• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Langdurige stroomuitval kan ook in Nederland, en we zijn niet voorbereid

PBear

Mankinds only hope
Wat is langdurig?

Ik zou bij een stroomuitval mijn werk niet kunnen doen. Thuiswerken lukt niet, maar ook op kantoor heb ik stroom nodig en het is dan lastig er te raken (treinen rijden op stroom, alle overwegen, alle signalen werken dan niet). Met de auto gaat het ook lastig worden, overal files als verkeerslichten het niet doen.

Maar verder voorzie ik niet zo veel problemen. Jammer van wat in de koelkast en vriezer ligt.

Je zou wat plastic zakken of stevige pet-flessen gevuld met water on he diepvries kunnen leggen om als koude-opslag te gebruiken bij stroomuitval. Eventueel wat ijs in je koelkast leggen om daar een koele temperatuur langer te handhaven.
Wij hebben in de Filipijnen regelmatig en soms een paar dagen stroomuitval. Na 2 dagen nog steeds alles bevroren on de vries/koel kist. Eventueel wat ijs met zout bestrooien om tot min 5 graden te koelen.
Mocht het langer dreigen te duren, dan alle etenswaren uit de diepvries braden/ koken en binnen enkele dagen consumeren of wecken/drogen/vacumeren.
 

Red

Senior Prepper
Bij mij is zelfs nog (gedeeltelijk) vlees bevroren als ik het een dag in de koelkast heb liggen/laat ontdooien. Dus het duurt echt een flinke tijd voordat je vriezer zover ontdooit is dat je alles weg kunt gooien.

Veel (nieuwe )vriezers geven ze ook aan wat de ontdooingssnelheid is bij stroomuitval. En hoe minder je hem open doet hoe langer dat natuurlijk is. Dat is wel lastig als je er ook eten uit wilt pakken.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik werk ook nog steeds remote (meestal vanuit huis in NL, maar soms ook vanuit Frankrijk ;))
Stroomuitval betekent dat ook ik niet kan werken, maar dat is gezien mijn baan niet echt een ramp 😄😄

Een langere landelijke stroomuitval wordt lastiger, vooral omdat ik niet precies weet hoe lang het duurt voordat de badkuip die Randstad heet dan vol gaat lopen...
Buiten dat (toch maar dat opblaas-bootje.. ? 😂), zou ik me best kunnen redden.
Zonder tv en internet is het alleen verbazend lastig om jezelf de hele dag bezig te houden, weet ik uit ervaring 🙃
 
Bovenaan