• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Laat je mij de jouwe zien? / Algemeen messen topic

H

hhpp

Gast
Yeps de Dejavoo... ooit gekocht op een rommelmarkt voor 10 euro en laten nakijken door een verzamelaar of het geen chinese namaak was.
Maar het is een orginele dus De beste koop ooit!
Als je er ooit van af wilt Jan, weet me dan te vinden.
 

Ray

SHTF Expert
Heb je die nog niet @hhpp? Je moet toch zo langzamerhand ieder model wel hebben. :D
Mooie gezien van je op de SC destijds, eentje staat nog steeds op de verlanglijst, 'k weet de naam niet.
Zo licht gebogen dunne met kunststof handvat. 'k Vond ze erg duur. Helaas bakt Cold Steel ze nog niet uit pisbakken staal, je weet wel, van die messen die nooit breken, maar gewoon ombuigen. :lol:
 
  • Leuk
Waarderingen: hhpp
H

hhpp

Gast
Heb je die nog niet @hhpp? Je moet toch zo langzamerhand ieder model wel hebben. :D
Mooie gezien van je op de SC destijds, eentje staat nog steeds op de verlanglijst, 'k weet de naam niet.
Zo licht gebogen dunne met kunststof handvat. 'k Vond ze erg duur. Helaas bakt Cold Steel ze nog niet uit pisbakken staal, je weet wel, van die messen die nooit breken, maar gewoon ombuigen. :lol:
De Grote Dejavoo heb ik idd niet. Wel de kleine uitvoering... En de grote is vrij lastig te vinden...
En welke op je lijstje staat "lichtgebogen met kunststof handvat" doet me nog geen kerstbelletje rinkelen Ray :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Net voor oud/nieuw een mooie ruildeal kunnen doen. Een Kershaw Camp 10, verrassend lichter dan de meeste van m'n grotere messen, ergonomisch handvat en redelijk goed hanteerbaar bij zwaarder maar ook fijn werk.

1077_in-hand_1020x400.png
 
G

Gamble

Gast
Net voor oud/nieuw een mooie ruildeal kunnen doen. Een Kershaw Camp 10, verrassend lichter dan de meeste van m'n grotere messen, ergonomisch handvat en redelijk goed hanteerbaar bij zwaarder maar ook fijn werk.

1077_in-hand_1020x400.png
Hmmm...laat me weten hoe die het doet (of als je wilt doorruilen :p )
Ik kon hem nog niet, maar zeer geinterreseerd :)
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Sinds enkele dagen een paar machetes erbij. Duurde even qua keuze maken, maar hier zijn ze dan:

20170525_125258_resized.jpg 20170525_131419_resized.jpg
Links de Jungle Machete van Cold Steel (handvat opgeschuurd met grit 80 voor betere grip). Schede is sterk verbeterd (stijver) tov de eerdere variant. Rechts de Camp 18 van Kershaw. Schede schreeuwde om een persoonlijke aanpassing. Met zoveel sleuven en gaten voel je je verplicht te gaan freubelen met touw. hele kunstwerk is uit 1 paracord. Ooit gekregen op kookweekend van @Tanfana.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
CtM gaat zijn collectie showen. Daar waar het allemaal mee begon;)

Bekijk bijlage 449
Hierboven mijn 2 machetes. Links de Cold Steel Cutlass Machete. Gebaseerd op de 1918 Cutlass van Cold Steel die op zijn beurt weer is afgeleid van de Nederlandse Klewang. Rechts een bolo machete uit 1918 welke geproduceerd is in Sheffield. ->Ter info<-

Wordt vervolgd...

Kleine aanvulling op de Sheffield Bolo Machete: https://www.etsy.com/nl/listing/273148294/ww1-britse-leger-sheffield-machete, http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30000386,
 

Niels

Mankinds only hope
Vandaag binnen gekomen, vanavond paar uur gespendeerd er een scherpere snede op te zetten.
Net het bos in geweest en wat foto's gemaakt:
1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Het is een Steel Will model Druid 200.
Mes is van een Chinees RVS. Daar is die gemaakt, het is een merk uit de USA.

Maar eens kijken hoe deze het gaat doen :).

Wat ik er net mee gedaan heb is nog te weinig om er echt wat van te zeggen. het is in ieder geval niet een mes wat door zijn eigen gewicht lekker hakt.
Dat is trouwens een bewuste keuze in deze.

Mes moet alles kunnen wat ik tegen kom in principe maar een Mora Eldris te klein voor is.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Tijdens mijn vakantie in Oost-Europa ben ik op de bazaar een erg mooi handgemaakt mes tegengekomen.

IMG_20170813_180856.jpg

IMG_20170813_181028.jpg
De overgang van heft naar lemmet bestaat uit een omgebogen plaatje van messing wat tevens het hout beschermt.

IMG_20170813_181250.jpg
Het handvat bestaat uit hout met in het midden lederen bandjes (extra grip) die omsloten zijn met messing ringen.

20170813_183054.jpg
De schede is heel netjes afgewerkt. Voor stevigheid dubbel gestikt. Onderzijde heeft een drainagegaatje.

20170813_183140.jpg
Ook aan de niet presenterende kant van de schede is gedacht.

wordt vervolgt...
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Vervolg bovenstaande post:

20170813_184331.jpg
Lichtgewichte machete van, gezien de leeftijdsmarkeringen, een zéér degelijke kwaliteit, --->ca €8,-<----:p:eek:
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
20170926_183626.png 20170926_151644(0).jpg Niet prep-gerelateerd, maar het zijn wel (een soort) messen.. No. 5 Mk. 1 Bajonetten uit 1945 en 1947. Zit uiteraard ergens aan vast, maar weet niet of ik het hele plaatje hier mag uploaden ivm de forum regels.
 

AVE

Elementary prepper
Als eerste wil ik even zeggen dat ik met bewondering naar jullie verzameling heb zitten kijken. Er zitten echt super toffe exemplaren tussen.

Mijn laatste aanwinst deel ik dan ook graag met jullie,

Walther Pro Black Tac
Lengte lemmet: 87 mm
Totale lengte: 209 mm
Gewicht: 190 gram
Materiaal lemmet: 12c27 Sandvik Roestvrij staal
Materiaal heft: G10 met rubber beplating

Makkelijk en snel te openen met een hand. De liner lock zorgt ervoor dat het lang lemmet, gemaakt van het zeer sterke 12C27 roestvrijstaal, niet ongewild zal dichtklappen.
Het lemmet is dankzij dit staal, gemakkelijk te slijpen en voorkomt roest.
Ook een zaaggedeelte, waarbij je gemakkelijk touw, takken, ed. kan snijden, ontbreekt niet op dit mes.
Het heft is van het zeer sterke G10 en afgewerkt met non-slip rubber. Een beste grip in alle omstandigheden.
Aan de achterzijde bevind zich een stalen glasbreker. naar mijn idee dus ook een prima mes voor in drukke steden
Daarnaast is het ook nog eens een betaalbaar mes ( prijs licht tussen de 50 en 60 €)
 

Bijlagen

  • Walther-blacktac-pro.jpg
    Walther-blacktac-pro.jpg
    21.3 KB · Weergaven: 14
  • walther-btk-pro-zakmes-2.jpg
    walther-btk-pro-zakmes-2.jpg
    18 KB · Weergaven: 10
  • walther-btk-pro-zakmes-3.jpg
    walther-btk-pro-zakmes-3.jpg
    18.9 KB · Weergaven: 10

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend een bolo machete via MP gescoord.

Handvat is gemaakt van een stugge, stroeve rubbersoort welke nog smeltranden had van de 2 samengeperste helften. Die heb ik dus weggeschraapt. Lemmet zag er redelijk uit. Had alleen een flinke roestpoetsbeurt nodig.

Het geheel ligt heerlijk in de hand qua gripvastheid, vorm & balans


20171119_130444_resized.jpg
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Na heel erg lang wachten kwam er dan eindelijk een gewichtige doos uit de States aan bij mij thuis.

Zat wat leuks in:

20180306_213943_resized.jpg

Een functionele reproductie van een Griekse Kopis. Gemaakt door Devil's Edge (huismerk Kultofathena.com). Pakistaanse smidse, maar dan zoals het bedoeld is.;)

 
Bovenaan