• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Leda Universal Grill lok ( Kachel ) . Zwaar uitgevoerde kwaliteit.

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren tijdens ontspanningzoeken kwam ik op het laatste op mp . Zoekfunctie kachel en op 15 km.
Wat ik tegenkwam was iets dat mij meteen aansprak en waar ik toen nog niets over kon vinden door geen exacte benaming . Zelfs niet op het merk LEDA .

Het is een kachel een grill en zoveel meer eigenlijk .
Grillen op rooster met horizontaal geplaatste houtskool wand

Iets aan spit boven de ( braad ) vet pan en vertikaal geplaatste houtskool wand .

Roosteren/ Braden in de gietijzeren pan die ook de vet opvangbak bij grillen is .

Openhaard. Gesloten Kachel, Afvalverbranding.
Dit alles volgens de handleiding .
Gewicht ruim 70 kilo .
Het is in gebruikte staat en niets kapot . Wel even kijken of ik iets kan vinden om emaille kan laten stralen .
Incl brengen 125 €
Mij lijkt het goed besteed .
1 van de vuurduvels is nu ook voor de kinderen.

Ik heb er niet alle optionele dingen bij helaas . Maar of dat een gemis is !? Ik weet niet beter . De grillpan met idd de ribben heb ik ook niet . Morgen even stoken .

Even vele foto's . Scheelt weer tekst die ik niet na hoef te lezen.

20220821_155628.jpg20220821_161129.jpg20220821_155616.jpg20220821_155606.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
F

frans81

Gast
Zie foto uit van advertentie van iemand die hem verkocht voor 450 € volgens mij . Ziet er wel veel beter uit en zitten wat meer extra's bij .

Screenshot_20220820-204816_Chrome.jpg
 
F

frans81

Gast
Deze heb ik aangeschaft ivm buitenkeuken realiseren.
Waar dit product jaren 70 is en uit een locomotief ontwerp ziet hun huidige er al heel anders uit en wordt Troll gartengrill / Kamin genoemd.
Zie oa link met product info .

Kwaliteit nog steeds hoog net als toen . Prijzen om van te schrikken .
Vraag mij af wat zoiets als ik nu heb in de jaren 70 koste en nu zou kosten als weer in productie zou worden opgenomen .

https://www.leda-direkt.de/TROLL-Gartengrill-kamin/1003-00494

https://ofenbau-goergen.de/produkt/leda-gartengrill-troll/

Screenshot_20220821-212612_Chrome.jpg
 

PBear

Mankinds only hope
Mij lijkt het locomotief-model interessanter, stabieler en praktischer in het gebruik dan het kogel-model.
Wel erg veel losse onderdelen, waarvan men moet afwachten of die nog te vinden of na te maken zijn.
Leuk ding. Ik vraag me af of de schoorsteen aan te passen zou zijn voor binnengebruik, b.v. door aansluiting op een kachelpijp.
Ik zou met zoiets ons huisje in Polen kunnen verwarmen, er op kunnen koken, roken, braden en grillen. Met wat knutselwerk er mogelijk ook een ovengedeelte op kunnen plaatsen.
 

petroman

SHTF Expert
Maar is het uiteindelijk niet de oude vertrouwde gietijzeren keukenkachel ?
In de werkplaats van mijn vader stond er ook altijd één. Rustig "opstoken" was regel 1.
Kon hout of kolen in, zaten van die ronde gaten in om ketels in te zetten of direkter boven het vuur te koken. Zoek op mp op keukenkachel, potkachel en je vind er nog genoeg. Onder een afdak ook buiten prima te gebruiken. Vocht stook je er wel uit.

Volgens google worden ze zelfs nog nieuw gemaakt, keuken fornuizen op hout. Wel ander prijskaartje.
En in de UK is een range nog standaard op het platteland.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Qua oven...ik had ooit een scheepsoventje. Zeg maar vierkante bak met deur...dat je op fornuis kan zetten.
Ah, zoiets wordt nog steeds gemaakt.


Daar sta ik dan met ruim 70 kg en dure fitness abo erbij haha . Maar misschien als zoiets past op deze lokokachgrill een extra optie voor erbij . Prijzen nu +- 87 € voor de coleman . En in nl verkrijgbaar .
Dat wat jij nu toont heb ik vorig jaar bijna gekocht op mp .
Helaas gingen de biedingen naar voor mij niet meer interessante hoogtes . Laatste bod dat ik zag was 60 .
Ze zijn er ook van andere merken . Oa Robens heeft iets gelijkende.

Zie link omtrent Coleman .

https://www.qvist.nl/camp-oven.html
 
F

frans81

Gast
Maar is het uiteindelijk niet de oude vertrouwde gietijzeren keukenkachel ?
In de werkplaats van mijn vader stond er ook altijd één. Rustig "opstoken" was regel 1.
Kon hout of kolen in, zaten van die ronde gaten in om ketels in te zetten of direkter boven het vuur te koken. Zoek op mp op keukenkachel, potkachel en je vind er nog genoeg. Onder een afdak ook buiten prima te gebruiken. Vocht stook je er wel uit.

Dat idd kreeg ik ook al . Het bedrijf zegt ook al genoeg . Net als Haas und Sohn .
Daar zoek jij nog iets leuks van toch .
 

petroman

SHTF Expert
Die coleman dingen gaan inderdaad voor idiote prijzen op dit moment. Geen idee waarom.
Zijn nog gewoon te koop in de US dus zeldzaam zijn ze niet.Ze zijn wel open aan de onderkacht dus de "uitlaatgassen" gaan ook langs je eten.
 
F

frans81

Gast
Mij lijkt het locomotief-model interessanter, stabieler en praktischer in het gebruik dan het kogel-model.
Wel erg veel losse onderdelen, waarvan men moet afwachten of die nog te vinden of na te maken zijn.
Leuk ding. Ik vraag me af of de schoorsteen aan te passen zou zijn voor binnengebruik, b.v. door aansluiting op een kachelpijp.
Ik zou met zoiets ons huisje in Polen kunnen verwarmen, er op kunnen koken, roken, braden en grillen. Met wat knutselwerk er mogelijk ook een ovengedeelte op kunnen plaatsen.

Ik verwacht dat het idd aan te passen is . Wanneer genoeg trek zou dit geen probleem moeten zijn .
Maar ook de dampen van het bakken en grillen zullen ergens heen moeten . De vetten stijgen mee toch !?

Het Lok ontwerp lijkt mij ook veel praktischer. Oogt wat meer kachelig . En is toegankelijker vanwege de breedte .
 

PBear

Mankinds only hope
Maar is het uiteindelijk niet de oude vertrouwde gietijzeren keukenkachel ?
In de werkplaats van mijn vader stond er ook altijd één. Rustig "opstoken" was regel 1.
Kon hout of kolen in, zaten van die ronde gaten in om ketels in te zetten of direkter boven het vuur te koken. Zoek op mp op keukenkachel, potkachel en je vind er nog genoeg. Onder een afdak ook buiten prima te gebruiken. Vocht stook je er wel uit.

Volgens google worden ze zelfs nog nieuw gemaakt, keuken fornuizen op hout. Wel ander prijskaartje.
En in de UK is een range nog standaard op het platteland.
Wat ik op het moment in Polen gebruik is een werkplaatskacheltje, waar ook op gekookt en gebraden kan worden. Gekocht in 2015 voor omgerekend nog geen 50 euro. Een paar jaar later nog iets dergelijks gekocht voor dezelfde prijs voor tzt gebruik in Duitsland. De afgelopen jaren zijn die een stuk duurder geworden.
Afgelopen jaar zag ik er een staan die tegen 200 euro kostte. Waarschijnlijk zal de vraag (en de prijs) van die dingen in de huidige brandstofschaarste alleen maar toenemen. Een vriend van mij alhier kon al geen kolen meer voor zijn kachel kopen en het brandhout was ook al flink duurder geworden. Dat wordt voor mij komend jaar wellicht sprokkelen in het bos, zoals mijn buurman gewoon is te doen.

Ik denk dat ik met mijn beperkte lassersvaardigheden wel een kubus met een deurtje kan lassen die op de kachel geplaatst als oventje kan dienen. Wel moet de maat aanpassen op een gekocht roestvrij stalen grillrooster, want zo ver reiken mijn laskunsten nog niet.
 
F

frans81

Gast
Vanavond de eerste test met opstoken. Oude administratie als eerste gerecht waar het tweede direct overheen gaat .
Dan even laten zakken en de hoofdmaaltijd erachteraan .

20220823_171728.jpg
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Zie iedere keer grills , kookkachels en ander kook instrumenten voorbij komen maar nooit een stuk gebraden of gegrild stuk dood beest.
Dus een paar foto's waar iedereen ( zelfs de vegetariers hier) het water uit de mond loopt zou je nu wel sieren met die semi profesionele veldkeuken van je. 😋😋
 
F

frans81

Gast
Zie iedere keer grills , kookkachels en ander kook instrumenten voorbij komen maar nooit een stuk gebraden of gegrild stuk dood beest.
Dus een paar foto's waar iedereen ( zelfs de vegetariers hier) het water uit de mond loopt zou je nu wel sieren met die semi profesionele veldkeuken van je. 😋😋

Dit is ook maar even een test met wat het doet als het eenmaal op temp is als kachel .
Binnenkort een keer eten bereiden via dit oud Cast iron geëmailleerd ding .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ding is op temperatuur.
En er komt een hele berg stralingswarmte vanaf . Wanneer nodig verwarm ik daar mijn hele huiskamer mee en dan moet ik echt niet teveel voeren .

Ben er tevreden mee .


20220823_180406.jpg20220823_180524.jpg20220823_180618.jpg
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Jaja. Weer niets.
1661274691080.png
Kijk, werkt als een trein. Allen nog eben die Herder van je erin fotoshopen en klaar Is Klára. 😘
 
Bovenaan