• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Carismo

Prepper goeroe
Zou ik een machette kiezen dan zou ik voor een zware machette kiezen. Het gewicht van de machette zelf help veel in het 'hak' proces. In Azie waar ik lang gewoond heb maken de loken deze machettes van oude bladveren. Kneiterhard, goed gewicht en vlijmscherp.

Heb je zelf al eens een half uurtje tot een uurtje gehakt met een 'zware' machete?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Machete's vind ik erg mooi, maar persoonlijk zie ik het nut er niet van in (in de Noordelijke bossen).

Ik ga voor een goed mes en een kleine bos bijl en/of een goede vouwzaag.

Maar voor de heb en het bestrijden van Zombie's is het zeker een aanwinst;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Heb je zelf al eens een half uurtje tot een uurtje gehakt met een 'zware' machete?

Dat is het probleem idd, waar je een machete voor gebruikt houdt meestal niet op na drie minuten.
'k Had een Jules Herbert dikke, zware machete, zo'n eentje waarvan je denkt, die gaat nooit meer stuk en kan dubbelen als bladveer voor m'n aanhanger. Nee dus, kreeg er een lamme pols/arm van en het ding is ook nog gebroken.

Nu gebruik ik de kleine Cold Steel Latin machete, kun je veel makkelijker mee kappen en Cold Steel breekt nooit, maar buigt. Voor een machete geeneens een slechte eigenschap. Er vliegt niet plots een halve kilo geslepen metaal langs je heen en terugbuigen kan meestal ook nog.

Helemaal met @Sun Beh Nim eens, het hoofddoel van een machete is het kappen van relatief lichte vegetatie, jezelf een pad banen door de onderbegroeiing in de jungle. In het Noorden heb je zulke begroeiing nauwelijks en loop je er makkelijker omheen, dan er doorheen. Bijltje of machete mee, dan ga ik hier voor het bijltje. De Gransforsbruk Swedisch Forrest Axe moet het nog eens gaan worden, als de portemonnee het nog eens toe gaat laten: https://www.gransforsbruk.com/en/product/gransfors-scandinavian-forest-axe/
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Dat is het probleem idd, waar je een machete voor gebruikt houdt meestal niet op na drie minuten.
'k Had een Jules Herbert dikke, zware machete, zo'n eentje waarvan je denkt, die gaat nooit meer stuk en kan dubbelen als bladveer voor m'n aanhanger. Nee dus, kreeg er een lamme pols/arm van en het ding is ook nog gebroken.

Nu gebruik ik de kleine Cold Steel Latin machete, kun je veel makkelijker mee kappen en Cold Steel breekt nooit, maar buigt. Voor een machete geeneens een slechte eigenschap. Er vliegt niet plots een halve kilo geslepen metaal langs je heen en terugbuigen kan meestal ook nog.

Helemaal met @Sun Beh Nim eens, het hoofddoel van een machete is het kappen van relatief lichte vegetatie, jezelf een pad banen door de onderbegroeiing in de jungle. In het Noorden heb je zulke begroeiing nauwelijks en loop je er makkelijker omheen, dan er doorheen. Bijltje of machete mee, dan ga ik hier voor het bijltje. De Gransforsbruk Swedisch Forrest Axe moet het nog eens gaan worden, als de portemonnee het nog eens toe gaat laten: https://www.gransforsbruk.com/en/product/gransfors-scandinavian-forest-axe/

Die Gransfors heb ik ook, kan je zeggen een super bijl, erg blij mee
 

Carismo

Prepper goeroe
Dat is het probleem idd, waar je een machete voor gebruikt houdt meestal niet op na drie minuten.
'k Had een Jules Herbert dikke, zware machete, zo'n eentje waarvan je denkt, die gaat nooit meer stuk en kan dubbelen als bladveer voor m'n aanhanger. Nee dus, kreeg er een lamme pols/arm van en het ding is ook nog gebroken.

Nu gebruik ik de kleine Cold Steel Latin machete, kun je veel makkelijker mee kappen en Cold Steel breekt nooit, maar buigt. Voor een machete geeneens een slechte eigenschap. Er vliegt niet plots een halve kilo geslepen metaal langs je heen en terugbuigen kan meestal ook nog.

Helemaal met @Sun Beh Nim eens, het hoofddoel van een machete is het kappen van relatief lichte vegetatie, jezelf een pad banen door de onderbegroeiing in de jungle. In het Noorden heb je zulke begroeiing nauwelijks en loop je er makkelijker omheen, dan er doorheen. Bijltje of machete mee, dan ga ik hier voor het bijltje. De Gransforsbruk Swedisch Forrest Axe moet het nog eens gaan worden, als de portemonnee het nog eens toe gaat laten: https://www.gransforsbruk.com/en/product/gransfors-scandinavian-forest-axe/

Weet niet welke herbertz je hebt kapot gemept.

De enige herbertz dat ik heb is een klewang model van 3.5 mm dik en is wel aangenaam mee werken bij bv naaldbomen en dunnere takken...echter hollow grind en niet echt geschikt voor mij om mee te batonnen.. Ik heb een gelijkaardige gemaakt in 5.5 mm industrieel inox met een convex grind om te klieven en te batonnen en deze gaat erdoor als boter. maar om dan 2 machetes mee te nemen...zware hakmessen zijn makkelijk om oa te werken op een hakblok of voor shelter clearance , niet om een weg mee door te hakken.

voor shelterbuilding, vuur preparatie en andere kleine taken geeft een (kleinere) machete en een goede vouwzaag me een comfortabeler gevoel dan een bijl.

met cold steel heb ik niet zo veel. de handvatten zijn voor mij niet comfortabel en de snede vergt erg veel onderhoud (althans de goedkopere) het model van cold steel dat me wel zou interesseren is dan voor mij het geld niet waard --> gurka kukri san mai III
 

Up North

Elementary prepper
Een machete is gemaakt om in tropische streken vegetatie op te ruimen. Het lange blad zorgt ervoor dat in gras en bamboe een pad kan worden gemaakt. Het is niet om hout mee te kappen. De meeste zijn daar ook te licht en te dun voor. Bovendien erg inefficiënt werken, omdat het grootste deel van het snijvlak en het gewicht naast of langs het punt waar je hakt gaan.
In Europa is daar een lokaal alternatief voor. Dat heet een zeis ;-)
 

dutch survival

Elementary prepper
kijk hier eens naar;
3e_1_b.jpg

oprecht top dingen, heb er al zoveel mee gehakt, is te gebruiken voor groot en klein werk, blijft lang scherp en is oerdegelijk gebouwd.
en kost niet veel! 2 tientjes en je hebt er een, worden bij de meeste dumpshops wel verkocht, zijn echt fantastische messen.
batonning, houtbewerken, hakken en voedsel berijden hij doet het allemaal. handvat is zelf te veranderen, maar wat ik merkte is dat als je hem een beetje gebruikt ( met 20 graden een hele middag hakken bijv.) de wrijving en de vetten van je handen het handvat wat polijsten en hij een stuk fijner word.
ik zou er serieus een overwegen.

mvg DS
 

Ray

SHTF Expert
kijk hier eens naar;
3e_1_b.jpg

oprecht top dingen, heb er al zoveel mee gehakt, is te gebruiken voor groot en klein werk, blijft lang scherp en is oerdegelijk gebouwd.
en kost niet veel! 2 tientjes en je hebt er een, worden bij de meeste dumpshops wel verkocht, zijn echt fantastische messen.
batonning, houtbewerken, hakken en voedsel berijden hij doet het allemaal. handvat is zelf te veranderen, maar wat ik merkte is dat als je hem een beetje gebruikt ( met 20 graden een hele middag hakken bijv.) de wrijving en de vetten van je handen het handvat wat polijsten en hij een stuk fijner word.
ik zou er serieus een overwegen.

mvg DS

Parang achtig type staat hier al jaren op de verlanglijst. Voordeel van machete's en ook zo'n parang, het hoeft geen dure, hightech legering te zijn om goed te werken en jaren mee te gaan.
 

Nickx

Senior Prepper
kijk hier eens naar;
3e_1_b.jpg

oprecht top dingen, heb er al zoveel mee gehakt, is te gebruiken voor groot en klein werk, blijft lang scherp en is oerdegelijk gebouwd.
en kost niet veel! 2 tientjes en je hebt er een, worden bij de meeste dumpshops wel verkocht, zijn echt fantastische messen.
batonning, houtbewerken, hakken en voedsel berijden hij doet het allemaal. handvat is zelf te veranderen, maar wat ik merkte is dat als je hem een beetje gebruikt ( met 20 graden een hele middag hakken bijv.) de wrijving en de vetten van je handen het handvat wat polijsten en hij een stuk fijner word.
ik zou er serieus een overwegen.

mvg DS
Ik heb deze ook al meer dan 10 jaar en kan onderschrijven wat DS schrijft.
Voedsel bereiden heb ik er niet mee gedaan maar het betere breek en hak werk zeker wel
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
kijk hier eens naar;
3e_1_b.jpg


Is van het merk web-tex.

Hier te bestellen:

https://amerikaantje.be/alle-producten/outdoor/nato-machete-webtex-sheffield-knives/
er is ook nog een iets goedkopere versie.. maar weet niet wat het verschil is.


Betreft het handvat heb ik er rondom een paar mm afgehaald met een bandschuurmachine en dan een fietsband in een lange strip er rond gedraaid voor extra grip, lanyardje eraan en zit nu al paar jaar in m'n auto kit.

Dikke watermeloen doorhakken op een sc paar jaar geleden was geen prob, helaas ook m'n spijplank mee door...

Echter valt deze niet echt onder de noemer van lichtgewicht. Is eigenlijk een op een parang gebaseerd kort hakmes maar met een dik blad (5-6 mm)
 

A.N.

Senior Prepper
Bedankt.
Wel enkel verkrijgbaar in de winkel en België is vanuit Groningen dan net wat ver, maar ik weet nu in ieder geval waar op te zoeken.
 
Bovenaan