• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Laat je mij de jouwe zien? / Algemeen messen topic

ik zal mijn bescheiden lijstje ook maar droppen....
Mora Classic 2/0
Carl schlieper survival knife
M.O.D Knife (the pig)
victorynox Ranger
crocodile machete (martindale)
karambit
Black Eagle klapmes
Multitool (el cheapo)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Net binnen.
De buck 110
 

Bijlagen

  • 7E2F61A3-D7D3-43E1-B3CE-E85774048486.jpeg
    7E2F61A3-D7D3-43E1-B3CE-E85774048486.jpeg
    30.4 KB · Weergaven: 26
  • 28747671-F77F-4B1E-9CE2-A915909DBFC6.jpeg
    28747671-F77F-4B1E-9CE2-A915909DBFC6.jpeg
    28 KB · Weergaven: 30
  • AEFD4317-23C0-42AA-9061-E972E715774A.jpeg
    AEFD4317-23C0-42AA-9061-E972E715774A.jpeg
    38.9 KB · Weergaven: 30
  • 608B908D-6A94-41BA-B21A-1D98951E729C.jpeg
    608B908D-6A94-41BA-B21A-1D98951E729C.jpeg
    39.7 KB · Weergaven: 29
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Hermanusb De Buck 110 heb ik al weer een paar jaar als EDC aan de riem hangen. Een begin jaren negentig uitvoering. Juist de lompheid van het ding, blijkt in de praktijk het voordeel t.o.v. van meer draagbare messen. Je hebt wat om vast te houden zonder dat meteen de blaren in je hand springen. Ik had nooit verwacht dat juist dit type het tot EDC zou schoppen hier.

De fabrieksafwerking van de snede kan wel wat verbetering gebruiken zo te zien. Ik zou de hoek van de snede niet veranderen, alleen met een wat fijnere steen wat nawerken. Mijn Buck had wat meer werk nodig en is voorzien van een snede van 20 graden en dat blijkt in de praktijk lekker te houden. Prima staal dat 420HC.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Ray de oude Buck 110 waren meestal van 440 C staal en dat is zeer zeker een goede staalsoort wat zijn snede goed vasthoud en echt roestvrij is ook met zeewater (zout water)
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Wafels, de eerste decennia was het idd 440C, daarna zijn ze voor de standaard 110 overgestapt via 425M naar 420HC in 1985.
From '64 till 80 they used 440C,
From '80 till '85 they used 425M
From 1985 on they have used 420HC hardened to 58HRC as their standard alloy.
You can get S30V bladed 110's from the Buck Custom shop.
Bron: https://www.bladeforums.com/threads/steel-type-for-buck-110-folding-hunter.1245369/

Uiteraard zijn er nog meer custom Buck's met nog vele andere staalsoorten.

De Buck 110 die ik van jou heb, heeft een + achter de 110 staan. Dat betekent dat hij gemaakt is in 1991.

Lijst met tekens die datum van fabricage weergeeft: https://www.buckknives.com/about-knives/how-old/
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Misschien dat we dit topik ook weer kunnen reanimeren.
 

Bijlagen

  • IMG_20220813_162538.jpg
    IMG_20220813_162538.jpg
    125.8 KB · Weergaven: 6

Kingofkings

Elementary prepper
Drie weken geleden een nieuwe edc gekocht.
Cold Steel Ti-Lite 26B4, 4inch CPM S35VN, aluminium handle
Van mijn andere messen zal ik binnenkort een foto maken.
 

Kingofkings

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Test foto plaatsen van de Coldsteel Ti-Lite
 

Kingofkings

Elementary prepper
Plaatje is van de site zelf, stond ook bij test. Zal hem de volgende keer kleiner maken als dit me lukt. Mes is gewoon een vouwmes, geïnspireerd na de oude stilleto’s
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Waarom? Het is geen vlindermes en naar ik aan neem is de bovenzijde niet geslepen. Dus is het gewoon een 1 hand mes wat gewoon is toegestaan. In Duitsland echter kost het je bijna 300 euro en ben je het kwijt. Dus denk na voor je de grens over gaat.
En wat heeft het met opsec te maken wat voor mes hij bij zich heeft? Stop heiliger te zijn dan de Paus en geef gewoon toe dat het best wel een gaaf mes is. ( vind ik)
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Waarom? Het is geen vlindermes en naar ik aan neem is de bovenzijde niet geslepen. Dus is het gewoon een 1 hand mes wat gewoon is toegestaan. In Duitsland echter kost het je bijna 300 euro en ben je het kwijt. Dus denk na voor je de grens over gaat.
En wat heeft het met opsec te maken wat voor mes hij bij zich heeft? Stop heiliger te zijn dan de Paus en geef gewoon toe dat het best wel een gaaf mes is. ( vind ik)

Met opsec denk ik dat je geen aanleiding moet geven tot een huiszoeking. Met dit model van mes, het is een prikker in De volksmond hier... hoe legaal dan ook.. deze moet je niet bij hebben waar veel mensen samenkomen: uitgaansbuurt, treinstation, sportstadia,. .. en ook bij controleposte van luchthavens, overzetters/ ferryboten en sommige treinen.

De meest aanvaardbare mesjes blijven naar mijn eigen ervaring toch de 91mm Vicktorinoxen. Vanaf 3-4 lagen met schaartje... Ook wel op te passen in de broekzak in bovengenoemde plaatsen... In een rugzak heb je meer tolerantie echter op controleposten ben je deze alsnog kwijt.

Ook al is de ti- lite mijn stijl niet, zou ik eerder qua vouwmes voor die prijscategorie opteren voor een 4 max scout van cold steel. Een tank van een mes.
IMG_20220920_002931.jpg


Ik heb me ook onlangs laten verrassen door een merk dat ik niet eerder in handen heb gehad. nl Civivi en het model is Kepler.

IMG_20220920_002731.jpg
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Met opsec denk ik dat je geen aanleiding moet geven tot een huiszoeking. Met dit model van mes, het is een prikker in De volksmond hier... hoe legaal dan ook.. deze moet je niet bij hebben waar veel lensen salenkomen: uitgaansbuurt, treinstation, sportstadia,. .. en ook bij controleposte van luchthavens, overzetters/ ferryboten en sommige treinen.

De meest aanvaardbare mesjes blijven naar mijn eigen ervaring toch de 91mm Vicktorinoxen. Vanaf 3-4 lagen met schaartje...
Een huiszoeking van wegen een legaal mes wat je post op een forum. Zotter moet je het niet verzinnen. Sorry.
En al de plaatsen die je noemt, daar heeft een mes niets te zoeken. Dat ben ik volledig met je eens. Iedereen die met een mes de kroeg in gaat is fout, wat de bedoelingen ook zijn. Aan de andere kant heb ik mensen in de trein gezien die na een weekend kamperen gewoon hun halve zwaard en bijl buiten op de rugzak droegen, en iedereen vond dat normaal.
100 jaar geleden had iedereen een mes op zak, dus wat hedendaags het probleem is?

Ooit na een weekend vergeten dat er een mesje zoals jij beschrijft in de rugzak zat, maar ik was het wel kwijt. Want levensgevaarlijk met dat 4 cm lange lemmet en die schaar. Maar in het vliegtuig krijg je wel een scherp mes om je vlees te snijden.
Net een kartonnen rietje in een plastic beker, het doel voorbij.
 

phtvs

Sysop
Admin
Een huiszoeking van wegen een legaal mes wat je post op een forum

Dat zal het probleem niet zijn maar als je op straat aangehouden word en ze ontdekken dat mes, dan kan dat wel degelijk reden zijn om even bij jouw thuis te kijken. Als je dan een leuke messen collectie hebt liggen, ben je die gewoon kwijt. Zelfs als het allemaal legaal spul is.
Niet zo lang geleden stond er een heel stuk in de krant over een 'enorme wapenvondst ontdekt ' bij iemand thuis na een fouilleeractie.
Stond een foto bij met een luchtbuks en een tiental legale messen en zelfs een 1 euro aardappelschil mesje. Die man was dat spul gewoon kwijt.

Politie kent de wetgeving niet goed en jij hebt daar niks tegen in te brengen want als je er tegenin gaat dan sluiten ze je op. Jaren geleden werd ik aangehouden met een scanner in de auto. Agent hield bij hoog en bij laag vol dat ik daarvoor een MARC machtiging voor nodig had. Iets wat destijds voor 27mc spul nodig was. Ik weigerde dat ding af te geven en werd inde boeien geslagen, mee naar het bureau. Advocaat had mij binnen een paar uur vrij maar scanner is weg. Advies van de advocaat was: procederen zinloos, kost meer dan een nieuwe scanner dus laat gaan.

Het kan ook anders want bij een grenscontrole in Luxemburg werd er een niet zo legaal zakmes in mijn broekzak gevonden en die agent stopte het mes netjes terug en wenste mij een fijne dag.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Een hier legaal 1hand mes "kost" in Duitsland 280 Euro en je bent het kwijt.
Maar er is geen een officier van justitie die een huiszoeking goedkeurd naar aanleiding van een foto van een legaal mes. Dan zal je toch we iets spannenders moeten posten. Een tank in je garage of zo.
 
Bovenaan