• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lockdown light.

mimi

Prepper
Laatst bewerkt:
Sinds begin maart in quarantaine, na 4 weken het Italiaans nieuws (sinds januari )op de voet gevolgd op de tv, zag ik wat er in Bergamo gebeurde, een hele generatie weggevaagd, ook zag ik dat ze begin februari aan hamsteren waren geslaan, heb ik ook flink wat voorraad ingeslaan, met het gedachte dat gaat hier ook gebeuren ik had gelijk de supermarkten hier in Belgie was er een stormloop, een hoop mensen op mekaar, waar juist de meeste kruisbesmettingen gebeuren, mijn masker en handschoenen en shield draag ik sinds begin maart, personen grijnsend mij aankeken, maar soit, de light lockdown hier , heb ik niet meegedaan, noch wandelen en fietsen, wel de lockdown als Italie...ik verplaats mij enkel voor een essentiele verplaatsing, en ik ben telkens onder de indruk hoeveel fietsers en wandelaars ik op de straat zie, en mijn laatste inkoop supermarkt online en afgehaald aan een andere ingang waar ze 2 klanten per uur toelaten, je boodschappen staan klaar en gewoon afrekenen, eenmaal thuis al mijn inkopen ontsmet, mijn kleding dadelijk in de wasmachine, en ook mijn schoenen buiten de inkomdeur en ontsmet met javel, en ja de vloer met Dettol, heel stresserend telkens ik de deur uitga, moet ik al deze dingen doen, ik had al smetvrees nu is het nog erger voor mij, mensen letten gewoon niet op bij de apotheker, geen social distancing, ik moet telkens opzij springen, en telkens omkijken als er niemand te kort bij loopt, ben ik de enige die dit ervaart??
Nu las ik dit artikel

https://www.hln.be/showbizz/tom-wae...met-twee-winkelen-dit-kan-echt-niet~a074fd76/



Wat mij ook stoort is dat de grens van Duitsland en Nederland nog open is, en het zijn nu 3 weekends dat Duitsers massaal de grens oversteken naar Nederland om te gaan schoppen en ook andersom, heeft Rutten en Merkel gelijk over de groepsimmuniteit??? ook een masker dragen zouden ze moeten verplichten en niet enkel openbaar vervoer, in Duitsland is het verplicht om een masker te dragen, en in Italie mag je geen enkel supermarkt binnen, zonder een masker meer dan terecht, hier in Belgie is het een mediacircus, de virologen zijn de influencers van de overheid, wat telkens in gebreke is, het is een griepje, maskers hebben geen nut bla bla...en de mensen vielen er in..er is geen heldere communicatie..geen duidelijk plan voor de burgers en de economie geen perspectieve beslissingen.

Hoe hypocriet kan je zijn om de Belgische bevolking nu aan te zetten om zelf mondmaskers te maken? Ondanks de tekorten in eigen land heeft België sinds 15 maart toch 284 vergunningen toegekend om mondmaskers, brillen en andere beschermingsmiddelen uit te voeren naar landen buiten de EU...ik vrees dat er een 2de golf en een 3de zal aankomen indien er geen verplichting wordt als norm een mondmasker te dragen bij het verlaten van je woning, nu enkel bij openbaar vervoer is er een verplichting voor een masker te dragen, en elders niet?? supermarkten enz?? wat een joke, zo zullen de kruisbesmettingen steeds meer gebeuren en zo zal het virus verder blijven circuleren.
 

Henk88

Diehard Prepper
Mensen hechten veel te veel waarde aan die mondmaskers. Ze kunnen nu al geen 1,5 meter afstand houden, als ze een masker ophebben denken ze helemaal 'ik hoef geen afstand te houden want ik heb een masker op'. Het is veel belangrijker dat mensen afstand houden en hun sociale contacten beperken dan dat ze een masker opzetten. Bovendien is er nog steeds een wereldwijd tekort, dus laten we de massa vooral niet aanmoedigen om maskers te kopen omdat ze anders de supermarkt niet meer inkunnen zolang ziekenhuizen en contactberoepen nog een tekort hebben.

Uitendelijk als het tekort is opgelost kunnen mondmaskers een nut hebben in situaties waarin je weinig afstand KAN houden zoals het OV. Maar dan nog, een masker is niet waterdicht en ook niet luchtdicht dus als de verkeerde persoon een keer flink niest hangt alsnog heel de coupe vol met besmette luchtdruppels. Het artikel waar jij naar linkt onderstreept dat ook, het gaat vooral om gedrag. En mensen kunnen zich blijkbaar nog niet zo goed gedragen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Heb in een productiebedrijf gewoon ,tot eind April, moeten werken. (NEE, mogen werken)
Na eind april een ongevalletje en meteen, zonder verdere familie, mogen overnachten in het hospitaal.
Geen bezoek toegelaten, verpleging zo min mogelijk op de kamer.
Wat een luxe, ik behoor namelijk tot de minder sociale (lees babbel) types.
Koeien en kalveren zijn niet mijn sociale pleziertjes.
Lig nu 4 weken met been omhoog in bed.
Heb nog een nacht in ziekenhuis mogen verblijven, omdat ze niet eerder mochten opereren.
Nu al 3 telefoongesprekken gehad met buitenstaanders.
Behoor niet tot de kinderen hun bezoekbubbel. (Hun moeder is oppas oma).
Dus videobellen met kleinkinderen, en verder alleen de partner savonds.
De vogels fluiten, natuur leeft extra op.
Ik zit zeker nog tot eind Augustus met de gevolgen.
Raak bijgelezen, hoef niet naar de winkel, voorraad blijft door partner op peil, alleen de tuin mist snoeionderhoud.
Partner gaat gewoon werken, ben dus van 7 tot 4 alleen.
Kan op krukken naar wc, noodkleding is aanwezig.
Mis tot nog toe eigenlijk alleen het werken in de tuin.
Over een aantal weken mag ik weer gaan rondfietsen, langs gods verlaten wegen. (Hoop ik)
Ongeval? Balen
Lockdown? Hééééérlijk.
 

Ray

SHTF Expert
Sterkte met het herstel @wiliam Ik moet zeggen dat de rust op straat mij ook bevalt, al is er al bijna niets meer van te merken, het lijkt dat iedereen z'n gang weer gaat en dat is buiten ook prima, kan geen kwaad, maar de supermarkten kennen al geen rustige momenten meer.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag is het een katholieke feestdag in België. En wat doe je op zo een dag in corona tijden.
Al is het hier al veel versoepeld toch voel ik het als een blok een mijn been.
In normale tijden ging ik gewoon even de grens over om eens in de Nederlandse supermarkten te lopen. Maar dat kan nog steeds niet want we mogen nog steeds het land niet uit zonder essentiële redenen.
Dus is het voor mij een doordeweekse donderdag. En doe ik wat ik normaal zou doen op een zonnige lente dag.
Naast voederen ook de kippen even extra verwend met fris drinken in uitgewassen drink bakken en wat groen afval zoals zevenblad en paardebloem. Ook hou ik ieder onkruidje in de gaten in mijn moestuinbakken. Ik heb de plantje ook wat extra's aan meststoffen gegeven.
 

drent

Diehard Prepper
Vandaag is het een katholieke feestdag in België. En wat doe je op zo een dag in corona tijden.
Al is het hier al veel versoepeld toch voel ik het als een blok een mijn been.
In normale tijden ging ik gewoon even de grens over om eens in de Nederlandse supermarkten te lopen. Maar dat kan nog steeds niet want we mogen nog steeds het land niet uit zonder essentiële redenen.
Dus is het voor mij een doordeweekse donderdag. En doe ik wat ik normaal zou doen op een zonnige lente dag.
Naast voederen ook de kippen even extra verwend met fris drinken in uitgewassen drink bakken en wat groen afval zoals zevenblad en paardebloem. Ook hou ik ieder onkruidje in de gaten in mijn moestuinbakken. Ik heb de plantje ook wat extra's aan meststoffen gegeven.
Hemelvaart is ook feestdag in NL. Hier is dus ook veel dicht.
 

drent

Diehard Prepper
In Vlaanderen is er, als ik dat zie, al enkele weken geen lock-down meer, geen light en geen full. Alleen is de regering er nog niet van op de hoogte ;-)
Hier "normaliseerd" alles ook meer en meer. Blijven opletten en maar hopen dat het goed gaat.
 

Alberto

Senior Prepper
@Flos Inderdaad. Vlamingen liggen er niet echt van wakker, niet-Vlamingen in Vlaanderen nog minder.
In VL was de eerste bezorgdheid bij de burger wanneer ze terug naar hun tweede verblijf mochten en hoe lang ze thuis mochten blijven op kosten van de staat. De rest was bijzaak.

Veel mensen rondom mij zagen het als gratis verlof ipv lock-down.
één van de eerste klanten die ik over de vloer kreeg na de lock-down begon me te verwijten voor onnozelaar omdat ik (verplicht) een mondmasker draag op het werk.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Laten we niet vergeten dat de regels in Nederland veel minder streng waren.
Hier kon ik geen 10 km met de auto rijden, zonder gecontroleerd te worden (na 20 uur)
Wij ,in België , mochten niet naar strand, park, speeltuin, café, restaurant, trimbaan etc. ,
terwijl ze in NL nog deden of er niets aan de hand was.
Collega's die van Holland komen, vinden de 1.5 meter onzin.
Terrassen in NL weer open, 2e verblijf hebben ze bijna niet, in eigen land.
Scholen zijn hier nog voor het grootste gedeelte dicht.
Volg als NederBelg de regels van NL en BE vanwege mijn vader en moeder,
die ik pas sinds kort mag bezoeken.
Maar wat ik voor onze veiligheid niet doe.
Nederland heeft ook veel meer doden als gemeld, want niet getest , niet gestorven aan Covid-19.
Oversterfte ligt dan ook veel hoger dan Covid (bewezen) slachtoffers.
Zit zelf nu met plaster thuis, maar zou anders ook nog steeds heel voorzichtig zijn.
Ben kerngezond maar als een van de ouders belt, moet ik veilig kunnen opdraven.
Mijn eigen kinderen en kleinkinderen zijn ook sinds begin Maart niet meer geweest.
Ik denk nog steeds, en wens dat ook iedereen toe, "houd het veilig".
Hier even een idee wat de oversterft tot nu inhoud in NL
https://www.welingelichtekringen.nl...g-landen-zaten-er-zo-naast-als-nederland.html
 

Flos

SHTF Expert
@Flos Inderdaad. Vlamingen liggen er niet echt van wakker, niet-Vlamingen in Vlaanderen nog minder.
In VL was de eerste bezorgdheid bij de burger wanneer ze terug naar hun tweede verblijf mochten en hoe lang ze thuis mochten blijven op kosten van de staat. De rest was bijzaak.

Veel mensen rondom mij zagen het als gratis verlof ipv lock-down.
één van de eerste klanten die ik over de vloer kreeg na de lock-down begon me te verwijten voor onnozelaar omdat ik (verplicht) een mondmasker draag op het werk.
Bij iedere verplaatsing buitenhuis draag ik al een mond masker sinds eind februari.
Er waren er toe die mij vraag de of carnaval verlengt was.
Ook nu eind mei zie je amper mensen in de supermarkt met mondmaskers.
Het lijkt nu wel of er nooit wat is geweest. Kijk maar naar onze kust steden. Op sommige plaatsen kan je over de koppen lopen. Anderhalve meter kennen ze niet en mondmaskers even min.
 

Alberto

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Bij ons op het werk hebben ze het nagekeken. In de Waalse winkels draagt om en bij de 80% van de klanten een masker. In de Vlaamse winkels 80% van de klanten NIET.
Dat toont, volgens mij, perfect het mentaliteitsverschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

PBear

Mankinds only hope
Vandaag bij boodschappen doen in Polen viel mij op dat men het kennelijk niet zo nauw meer neemt met de corona-maatregelen. Veel klanten dragen geen mondkapje meer en een nog groter deel ookm geen wegwerphandschoenen, alhoewel die bij de ingang van de supermarkt beschikbaar gesteld worden. Ook veel winkelpersoneel negeert de maatregelen. De anderhalve meter wordt nauwelijks meer gerespecteerd. Nu zijn er in mijn regio zeer weinig besmettingen vastgesteld, al weet ik niet of dat komt omdat er weinig getest wordt.
Voorlopig houd ik het liever veilig. De handschoentjes lijken me me vooralsnog de beste bescherming. Het verplichte mondkapje op straat (dat vaak slechts om de nek gedragen wordt, of onder de neus) lijkt me vooral een cosmetische bescherming.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
hier is men ook corona moe. Langzaam kont het normale leven weer op gang. mondkapje alleen nog in winkels en openbaar vervoer.
En een vraag die ik van het weekend kreeg maakt veel duidelijk: Ken jij iemand die corona heeft?
Op een land met 10 miljoen inwoners waren er 10 duizend besmettingen en 320 doden. Dus de kans dat het een bekende was is wel heel klein.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

forumlid 1447

Gast
"Dit topic is meer dan 100 dagen oud" melding, en toch,
Van zondag op maandag gaan de niet-essentiële winkels in België weer dicht,
en dus staan er weer lange rijen aan de supermarkten.
Blijkbaar hebben sommige nog steeds niet begrepen, dat je moet inkopen voor ze melden dat er een Lock-down komt.
Ook de IKEA, Primark, Action, Gamma , etc hebben weer ellelange rijen wachtende.
En wat is een van de prangende vragen: "mag de poetsvrouw nog komen?" , en dit door mensen, die geen medisch probleem hebben,
maar geld genoeg hebben om er een te betalen.
Men werkt van thuisuit, maar de stofzuiger weten ze niet te vinden types.
780 km file gisteren rond Parijs, om de stad te verlaten.
We zijn weer begonnen.
AH taferelen. (HAMSTEREN)
De ideale tijd om te trouwen. De ambtenaar ,burgerlijke stand, het echtpaar en getuigen zijn de enige toegelaten.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
"Dit topic is meer dan 100 dagen oud" melding, en toch,
Van zondag op maandag gaan de niet-essentiële winkels in België weer dicht,
en dus staan er weer lange rijen aan de supermarkten.
Blijkbaar hebben sommige nog steeds niet begrepen, dat je moet inkopen voor ze melden dat er een Lock-down komt.
Ook de IKEA, Primark, Action, Gamma , etc hebben weer ellelange rijen wachtende.
En wat is een van de prangende vragen: "mag de poetsvrouw nog komen?" , en dit door mensen, die geen medisch probleem hebben,
maar geld genoeg hebben om er een te betalen.
Men werkt van thuisuit, maar de stofzuiger weten ze niet te vinden types.
780 km file gisteren rond Parijs, om de stad te verlaten.
We zijn weer begonnen.
AH taferelen. (HAMSTEREN)
De ideale tijd om te trouwen. De ambtenaar ,burgerlijke stand, het echtpaar en getuigen zijn de enige toegelaten.
@wiliam Het spijt me, om te horen dat het aantal geinfecteerden in Belgie zo sterk oploopt.

upload_2020-10-31_16-15-0.png
Hier in NL "is er natuurlijk weinig aan de hand" en hebben we vandaag slechts 9888 positief getesten ten opzichte van gisteren. Vanochtend zag ik het overzicht van gisteren nog online staan, en waren het er nog zo'n 11300 (!) meen ik.
We worden hier in NL besodemieterd waar we bij staan.
Alweer een computerstoring bij het RIVM zeker... Dat wordt dan de derde op een rij...
Wat een farce... Een scholier met een telraam zou de getallen van de pakweg 65 GGD's al kunnen optellen, lijkt me...

Zie je het grafiekje hieronder, dan wekken die lagere waarden (pieken naar beneden) sterk de indruk dat er nu iets bijzonders aan de hand is, en het zich stabiliseert. Het is gewoon een cosmetisch effect dat men nastreeft. De argeloze burger ziet dan immers flink lagere waarden voorbij komen... Dat die te lage geen juiste waarden zijn (!) die desondanks door het RIVM worden gepubliceerd, zegt eigenlijk al meer dan genoeg!!
Waarom immers getallen publiceren waarvan men weet dat ze fout zijn??? Omdat het dit doel dient....
De blauwe lijn laat nog steeds een stijging van de dagelijkse toename zien, en van een echte afvlakking is nog geen sprake.
https://raw.githubusercontent.com/mzelst/covid-19/master/reports/daily_report.pdf
upload_2020-10-31_16-17-55.png
Hoe kan het zijn dat bijvoorbeeld de heer Kuipers, m.i. een verstandige en integere man, plotsklaps bijna jubelend in het nieuws lijkt te komen (getuige de onderstaande nieuws-koppen). Ik weet dat de man er duidelijk bij heeft aangegeven dat er nog geen echte afvlakking waarneembaar is (volg die interviews maar, voor zover nog volledig aanwezig). Dat lezen we onderstaand natuurlijk niet, in deze uit z'n verband getrokken nieuws-koppen. upload_2020-10-31_16-15-45.png

Wat is hier aan de hand? In hoeverre is er ordinaire druk op de heer Kuipers uitgeoefend, vraag ik mij dan af.
Of, heeft men de man apart genomen en hem wijs gemaakt dat de economie op ineenstorten staat?
Of misschien ... staat het dat ook ... op ineenstorten?

@wiliam Het is hier natuurlijk ook maar een buikgevoel en speculatie, maar ik vermoed dat men in B flink eerlijker is over de cijfers dan in NL, en helaas nog beroerder samenwerkende instanties en parlementariers heeft dan in NL
Ik vermoed dat het verschil tussen B en NL in het bovenste kaartje, in werkelijkheid een flink stuk kleiner is.
Door zo'n eveneens slechte prestatie in NL te verdonkeremanen, blijven we hier in NL uit een lockdown en ruimen wij tegelijk het oudere overtollige volk op. De erfenissen jagen de economie weer aan en weg is de woningnood.
Win, win, win, win...:eek:
Nu alleen ook hier nog een soort Trump aan de macht, en de chaos is compleet.
 

Flos

SHTF Expert
@wiliam het is eigenlijk 14 dagen te laat. ( mijn mening )
Maar goed wie ben ik om dáárover te beslissen.
En de Belgen gaan het nooit leren. Hechten veel te veel belang aan hun luxe leven.
Het is nu de tweede maal dit jaar dat ik stop met hamsteren.
Ik ga zeker niet in de rij gaan staan.
Wat ik het meest vervelend vind is dat ik mijn kleinzoon niet kan zien en knuffelen.
En mijn kleindochter is nu precies 1 week oud en heb haar nog niet mogen ( kunnen ) vast nemen.
Afgelopen woensdag is mijn moeder 89 geworden ook zonder een knuffel.
Dat doet pijn.
 
F

forumlid 1447

Gast
@Flos Wij gaan hier nu ook weer een 14 dagen interen op de voorraad.
Laat die gekken maar in de rij gaan staan, over 14 dagen vullen we de voorraad weer aan.
Voor vele zijn de sociale contacten met naasten het grootste gemis.
Maar diegene die bij de IKEA in de rij gaan staan,
zijn ook diegene die de ziekte via andere "belangrijke" activiteiten verspreiden.
Gelukkig levert de sint aan huis, ingepakt en wel met naam.
Dus naar de Dreamland, Action, etc. is niet nodig.
Deze hulp van de Sint heeft in Juni de risico's niet afgewacht.
Alles is hier al maanden geleden, aan de deur geleverd. (contactloos)
BPost heeft zijn pakjesautomaat en na een test werkt het perfect.
@RockyFlats gewoon naar oversterfte kijken, en je hebt een redelijke inschatting. (als ze de zaak eerlijk melden)
Elk land heeft zijn eigen manier van tellen.
Hier pakken ze tegenwoordig het gemiddelde van een week.
Maar met cijfers en grafieken kan men alles bewijzen.
Zeg dat iets 50% stijgt en het is veel, zeg dat het 10% stijgt en het is weinig.
2 doden +50% is één extra dode, 100 doden +10% extra is 10 doden.
En dan zeggen ze dat het verminderd met 40%.
En anders huren we gewoon een "Trump" in.
"Trump" : De cijfers dalen en anders is het Obama zijn schuld.
of deze: Als Fauci zijn zin had gehad waren er veel meer doden gevallen,
want hoe meer je test de meer gevallen je registreert.
 
Bovenaan