt op regelgeving en vorm. Waarom moet er altijd een negatieve reactie gegeven worden. Is er iemand blij met zijn mes en laat het met gepaste trots zien en het wordt gelijk afgetrapt. En dat is niet alleen in dit topik. Vreemd he, dat alle nieuwe na een paar keer niet meer terug komen.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Bepaalde messen hebben nu eenmaal een ontwerp dat bij ordediensten intuïtief eerder als gevaarlijk of een bepaald gevoel qua intentie opwekt, los van het gegeven of het in een bepaald straatje past.

Misschien nog een interessant weetje. Opinel wordt in België qua merk het vaakst in beslag genomen bij controleposten alsook bij fouillages in grootsteden, ondanks het een legaal zakmes is.

Wetgeving en logica lopen over de jaren heen nu eenmaal minder en minder gelijk. het delen over ervaringen als goedbedoelde raad lijkt mij dan eerder een meerwaarde dan het idee/indruk/ gevoel dat mensen zouden reageren met de intentie om iemand af te zeiken.

Echter als het er telkens bijgezet moet worden dat het goed bedoeld is... In hoeverre is gevoeligheid qua interpretatie al dan niet de werkelijke reden waarom iemand wegblijft??
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dit is trouwens de mijne, ondertussen alweer 18 jaartjes oud. Merkeloos van de dump voor €7,50,-
Zitten normaal twee messen aan.
De normale mist (die is krom gegaan door gemakzucht, schroeven er uitdraaien ipv even een schroevendraaier te pakken en dat soort zaken)
De gekartelde ia minder gebruikt en is goee voor stroom draadjes te strippen.
Het handvat mist aan beide kanten een stuk rubber (grip), door de vorm is de grip alsnog goed, riemklip is er ook af gehaald.
Mes word gelokt (weet niet hoe dat heet zie foto) en je kan hem met 1 hand open 'knippen' nog sneller dan een stiletto met wat oefening en ook met 1 hand unlocken om hem weer in te vouwen ook met wat oefenen.
Fijne vind ik de ronding van het mes, hierdoor hakt de punt lekker snel in het plakband voor het openen van dozen (waar ik het meeste voor gebruikt heb :).)
Diezelfde ronding is overigens minder fijn om te slijpen, lichtjes aanzetten met eennaanzetstaal is voor mijn doen scherp genoeg ;-).

Ben dit mes later nog een keer tegengekomen op douwesdump, volgens mijn, was een spaans merk als iemand dit mes ooit nog eens tegenkomt, denk dan even aan Joepie :) ik koop er graag nog eentje.

20220924_231133.jpg

20220924_231143.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Scout34

Survivor
Kan natuurlijk niet achterblijven met mijn verzameling, de foto's zal ik jullie besparen want jullie kennen de meeste modellen toch wel ;)

Vaste messen:
- Falknivven A1 ceracoat
- Coldsteel leatherneck
- Coldsteel SRK SK-5
- Glock FM-78 zwart
- Deutsche bundeswher veldmes zwart
- Morakniv compagnion x2 zwart en groen.
- Victorinox fibrox 3 maal
- Cold steel pendelton mini hunter

Vouwmessen
- Coldsteel pocket bushman
- Coldsteel ti lite 4 inch
- WE knives model weet ik zo even niet.
- Victorinox outrider & spartan

Multitools

- Leatherman surge zwart oud en nieuw model
- Leatherman raptor
 

JJ&A

Diehard Prepper
Beste @Tanfana

Ik heb een mes gezien op https://www.marktplaats.nl/v/carava...ans-fixed-blade-wood-damast-mini-buscraft-mes
Ik dacht meteen aan jouw, je vind het vast best mooi, het past denk ik ook wel bij middeleeuwse hobby van je.

Ik zou het zo kopen voor mijn lief maar die heeft wat tegen messen, best jammer.

2023-05-28 (1).png

2023-05-28 (2).png

2023-05-28 (3).png

2023-05-28.png

Ik zou denk ik een stevige doorzichtige schede maken zodat hij prachtig mooi te zien is.
Hij is te mooi om hem te verbergen in de leren schede, die wel eenvoudig lijkt, voor mijn gevoel is een bijzondere hoes wel op zijn plaats.

2023-05-28 (4).png
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Beste @Tanfana

Ik heb een mes gezien op https://www.marktplaats.nl/v/carava...ans-fixed-blade-wood-damast-mini-buscraft-mes
Ik dacht meteen aan jouw, je vind het vast best mooi, het past denk ik ook wel bij middeleeuwse hobby van je.

Ik zou het zo kopen voor mijn lief maar die heeft wat tegen messen, best jammer.

Bekijk bijlage 24506

Bekijk bijlage 24507

Bekijk bijlage 24508

Bekijk bijlage 24509

Ik zou denk ik een stevige doorzichtige schede maken zodat hij prachtig mooi te zien is.
Hij is te mooi om hem te verbergen in de leren schede, die wel eenvoudig lijkt, voor mijn gevoel is een bijzondere hoes wel op zijn plaats.

Bekijk bijlage 24510
Zelfde of lijkt er op...


https://www.surikata.sk/Supply-Global_240457.html
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@joepmeloen , goed gevonden. Ik vond hetzelfde mes ook op AliExpress, en of dit wel damaststaal is? Het lijkt m.i. op een in het staal geperst reliëf om het op (uit meerdere lagen bestaand) damaststaal te laten lijken...
Screenshot_20230620-001524.png
Screenshot_20230620-001538.png
De twijfel slaat hier toch toe. Bij nader inzien, vermoed ik dat het "gelast damaststaal" is, en dat is de moderne maar wel een echte variant. Verschillende lagen van al uniform staal zijn dan op elkaar gesmeed. Na het etsen van het staal worden de patronen zichtbaar. Nu ben ik geen damaststaal-expert. Er zijn er vast op het forum die op basis van deze foto zinvols kunnen zeggen?
 

Roel

Mankinds only hope
Ik vind het verre van Damast, maar goed, wie ben ik?
Omdat het steeds vervelender wordt om gewoon met je vast mes aan je zijde te lopen (iets wat gewoon mag heb ik afgelopen jaar geleerd van een poitieinspecteur tijdens een bushcraft meeting, mes wel, zwaard niet) heb ik onlangs besloten om tegen al mijn vooroordelen in betreffende zakmessen toch de stap gemaakt. Alle nadelen in acht genomen moet het me toch van het hart dat ik een fijn mes heb aangeschaft. Bij Knivesandtools besteld en per omgaande ontvangen. Merk, Böker, Duitsland. Ontworpen in Duitsland, gemaakt in Azië.
Waarbij maar weer blijkt dat ze het daarginds wél kunnen, als ze maar willen... :)

DSCF5038.JPG
DSCF5040.JPG
 

JJ&A

Diehard Prepper
@joepmeloen , goed gevonden. Ik vond hetzelfde mes ook op AliExpress, en of dit wel damaststaal is? Het lijkt m.i. op een in het staal geperst reliëf om het op (uit meerdere lagen bestaand) damaststaal te laten lijken...
Bekijk bijlage 24613
Bekijk bijlage 24612
De twijfel slaat hier toch toe. Bij nader inzien, vermoed ik dat het "gelast damaststaal" is, en dat is de moderne maar wel een echte variant. Verschillende lagen van al uniform staal zijn dan op elkaar gesmeed. Na het etsen van het staal worden de patronen zichtbaar. Nu ben ik geen damaststaal-expert.
Er zijn er vast op het forum die op basis van deze foto zinvols kunnen zeggen?

Ik heb sterk het vermoeden dat onze @kwakster hier wel meer over kan vertellen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@joepmeloen , goed gevonden. Ik vond hetzelfde mes ook op AliExpress, en of dit wel damaststaal is? Het lijkt m.i. op een in het staal geperst reliëf om het op (uit meerdere lagen bestaand) damaststaal te laten lijken...
Bekijk bijlage 24613
Bekijk bijlage 24612
De twijfel slaat hier toch toe. Bij nader inzien, vermoed ik dat het "gelast damaststaal" is, en dat is de moderne maar wel een echte variant. Verschillende lagen van al uniform staal zijn dan op elkaar gesmeed. Na het etsen van het staal worden de patronen zichtbaar. Nu ben ik geen damaststaal-expert. Er zijn er vast op het forum die op basis van deze foto zinvols kunnen zeggen?

Tegenwoordig word er bij goedkope messen een damastpatroon in het metaal gelaserd. Deze foto's hebben geen goede resolutie om dat met zekerheid te zeggen. Maar laseren is te zien door met een vergrootglas te kijken. Je ziet dan allemaal kleine streepjes waar het metaal donker is.

Verder zijn bij dit mes veel cirkels te zien in het patroon. Die zijn lastig te smeden. En langs de grid houd het patroon op. Verder zijn de kleuren raar voor damast. Dus ik zou dit niet kopen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@joepmeloen , goed gevonden. Ik vond hetzelfde mes ook op AliExpress, en of dit wel damaststaal is? Het lijkt m.i. op een in het staal geperst reliëf om het op (uit meerdere lagen bestaand) damaststaal te laten lijken...
Bekijk bijlage 24613
Bekijk bijlage 24612
De twijfel slaat hier toch toe. Bij nader inzien, vermoed ik dat het "gelast damaststaal" is, en dat is de moderne maar wel een echte variant. Verschillende lagen van al uniform staal zijn dan op elkaar gesmeed. Na het etsen van het staal worden de patronen zichtbaar. Nu ben ik geen damaststaal-expert. Er zijn er vast op het forum die op basis van deze foto zinvols kunnen zeggen?

Sommige "Japanse" messen hebben kuiltjes er in gehamerd, zodat de zalm niet aan het mes blijft plakken. Lijkt zo, dat deze ook kuiltjes heeft, maar het is slecht te zien inderdaad.
Damast zelf voegt overigens weinig toe aan de kwaliteit van het mes, het is gewoon een techniek van gevouwen / gedraaid staal en uitgehamerd en een paar keer herhaald zodat de oneffenheden van het ijzer verspreid word en je daardoor een sterkere staalsoort krijgt...
Waar je het misschien aan man zien is het snij gedeelte of het damast enigsinds doorloopt, zoniet dan kan je afhankelijk van de prijs een idee hebben dat het echt of nep is.
zo en nu ga ik wiki bekijken of ik het bij het rechte eind heb :)

Screenshot_20230621_085623_Samsung Internet.jpg

Maar met zo een klein lemet is het denk ik moeilijk buigen :)
 

kwakster

Senior Prepper
Perfect mes om onderhands in het kanaal te gooien.
Voor het geld dat dit ding moet kosten koop je betere messen, al zien die er een stuk minder gelikt uit.
Sowieso koop je beter niets bij Marktplaatsverkoper Parscollection, deze verkoopt eigenlijk alleen maar meuk.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik ben onlangs ingegaan op een kortingsactie van K&T en het 'Scepter' model van Sencut toegekregen (42€-->25€), het bevalt me enorm dat deze een plaats krijgt in de edc roulatie.

Soepele actie door kogellagers.
Geen speling.
Micarta scales ( andere kleuren alsook ander materiaal beschikbaar bij dit model).
Lemmet mooi gecentreerd.
Staalsoort is 9Cr18MoV, hetgene zich makkelijk laat slijpen en relatief lang scherp blijft (mits stroppen na gebruik).

Deze komt met een stevig tasje/zakje uit ballistisch nylon met rits (doet me denken aan een brilcase) en een reinigingsdoekje.

Voor de plaatjesmensen; enkele foto's met onderaan een 91 mm Victorinox ter vergelijking.

IMG_20230623_082347.jpg

IMG_20230623_081909.jpg

IMG_20230623_084644.jpg
 
Bovenaan