• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lijst met belangrijke medicijnen

Floshtf

Diehard Prepper
@FiatCurrency je schrijft overigens dat het geen Nsaid is (pijnstiller). Dat is het dus wel. Naast een antistollingsmiddel is het ook een ontstekingsremmende pijnstiller. Deze is dus te gebruiken bij ontsteking&pijn; spierpijn, griep, keelpijn etc.
Tenminste wat ik gewoon lees op apotheek.nl + wat er op het doosje staat....
Ik gebruik het heel soms voor keelpijn, het werkt super goed en beter dan een simpel keelsnoepje.(Super prep voor mij)

Het gaat mij niet over iets wel of niet, maar over het feit dat er zaken in posts worden geschreven die lijken over te komen als waarheden en dit dus niet perse hoeven te zijn.
Misschien voor iedereen die hier iets schrijft/leest in dit topic...Iedereen heeft baat bij andere manieren van medicineren. Het maar net wat jij prettig vind. De een neemt een hand ibuprofen en de ander een homeopatisch middel.
Het is goed om van elkaar elkaars ideeën en ervaring + tips te horen.
Ik zie hier echter geen arts die hier 100% waarheden posts (en dan nog, aangezien ik niet weet of iemand echt arts is hier).
Aangezien het medicijnen betreft...altijd zelf goed opletten wat je slikt of overneemt qua tips.
:lips:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

FiatCurrency

Survivor
@FiatCurrency je schrijft overigens dat het geen Nsaid is (pijnstiller). Dat is het dus wel. Naast een antistollingsmiddel is het ook een ontstekingsremmende pijnstiller. Deze is dus te gebruiken bij ontsteking&pijn; spierpijn, griep, keelpijn etc.
Tenminste wat ik gewoon lees op apotheek.nl + wat er op het doosje staat....
Ik gebruik het heel soms voor keelpijn, het werkt super goed en beter dan een simpel keelsnoepje.(Super prep voor mij)

Het gaat mij niet over iets wel of niet, maar over het feit dat er zaken in posts worden geschreven die lijken over te komen als waarheden en dit dus niet perse hoeven te zijn.
Misschien voor iedereen die hier iets schrijft/leest in dit topic...Iedereen heeft baat bij andere manieren van medicineren. Het maar net wat jij prettig vind. De een neemt een hand ibuprofen en de ander een homeopatisch middel.
Het is goed om van elkaar elkaars ideeën en ervaring + tips te horen.
Ik zie hier echter geen arts die hier 100% waarheden posts (en dan nog, aangezien ik niet weet of iemand echt arts is hier).
Aangezien het medicijnen betreft...altijd zelf goed opletten wat je slikt of overneemt qua tips.
:lips:

Okay doc:

1. Een NSAID is wat anders dan een pijnstiller, het staat voor Non Steroid Anti Inflammatory Drug. Oftewel een ontstekingsremmer niet o.b.v. steroiden.

2. Carbasalaatcalcium is een trombocytenaggregatieremmer (TAR) en GEEN antistolling. Een TAR zorgt ervoor dat de trombocyt (bloedplaatje) niet kan plakken aan de vaatwand. Het betreft een irreversibele binding (het middel werkt dus zo lang de trombocyt leeft = 10 dgn). Pas 5 dagen na staken van dit middel is het remmende effect op de trombocyt niet meer klinisch relevant. Antistollingsmiddelen remmen de STOLLING (niet de stelping) en grijpen aan op de stollingsfactoren in het lichaam (en niet op de trombocyten). TAR's zijn ter preventie van arteriele bloedproppen, antistolling (voor de liefhebbers, de coumarine derivaten) ter preventie van veneuze bloedproppen.

3. Dus als jij voor een pijntje liever ook meteen de functie van al je trombocyten irreversibel om zeep wilt helpen dan lijkt dat mij, zeker indien SHTF, een uitstekende keus!

4. Wat betreft je opmerking over waarheden: 95% op dit forum heeft geen idee waar ze het over hebben als het gaat om medische zaken. Allemaal klok en klepel verhalen of pure nonsens.

5. Het staat uiteraard iedereen vrij om te slikken wat hij/zij wilt, maar verkondig het dan niet als 'waarheid' op dit forum maar hou het voor jezelf.

FiatCurrency.
 

Floshtf

Diehard Prepper
@FiatCurrency Zelfs op herhaal recept gekregen, maar zal m'n huisarts eens stevig toespreken dat m'n trombocyten er niet blij mee zijn:fluit:. Je gebruikt veel medische termen, ben jij arts?

-Van mij, in dit topic, een simpele tip met een middel wat ik niet kende en wat stevige keelpijn doet verdwijnen. Doe er je voordeel mee (of niet), als je denkt er iets aan te hebben. Thats it. Het blijft een geneesmiddel op recept.-

Voor mij is het idd. een uitstekend medicijn, dat ik m'n stem weer kan gebruiken voor m'n werk. En natuurlijk kleeft aan ieder geneesmiddel een voor en nadeel.
Een 'pijntje', niks keelpijn-tje als de stippen in je keel staan en je amper kan praten........Ik zei niks over -tje.

Preps zijn overigens ook...voorraadje, zodat iemand niet weer naar de huisarts hoeft, maar het zo kan pakken. (Preppen is niet alleen preppen voor shtf.)
Punt 4&5? - idd. jou opmerkingen, niet de mijne.


Oei zou bijna zeggen dat het hier off-topic gaat. Maar aan de andere kant geeft het wel aan dat elk medicijn z'n voor en nadelen heeft. Wie heeft er nog aanvullingen op de lijst ;-).
 

Cardhu

Elementary prepper
Wat ik mis in alle bovenstaande lijstjes zijn wormenkuurtjes.
Met een gebrek aan hygiene en een buitenproportioneel buitenleven, heb je al gauw gasten in je darmen.
Over het algemeen vrij onschuldig, maar toch...
Wij hebben ze in ieder geval wel in de voorraad

Onze lijst is vrij basic.
Naast de wormenkuurtjes het volgende:
Paracetamol en ibuprofen als pijnstilling en koortsverlagend middel.
Betadine, jodium en alcohol als ontsmettingsmiddel
Hechtpleisters, gewone pleisters, hechtnaald en hechtdraad en secondelijm als wonddichting.
Heel veel soorten verband en gaasjes
Hoestmiddelen en zoutoplossingen

Dat is het.

Zodra er echt een probleem is, hebben we niet de kennis noch de kunde om het te verhelpen.

We hebben wel eens gedacht om, als de nood aan de man is, met een aantal zilveren munten of een flinke hoeveelheid voedsel naar een van de artsen hier in de omgeving te gaan en zo te betalen voor een levensreddende operatie. Maar of dat haalbaar is kun je pas dan bepalen.
Je kunt nu eenmaal niet alles zelf en antibiotica preppen is nagenoeg onmogelijk in Europa. (hetzij je gaat regelmatig naar zuidelijke landen)

En hoe reëel is het om te verwachten dat je in een SHTF scenario, zonder kennis of kunde, een levensbedreigende wond kunt overleven als je in een dergelijke situatie van een flinke snijwond al dood kunt gaan bij een gebrek aan hygiëne.
 

Richard434

Prepper goeroe
Wat ik mis in alle bovenstaande lijstjes zijn wormenkuurtjes.
Met een gebrek aan hygiene en een buitenproportioneel buitenleven, heb je al gauw gasten in je darmen.
Over het algemeen vrij onschuldig, maar toch...
Wij hebben ze in ieder geval wel in de voorraad

Onze lijst is vrij basic.
Naast de wormenkuurtjes het volgende:
Paracetamol en ibuprofen als pijnstilling en koortsverlagend middel.
Betadine, jodium en alcohol als ontsmettingsmiddel
Hechtpleisters, gewone pleisters, hechtnaald en hechtdraad en secondelijm als wonddichting.
Heel veel soorten verband en gaasjes
Hoestmiddelen en zoutoplossingen

Dat is het.

Zodra er echt een probleem is, hebben we niet de kennis noch de kunde om het te verhelpen.

We hebben wel eens gedacht om, als de nood aan de man is, met een aantal zilveren munten of een flinke hoeveelheid voedsel naar een van de artsen hier in de omgeving te gaan en zo te betalen voor een levensreddende operatie. Maar of dat haalbaar is kun je pas dan bepalen.
Je kunt nu eenmaal niet alles zelf en antibiotica preppen is nagenoeg onmogelijk in Europa. (hetzij je gaat regelmatig naar zuidelijke landen)

En hoe reëel is het om te verwachten dat je in een SHTF scenario, zonder kennis of kunde, een levensbedreigende wond kunt overleven als je in een dergelijke situatie van een flinke snijwond al dood kunt gaan bij een gebrek aan hygiëne.

In jouw lijstje mis ik ivm mindere hygiëne de waarschijnlijk noodzakelijke diarree remmers als Imodium en Norit. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Cardhu

Elementary prepper
Point taken @Richard434
Iets meer diarree remmers zouden inderdaad niet verkeerd zijn.

We hebben we een beetje Norit in de voorraad, maar niet teveel.
Diarree is in mijn ogen een natuurlijke manier om van problemen af te komen.
Als je zorgt dat je voldoende gehydrateerd blijft (O.R.S. kun je eenvoudig zelf maken met water, suiker en zout) kom je er normaal gesproken wel bovenop.

Bedankt voor de tip!
 

Sabrina

Senior Prepper
Nooit gedacht om Infuus materiaal in te slaan en hechtmiddelen noodverbanden onderzoekhandschoenen aderklemmen tourniquet systeem
Als je in de shit zit en je bent op jezelf toegewezen ben je blij dat je dit in huis hebt, uiteraard kunnen we helaas niet zo makkelijk aan medicijnen komen ED om te preppen, vaak zit hier ook een THT op of je krijgt het niet mee van je huisarts of je kunt het niet kopen in de winkel, zijn er dan alternatieve manieren, ik geloof van wel.
Ik stond verbaasd wat ik kon kopen op het internet, de kwaliteit is prima en bijvoorbeeld mijn hechtset heeft een lange THT ongeopend steriel
Hetzelfde als ingeblikt eten, vaak is zoiets nog jaren langer houdbaar dan aangegeven staat, niet met medicijnen, als hier de THT wordt overschreden kan het een langere inwerktijd nodig hebben of nog maar effectief zijn voor 50%

Daarom is er een verschil tussen gebruik en verbruiksmiddelen

Ik zag in dit topic dat iemand infuusmiddelen heeft ingeslagen. Laatst werd me zo'n setje aangeboden, ik ben er niet op in gegaan omdat ik er geen kennis van heb. Is het zinvol dit toch te heroverwegen of is zo iets echt voor experts weggelegd, ook in een shtf?
 
F

frans81

Gast
Ik zag in dit topic dat iemand infuusmiddelen heeft ingeslagen. Laatst werd me zo'n setje aangeboden, ik ben er niet op in gegaan omdat ik er geen kennis van heb. Is het zinvol dit toch te heroverwegen of is zo iets echt voor experts weggelegd, ook in een shtf?

Kennis is weten , weten is kennis van zaken .
Juiste materiaal is 1 ,een infuus aanleggen , wat erin en naar lichaam toe en steriel is 2 en 3 .

Het is zo'n beetje voor experts en eigenlijk ook in SHTF .

Maar beter iets dan niets is ook weer mooi meegenomen in echte noodsituatie .

Vergaard kennis ;)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
In landen als Jemen,Syrië, Venezuela, zeg maar landen waar echte SHTF is, is enorm gebrek aan medische hulpmiddelen. Er zijn wel dokters, maar ze kunnen niks want ze hebben niks.
Dat geeft voor mij aan dat deze hulpmiddelen waardevol zijn, en er nog steeds medici zijn die de vaardigheid en bekwaamheid hebben ze te gebruiken.
Daarnaast ken ikzelf heel wat mensen die als verpleegkundge of arts zijn opgeleid maar wat anders zijn gaan doen. Ze hebben dan nu de benodigde papieren niet om ermee aan het werk te gaan, maar kunnen in geval van nood wel handelen.
Daarnaast kan je iets als hechten leren, hebben we ooit op een ShelterCamping ook eens workshop van gedaan.
 

Jannes

Prepper goeroe
Ik zag in dit topic dat iemand infuusmiddelen heeft ingeslagen. Laatst werd me zo'n setje aangeboden, ik ben er niet op in gegaan omdat ik er geen kennis van heb. Is het zinvol dit toch te heroverwegen of is zo iets echt voor experts weggelegd, ook in een shtf?

Ik ben dan zelf wel nieuwsgierig naar welke infuusmiddelen je bedoeld? Bedoel je infuusnaalden zelf of juist de zakken? Alles compleet? Er zal ook een houdbaarheid aanzitten. Hoewel dat natuurlijk niet van het één op andere moment kapot gaat, vind ik het wel een dingetje.
Stel je hebt diarree tijdens een shtf. Het is best ernstig en je moet vocht binnen krijgen. Welke keus maak je dan? Kijken of je het redt, wat goed mogelijk is, zonder infuus met fysiologisch zout of wel een infuus met fysiologisch zout, maar dan eentje die over datum is met als risico dat het ernstige complicaties oplevert? Want bacteriële verontreiniging rechtstreeks in je bloedbaan....? Brr!
 

Vitor

Survivor
Ik weet niet of dit van toepassing is voor iemand anders, maar ik woon dichtbij de grens met België (heel dichtbij Kerncentrale Doel dus) en de Kaliumjodide die we van de gemeente krijgen is zeker niet genoeg voor een paar dagen met een gezin van drie, in geval van ramp.
Als iets gebeurt moeten wij zeer waarschijnlijk snel onze bugout plan gaan toepassen, maar de aanbevolen dosis Kaliumjodide per dag is 135mg voor gezonde volwassenen (2 pillen) en we krijgen een doos met 10 stuks om de 2 of 3 jaar van de gemeente. Bij de Kruidvat kan je zo'n doosje kopen voor 3-4€.
Zeker de moeite om een paar doosjes in huis te hebben, ook om vrienden en familie nog te kunnen helpen, mocht het zover komen.;)
 

Niels

Mankinds only hope
Ik weet niet of dit van toepassing is voor iemand anders, maar ik woon dichtbij de grens met België (heel dichtbij Kerncentrale Doel dus) en de Kaliumjodide die we van de gemeente krijgen is zeker niet genoeg voor een paar dagen met een gezin van drie, in geval van ramp.
Als iets gebeurt moeten wij zeer waarschijnlijk snel onze bugout plan gaan toepassen, maar de aanbevolen dosis Kaliumjodide per dag is 135mg voor gezonde volwassenen (2 pillen) en we krijgen een doos met 10 stuks om de 2 of 3 jaar van de gemeente. Bij de Kruidvat kan je zo'n doosje kopen voor 3-4€.
Zeker de moeite om een paar doosjes in huis te hebben, ook om vrienden en familie nog te kunnen helpen, mocht het zover komen.;)
Er is >hier< zelfs een heel topic over dat onderwerp :). Ik zelf prep er (nog steeds) niet voor.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik zag in dit topic dat iemand infuusmiddelen heeft ingeslagen. Laatst werd me zo'n setje aangeboden, ik ben er niet op in gegaan omdat ik er geen kennis van heb. Is het zinvol dit toch te heroverwegen of is zo iets echt voor experts weggelegd, ook in een shtf?

Wat mij betreft wel. Het feit dat je spullen achter de hand hebt betekend niet perse dat je ze zelf zonder ervaring / kennis gaat of hoeft te gebruiken.
Er zijn genoeg situaties te beschrijven waarin er genoeg medisch personeel beschikbaar is en ziekenhuizen open zijn, maar deze met voorraad problemen kampen en dat de reden is waardoor ze je niet kunnen helpen, dat heeft met name betrekking tot medicijnen en steriele wegwerpartikelen zoals (infuus)naalden, spuiten, etc. Venezuela is daar een goed voorbeeld van.

Kijk alleen al naar corona. Mijn zus gebruikt steriele naalden om semi permanente wenkbrauwen mee te zetten. Zij kon haar salon al sluiten, voordat dit moest van de overheid. Die naalden komen allemaal uit China en China stopte met exporteren om zelf geen tekorten te krijgen, waardoor er in NL een tekort aan steriele naalden ontstond om maar even een voorbeeld te noemen. De beste vriend van een goede kennis van mij kwam in Brabant met corona in het ziekenhuis te liggen, het ziekenhuis had helaas geen stoma zakken meer op voorraad en omliggende ziekenhuizen ook niet meer. De kennis is ter plekke naar Zeeland gereden om daar stoma zakken op te halen. Nog zo'n stom voorbeeld.

Persoonlijk heb ik bepaalde artikelen wel achter de hand. Gewoon puur om mee te nemen naar het ziekenhuis of een arts, zodat ik de middelen aan kan bieden die nodig zijn om mij te behandelen indien die middelen niet meer voor handen zijn en ik wel de hulp nodig heb.
 
Bovenaan