• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Langdurige stroomuitval kan ook in Nederland, en we zijn niet voorbereid

Kleine en snelle aanvulling:
Wat ik me altijd afvraag bij dit soort filmpjes, waarom komen dat soort mensen nou niet op het idee om bij dit soort projecten een simpele fiets frame met versnelling te implementeren....
Ok je start heel traag op en je zal er even bij moeten blijven, maar je kan steeds een tandje verder schakelen.
Zodra het rolt rolt het.....
En jaaaaa het is ook altijd : spullen die ik toevallig heb liggen......maaaar ik moest dat en dat ook nog kopen... :lol: :lol: :lol: :lol:
Die filmpjes zullen er ook wel zijn, maar daar ging het wel om serieuzer stroomopwekking, maar tegelijk met beperkte middelen en gebruik van al aanwezig spul voor zover mogelijk.

Die boer zat waarschijnlijk nog niet zover omhoog als wij straks, om de boerin op de fiets te jagen...

Ik voorzie dan wel weer een probleempje want schakelen heeft weer met techniek te maken...

Driemaal raden wie er dan straks op een fiets dynamo met versnellingen moet gaan trappen...😉

Ah, als in water is goedkoper dan stroom? In Belgie is dat inderdaad wel duurder dan in Nederland. Maar dat is wel een verspilling dan.

In de regenpijp lijkt me wel een optie, zonnepanelen voor als de zon schijnt en van die schoepen in de regenpijp voor als het regent ;)

Ik meen ergens gelezen te hebben dat een Solex motortje een kleine 400watt maximaal produceert.
Ze zijn relatief zuinig ja. En ja er staat , als Brabander, er eentje in de schuur. 😁

Kun je dan niet beter gewoon een omvormer kopen voor je auto? Die gaan ook tot 300 Watt. Ik denk dat ik die wel een keer eentje haal, sommige zijn voor in de 'sigarettenaansluiting' en sommige om rechtstreeks aan de accu te koppelen.

@justme igor
Ik heb die windmolentjes ook bekeken en overwogen, maar veel reviews zeggen dat het niet werkt. Het maximale wat het zou moet kunnen opwekken gebeurd met wat geluk bij windkracht 10, dat is dus zelden, en dan alsnog overstijgd die windkracht de specs, dus vliegt het molentje van het dak af, voordat, het opwekken volledig benut kan worden.

https://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-test

Wat is jou ervaring met ie windmolentjes?

Laatst bewerkt:
Knutselen met een Solex motortje kan leuk zijn. Of het zich loont ??
@Pjotr Prep , in heel specifieke situaties wel denk ik. Windstil en aan het begin van een donkere winter, zou het toch wel geinig zijn om geregeld wat accu's te kunnen laden met een allerlaatste halve jerrycan met benzine. Een kleiner verbrandingsmotortje zal op 60-80% van vol vermogen best iets inefficiënter zijn dan een grotere. Maar trek je 50 W uit een motor die maximaal 70 W kan leveren dan is dat m.i. vele malen zuiniger dan 50 W uit een aggregaat-motor die maximaal 2000 W aan kan. Ergens is het toch raar, dat dergelijke mini aggregaten niet of nauwelijks bestaan. De ruime beschikbaarheid van brandstoffen en het gebrek aan ontbering in roze-wolk-tijden heeft daar vast mee te maken. Slechte voorbereiding is dat, maar daarin zijn de meesten dan ook heel erg goed.
Kun je dan niet beter gewoon een omvormer kopen voor je auto? Die gaan ook tot 300 Watt. Ik denk dat ik die wel een keer eentje haal, sommige zijn voor in de 'sigarettenaansluiting' en sommige om rechtstreeks aan de accu te koppelen.
Dat nut zie ik dan meer op vakantie, in vredestijd, als "bijvangst" gedurende een rit @marzman . In een SHTF situatie is die halve jerrycan dan na het opladen van een paar accu's wel op denk ik. Er staat dan een 1000-2000 cc automotor vooral zichzelf te bewegen, met een nog veel slechter electrisch rendement dan van een 50-80 cc aggregaatje, laat staan van een mini aggregatelino'tje.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat een Solex motortje een kleine 400watt maximaal produceert.
Ze zijn relatief zuinig ja. En ja er staat , als Brabander, er eentje in de schuur. 😁
@Pjotr Prep , dat zou weleens het uitieme bug-out vervoersmiddel kunnen zijn! Hoe ver kom je dan wel niet met vrouw en kind achterop en pakweg 10 liter peut om de nek en in de tank? Tot Gibraltar?

@justme igor
Ik heb die windmolentjes ook bekeken en overwogen, maar veel reviews zeggen dat het niet werkt. Het maximale wat het zou moet kunnen opwekken gebeurd met wat geluk bij windkracht 10, dat is dus zelden, en dan alsnog overstijgd die windkracht de specs, dus vliegt het molentje van het dak af, voordat, het opwekken volledig benut kan worden.

https://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-test

Ik heb een paar jaar geleden een Chinees windmolentje gekocht. Volgens specs zou het max. 500W bij 12V moeten kunnen leveren. Eerst op het dak van mijn Duitse huisje gemonteerd. Het draaide vrolijk met de wisselende windrichtingen mee, maar leverde hoegenaamd geen stroom op.
Toen naar mijn Poolse locatie verplaatst, maar helaas hetzelfde resultaat.
Wel geschikt als windvaan en interessante decoratie, maar totaal ongeschikt om enig vermogen op te wekken.

Laatst bewerkt:
Ik verwacht niet dat je door zelf te knutselen met een Solex motortje je een efficiëntere opwekking krijgt dan een licht commercieel aggregaat.
Slagvolume is ook 49cc enkel met een mini carburateur erop. Zonde van de tijd die je ook beter niet kan besteden aan mini windmolens en regen gootwater hydro opwekking.

Dank voor de tip om de Solex als BOV te prepareren en in te zetten. Dat was nog niet opgekomen bij me. ( En dat heeft een reden…. heel veel redenen zelfs. 🤣🤣🤣)

🤗🍻
95919F04-CA47-4216-B7A1-DAD8A02F6CC2.png

Ik verwacht niet dat je door zelf te knutselen met een Solex motortje je een efficiëntere opwekking krijgt dan een licht commercieel aggregaat.
Zou het niet @Pjotr Prep ? Het commerciële gaat m.i. toch nog altijd uit van (in dit licht) redelijk forse vermogens. Tenminste, veel kleiner dan 800 tot 1000 W heb ik die nog niet gezien.
Slagvolume is ook 49cc enkel met een mini carburateur erop. Zonde van de tijd die je ook beter niet kan besteden aan mini windmolens en regen gootwater hydro opwekking.
De kleine commercieel verkrijgbare benzine aggregaten hebben doorgaans ook dat slagvolume, maar de op zuinigheid gerichte Solex zou wellicht toch beter kunnen scoren? Tenminste, met een laag toerental voortpuffen is meer iets voor een Solex dan voor een gillend hoog toerental aggregaat, vermoed ik...

Maar waarom zou een "50 W" waarheid niet meer in veel kleinere slagvolumes zitten? Stel, 20cc of iets dergelijks... Er staat mij een apparaatje voor ogen dat ik eens zag en op een modelvliegtuig-motortje baseerde.
Als ik het vind dan plaats ik dat alsnog, als mogelijk futuristisch maatje van de knijpkat met de Rocky-turbo lens, in Armageddon Mad-Pjotr tijden!😉

Dank voor de tip om de Solex als BOV te prepareren en in te zetten. Dat was nog niet opgekomen bij me. ( En dat heeft een reden…. heel veel redenen zelfs. 🤣🤣🤣)
Wow, mooi, wat je daar hebt, dat is vast de Mad-Pjotr-Fury-Road-Rock-Rider-Bike!?😁
1000153693.png

Ik kan ze krijgen tot 8000 watt...voor in de auto. Je accu zal dit niet leuk vinden

En nog zwaarder ook, echter dan zitten we in een HEEL ander prijs gebied.
En ja accu's worden wel verplicht 😇

Heel wat meer dan dat er uit de test komt, kleine kant noot:
Ik heb hem dicht bij de grond staan en de wind wordt mede gestuurd door de kas verderop, daar heb ik dus dubbel winst van.
Van het veld direct en wind wat mijn kant "opgestuurd" wordt.
Ik heb ook gemerkt dat als je ze maar een kleine draaihoek meegeeft bv 90-140 graden ipv 360 dat de opbrengst ook omhoog gaat.
Die van mij is 1kWh en met windkracht 6 komt dat er inderdaad uit.
Onder de windkracht 3 gebeurd er weinig, maar elke watt is er 1.
Wind scheelt veel per jaar, het ene jaar hebben bijna 9 maanden windkracht 4 tot 6.
Het andere jaar hebben we 5 a 6 stormen.
En vorig jaar was het vrij rustig? (ik was niet helemaal wakker nog)

De vast gezette hoek is vrij belangrijk, als hij zich om zijn as heen draait gaat ie de andere kant op draaien, oftewel gaat ie stroom trekken om af te remmen.
Je zou eventueel een langere staart kunnen maken als hij dicht bij huis staat en je wil niet steeds het getik tegen twee paaltjes aanhoren...of zet zijn staart vast met een elastiek of een fietsen binnen band om een paaltje.

Ik zou echt niet zo'n sigarettenplug langdurig onder spanning houden. Als ik de koelbox er op aansluit in de vakantie en een dagje rondrij dan is dat ding pisheet.
Ook al eens zo'n ding uit elkaar getrokken bij het uitnemen. Enig idee hoe snel losse onderdelen in de 'fitting" gaan roken ?
Spoiler: direct.

euh ja, een sigaretten aansteker kan max iets hebben van: 15A als de bedrading dat toe laat = 12v*15=180wattjes
Vandaar dat de meesten ook direct op de accu aangesloten dienen te worden.

Ik zou echt niet zo'n sigarettenplug langdurig onder spanning houden. Als ik de koelbox er op aansluit in de vakantie en een dagje rondrij dan is dat ding pisheet.
Ook al eens zo'n ding uit elkaar getrokken bij het uitnemen. Enig idee hoe snel losse onderdelen in de 'fitting" gaan roken ?
Spoiler: direct.
Je hebt er ook met accuklemmen, dan hoef je ook niet bang te zijn dat je een zekering van de auto sloopt. Langdurig 300 Watt trekken is misschien geen goed idee, ik zat er eigenlijk aan te denken zo water over te pompen (water uit een slootje opslaan voor een drogere periode) op een plek waar geen stroom is met een lichte pomp (300 Watt is een lichte pomp ;) ). Maar misschien moet ik daar iets anders voor bedenken :)

Zou het niet @Pjotr Prep ? Het commerciële gaat m.i. toch nog altijd uit van (in dit licht) redelijk forse vermogens. Tenminste, veel kleiner dan 800 tot 1000 W heb ik die nog niet gezien.

Dat ik nog bezig was met het fabriceren van bio diesel heb ik wat (Duitse) Honda aggregaten gezien (ca 2008 tot 2014 ergens) van 500W op het elsbet principe.
Met een kleine extra, ik weet echt even niet meer wat, zou je er ook ppo in kunnen doen.

Kijk en met dit soort ideetjes zoals een klein benzine motortje, is gewoon goud waard.
Ik had er zelf nog niet bij stil gestaan, maar waarom ook niet, een model bouw motor? eentje van een grasmaaier, een kleine ketting zaag etc....
Grandioos!
Methanol is "zo" gemaakt.
Enkel nog even de goede wisselstroom motor erbij zoeken en hoppa een aggregaatje die continu iets leveren kan van een 100watt tot een 1kW?

Een maatje van me heeft een v8 model motortje op methanol...ik zal eens vragen of ik die gebruiken mag:lol::lol::lol::lol:
Risico kan zijn: ziekenhuis opname ivm acute hagel infectie!

Zelf heb ik jaren zo een 5cc rc buggy crosser gehad....sterk dat ding en snel....

Terug
Bovenaan