• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Laat je mij de jouwe zien? / Algemeen messen topic

dubbel0

Diehard Prepper
Open brief aan meneer Eickhorn,

Beste meneer Eickhorn,

Een tijd terug ben ik in het bezit gekomen van 1 van uw creaties, te weten een mes. Een vecht mes nog wel te verstaan.
Het zat verpakt in het o zo karakteristiek plastic met meer plaatjes er op van uw uitgebreide assortiment.

eickhorn_2.jpg
Nu bezoek ik af en toe wel een eens site's waarop messen en gereedschappen van uw hand getoond worden, stevige zaken zoals ww1 trench knife's, bajonetten etc.

Ik kan geen software in het object vinden en enig spoor van upload poorten zoals mini usb of wifi zijn van de buiten kant ook niet waar te nemen.
Zelfs onder het ienie mini inbusboutje boven op het handvat was niks te zien :)
Enig twijfel over de door u met Duitse kwaliteit in elkaar gezetten hardware had en heb ik dus ook niet.

Dan verbaast het me wel dat ik bij het bovengenoemde vecht-mes toch een functie tegen kom die ik niet helemaal begrijp.
Mijn gedachten gingen natuurlijk uit van voor de hand liggende zaken als:

- Nahkampf maar dan net iets verder weg.
- simultaan 2 handig boks en steek wapen (men neme in elke hand 1 deel)
- het snel vervangen van onderdelen te vergemakkelijking van verschillende taken ( aardappel schillen / batonnen ? )

De functie zal ik demonstreren middels deze video. (pas op ! schokkende beelden)

U begrijpt natuurlijk dat ik heel graag wil weten wat deze feature voor extra toegevoegde waarde heeft bij toch al duidelijk doel van dit degelijk stukje werk uit Solingen.

Hoogachtend

Dubbel 0
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Van links naar rechts,

img_1488-jpg.484


Mora Classic
Dodenknives, bushcraft
Esee 3
Esee 5
Esee Junglas

Daarnaast nog wat multitools

Das een mooie set:thumbsup:
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Het mes
Mijn eerste echte mes was de Cold Steel GI Tanto

Ik heb het mes zelf flink aangepast en aan laten passen. de Yaté (volgens mij heet het zo) of de tweede punt is verwerkt naar een buik, zwarte coating heb ik met de hand eraf geschuurd met schuurpapier voor staal (korrel 600/1200) Jongens wat een werk :eek:. Handvat heb ik losgehaald met een klein imbusje om met een ronde vijl het geheel te verwerken tot een betere grip. de bescherming aan de rugzeide samen met pa verwijderd om het blarenprobleem tijdens batonneren op te heffen.

De lederen schede
Schoenmaker heeft nog niet eerder een meshoes gemaakt, dus hier en daar komen nog wat aanpassingen. Hoes is bewust langer gehouden om het mes eventueel andersom in te steken. Riemlus is niet vastgestikt aan de hoes, maar met een enkele klinknagel vastgezet. Deze is gelijk de bevestiging van het vergrendelingsriempje.

Enkele updates voor de volgende keer:
-Meshoes wordt korter om het puur rechtsdragend te houden,
-Riemlus wordt, na schede opengewerkt te hebben, vastgestikt aan de hoes zelf.
-Vergrendelingsriem wordt vastgezet vanwege wegglijden. Niet handig als je niks wilt verliezen tijdens bushcrafting-time;)
-De hoes wordt dubbel gestikt

IMG-20160206-WA0001_resized.jpg

IMG-20160206-WA0003_resized.jpg

Vragen, suggesties, aanbevelingen altijd welkom!:)

Changing
 

Mrod

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
LionsteelM3Scheide.jpg


Mijn nieuwe liefde: de Lionsteel M3

Ik heb erg grote handen en het lijkt wel alsof alleen hele grote messen een groot handvat hebben.
Tot dat ik de lionsteel M3 tegen kwam. Het ligt als gegoten in mijn hand en is heerlijk in balans.
Ik kan het niet verklaren maar dit mes lijkt voor mij gemaakt.
Ondertussen is het scheermes scherp geslepen.
Full flat grind dus je kan er ook nog eens een appel mee schillen.

Binnen ga ik hem eens goed uitproberen want een mes moet gebruikssporen hebben. :thumbsup:

Edit 1 : Vandaag in de Chaamse bossen is de vuurproef geslaagd.
Stukjes berkenbast verzameld en met het mes houtkrullen gemaakt.
Slechts drie keer strijken en het berkenbast ontvlamde.
Snel uitgetrapt want vuurplaats paalkamp was bezet dus zat verderop in het bos te oefenen. :fluit:
 

sqeaky

Elementary prepper
e7b4e93e7acc5364c3185b93d68a310d.jpg


Dit is mijn collectie messen. Ben groot fan van Esee en heb twee jaar geleden mijn messen collectie destijds 30 messen te verkopen en te investeren in kwaliteit i.p.v. kwantiteit.

Het bovenste mes is mijn Esee 6. Deze heb ik destijds nieuw gekocht en eerst een tijdje gebruikt. Ik vind dit een geweldig mes maar toch heeft de esee 5 zijn plek wat vervangen in mijn Bug out Bag.

De esee izula in venom green gebruik ik als nek knife als ik in het bos ben. Eerst wilde ik hem gebruiken als EDC mes maar hiervoor vindt ik hem toch nog "te groot". Heb hem toen destijds in Venom green besteld omdat ik het een gave kleur vind en ik de kleur minder agressief vindt overkomen dan een zwarte of metaalkleurige. Dit vond ik van pas komen met EDC.

Toen ik de izula niet meer mee nam boor EDC heb ik nog een klein zakmesje van eden gebruikt voor EDC. Maar deze voldeed mij ook niet echt en deze heb ik inmiddels aan mijn broertje geschonken. Als vervanging heb ik na een tijdje sparen voor de Candiru gekozen. Echt een klein mes geschikt voor EDC. Ik heb de oude model schede er bij die er uitziet als een klein etui en valt dus ook weinig op. Ik hèb inmiddels de groen/grijze micra scales die ik nog wil bevestigen.

Als laatste komt dan nog mijn Esee 5. Deze heb ik tweedehands gekocht met alles er op en er aan met molle bevestiging voor op mijn Bug out Bag. Dit mes is mijn eerste keus als ik in het bos ben. Gemaakt voor heftig gebruik is batonning en klein hakwerk een eitje voor dit mes van bijna een halve kilo. Ik vindt het gewicht geen probleem omdat dit mes de noodzaak voor een bijl of machete voor mij wegneemt.

Voor onderhoudt van deze messen gebruik ik ballistol wapen olie heb voor thuis en in de tas een flesje zodat ik nooit zonder zit.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
e7b4e93e7acc5364c3185b93d68a310d.jpg


Dit is mijn collectie messen. Ben groot fan van Esee en heb twee jaar geleden mijn messen collectie destijds 30 messen te verkopen en te investeren in kwaliteit i.p.v. kwantiteit.

Het bovenste mes is mijn Esee 6. Deze heb ik destijds nieuw gekocht en eerst een tijdje gebruikt. Ik vind dit een geweldig mes maar toch heeft de esee 5 zijn plek wat vervangen in mijn Bug out Bag.

De esee izula in venom green gebruik ik als nek knife als ik in het bos ben. Eerst wilde ik hem gebruiken als EDC mes maar hiervoor vindt ik hem toch nog "te groot". Heb hem toen destijds in Venom green besteld omdat ik het een gave kleur vind en ik de kleur minder agressief vindt overkomen dan een zwarte of metaalkleurige. Dit vond ik van pas komen met EDC.

Toen ik de izula niet meer mee nam boor EDC heb ik nog een klein zakmesje van eden gebruikt voor EDC. Maar deze voldeed mij ook niet echt en deze heb ik inmiddels aan mijn broertje geschonken. Als vervanging heb ik na een tijdje sparen voor de Candiru gekozen. Echt een klein mes geschikt voor EDC. Ik heb de oude model schede er bij die er uitziet als een klein etui en valt dus ook weinig op. Ik hèb inmiddels de groen/grijze micra scales die ik nog wil bevestigen.

Als laatste komt dan nog mijn Esee 5. Deze heb ik tweedehands gekocht met alles er op en er aan met molle bevestiging voor op mijn Bug out Bag. Dit mes is mijn eerste keus als ik in het bos ben. Gemaakt voor heftig gebruik is batonning en klein hakwerk een eitje voor dit mes van bijna een halve kilo. Ik vindt het gewicht geen probleem omdat dit mes de noodzaak voor een bijl of machete voor mij wegneemt.

Voor onderhoudt van deze messen gebruik ik ballistol wapen olie heb voor thuis en in de tas een flesje zodat ik nooit zonder zit.

Mooie set:thumbsup:
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Mijn broer was op vakantie naar Japan en had geen idee wat hij voor mij zou meenemen. Dus heb ik hem wat ideetjes gegeven.
Vervolgens lopen ze op een markt in Kyoto (ergens bij een grote tempel) en komen daar de kraam van een messensmid tegen. Waar dit soort handgemaakte messen ter verkoop lagen:

Plank vol messen.jpg

te koop overzicht.jpg

Op de bovenste rij links, daar bij dat etiketje zonder mes, lag dus mijn mesje.
Hier is de smid hem nog even extra scherp aan het slijpen.

Messensmid slijpt.jpg

En deze is het dus geworden... :D Met even het visitekaartje erbij dat verwijst naar een slecht werkende website in het Japans. Werd ik niet echt veel wijzer van. ;)
http://www.hamono-s.com

IMG_1359 (Copy).JPG

En nu naar het volgend bericht voor meer foto's.
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Het mesje is echt vlijm en vlijmscherp. Kliefde een cherrytomaatje dat ik aan het steeltje in de lucht hield zonder probleem of enige uitoefening van extra druk doormidden...

IMG_1348 (Copy).JPG

IMG_1349 (Copy).JPG

IMG_1352 (Copy).JPG

Het omwikkelen van het heft schijnt traditioneel te zijn en Toumaki te heten?

IMG_1350 (Copy).JPG

En ook de niet echt zorgvuldige afwerking van de rest van het mes schijnt traditioneel te zijn...

IMG_1361 (Copy).JPG

Het mesje en ik zijn nu erg aan het "bonden". :D Voorlopig wikkel ik haar in het lapje leer dat eronder ligt want razendscherp (er heeft al bloed gevloeid omdat het puntje uitstak). Zal daarvan ook een voorlopige sheath maken. Maar het liefst maak ik er een traditionele houten sheath voor, zoals degenen die ik op mn goegelzoektocht tegenkwam, maar dat heb ik niet zo snel voor elkaar.

Voor wie extra informatie en kennis heeft over dit soort Japanse messen, spui vooral! :)
En voor degenen die Japans kunnen lezen... kijk dan vooral eens wat er op de op het visitekaartje genoemde website staat. Domo arigato. :fluit:
 

preplist

Elementary prepper
Bekijk bijlage 940
Een greep uit mijn collectie hardware :), eigenlijk gebruik ik vrijwel alleen die BK9 in het midden en mn leatherman echt vaak.
Leuk, ik heb vandaag toevallig de Bear Gryll Ultimate Pro besteld, komt erg goed uit verschillende reviews en met de ingebouwde firestarter en slijpsteen is het een item dat ik denk ik heel erg vaak bij me zal hebben.

gerber-bear-grylls-ultimate-pro..jpg
 

markske

Diehard Prepper
Leuk, ik heb vandaag toevallig de Bear Gryll Ultimate Pro besteld, komt erg goed uit verschillende reviews en met de ingebouwde firestarter en slijpsteen is het een item dat ik denk ik heel erg vaak bij me zal hebben.
Ik hoop voor je dat je er niet teveel voor betaald hebt...
 
F

frans81

Gast
Open brief aan meneer Eickhorn,

Beste meneer Eickhorn,

Een tijd terug ben ik in het bezit gekomen van 1 van uw creaties, te weten een mes. Een vecht mes nog wel te verstaan.
Het zat verpakt in het o zo karakteristiek plastic met meer plaatjes er op van uw uitgebreide assortiment.

Bekijk bijlage 530
Nu bezoek ik af en toe wel een eens site's waarop messen en gereedschappen van uw hand getoond worden, stevige zaken zoals ww1 trench knife's, bajonetten etc.

Ik kan geen software in het object vinden en enig spoor van upload poorten zoals mini usb of wifi zijn van de buiten kant ook niet waar te nemen.
Zelfs onder het ienie mini inbusboutje boven op het handvat was niks te zien :)
Enig twijfel over de door u met Duitse kwaliteit in elkaar gezetten hardware had en heb ik dus ook niet.

Dan verbaast het me wel dat ik bij het bovengenoemde vecht-mes toch een functie tegen kom die ik niet helemaal begrijp.
Mijn gedachten gingen natuurlijk uit van voor de hand liggende zaken als:

- Nahkampf maar dan net iets verder weg.
- simultaan 2 handig boks en steek wapen (men neme in elke hand 1 deel)
- het snel vervangen van onderdelen te vergemakkelijking van verschillende taken ( aardappel schillen / batonnen ? )

De functie zal ik demonstreren middels deze video. (pas op ! schokkende beelden)

U begrijpt natuurlijk dat ik heel graag wil weten wat deze feature voor extra toegevoegde waarde heeft bij toch al duidelijk doel van dit degelijk stukje werk uit Solingen.

Hoogachtend

Dubbel 0

Mooi en bijna slowwwww motion waardig !
Een echt vecht /werpmes :thumbsup: gefuseerd tot een eenheid . Zolang als het duurt :lol:
A German Surprise :eek::lol:
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Oke, ik vond dat ik ook een keer een wat groter mes nodig had voor het lompe werk zoals batonnen.
Op de chat verkondigde ik wat ik wilde, waarna @The mad engineer mij het advies gaf voor de Schrade SCHF52 te gaan.
Na lang zoeken bleek er inderdaad geen betere optie.

Vandaag kwam deze, en kwam niet door de papiertest, dus wat scherper gemaakt.
Na het slijpen kwam die er net door (quick touch up).

Naar het bos gegaan, daar wat gehakt, en gebatont.
Dat doet dit mes uitstekend.
Een stokje aanscherpen lukt als je deze in een punt hakt.

Als het maar lomp gaat werkt het.

Nu wilde ik gaan snijden in een stok. Diverse stokken geprobeerd, maar snijden wil gewoon niet.
Zoals die gasten op YouTube een "feder stick" maken enzo gaat simpelweg niet.

Het mes is opzich wel scherp genoeg...

Volgensmij heeft het met de hoek te maken (25 graden).
Ik denk dat ik deze spitser ga maken naar 20 ofzo, maar daar moet ik een avond voor gaan zitten.
Tot nog toe niet tevreden over het mes, en hij valt me enorm tegen, ook gezien de reviews op YouTube enz.
Edit:
Betreft bovenstaande Quote.
Ik heb nu een iets kleinere hoek er op gezet, en geslepen.
Papiertest gaat makkelijk, armharen scheren gaat... een beetje. Er komen haartjes los...

Hier de foto's:





De rest van de foto's in >>>DIT<<< album.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Hey @Niels hmm dat valt dan inderdaad wat tegen. Een nieuwe hoek zetten zie ik mijzelf (nog) niet zo snel doen. Van de andere kant, heel duur is hij niet dus de vraag is, is hij het geld waard?

Ik ging er vanuit, gebaseerd op de tientallen reviews online die toch wel hetzelfde concludeerden, dat het snijden een heel stuk beter ging. Misschien bezuinigingen in de loop der tijd? Na ja we hebben de mora ook nog altijd, en deze hebben we echt voor het grove lompe werk bedacht.

Dank voor de foto's in ieder geval zeer behulpzaam. We zullen het wel zien als ze binnen komen.
 

Nomad

Diehard Prepper
@Niels, 20 graden is volgens mij al redelijk stijl voor een mes.
Ik denk dat je de snede verzwakt als je hem nog steiler maakt.
Dan kan je misschien wel feathersticks maken, maar verlies je degelijkheid bij het batonnen.
 

Niels

Mankinds only hope
Zooooo... Kleine update.
Ik heb een wat scherpere hoek er op gezet, niet super scherp.
Met korrel 120 ofzo begonnen, totdat de hoek er op zat, en er een braam op kwam.
Beide kanten, en vanuit daar 320, 600, 1000, 6000, en 10.000, en daarna over een leren riem "gestropt".
Resultaat is baantjes van 1mm dik van een A4-tje snijden zonder problemen, armharen als sneeuw voor de zon afscheren.
Ik heb nu een kale plek op mijn arm, en haartjes in het toetsenbord :D.
Happy met de Schrade SCHF52 nu :).

P.s. Tip voor de niet zo ervaren slijpers.
Gebruik een watervaste stift om te kijken hoe ver je bent.
Zorg altijd dat je totop de snede bent door te controleren of je een braampje maakt.

Tip 2: Als je niet van slijpen houd, koop geen groot mes :D.
720.jpg
 

idbg

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Goedkope meuk, het volstaat trouwens prima, ben begonnen met een klein verzamelingetje aan te leggen toen mijn oude Fox Forrest in Spanje uit de hotelkamer gejat was, dat ding was destijds best prijzig, ik wilde echter geen soortgelijk geval aanschaffen ondanks dat ik er bijna 20 jaar plezier van had gehad, even nagedacht en rondgekeken en kwam toen tot de conclusie dat ik gelijkwaardig staal kon kopen voor minder, en 4 of vijf stuks nog wel en dan nog steeds zoveel geld kwijt zijn als voor 1 Fox, compleet achterlijke denkwijze uiteraard, waarom 5 kopen als je er aan 1 genoeg hebt, en voila, achterlijk werd het, en een klein beetje meer, komen er nog wel een paar bij denk ik, ik kon voor een prikkie ook nog een Pelican achtige case op de kop tikken, en daar wonen ze nu in, grinnzz, niet omdat ze in materieel opzicht nou zoveel waard zijn, maar omdat ik denk dat de waarde van dingen word bepaald door het plezier dat je er aan ontleend en het is bovendien een leuke manier om ze te bewaren, geeft een beutengeweun decadent 20160911_150340.jpg gevoel, lol.
 
Bovenaan