• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik ben van plan een setje meshtastics te bestellen in maart, zodat die in april in Polen geleverd kunnen worden en we daar tijdens de mini SC in mei mee kunnen experimenteren.

Ik val waarschijnlijk buiten bereik van Nederlandse of Belgische meshtastic gebruikers, maar denk ze uiteindelijk in de Filipijnen toe te passen.
Helaas heb ik hier in de Filipijnen geen officieel adres, zodat het afleveren nogal ingewikkeld en met onvoorspelbare vertraging verloopt.
Alle kans dat als ik ze bestel voor aflevering in de Filipijnen, ze daar aankomen als ik weer in Polen ben.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik ben van plan een setje meshtastics te bestellen in maart, zodat die in april in Polen geleverd kunnen worden en we daar tijdens de mini SC in mei mee kunnen experimenteren.

Ik val waarschijnlijk buiten bereik van Nederlandse of Belgische meshtastic gebruikers, maar denk ze uiteindelijk in de Filipijnen toe te passen.
Helaas heb ik hier in de Filipijnen geen officieel adres, zodat het afleveren nogal ingewikkeld en met onvoorspelbare vertraging verloopt.
Alle kans dat als ik ze bestel voor aflevering in de Filipijnen, ze daar aankomen als ik weer in Polen ben.
Ze zijn hier in NL ook prima te koop, en naar Polen sturen zal de kop niet kosten. Kan iemand ze dan niet beter uit NL voor je meenemen?

In de Filipijnen kan ik mij voorstellen dat je er nut van kan hebben. Het werkt line-of-sight, maar plaats je er een of twee strategisch dan heb je al gauw meerdere kilometers bereik kan ik mij voorstellen (ook via-via), even afhankelijk van het terrein. Wat geweldig is daar, is dat je per node al met een Lora32 module van 20€ en een klein zonnepaneeltje van 10€ wegkomt tijdens zonlicht. Zodra er genoeg stroom wordt opgewekt, start de module op en is er bereikbaarheid tot de schemering, en met een li-po eraan ook in de nacht. Faalt die li-po accu, dan werkt het overdag evengoed. Een node in een klapperboom weghangen en kunnen vergeten, maakt het leven wel gemakkelijker.

Houd wel rekening met de daar toegestane frequentieband. Wellicht is dat 902-928 Mhz zoals ik in het onderstaande draadje (Lora, geen specifiek Meshtastic) las.
https://www.thethingsnetwork.org/forum/t/manila-philippines/490
Je kunt dan een 915 Mhz module gebruiken.
Even afhankelijk van "het regime" daar, kan ik mij voorstellen dat er ofwel geen haan zal kraaien naar de frequentie die je gebruikt😉ofwel dat het een levenslang op water en brood zou kunnen worden.😆
De juiste frequentie geeft wel de grootste kans op meedoen met netwerken die er wellicht ontstaan.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
1677322610914.pngOmdat een digibeet zoals ik door de bomen het bos niet meet ziet, is dit een goede start set? Met dan 1 display. Maar welke is dan beter geschikt? Ik heb al genoeg troep rond liggen waar ik niets (meer) mee kan. Dus als 1 van de experten hier nu eens een start set op het net zet waar de leek mee uit de voeten kan? Gewoon betaalbaar, zodat het het uitproberen waard is en je niet gelijk het dilemma hebt van " maar als ik het niets vind". Uitbreiden kan altijd nog.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@logan1202 , ik zou dan twee van deze nemen, even naar mijn persoonlijke mening van het moment.
https://www.tinytronics.nl/shop/en/...ora/lilygo-ttgo-t3-lora32-868mhz-v2.1.6-esp32
(Pas op met de frequentie! - 433 is/was even het uitgangspunt, maar 868 heeft m.i. voordelen. Die voor 433 Mhz vind je ook bij tinytronics).

Waarom die (en niet meteen de T-beam die je toont)?

Het wordt met schermpje gemonteerd geleverd. Maar, om eerlijk te zijn, heb je het schermpje niet echt nodig. Dat zit immers al op de telefoon.

Omdat je het vanuit een powerbankje met 5V USB kunt voeden, heb je de 18650 batterijhouder niet direct nodig die de duurdere T-beam versie heeft.

Ingebouwde GPS (zoals bij de T-beam) heb je niet nodig omdat de via bluetooth verbonden smartphone de geografische positie aan de module doorgeeft.

868 Mhz, omdat ik zie dat dit momenteel kennelijk de meest voor Meshtastic gebruikte frequentie is (ook in D). Ook heb ik inmiddels (optie 15€ per stuk) prima "Moxon" richtantennes gevonden die desnoods een groter gericht bereik kunnen geven voor 868, en ik vond die niet voor 433 Mhz. De meegeleverde antennes zijn goed genoeg voor meerdere kilometers, maar blijkt er meer bereik nodig te zijn, dan heb je in ieder geval die optie.

De kosten zijn het niet, die 40 € voor twee modules, maar het kan dat dat testen vooralsnog met 433 Mhz geschiedt, even afhankelijk van wat er in samenspraak wordt besloten.

Een enkele module geeft je natuurlijk ook al de mogelijkheid om het met een ander uit te proberen. Maar om jezelf samen met een nog onwetend slachtoffer te kunnen verbinden, is twee natuurlijk mooi.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
868 is hier de norm. Dus dat is een simpele keuze. ( dacht zelfs ergens te lezen dat 433 hier niet toegestaan is)
En een powerbankje hebben we nog wel liggen. ( maar geen 2)Waarom ik de T-beam koos? omdat mij als leek de kant en klaar oplossing is.
Maar deze met een losse batterij houder en batterij is alsnog goedkoper.
1677332711827.pngDus dan zou ik hiermee klaar zijn?
Dit zou het starter pakket zijn waar iedereen mee uit de voeten kan.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
868 is hier de norm. Dus dat is een simpele keuze. ( dacht zelfs ergens te lezen dat 433 hier niet toegestaan is)
En een powerbankje hebben we nog wel liggen. Waarom ik de T-beam koos? omdat mij als leek de kant en klaar oplossing leek.
Ik bestel er 2 en dan zien we wel verder.
Goede keuze. Mocht je die Moxon overwegen dan geef ik hierbij tegelijk de link, vanwaar ik ze kocht. Hmmm, gaat niet want springt hier naar de Ali-app. Dan even zo...

Het was van de "onemodel Store", en neem dan de SMA versie want die past direct op de module. Zie het plaatje.
Screenshot_20230225-144728.png
Om uit te proberen is het niet nodig want de modules komen met een antenne, maar zelfs met eentje heb je alweer iets meer probeer-ruimte lijkt me, omdat die Moxon gericht verder komt en dan m.i. ook van verder ontvangt.

Voordat ik het vergeet, en dat blijft bij ieder vast wel hangen: met die Moxon antenne van je af gericht en met het vlak van het "brilletje" verticaal, werpt deze antenne ver in de richting waarin je het wijst en reikt ook naar links en rechts nog behoorlijk, maar niet naar boven of naar beneden. Geen probleem, want uitgerekend daar, wonen er toch geen mensen.
 

RockyFlats

Ruttaan
868 is hier de norm. Dus dat is een simpele keuze. ( dacht zelfs ergens te lezen dat 433 hier niet toegestaan is)
En een powerbankje hebben we nog wel liggen. ( maar geen 2)Waarom ik de T-beam koos? omdat mij als leek de kant en klaar oplossing is.
Hee, je was nog aan het editen merk ik.
Maar deze met een losse batterij houder en batterij is alsnog goedkoper.
Bekijk bijlage 23910Dus dan zou ik hiermee klaar zijn?
Dit zou het starter pakket zijn waar iedereen mee uit de voeten kan.
In principe wel, hoewel ik weet dat deze Lora32 module geschikt is om er een li-po op aan te sluiten, maar misschien niet alle chemie-typen 18650 slikt. Het probleem zou hem er dan in kunnen zitten dat de module te snel stopt met opladen, of te snel uitschakelt bij een baterijspanning die nog best lager zou kunnen. Dan, zonder powerbank, zou ik zelf weer eerder een li-po accu aansluiten, en anders de T-beam nemen met ingebouwde 18650 houder.
 

PBear

Mankinds only hope
Even afhankelijk van "het regime" daar, kan ik mij voorstellen dat er ofwel geen haan zal kraaien naar de frequentie die je gebruikt😉ofwel dat het een levenslang op water en brood zou kunnen worden

Als de Telecom maffia in de Filipijnen net zo ge-equipeerd is als het stedelijk ziekenhuis, dan hebben ze waarschijnlijk niet eens de apparatuur om illegale zenders op te sporen.

Mochten ze bij toeval daar wel over beschikken, dan is de kans groot dat er net zo mee omgegaan wordt als bouwvoorschriften en verkeersdregels.
Mochten die laatste bestaan dan heb ik dat alleen kunnen merken dat men in het algemeen rechts rijdt op de weg, behalve als dat niet zo uit komt. Keren op een drukke weg, links en rechts inhalen, stoppen midden op een tweebaans weg of op een zebrapad, een stukje spookrijden, het komt allemaal voor.

Dus als ik de EU frequenties gebruik dan gaat naar alle waarschijnlijkheid die levenslange verzorging met water en brood aan mijn neus voorbij. Het brood sowieso, want dat wordt rijst.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Hee, je was nog aan het editen merk ik.

In principe wel, hoewel ik weet dat deze Lora32 module geschikt is om er een li-po op aan te sluiten, maar misschien niet alle chemie-typen 18650 slikt. Het probleem zou hem er dan in kunnen zitten dat de module te snel stopt met opladen, of te snel uitschakelt bij een baterijspanning die nog best lager zou kunnen. Dan, zonder powerbank, zou ik zelf weer eerder een li-po accu aansluiten, en anders de T-beam nemen met ingebouwde 18650 houder.

Wat is het verschil tussen ingebouwde houder en 1 die je ernaast hebt liggen? En voor zover ik het goed las werkt deze op deze batterijen. En over een tijdje weten we het, ze zijn onderweg. En kom nu niet met alle dingen die fout kunnen gaan. Ik heb een voor de kennis die ik er nu van heb denk ik goede keuze gemaakt. En als ht niet werkt heb ik 2 euro verloren aan de houders en 2 reserve batterijen voor de zaklamp.
 

RockyFlats

Ruttaan
Wat is het verschil tussen ingebouwde houder en 1 die je ernaast hebt liggen?
@logan1202 , let op: de ene heeft een ingebouwde houder, en bij de andere kan je er eentje naast leggen😉
(Het moet nu niet veel gekker worden...).

Sorry voor de flauwe grap, maar die voorzet was te mooi...😉

De T-beam is feitelijk een Lora32 met ingebouwde GPS (+antenne) + achterop aangebrachte 18650 batterijhouder. Het boardje is vanwege de GPS langer waardoor de batterijhouder erop pastte. Verder zijn ze qua functie gelijk (behalve wellicht het laadcircuit voor li-po, met stekkerdoosje). Beide hebben ze de Lora zender + bluetooth + Wifi aan boord. Ze werken ook allebei op 5V USB, ongeacht of er nu een batterij of li-po aan hangt of niet, dus voortdurend aan een adaptertje kan evengoed.
En voor zover ik het goed las werkt deze op deze batterijen. En over een tijdje weten we het, ze zijn onderweg. En kom nu niet met alle dingen die fout kunnen gaan.
Wat er fout zou kunnen gaan, is 😆 eigenlijk niet veel. De standaard antennes zijn best goed, en het programmeren is niet moeilijk met een micro-usb datakabeltje.
Ik heb een voor de kennis die ik er nu van heb denk ik goede keuze gemaakt. En als ht niet werkt heb ik 2 euro verloren aan de houders en 2 reserve batterijen voor de zaklamp.
Het zal best werken denk ik. Over het laadcircuit dat moet je nog maar even nalezen (weet ik ook niet zeker), maar via een powerbankje gaat het sowieso. En anders kan je er altijd nog deze via Ali bij kopen, waar de 18650 in past.
Screenshot_20230225-180315.png
 

martin

Mankinds only hope
Dit zou het starter pakket zijn waar iedereen mee uit de voeten kan.

Dat is ook hetgeen ik op uitkom.
Het voordeel van deze kit is dat je kunt monitoren in hoeverre de batterij voldoende is opgeladen.
Die T-beam is leuk als test device. Maar zodra je dit als permanent wil gaan plaatsen heeft het niet veel voordeel.
Door enorm tijdgebrek heb ik nog steeds niet kunnen testen hoe snel een t-beam leeg is versus een ttgo met losse batterij. (ik ga ervan uit dat die ttgo zuinig zal zijn)

Wat overigens ook wel aardig is om te vermelden is dat we los van het mesh netwerk via LORA het netwerk ook via internet kunnen koppelen. En ja, natuurlijk heeft dat geen enkele zin bij een flinke SHTF situatie (want dan is er geen internet) maar we kunnen hierdoor wel de "blind spots" overbruggen en diverse testen uitvoeren die gegarandeerd ook bij jouw zullen binnenkomen ondanks de afstand.
 

RockyFlats

Ruttaan
@logan1202 , dat klinkt prima naar Carnaval, en zit muziek in. En dan toch zeker ook Zeeuws Vlaanderen - Willemstad - Jeneverstad - Glazen Stad @FKAGB ? Nog afgezien van de uitdaging om Zeeland over te steken @martin en @wildemossel . En via Willemstad naar de Gooise Matras @petroman ? En voordat we het weten, zitten we bij @Roel!

Meldden zich maar meer mensen... Ik blijf wel reclame maken zo af en toe, maar er zijn kennelijk rotjes nodig om alle winterslapen te verknallen😉

Via VERON kwam ik op de blog van Eelco de Graaf. Die tipt zo te zien ook op 868 Mhz, en geeft leuke info. Eelco zit zo te zien in Voorschoten. Ik ga toch eens proberen of ik hem eens aan de telefoon kan krijgen.
https://www.fishfreak.org/iot-raspb...ic-lora-tekst-verkeer-zonder-internet-of-gsm/

Wat me te binnen schiet: voor wie er regelmatig onderweg is, zou het zeker zinvol zijn om voortdurend een module aan te hebben, met regelmatige update van GPS-positie. Kom je dan ergens een node tegen dan is dat volgens mij wel weer uit te lezen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus nu heb ik de LillyGo. En dan? https://meshtastic.org/ maar welke flash? Welke configuratie settings?
Is er een "meshtastic voor dummies" ? En de app op je telefoon of ook op de laptop? en zoja, welke op de laptop. Want op de site loop ik gelijk vast.

( is een beetje gissen hoe het gaat zolang ik de Lilly niet hier heb. Maar voorbereidingen kunnen nooit slecht zijn.)
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@logan, je hebt dan een ESP32 LILYGO® TTGO Lora.
Installeer de driver. Ik herinner mij, aanvankelijk niet de juiste te hebben geïnstalleerd, maar het is even afhankelijk van die versie van de module. Omdat ik ook T-beams heb, en wellicht meerdere versies van Lora32 modules kan het m.i. geen kwaad om allebei de drivers te installeren, zoals ik deed. En dat zijn:
En daarna installatie via de Web-flasher op Google Chrome.
https://flasher.meshtastic.org

Kies de laatste beta versie uit de lijst.
Volgens mij zou het volgende dan direct moeten werken, zie plaatje
Screenshot_20230226-103039.png

En natuurlijk de app nog installeren op de telefoon. Heb je een android telefoon dan is dat het mooist want de IOS gui/app is nog niet echt uitgerijpt.

Je hebt vooralsnog geen programma nodig op de Windows computer; alles werkt via de (android) app al prima.
Rielie, it iz a pies of keek!
 

petroman

SHTF Expert
Ik blijf wel reclame maken zo af en toe,
Ik heb adblocker....
Maar effe serieus ik haak snel af bij zaken die zich willen manifesteren door schreeuwerige teksten, al dan niet in kleur en aangepast font.
Dit is nu pagina drie (3) en nu vraagt @logan1202 om een howto.
Wellicht helpt het meer om je eerst daar op te focussen dan reclame te maken voor iets wat de gemiddlede prpepr toch net iets te ingewikkeld is.

Dus een simpele howto: koop dit, doe dat en zo test je het.
Maar volgens mij is dit net als met walkie talkies: het werkt alleen als het volgende ontvangpunt dichtbij je zit/hangt/staat.
Als ik het allemaal goed gevolgt heb en dat hoeft niet zo te zijn dan kom ik niet eens bij de prepper uit aan de andere kant van het dorp.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb adblocker....
Maar effe serieus ik haak snel af bij zaken die zich willen manifesteren door schreeuwerige teksten, al dan niet in kleur en aangepast font.
Maar, het heeft jou wel getriggerd. Zonder ruchtbaarheid zou er niet veel gebeuren.
Dit is nu pagina drie (3) en nu vraagt @logan1202 om een howto.
Dat is toch prima, ik heb daar geen probleem mee, het is een enthousiasme!
Wellicht helpt het meer om je eerst daar op te focussen dan reclame te maken voor iets wat de gemiddlede prpepr toch net iets te ingewikkeld is.
Dat doe ik toch ook? @petroman, misschien ben ik wel die rondborstige wulpse brunette, en kan ik multitasken...😉

Ingewikkeld is het niet. Module kopen, programma flashen, 5V USB erop, app installeren - klaar! En dat "flashen" dat is niet moeilijk, maar kan een ander natuurlijk ook even doen.
Dus een simpele howto: koop dit, doe dat en zo test je het.
Op de Meshtastic site staat dat allemaal beschreven. Wel voor allerlei verschillende modules en versies, maar met kleine hints in de specifieke richting zoals hierboven wordt het m.i. prima te doen.
Maar volgens mij is dit net als met walkie talkies: het werkt alleen als het volgende ontvangpunt dichtbij je zit/hangt/staat.
Line-of-sight is belangrijk. En dan is 5 of 10 km overbruggen geen probleem, of 18 km zoals ik laatst met @FKAGB redde.
Als ik het allemaal goed gevolgt heb en dat hoeft niet zo te zijn dan kom ik niet eens bij de prepper uit aan de andere kant van het dorp.
Dan woon je toch wel in een erg lang dorp? Echt, tussen 5 en 10 km is geen probleem... Wel met de antenne (en module) op enige hoogte natuurlijk. Maar plaats je het in een plastic doosje en hang je het naast het zolderraam, dan werkt het vast. Via bluetooth is jouw smartphone met de module verbonden, dus die 10-15 m is ook van belang.
 

martin

Mankinds only hope
Dus een simpele howto: koop dit, doe dat en zo test je het.

Ik vind dat wel een goede tip. We zijn inderdaad nogal enthousiast en ik kan me voorstellen dat de vele aspecten van dit onderwerp (de hardware/installeren firmware/instellen device/antennes/frequenties/webomgeving) je snel doen duizelen.

@RockyFlats
Een howto in een draadje gaat niet werken en hij zal ook dynamisch moeten zijn. Een gedeeld google-doc of office365 document starten en deze als "read only" linken?
En dan het echt kort en bondig houden. (een mini howto) met een paar links naar youtube filmpjes?

Wij zijn er ondertussen al maanden mee bezig dus voor is het ondertussen simpel maar als ik de stappen even versneld in mijn hoofd terugspoelt dan heb ik de informatie op wel 7 verschillende plekken bij elkaar moeten schrapen. En dan ben ik nog redelijk bekend met deze materie maar als jij nog nooit via een USB kabel een device heb geflashed dat is dat toch echt wel eng/lastig.

Als ik het allemaal goed gevolgt heb en dat hoeft niet zo te zijn dan kom ik niet eens bij de prepper uit aan de andere kant van het dorp.

Dat is juist het mooie van dit project. Als die afstand binnen de 10Km blijft (en dat doen de meeste dorpen wel) en er staan niet teveel hoogbouw tussen zender en ontvanger (en ook dat is voor de meeste dorpen wel het geval) dan gaat het dus gegarandeerd werken.
Dit is dan een point2point verbinding.
En stel dat het volgende dorp 30 km verderop zou liggen en je kunt iemand motiveren om op 15KM ook mee te doen dan krijg je (zonder dat jij iets moet instellen) een mesh netwerk en gaat jouw bericht via die extra nodes alsnog van A naar C (via b). En het is nog versleuteld ook. Dus als jij de sleutel deelt met 1 persoon dan is dat de enige persoon die het kan lezen. Als je de sleutel deelt met een groep dan kan iedereen met die sleutel (en binnen ontvangst) het bericht/kanaal lezen.
Maar daar ga ik weer in mijn enthousiasme, veel te veel tekst, stapje voor stapje.
 

RockyFlats

Ruttaan
@RockyFlats
Een howto in een draadje gaat niet werken en hij zal ook dynamisch moeten zijn. Een gedeeld google-doc of office365 document starten en deze als "read only" linken?
En dan het echt kort en bondig houden. (een mini howto) met een paar links naar youtube filmpjes?
OK, in dat opzicht moet ik @petroman gelijk geven. Zodra het er op aan komt om mensen modules te laten aanschaffen, is een specifieke handleiding zeker op z'n plaats, en allereerst natuurlijk keuze van de soort module en de frequentie.

Ik verkeerde echter nog vooral in het enthousiasmeer-stadium, met op weg helpen van prima doorduwende die-hards zoals @PBear en @logan1202.

Als ik mij niet vergis, dan is de aanschaf van een ESP32 Lora32 module in 868 Mhz onze aanbeveling.

Met daarbij voeding via 5V USB uit een powerbankje of via een simpel telefoon-laadstekkertje met (data) micro-USB kabeltje uit het lichtnet.

Een li-po accu erbij of een 18650 batterijhouder (m.i. best met stekkertje eraan) met 18650 li-ion batterij (flat top!) is dan eerder een tweede stap, niet meteen noodzakelijk om het uit te proberen.
Noot: ons even verdiepen in het laadcircuit van de Lora32 module, en of alleen li-po of ook 18650 even goed werken, is even uitproberen.

Zelf zou ik dan snel die Moxon richtantenne als extra aanraden, ook omdat het bij het uitproberen extra bereik geeft en omdat die dingetjes een prima efficiency (SWR) laten zien van 1,10-1,20 en beter.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
En weer maak je het moeilijk.
Stap 1. Koop deze module met deze batterij of voeding.
Stap 2. laad de app van ..... op je telefoon.
Stap 3. .............
Geen andere antenne, speciale voeding, even uitzoeken van.....
Net als een nieuw spel op de computer, eerst een beetje spelen en daarna uitzoeken hoe het werkt.
Dus laad het spel. Kies player 1. start en knallen. Zonder eerst kleding, schoenen, wapens, en andere optie's uit te zoeken.
 
Bovenaan