• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt door een moderator:
Meshtastic: volledig onafhankelijk LoRa tekstverkeer (LoRa = Long Range = lange afstand)
Vanuit prepper-oogpunt is het van belang om met anderen te kunnen blijven communiceren in een crisissituatie.

Sinds kort kan je met een smartphone en een goedkope “Lora” module tekstberichten ontvangen en versturen, via Meshtastic. Er is verder niets nodig, dus het werkt ook als de GSM-zendmasten “uit de lucht” zijn; de module zendt en ontvangt zelfstandig.
Je typt en leest de tekstberichtjes in een app op een tablet, smartphone of eventueel een computer, die via bluetooth met de module verbonden is.

Om te starten heb je 2 stuks TTGO Lora32 modules nodig. Maar, stel dat er dicht bij jouw locatie al iemand deelneemt aan het Meshtastic netwerk dan zou je ook met 1 module al deel kunnen nemen aan dat netwerk. Dat gaat dan volledig automatisch. De Meshtastic modules herkennen elkaar, vormen ieder een knooppunt (node) in een ad-hoc netwerk en zenden berichten automatisch aan elkaar door.

Deze uitwisseling kan versleuteld gebeuren en als de sleutel van de zender gelijk is aan de sleutel van de ontvanger(s) dan kan je het bericht lezen. Voor de startsituatie is er een algemene sleutel gedefinieerd zodat iedereen een bericht kan lezen, maar dat kan dus eenvoudig worden aangepast.

Hoe meer mensen er meedoen, hoe fijnmaziger het netwerk wordt.

Wat heb ik nodig?
Minimaal een Lora device van zo'n 20 euro, wat geduld om het apparaat te voorzien van de juiste firmware en niet in paniek schieten als je voor de eerste keer te maken krijgt met iets wat onbekend is.

En hoe ver kom, ik dan?
In principe kan je met de eigen module de 40 km wel halen, maar dat vergt wel wat inspanning. In de praktijk is 6 tot 10 km wel een reëler afstand die zonder problemen haalbaar is met een enkele module.
Geoptimaliseerd, met een ideale antennepositie en een betere antenne, ligt het record-bereik van een enkele module overigens al op enkele honderden kilometers...

Maar dat is toch niet ver genoeg?
Als jij 10 km ver kunt zenden en een ander heeft op 10 km afstand en op een redelijk hoogte zijn device staan dan kan dit device jouw bericht mogelijk weer 40 km verder sturen. Het is dus echt een MESH-netwerk. Als je wilt weten wat MESH ongeveer betekent, dan kan je op deze link klikken:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vermaasd_netwerk

Ter verduidelijking: Meshtastic maakt geen gebruik van het al bestaande LoRa netwerk voor o.a. sensoren en andere meetdata, maar maakt wel slim gebruik van de LoRa technologie. De modules hebben dat al aan boord, en voorzien we zelf van de uitgekiende Meshtastic-software (flashen).

Het zou enorm fijn zijn als je een bijdrage zou willen leveren door ook te starten, en om zo elkaar te helpen om een Meshtastic netwerk op te zetten. En helpen daarmee, dat doen wij elkaar hier.
Moeilijk is het niet, en belangrijk is het m.i. om over deze vorm van communicatie te gaan beschikken, voor het moment dat al het andere niet meer functioneert. Het werkt volledig onafhankelijk, van alles eigenlijk!

Wie het leuk vindt om direct hierna verder te lezen die vindt er alle posts die volgden, maar voor een snelle start is het aanbevolen om nu verder te lezen vanaf de volgende post van @martin waarin een "how to" handleiding is opgenomen om ieder bij de start met Meshtastic te helpen: https://www.preppers-shelter.nl/threads/meshtastic.5609/page-5#post-132391

Het onderstaande was een post uit een eerdere discussie, die de start van dit Meshtastic draadje is gaan vormen, en was feitelijk het eerste begin met Meshtastic op het forum. De tekst-tot-nu is het nadien toegevoegde startbericht, om er een volwaardige startpost van te maken.


@Jabo Voor zover ik heb gezien, is dat "meshtastic" niet gecompliceerd.
Je moet wel vanf de computer de juiste programmatuur via een USB-kabeltje kunnen uploaden, maar hoe dat moet is duidelijk beschreven.
Daarna is het meer een kwestie van een (18650 lithium-ion) batterij er in (of voeden via 5V USB) en het ding met een smartphone koppelen en ... klaar. Er is een speciale smartphone-app voor.
Ik heb nu zo'n apparaatje in bestelling bij de Chinees, en bekijk dat eerst even zodra het binnen komt. Staat het mij dan aan, dan bestel ik er vast eentje bij, of een iets goedkopere (zonder ingebouwde GPS-module).
Heb je zelf al iemand (binnen zeg 5-10 km) waarmee je tekstberichten wilt kunnen uitwisselen dan zijn er natuurlijk twee kastjes nodig maar dan werkt het in principe al. Check het beste even of er inderdaad een "line-of-sight" verbinding mogelijk is. In het smartphone-draadje staat een link waarmee dat eenvoudig kan.
Of er een dekkend net zal komen van dergelijke apparaatjes betwijfel ik, maar binnen een besloten groep van mensen die niet te ver uiteen wonen kan het al functioneren, voor zover ik lees...
Zonder GSM-net kan je dan toch tekstberichten versturen van smartphone naar smartphone.

Hee, dat is waar, dat Meshtastic van mijn alter ego...
Ik kocht er indertijd twee, maar die bleken beide ondeugdelijk en gingen retour.
Toch liet het mij niet los, en ik zie dat er inmiddels veel hobbyisten mee bezig zijn, en de documentatie behoorlijk volwassen is geworden.
Ik heb het er dus op gewaagd, en heb er nu twee besteld, van 433 MHz. Ergens na de kerst komen ze binnen, en kan ik er vast meer over vertellen. Met zo'n piepklein kastje overbrug je al snel tientallen kilometers (line of sight), en door een smartphone via bluetooth te koppelen (en hetzelfde aan de ontvangende kant) zijn er dan tekstberichten mee te verzenden en ontvangen. Toch wel aardig "voor de heb", nu langdurige stroomuitval niet langer ondenkbaar is... Er zit ook GPS op, dus plaatsbepaling gratis voor wie onderweg is, en het ding werkt een week op een 18650 batterij, dus zuunig genoeg.
https://meshtastic.org/
 

marzman

Diehard Prepper
Internet gaat niet meer plat denk ik. Hooguit deels of tijdelijk. Wat overblijft is dan het alternatief. Internet kan nu op zo veel manieren, G4, wifi, satellieten, glasvezel, televisiekabels, telefoonkabels, etwerkkabels, electriciteitskabels lukt ook nog wel als het moet. Dat kan niet meer zo kapot dat het weg is.

Je hebt ook nog steeds encrypted berichten, VPN, darkweb, de tor browser. Dat blijft allemaal nog wel even bestaan.
 

RockyFlats

Ruttaan
Internet gaat niet meer plat denk ik. Hooguit deels of tijdelijk. Wat overblijft is dan het alternatief. Internet kan nu op zo veel manieren, G4, wifi, satellieten, glasvezel, televisiekabels, telefoonkabels, etwerkkabels, electriciteitskabels lukt ook nog wel als het moet. Dat kan niet meer zo kapot dat het weg is.

Je hebt ook nog steeds encrypted berichten, VPN, darkweb, de tor browser. Dat blijft allemaal nog wel even bestaan.

@marzman , daarin heb je wel gelijk denk ik. Het is zo verweven dat data ook bij grotere verstoringen z'n weg wel vindt. Dan misschien geen streaming video, maar alla. Maar waar de netspanning volledig weg is, gaat het vast moeizamer... of even helemaal niet. En dan werken zulke Meshtastic modules nog wel, want onafhankelijk...
 
  • Leuk
Waarderingen: will

FKAGB

Prepper goeroe
Hee, dat is waar, dat Meshtastic van mijn alter ego...
Ik kocht er indertijd twee, maar die bleken beide ondeugdelijk en gingen retour.
Toch liet het mij niet los, en ik zie dat er inmiddels veel hobbyisten mee bezig zijn, en de documentatie behoorlijk volwassen is geworden.
Ik heb het er dus op gewaagd, en heb er nu twee besteld, van 433 MHz. Ergens na de kerst komen ze binnen, en kan ik er vast meer over vertellen. Met zo'n piepklein kastje overbrug je al snel tientallen kilometers (line of sight), en door een smartphone via bluetooth te koppelen (en hetzelfde aan de ontvangende kant) zijn er dan tekstberichten mee te verzenden en ontvangen. Toch wel aardig "voor de heb", nu langdurige stroomuitval niet langer ondenkbaar is... Er zit ook GPS op, dus plaatsbepaling gratis voor wie onderweg is, en het ding werkt een week op een 18650 batterij, dus zuunig genoeg.
https://meshtastic.org/

Waar heb je besteld?
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Waar heb je besteld?

In China, daar kunnen ze immers nog wat. ;)
Ik moet er dan alleen het Meshtastic programma even in flashen, en het display'tje erop solderen. De verkoper klinkt als een klok, zo te zien.

Wat doe jij @FKAGB? Ik vermoed ... misschien ... kopieergedrag? ;)
Dat zou dan wel leuk zijn, en een prima begin van een prepper-mesh... Als je nog in de stad van het edele vocht verblijft tenminste? The Bulge zou wat ver worden, en om nu een 20 m mast te plaatsen...

Screenshot_20221211-220100.png

Screenshot_20221211-215926.png
 

FKAGB

Prepper goeroe
In China, daar kunnen ze immers nog wat. ;)
Ik moet er dan alleen het Meshtastic programma even in flashen, en het display'tje erop solderen. De verkoper klinkt als een klok, zo te zien.

Wat doe jij @FKAGB? Ik vermoed ... misschien ... kopieergedrag? ;)
Dat zou dan wel leuk zijn, en een prima begin van een prepper-mesh... Als je nog in de stad van het edele vocht verblijft tenminste? The Bulge zou wat ver worden, en om nu een 20 m mast te plaatsen...

Ik verblijf inderdaad nog steeds in de stand van het edele vocht. En er lijkt, in ieder geval op het gebied van de 27MC, ook wat te gaan broeien in de stad van de zoute vis :cool: Daar kan ik pas in januari wat meer over zeggen.

Dit blijft kriebelen. Sowieso alles met communicatie door de lucht. Ik heb het laatste jaar veel geëxperimenteerd met JS8Call. Een soort van chat via de 27MC, maar ook met een netwerkfunctionaliteit om berichten via andere stations te relayen etc. Dit op basis van een Raspbery Pi Zero. Werkt erg leuk en wordt ook steeds meer gebruikt op de 27MC, ook in onze omgeving. Afstanden van een kilometer of 50 lokaal en enkele 100-den kilometers DX zijn best haalbaar.

Maar voor wat echt lokaler verkeer blijft Mestastic trekken, dus misschien ga ik inderdaad wel over de streep. Bestellen bij Ali geeft bij mij altijd gedoe, Banggood heeft voor mij de voorkeur. Laten die nou net wat 433mHz versies in het magazijn in Tsjechië hebben liggen, al is de voorraad net met 2 geslonken 😉

Mijn ervaring met verzenden vanaf die locatie is dat het aankomende donderdag wel in huis is dan. Ik kan er nog steeds in kwijt op het balkon op 25 meter hoogte. Nou is 0,1 watt jouw kant op wat ambitieus maar ik heb op zolder nog een iets betere antenne liggen die heel mooi werkt op deze frequentie. Ik heb ook nog een magneetvoetantenne voor op de auto dus ik denk dat ik binnenkort wel een rondje kan gaan rijden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hoi @FKAGB , leuk!
Er is altijd wel iemand slimmer, en dat blijkt. Aan Banggood heb ik niet gedacht, en inderdaad 5-dagen levering, mooi. Die van mij zijn nu in Jingliang zie ik. Levering verwacht op 2/1.


Screenshot_20221212-202354.png
De haringstad... Hee, maar dat zijn toch jouw westelijke buren? Maakt niet uit. JS8Call lijkt me wel interessant, maar dan is er wel weer de specifieke apparatuur die nodig is, en dan is een bamiporto geen optie. Meshtastic is natuurlijk ook specifiek, maar dat het kleine doosje al een kant en klaar setup is, vind ik wel een enorm voordeel. We gaan het meemaken, leuk. Jouw idee met een drone is mooi. Zo heb je al snel (even) het equivalent van een toren van 100 m hoog, kan ik mij voorstellen. En wat te denken van een helium-ballon? In een noodsituatie en met weinig wind, zou zo'n ding dagen in de lucht kunnen hangen en grote afstanden kunnen overbruggen. Ik zie wel het meeste nut, om zo'n module in een boom of lantarenpaal/mast te hijsen zodat het bluetooth-bereik met de smartphone behouden blijft.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Zal ik even een nieuw draadje maken? Het ging hier uiteindelijk om 27MC en nu gaan we helemaal Meshtastic.

Edit: ik heb aan de mods gevraagd of ze deze postst af kunnen splitsen
 

RockyFlats

Ruttaan
Hee, dat is een prima idee. Schrijf maar een mooie intro, en dan kunnen we daar onze Meshtastische ervaringen kwijt.

Leuk man, dat je er ook iets in ziet. En, het zou zomaar kunnen dat die 0,1 watt al prima gaat functioneren. Het record staat line-of-sight al op zo'n 128 km of zelfs mile, en die lullige kilometertjes tussen ons zijn dan peanuts.
Ik vraag mij wel af, of ik met 433 MHz wel de meest optimale frequentie heb gekozen. Maar die vraag blijft bestaan, nu er keuze uit twee frequenties is.
https://meshtastic.discourse.group/t/frequency-options-i-cant-decide-433mhz-or-868mhz/4672
Qual der wahl, zouden de Teutonen zeggen. Enfin, voor ons is het DE frequentie! Mocht 868 MHz t.z.t. het meest gebruikt worden, dan is eentje daarvan al voldoende om ook in zo'n mesh mee te gaan doen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik vraag mij wel af, of ik met 433 MHz wel de meest optimale frequentie heb gekozen. Maar die vraag blijft bestaan, nu er keuze uit twee frequenties is.
https://meshtastic.discourse.group/t/frequency-options-i-cant-decide-433mhz-or-868mhz/4672
Qual der wahl, zouden de Teutonen zeggen. Enfin, voor ons is het DE frequentie! Mocht 868 MHz t.z.t. het meest gebruikt worden, dan is eentje daarvan al voldoende om ook in zo'n mesh mee te gaan doen.
Op zich zou het niet heel veel uit moeten maken welke frequentie gebruikt wordt. 433 zou een beter bereik moeten hebben maar kan op sommige plekken druk zijn. 868 is wat robuuster voor de korte afstand in bebouwde gebieden. Dat allemaal in de standaardconfiguratie natuurlijk.

Enige zorgenpuntje dat ik met 433 heb is wat er gebeurd als je het echt als noodcommunicatie in wilt zetten. De kans bestaat dat de drukte op deze frequenties toeneemt omdat zendamateurs dan ook meer gebruik maken van deze band. Voor wat ik kan vinden zijn de frequenties voor 433 mHz LORA 433.175 MHz, 433.375 MHz en 433.575 MHz. Dit zit akelig dicht bij de UHF frequenties die Dares gebruikt in noodgevallen. In hoeverre dat gaat uitmaken, ik heb geen idee. Voor nu lijkt 433 mij ook het beste.

Mijn apparaatjes zouden van de week binnen moeten zijn. Volgens DPD zijn ze al onderweg naar het afleverdepot en ik ben vrijdag vrij dus kan ik lekker prutsen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Even een korte update want de ervaringen zijn allemaal nog heel erg pril, maar de apparaatjes zijn binnen. De installatie is even prutsen maar op zich hebben de makers van Meshtastic hun best gedaan het zo makkelijk mogelijk te maken. Zelf het installeren van de software kan vanuit een webbrowser. Na installatie kun je de boel verder via de app op je telefoon instellen. Aan mijn kant was het redelijk snel gedaan. Nogmaals, het is geen plug en play, maar het komt heel dicht in de buurt. Zolang je het niet vervelend vind wat uit te proberen, gaat het allemaal best soepel.

Vervolgens op twee telefoons de app geïnstalleerd en toen konden de eerste berichten verzonden worden. Dat gaat een beetje zoals bij Telegram en is dus niet heel spannend.

Morgen en vrijdag gaan we wat grotere afstanden proberen. Het aardige is dat er een range test modus in de software zit. Daarmee kun je 1 van de 2 apparaten op gezette tijden een testbericht laten sturen. Je kunt dan met het tweede apparaat op pad. Er hoeft dan in principe niet eens een telefoon mee want de berichtjes verschijnen ook op het schermpje.

De exemplaren die ik nu heb zijn zonder GPS dus moet ik zelf de afstand bepalen. Deze waren wel heel goedkoop. 18 euro om precies te zijn. Met een batterijhouder (waar je een draadje aan moet solderen) van 1 euro en een 18650 batterij ben je voor ongeveer €25 klaar met een apparaat. Wil je met twee personen communiceren dan heb je minimaal 2 apparaten nodig. Wil je het bereik vergroten dan moeten er meer bij komen. Ik heb er nog twee onderweg. Het idee is dat we beiden een "persoonlijk" apparaat hebben en dan twee routers die het bereik kunnen vergrote door die op een hoge plek te zetten. Het is allemaal maar heel klein spul dus is het vrij makkelijk ergens weg te moffelen.

Onderstaand even een fototje voor de schaal. Ik heb geen heel kleine handen maar het is wel duidelijk dat het klein is. Het doosje waar het in zit is zo'n klein outdoorboxje die je voor een paar euro op Ali koopt. Iets als dit kun je makkelijk verstoppen in een holle tak die je ergens in een boom hangt. Niemand die dat gaat vinden. Op een 18650 batterij zou hij dagen mee moeten gaan. Als het maar om een paar uur gaat moet een 1S Lipo voor een kleine drone ook goed gaan, maar dat moet ik nog testen. ik heb ze liggen maar die hebben net een andere maat stekker.

7vZ5Svn.jpg
 

FKAGB

Prepper goeroe
Leuk, nog meer erbij. Bij deze moet je nog wel het display solderen als je daar gebruik van wilt maken. Het kan ook zonder omdat je alle instellingen via de computer/telefoon kan doen. Ik krijg ze vandaag binnen dus kan ik vanavond gaan solderen.

Er staat inmiddels een node te draaien in mijn omgeving. Zojuist even een testje gedaan op een afstand van 13 kilometer maar dat was wat ambitieus, helemaal omdat ik binnen stond. De komende dagen ga ik wat meer testen. Ik begin in de buurt van de betreffende node om te zien of ik verbinding kan krijgen en maar eens zien wat een beetje haalbaar is.
 

RockyFlats

Ruttaan
Mooi @FKAGB , er komt schot in zo. Zelf heb ik er wel goede hoop op, dat we zinvols kunnen bereiken met deze apparaatjes.

Ik heb er twee met GPS (T-beam) onderweg vanuit China, en dankzij jouw18€ tip ook twee daarvan (zonder GPS) snel binnen gekregen uit NL.

Die draaien hier prima, en het is gewoon wonderlijk om de berichtjes in de app op de telefoon te zien verschijnen en te kunnen verzenden. Geheel buiten iedere andere infrastructuur om...

Mooi is ook, dat die modules ook weer via Wifi met het internet te verbinden zijn.
Heb ik zo'n module mee onderweg, dan kan ik op mijn (bluetooth-verbonden) telefoon tekstberichten intypen en lezen, die de module naar o.a. mijn thuis-module verzendt (en daar kan men hetzelfde "uitlezen en typen"). Verbind ik die thuismodule dan met het internet, dan kan je er ook ineens grote sprongen mee maken, en voordat ik het weet type ik met @PBear of een ander die ergens onder een klapperboom zit...

Toekomstmuziek, maar die toekomst lijkt nu toch wel te zijn gearriveerd.

Stel dat er verbindingen van 50 km te maken zijn tussen modules, dan is er met voldoende mesh-dekking (en 3x verder doorzenden) al een afstand van 150 of 200 km te overbruggen.

En zonder veel antenne-gerommel en gedoe, verwacht ik dat verbindingen binnen een radius van 20-25 km sowieso geen probleem zullen zijn, rekening houdend met line-of-sight.
Wij zitten ongeveer die afstand uit elkaar, en met jouw basis als hub, kom ik dan ook weer 20-25 km voorbij jou (en via andere hubs nog 2x verder). Ik bereik dan via jouw hub sowieso Gouda, en jij via mijn hub weer de vissersboot Cornelia op de wilde baren. Great fun!

Omdat die modules zo klein en zuinig zijn, moet het geen probleem zijn om er een van een zonnecel voorzien hoog in een mast of boom te hangen. Met bluetooth benader je die immers draadloos. En eentje op een dakrand van een flat, of op het eigen dak, is dan ook een no-brainer.

Dat het spul zo uitgerijpt, compleet en goedkoop is, is natuurlijk ook mooi.
Naast twee van die modules, is er eigenlijk niets anders meer nodig om iets zinvols op te zetten.

Voordat we het weten, hebben we een dekkend prepper-forumleden-net...

Maar, Ok, het moet zich nog bewijzen. Wij kunnen vast de nodige resultaten melden denk ik, de komende paar weken...
Ik kijk daarnaar uit!
 

martin

Mankinds only hope
Voordat we het weten, hebben we een dekkend prepper-forumleden-net...

Ik moet er nog flink gaan induiken maar is dat er misschien al?

https://www.thethingsnetwork.org/community/zeeland/

1671178851035.png


Ik zie dat KPN ook een landelijk dekkend LORA netwerk heeft. (dat is uiteraard niet gratis, maar gebruikt wel dezelfde standaard)
https://www.kpn.com/zakelijk/internet-of-things/lora-netwerk.htm

Het is voor mij allemaal nog wat onduidelijk.

Maar zover ik het nu begrijp zou het dus mogelijk moeten zijn om via het "Public LoRaWAN" netwerk data te verzenden? Ik heb dit blijkbaar helemaal gemist.

Heb ik weer wat te doen tussen kerst en nieuwjaar om dit verder uit te zoeken.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Thanks @Robert

Vandaag even een rondje gaan rijden. Na 1,2 kilometer kwam het signaal niet meer door in de auto. Op zich logisch maar dat is wel veel te weinig natuurlijk. Weer thuisgekomen heb ik mijn antenne analyzer opgezocht en de antennes doorgemeten. Hmmm, die zijn niet al te best. 1 van de drie die ik hier heb liggen is resonant op 436 mhz. De andere twee zitten rond de 460mhz. Het zou 433 moeten zijn dus daar zit nog veel ruimte voor verbetering. Het kleine beetje vermogen dat de apparaatjes leveren kan de antenne niet goed verlaten.

Ik ben eens de bak in gedoken en vond een antenne de ik gebruikte voor PMR. Deze heb ik nog kunnen tunen naar 434mhz. Nog altijd beter dan de beste lora antenne die heb liggen. Toegegeven, het ziet er niet uit en is zeker niet bedoeld om permanent op te stellen maar voor een snelle test vanavond moet het wel kunnen. Op de ontvanger in de auto doe ik dan de beste van de bijgeleverde antennes. Dan nog maar eens kijken wat het doet.

Ik had al gelezen dat de kwaliteit van de meegeleverde antennes variabel is en dat blijkt wel. Het loont denk ik dus de moeite daar even wat energie in te steken.

vXHDFYz.jpg
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik moet er nog flink gaan induiken maar is dat er misschien al?

https://www.thethingsnetwork.org/community/zeeland/


Ik zie dat KPN ook een landelijk dekkend LORA netwerk heeft. (dat is uiteraard niet gratis, maar gebruikt wel dezelfde standaard)
https://www.kpn.com/zakelijk/internet-of-things/lora-netwerk.htm

Het is voor mij allemaal nog wat onduidelijk.

Maar zover ik het nu begrijp zou het dus mogelijk moeten zijn om via het "Public LoRaWAN" netwerk data te verzenden? Ik heb dit blijkbaar helemaal gemist.

Heb ik weer wat te doen tussen kerst en nieuwjaar om dit verder uit te zoeken.
Hier ga ik ook eens even goed op inlezen.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Mooi @FKAGB , er komt schot in zo. Zelf heb ik er wel goede hoop op, dat we zinvols kunnen bereiken met deze apparaatjes.

Ik heb er twee met GPS (T-beam) onderweg vanuit China, en dankzij jouw18€ tip ook twee daarvan (zonder GPS) snel binnen gekregen uit NL.

Die draaien hier prima, en het is gewoon wonderlijk om de berichtjes in de app op de telefoon te zien verschijnen en te kunnen verzenden. Geheel buiten iedere andere infrastructuur om...

Mooi is ook, dat die modules ook weer via Wifi met het internet te verbinden zijn.
Heb ik zo'n module mee onderweg, dan kan ik op mijn (bluetooth-verbonden) telefoon tekstberichten intypen en lezen, die de module naar o.a. mijn thuis-module verzendt (en daar kan men hetzelfde "uitlezen en typen"). Verbind ik die thuismodule dan met het internet, dan kan je er ook ineens grote sprongen mee maken, en voordat ik het weet type ik met @PBear of een ander die ergens onder een klapperboom zit...

Toekomstmuziek, maar die toekomst lijkt nu toch wel te zijn gearriveerd.

Stel dat er verbindingen van 50 km te maken zijn tussen modules, dan is er met voldoende mesh-dekking (en 3x verder doorzenden) al een afstand van 150 of 200 km te overbruggen.

En zonder veel antenne-gerommel en gedoe, verwacht ik dat verbindingen binnen een radius van 20-25 km sowieso geen probleem zullen zijn, rekening houdend met line-of-sight.
Wij zitten ongeveer die afstand uit elkaar, en met jouw basis als hub, kom ik dan ook weer 20-25 km voorbij jou (en via andere hubs nog 2x verder). Ik bereik dan via jouw hub sowieso Gouda, en jij via mijn hub weer de vissersboot Cornelia op de wilde baren. Great fun!

Omdat die modules zo klein en zuinig zijn, moet het geen probleem zijn om er een van een zonnecel voorzien hoog in een mast of boom te hangen. Met bluetooth benader je die immers draadloos. En eentje op een dakrand van een flat, of op het eigen dak, is dan ook een no-brainer.

Dat het spul zo uitgerijpt, compleet en goedkoop is, is natuurlijk ook mooi.
Naast twee van die modules, is er eigenlijk niets anders meer nodig om iets zinvols op te zetten.

Voordat we het weten, hebben we een dekkend prepper-forumleden-net...

Maar, Ok, het moet zich nog bewijzen. Wij kunnen vast de nodige resultaten melden denk ik, de komende paar weken...
Ik kijk daarnaar uit!

Ik volg dit topic met grote belangstelling. Niet dat ik zo snel mogelijkheden zie om vanuit de Filipijnen zonder regulier internet verbinding te houden met preppers in NL, maar ik zie wel mogelijkheden om verbinding te houden met familie/kennisen in de Filipijnen. Vooral omdat mijn mobiel internet hier het nogal eens laat afweten.

Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de effectieve verbindingsafstand, vooral omdat de Filipijnen niet zo plat zijn als NL en er dus vaak geen "line of sight" verbinding mogelijk is.
Het zou een betere oplossing kunnen zijn dan communiceren met 27mc bakkies. Die heb ik aangeschaft, maar konden door hun gewicht/omvang deze reis niet mee in het vliegtuig. Wel pasten de antennes juist in de koffer, dus die heb ik alvast meegenomen.

Meshtastic heeft behalve de geringe omvang rn dito kosten, ook het voordeel van gering stroomverbruik, zodat een tussenstation gemakkelijk te voeden is met een klein zonnepaneel en een USB-powerbank, dat ergens hoog en uit het zicht ge-installeerd kan worden en hoegenaamd geen onderhoud behoeft.

Ik moet nog wel even uitzoeken, hoe ik het spul kan programmeren en het langs de Filipijnse douane kan loodsen. Misschien is het eenvoudiger het op mijn Poolse stek te laten leveren en het met een volgende vlucht mee te nemen.

Ik hou dit topic zorgzuldig in de gaten, met dank aan @RockyFlats , @FKAGB en @martin voor hun pionierswerk in deze :cool:
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik moet er nog flink gaan induiken maar is dat er misschien al?

https://www.thethingsnetwork.org/community/zeeland/

Bekijk bijlage 23569


Ik zie dat KPN ook een landelijk dekkend LORA netwerk heeft. (dat is uiteraard niet gratis, maar gebruikt wel dezelfde standaard)
https://www.kpn.com/zakelijk/internet-of-things/lora-netwerk.htm

Het is voor mij allemaal nog wat onduidelijk.

Maar zover ik het nu begrijp zou het dus mogelijk moeten zijn om via het "Public LoRaWAN" netwerk data te verzenden? Ik heb dit blijkbaar helemaal gemist.

Heb ik weer wat te doen tussen kerst en nieuwjaar om dit verder uit te zoeken.

Hee, dat is ook interessant. Als de Zeeuwen ermee bezig zijn, dan moet het wel goedkoop zijn en wellicht ook goed ;)

Ik heb wel gelezen dat het Meshtastic niet aan de Lora standaard voldoet. Omdat "de zendpulsen(of zoiets)" bij Meshtastic veel minder frequent zijn, omwille van laag verbruik. Enfin, hier wel even een typisch geval van "de klok horen luiden, maar...". Even in verdiepen, leuk.

Of meshtastic dan van dat net gebruik kan maken, lijkt me zeer de vraag. Ik vermoed dat het voornamelijk gaat om sensoren op afstand uit te lezen e.d. en niet op tekstberichten zal zijn ge-finetuned.
 
Bovenaan