• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

PBear

Mankinds only hope
heb je nu echt een referral link aangemaakt zodat jij een stukje provisie krijgt als iemand hier gaat kopen?
Of heb je deze link ergens gevonden en doorgezet?

In het eerste geval ben ik redelijk teleurgesteld.
In het 2e geval snap ik niet waarom je dit een mooie prijs zou vinden.

In ons document verwijzen we (zonder dat er ook maar een referral link van toepassing is) naar de shop van Tinytronic en komen we uit op:

Bekijk bijlage 24094

Jou link gaat naar:

Bekijk bijlage 24095

Oftewel naar een device wat wordt afgeraden (V1 zit vol met fouten) je met een prijs die ook nog eens stukken duurder is. (want vergeet die 8,84 verzendkosten niet)

Dit snap ik niet zo goed.

Zover ik kon nagaan, levert Tinytronic niet in Polen en al helemaal niet in de Filipijnen.
Ik heb er daarom 1 bij Ali besteld, vanuit de Filipijnen, te leveren in Polen.
Inderdaad een heel stukje duurder, maar wel de luxe voorgemonteerde versie met batterijhouder.

Als deze blijkt te werken bestel ik er een paar extra, bij Tinytronic, als ik NL weer bezoek.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Kan iemand een paar instellingen posten? Zodat we allemaal op de zelfde golflengte zitten? Very long slow. ? of wat anders? Long slow, short slow, medium fast, ? Of maakt dat niet uit en pakken ze elkaar toch wel op?
Want het gaat niet werken als we allemaal op een ander kanaal aan het kloten zijn

Na wat zoeken op het net blijk ik gewoon door @RockyFlats op het verkeerde been te zijn gezet. Het boven genoemde heeft geen effect op het vinden van een node. Alleen op grote afstand gaat dit mee spelen. Dus de standaard instellingen zijn voldoende. Je kan het ook te moeilijk maken voor jezelf.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
heb je nu echt een referral link aangemaakt zodat jij een stukje provisie krijgt als iemand hier gaat kopen?
Of heb je deze link ergens gevonden en doorgezet?

In het eerste geval ben ik redelijk teleurgesteld.
In het 2e geval snap ik niet waarom je dit een mooie prijs zou vinden.

In ons document verwijzen we (zonder dat er ook maar een referral link van toepassing is) naar de shop van Tinytronic en komen we uit op:

Bekijk bijlage 24094

Jou link gaat naar:

6

Oftewel naar een device wat wordt afgeraden (V1 zit vol met fouten) je met een prijs die ook nog eens stukken duurder is. (want vergeet die 8,84 verzendkosten niet)

Dit snap ik niet zo goed.

Ja, je heb gelijk die €19,06 is voor 1 stuks. Link komt uit de ali app rechtsboven in, is dat een refferal? Ik zal die links van de app niet meer gebruiken, staan er vast nog wel meer her en der, want dat wist ik niet.
 

RockyFlats

Ruttaan
Na wat zoeken op het net blijk ik gewoon door @RockyFlats op het verkeerde been te zijn gezet. Het boven genoemde heeft geen effect op het vinden van een node. Alleen op grote afstand gaat dit mee spelen. Dus de standaard instellingen zijn voldoende. Je kan het ook te moeilijk maken voor jezelf.

@logan1202 , jij weer!😉
Een node vinden is een ding, maar als je op long-fast zendt en die node staat op long-slow ingesteld, dan wordt jouw bericht daar m.i. niet ontvangen en doorgezonden. Die "node" valt dan dus als node voor het eigen netwerk weg.
Je mag nu weer op je andere zeebeen gaan staan wiebelen😉
 

RockyFlats

Ruttaan
En daar zit jou m.i ernaast. volgens wat ik begrijp van de website.
Bekijk bijlage 24096we zitten gewoon op kanaal 1 (0) ongeacht of we snel of slow zenden.
https://meshtastic.org/docs/settings/config/lora


En ik sta niet te wiebelen, ik leg gewoon op de bank voor de tv. Doen wat ik het beste kan, wachten.
@logan1202 , je ligt op de bank ruzie te zoeken. Ik ben (het) helemaal zat!
Of, hmmm, was ik dat nu maar.😉
Enfin, de Note op die pagina geeft volgens mij aan dat ik natuurlijk gelijk heb.:thumbup:

"note
In order to communicate fully, devices within a mesh must have identical settings for Region and Modem Preset, or identical custom Modem settings."

Maar ik ga er niet om wedden😉
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Dat "probleem" los ik morgen wel even op. Heb nu geen zin om van de bank te komen. Dan ga ik met mezelf schrijven. Stel de 2e anders in en dan zullen we zien of ze dan nog met elkaar "praten". Voordeel als je er 2 hebt. Maar als jij gelijk hebt, dan heb je meer manieren om elkaar niet te bereiken dan dat je wel manieren hebt. En dan wordt de kans dat je een andere node bereikt wel heel klein.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@RockyFlats heeft gelijk. 😢 Dit geeft ons een grote kans dat we elkaar niet ontvangen omdat de 1 op slow en de ander op fast staat. . Dus wordt het niet tijd dat we een paar instellingen afspreken zodat we in iedergeval nog een kans maken elkaar te vinden.

Ik heb nu LONG_FAST en EU 868
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Wat ik even niet goed begrijp, ik ging ervanuit dat ze zowel zenden als ontvangen. (Data ontvangen om deze vervolgens weer door te zenden…)
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...ora/lilygo-ttgo-t3-lora32-868mhz-v2.1.6-esp32
Echter er staat dat ze voorgeprogrammeerd worden als of zender , of ontvanger….
dan moet je er dus altijd twee hebben?

Een voor ontvangen en de andere voor zenden, dacht dat jullie dat wel wisten.

Wat ik even niet goed begrijp, ik ging ervanuit dat ze zowel zenden als ontvangen. (Data ontvangen om deze vervolgens weer door te zenden…)
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...ora/lilygo-ttgo-t3-lora32-868mhz-v2.1.6-esp32
Echter er staat dat ze voorgeprogrammeerd worden als of zender , of ontvanger….
dan moet je er dus altijd twee hebben? Klopt dat?

Klopt,

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch?v=-OsApNbqwsk&t=220&ved=2ahUKEwiYjt6Ng-X9AhVb57sIHQBJAB0QqJcEKAN6BAgeEB0&usg=AOvVaw3YpcbTl5CSjV69LoHDxd8K

Maar dat lijkt mij niet logisch omdat je als node / gateway ook een doorgeefluikje bent voor de rest van de lora gebruikers toch?


Wat ik denk is dat je een singleboard computertje nodig hebt: rapsberri of adruine of thinker of zo, en je daar een lora kaarthe met antenne op plakt en een meshtastic chipje. Die singleboard die switched dan of stuurt de chip aan voor het zenden en ontvangen?

SX1276 doet wel ontvangen en zenden?

https://lora-developers.semtech.com/documentation/tech-papers-and-guides/lora-and-lorawan/#:~:text=With respect to range, a,15 kilometers) in rural areas.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Nee, dat klopt niet. Je kan berichten ontvangen en verzenden. Dat je er 2 hebt is omdat je dan naar jezelf kan schrijven om te kijken of het werkt.
Maar als je buurman er ook 1 heeft en je op het zelfde kanaal en soort zit kan je daar mee schrijven. Maar als je niemand in de buurt hebt kan je niet controleren of het werkt.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast

martin

Mankinds only hope
Een voor ontvangen en de andere voor zenden, dacht dat jullie dat wel wisten.

Even op de rem trappen en een paar dingen uit elkaar trekken want nu wordt het verwarrend.

Dit draadje gaat over een softwareproject met de naam meshtastic.
Dit project maakt gebruik van bepaalde standaard hardware wat voor veel zaken kan worden toegepast.
Er bestaat een stukje hardware met de naam LilyGO TTGO wat voor heel veel softwareprojecten kan worden gebruikt, waaronder het project meshtastic. Maar die zelfde hardware kun je ook inzetten voor 100 andere projecten die "iets" met het LORA netwerk doen.
Somige bedrijven zullen deze hardware al voorzien van bepaalde software. Zodra je de software/firmware van het project "meshtastic" er op zet dan zal deze software regelen dat de hardware een zender of een ontvanger is (of beiden) dus op dat punt moet je echt niet op zoek naar een zender of een ontvanger.

En lees aub de mini howto die we hebben gemaakt, ik zal de link in mijn handtekening zetten zodat deze wat makkelijker te vinden is.
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
ik zal de link in mijn handtekening zetten zodat deze wat makkelijker te vinden is.

Ik zal het topic sticky maken zodat het makkelijker te vinden is.

EDIT: Is het misschien een idee dat iemand een korte uitleg schrijft wat Mestastic is en wat je ermee kunt en dit dan in de openingspost zet?

EDIT 2: Ik kwam een kaart tegen met Mestastic stations.
https://canvis.app/meshtastic-map
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Even op de rem trappen en een paar dingen uit elkaar trekken want nu wordt het verwarrend.

Dit draadje gaat over een softwareproject met de naam meshtastic.
Dit project maakt gebruik van bepaalde standaard hardware wat voor veel zaken kan worden toegepast.
Er bestaat een stukje hardware met de naam LilyGO TTGO wat voor heel veel softwareprojecten kan worden gebruikt, waaronder het project meshtastic. Maar die zelfde hardware kun je ook inzetten voor 100 andere projecten die "iets" met het LORA netwerk doen.
Somige bedrijven zullen deze hardware al voorzien van bepaalde software. Zodra je de software/firmware van het project "meshtastic" er op zet dan zal deze software regelen dat de hardware een zender of een ontvanger is (of beiden) dus op dat punt moet je echt niet op zoek naar een zender of een ontvanger.

En lees aub de mini howto die we hebben gemaakt, ik zal de link in mijn handtekening zetten zodat deze wat makkelijker te vinden is.

This niet wat @RockyFlats voor ogen had, die wil verbinden met lora en zo van texel naar middelburg een berichtje kunnen sturen.

Met specifiek Meshtastic heb je gelijkgestemde nodes nodig die op dezelfde channel zitten met dezelfde snelheid. Valt er eentje weg ergenst in Amsterdam dan komt het berichtje waarschijnlijk niet verder en dus niet aan in Middelburg.
Het is dus leuk te gebruiken als lokaal buurt dingetje, niet veel anders dan een wolkie-tokkie. Nadeel is dat je voor dit en een singleboardje (ttgo) en ook nog eens een telefoon / tablet / laptop / pc nodig hebt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
This niet wat @RockyFlats voor ogen had, die wil verbinden met lora en zo van texel naar middelburg een berichtje kunnen sturen.
@joepmeloen , ik vind het wel leuk om uitgelegd te krijgen wat ik bedoel. Zo moet het ook zijn denk ik, als medicijnmannen trachten om geheimzinnige tekens of verschijnselen te duiden.

Er is echter niets geheimzinnigs aan, en @martin geeft terecht aan, dat de module ook anders geprogrammeerd kan worden en voor andere doeleinden kan worden gebruikt.

Wij houden het bij Meshtastic, en gebruiken niet het Lora netwerk maar wel de Lora techniek die in de module zit.
Met specifiek Meshtastic heb je gelijkgestemde nodes nodig die op dezelfde channel zitten met dezelfde snelheid. Valt er eentje weg ergenst in Amsterdam dan komt het berichtje waarschijnlijk niet verder en dus niet aan in Middelburg.
De kans is groot dat anderen ook 868 Mhz gebruiken, en dan in de standaard instelling long-fast. En er is natuurlijk te regelen dat er in Amsterdam wel 3 of meer nodes zouden zitten, niets is onmogelijk. Ik bedoel maar, stel dat je iemand ver weg wilt bereiken en dat lukt al via tussenliggende nodes: prima. En lukt dat nog niet, dan is er de schone taak om ervoor te zorgen dat die tussenliggende nodes er komen.
Het is dus leuk te gebruiken als lokaal buurt dingetje, niet veel anders dan een wolkie-tokkie.
Het is behoorlijk anders. Met een walky talky kan je geen berichten achterlaten, en het daadwerkelijk en redelijk betrouwbaar bereiken van een verre ander lijkt mij minder op voorhand te regelen dan met Meshtastic. Locatiebepaling kan belangrijk zijn, en Meshtastic geeft dat desgewenst door (search and rescue?).
Nadeel is dat je voor dit en een singleboardje (ttgo) en ook nog eens een telefoon / tablet / laptop / pc nodig hebt.
Het voordeel is, dat je dan tegelijk over een telefoon beschikt (of tablet, computer), waarmee vandaag de dag toch wel hele mooie prepdingen kunnen worden gedaan.

Ik heb mijn volledige prep-bibliotheek van circa 45 Gb op m'n telefoon staan, kan op de kaart zien waar ik ben, zie met FLIR ook in het donker, kan lachfilmpjes kijken in de atoombunker, mijn memoires inspreken, en ga zo nog maar even door!

Zonder telefoon en Meshtastic, rest er alleen het fluitje of de holle boomstam. Of portofoon, rooksignalen of seinvlaggen natuurlijk. En om nu een hele streng aan semaforen aan te leggen door het land, dat is ook weer zowat.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Semafoor_(communicatie)

Weet je wat: dat Meshtastic is eigenlijk onze hedendaagse semafoor of telex! Automatisch werkend en in principe behoorlijk betrouwbaar te maken tegen lage kosten.👍
 

RockyFlats

Ruttaan
Dat kan alleen als er geen eigen "kanaal" is ingesteld, en is standaard dus de situatie. Hebben we eenmaal geregeld contact onderling, en sowieso zodra er gevoeliger informatie zou worden gewisseld, dan is het instellen van zo'n kanaal met versleuteling wel nodig.

Ik zie het maar zo, dat een enthousiast gewisseld bericht dat leesbaar bij een ander binnen komt, daar vast ook weer motiveert om de eigen node bestendig in te richten. Plaats je de eigen module actief en ontvang je immers nooit een leesbaar berichtje, tja...
Niet-versleutelen is dan ook reclame en aanmoediging, en wellicht dient het een optimaler "dekken" van gebieden met weinig nodes.
 

martin

Mankinds only hope
Dus als ik hert goed begrijp kan iedereen die eenzelfde module heeft, alle berichten meelezen die via het netwerk verzonden worden?

Het begint nu wel heel verwarrend te worden met diverse tegenstrijdige berichten maar ik ga toch proberen om antwoord te geven op je vraag.

ja/nee. Het is afhankelijk van je instellingen.

Als eerste heb je te maken met frequenties. Een zender/ontvanger op 433Mhz gaat het signaal van een andere zender op 868Mhz niet kunnen ontvangen of doorzenden. (het zijn ook 2 fysiek andere devices)
Dan heb je te maken met de mode binnen het LORA netwerk en die bestaan uit de volgende opties:
(LONG_FAST is de standaard, dus laat hem daar gewoon op staan)

1679177293146.png

En als 3e factor hebben we maken softwarematige zaken zoals het instellen van een kanaal.
Dit is dus softwarematig en niet hardwarematig. (niet 100% juist maar anders is het helemaal niet meer te begrijpen)
Stel ik kijk naar het standaard kanaal met de naam "Primary" dan staat dit standaard ingesteld:

1679176548438.png
Die zogenaamde Pre-Shared Key is standaard ingesteld en dit is dus een "openbaar kanaal" en die zou inderdaad iedereen kunnen ontvangen mits je op een 433 of een 868 netwerk zit te zenden/ontvangen.

Stel ik wil een "privekanaal" met de naam "prepkanaal" dan kan ik dit instellen. Maar dat is dus nog steeds een softwarematig iets.
Stel ik doe dit (en genereer een sleutel)
1679176703558.png

Dan zal iedereen die op dezelfde frequentie zit, en op dezelfde mode van LORA netwerk de versleutelde informatie ontvangen en doorzenden volgens het MESH principe. Maar alleen de persoon die de "Pre-Shared Key" exact juist heeft ingevuld zal de berichten kunnen lezen en ook berichten in dit kanaal kunnen verzenden.

En aangezien niemand deze sleutel zal kunnen gokken is dit kanaal dus 100% privé en onmogelijk te lezen voor derden.
Om het een beetje gebruiksvriendelijk te houden kun je een QR code genereren zodat je die sleutel niet handmatig moet intypen. (kan wel, moet niet).
 
Bovenaan