• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kenneth

Elementary prepper
Bij het zoeken naar een voor mij geschikt mes ben ik ook wat meer ‘exotische’ Morakniv messen tegen gekomen, O.a. de Craftsmen 333 en de Allround 749.

Mora Craftsmen 333: http://www.adola.nl/producten/#!code=MO 7290

Mora Allround 749: http://www.adola.nl/producten/#!code=MO 1-0749

(Adola BV is de importeur van Morakniv en veel meer moois, op de site kan je ook zoeken naar messen die meestal niet in de winkel liggen maar wel te bestellen zijn)

mora-craftsmen-333-no-do-weny-mineralnej-izolacji.jpg


Is er iemand die ervaring heeft met de Craftsmen 333? Ik kan mij voorstellen dat het een als een soort lichtgewicht ‘machete’ gebruikt kan worden. Lekker licht voor in de BOB, maar 200 Gram. Het nadeel van het gebrek aan massa zal wel zijn dat het minder gemakkelijk door een tak heen gaat dan een zwaardere machete. Voor de duidelijkheid ik zou de Craftsmen 333 er bij willen, niet ter vervanging van een meer gebruikelijk Mora mes.





Ben benieuwd naar jullie ervaringen of gedachten over de Mora Craftsmen 333.
 

Ray

SHTF Expert
Machete's zijn eigenlijk gemaakt voor snel groeiende vegetatie in de tropen, niet voor het harde hout wat we op hogere breedtegraden kennen. Misschien dat je daarom veel van die loodzware, polsslopende machete's hier ziet.

Zelf heb ik een Cold Steel Latin 59 centimeter, kleine 500 gram machete, die bevalt me tien keer beter dan de Jules Herbert machete die bijna twee keer zoveel weegt. Met die laatste is het uiteraard wel veel makkelijker om een klein boompje om te hakken, maar met de lichte Latin kan ik het meeste werk doen zonder dan m'n pols het voortijdig opgeeft.
Deze Mora machete is wel erg licht, 200 gram, worden daarmee niet de mogelijkheden te beperkt?

Voor in de rugzak geeft ik eerder de voorkeur aan een bijltje dan een machete in onze noordelijke bossen.
 
D

Deleted member 101

Gast
Deze messen zijn meer voor het lichte werk, voor het zware hakwerk niet geschikt. Zie video vanaf 2:30 minuten.



Het voordeel van de Mora Craftsmen 333 met een gewicht van 200 gram is dat je zeer snelle bewegingen kunt maken, wat bij een aanval van een wild dier zo zijn voordelen heeft:fluit:
 

janvanloon

Senior Prepper
Tja... als eerste klopt die kerel wel extra veel op het handvat... Een mora is geen vervanger van een bijl!
Ik krijg het gevoel van een boom omhakken met een zakmesje. For eacht job, the right tool!
 

FKAGB

Prepper goeroe
Deze machette lijkt wel heel erg veel op een Skandia isolatiemes wat ik van de week kocht voor een tientje. Enige verschil is dat het isolatiemes kartels heeft maar ik kreeg ook meteen het idee dat het best een leuk maatje voor een machette is. Redelijk licht en het voelt heel degelijk aan.

1044125_1.jpg
 

Kenneth

Elementary prepper
Dank voor het meedenken!

Het voordeel van de Mora Craftsmen 333 met een gewicht van 200 gram is dat je zeer snelle bewegingen kunt maken, wat bij een aanval van een wild dier zo zijn voordelen heeft:fluit:

Ik had dezelfde gedachte als Tom, met het idee dat het als machete misschien ook zal werken. Daar zal hij te licht voor zijn, maar defensief zie ik mogelijkheden.

Voor in de rugzak geeft ik eerder de voorkeur aan een bijltje dan een machete in onze noordelijke bossen.

Ik ga eerst eens kijken wat mijn BOB weegt en dan waarschijnlijk op zoek naar een licht bijltje.
 

Ray

SHTF Expert
Mag je dit eigenlijk in huis hebben?

Ja hoor, alleen niet mee op straat nemen of het moet goed verpakt zijn. Thuis (op eigen terrein) mag je behoorlijk veel hebben wat je niet mee mag slepen in 't bos. Zelfs zwaarden en bajonetten, dubbelzijdig geslepen messen (zaagvertanding op de rug telt ook als snijvlak). Vlindermessen, valmessen en stiletto's zijn wel verboden te bezitten.

Uiteraard geldt dit in NL, hoe het precies in België zit weet ik niet.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ben in Duitsland ook aanhehouden met een Machette in de kofferbak, en 3 zakmessen in mijn broekzak.
Ik heb de agenten kenbaar gemaakt dat ik messen op zak had. Geen enkel probleem, handen op de auto,
en hij haalde ze uit mijn broekzak. Niks verboden aan, ook in Duitsland niet.

In Nederland is het niet handig in de auto een wapen binnen handbereik te hebben.
Als je zorgt dat het niet direct "voorhanden" is , dan is het niet zo'n probleem vaak.
Daarbij, die machette lag in de auto om een weg te baanen in mijn opa's bos...
 

Ray

SHTF Expert
Ik ben in Duitsland ook aanhehouden met een Machette in de kofferbak, en 3 zakmessen in mijn broekzak.
Ik heb de agenten kenbaar gemaakt dat ik messen op zak had. Geen enkel probleem, handen op de auto,
en hij haalde ze uit mijn broekzak. Niks verboden aan, ook in Duitsland niet.

In Nederland is het niet handig in de auto een wapen binnen handbereik te hebben.
Als je zorgt dat het niet direct "voorhanden" is , dan is het niet zo'n probleem vaak.
Daarbij, die machette lag in de auto om een weg te baanen in mijn opa's bos...

In Duitsland gelden wel andere regels mbt lengte van vaste messen (13 centimeter zo uit hoofd) en einhandsmesser, dus eenhandig te openen messen zijn daar wel verboden. Spyderco's dus en alles met zo'n thumbstud.
 

Niels

Mankinds only hope
In Duitsland gelden wel andere regels mbt lengte van vaste messen (13 centimeter zo uit hoofd) en einhandsmesser, dus eenhandig te openen messen zijn daar wel verboden. Spyderco's dus en alles met zo'n thumbstud.
Wel funny, ik had 2 eindhandmesser bij me waarvan 1 spring loaded.
Niks ven gezegd.
Homeij Apache & Browning X28.
Bij de controle werd ik in eerste instantie door 2 wagens klem gereden :p.
Zelfs mij Klarus RS30 zaklamp werd aan een test onderworpen.
De machette was zeker een halve meter lang (snijvlak). Zo'n cheap ass Cold Steel geval (die wie nu Linda heeft).

Persoonlijk denk ik dat het heel veel met je houding te maken heeft bij een aanhouding.
 

Ray

SHTF Expert
Wel funny, ik had 2 eindhandmesser bij me waarvan 1 spring loaded.
Niks ven gezegd.
Homeij Apache & Browning X28.
Bij de controle werd ik in eerste instantie door 2 wagens klem gereden :p.
Zelfs mij Klarus RS30 zaklamp werd aan een test onderworpen.
De machette was zeker een halve meter lang (snijvlak). Zo'n cheap ass Cold Steel geval (die wie nu Linda heeft).

Persoonlijk denk ik dat het heel veel met je houding te maken heeft bij een aanhouding.

Tuurlijk is je houding belangrijk. Ze hebben wat om je te pakken, maar weet je wel hoeveel papierwerk dat met zich meebrengt. :)
Die gasten weten ook wel dat er elke dag duizenden NL-ers de grens over tuffen met dergelijke zakmesjes. Als er geen directe aanleiding is.....
 

Kenneth

Elementary prepper
Hieronder de uitleg van Wikipedia in het Duits.

De korte uitleg/vertaling: een Einhandmesser is toegestaan als er een sprake is van een rechtmatig belang. Bijvoorbeeld de praktijk van het beroep, traditionele gebruiken, sport of een ander algemeen aanvaard doel. Zelfverdediging is geen rechtmatig belang. Het transport wordt toegestaan wanneer het mes in een afgesloten houder is.


Das Führen eines Einhandmessers ist jedoch erlaubt, sofern ein berechtigtes Interesse besteht. Dies liegt insbesondere dann vor, wenn das Führen der Gegenstände im Zusammenhang mit der Berufsausübung erfolgt, der Brauchtumspflege, dem Sport oder einem allgemein anerkannten Zweck dient.[4] Kein berechtigtes Interesse ist jedoch die Selbstverteidigung.[6]Der Transport ist erlaubt, wenn sich das Messer in einem verschlossenen Behälter befindet.

https://de.wikipedia.org/wiki/Einhandmesser
 

Kenneth

Elementary prepper
Ondertussen heb ik de Craftsmen 333 gekocht en al een tijdje in huis. Ter informatie mijn bevindingen:

Het mes is niet heel erg verfijnd afgewerkt, maar ligt prima in de hand en is goed scherp. Het gewicht is inderdaad erg laag en hij lijkt mij geschikt om defensief in te zetten. (waarvoor ik hem gekocht heb)

Vooraf was de gedachte dat de Craftsmen 333 te licht is om als machete in te zetten. Dit heb ik even getest en het bleek te kloppen. 2 a 3 cm dikke verse naaldboom takjes gingen niet gemakkelijk door. Na een paar keer hakken gingen het wel maar het werkt niet prettig. Belangrijker nog is dat het hakwerk het snijvlak heeft beschadigd. Dit mes is niet gemaakt als machete en kan dit werk ook niet aan. (het mes is bedoeld om isolatie materiaal mee te snijden) Na wat slijpwerk is het snijvlak weer netjes recht en scherp.
 

Carismo

Prepper goeroe
Wil je een machete van kwaliteit ga voor een kamp serie item van Kershaw.



Ik heb de Camp 10 --> de bovenste van deze 3

479222_10151172313835760_1954703443_o.jpg
 

Dorpsgek

Survivor
Zou ik een machette kiezen dan zou ik voor een zware machette kiezen. Het gewicht van de machette zelf help veel in het 'hak' proces. In Azie waar ik lang gewoond heb maken de loken deze machettes van oude bladveren. Kneiterhard, goed gewicht en vlijmscherp.
 

Vempain

Prepper goeroe
Zelf hebben we een cold steel Machete (weet het type zo even niet) en een Gertel hak/snoeimes. (heeft verschillende namen in verschillende landen) Persoonlijk vind ik de Gertel prettiger van vorm om mee te snoeien als een Machete.

1461_kapmes_gertel_muller.JPG
 
Bovenaan