• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

CrossbowClan

Diehard Prepper
Even een vraagje voor alle experts hier... werken die slijpsystemen ook voor mijn kukri-vorm mes?
Ik ben bang van niet :eek:, of zie ik dat verkeerd?
 

petroman

SHTF Expert
Waarom niet ?
Natuurlijk zal je moeten nadenken over hoe in te spannen en hoe je de hoek bepaald en constant houd.

Of je beweegt het slijpmiddel langs je mes of het mes langs een slijpmiddel.
Een recht mes zal dan makkelijker te sturen zijn dan een krom mes maar theoretisch moet het kunnen.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik weet zeker dat @Carismo jouw Kukri vlijmscherp kan krijgen met zijn slijpmachine.
Hij heeft voor mij een zakmes gedaan, en een Leatherman, vlijmscherp resultaat.
Ik heb hem ook een groter mes zien doen op het apparaat die ook vlijmscherp werd.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
is dat die tops bushcraft kukri? gaat wel maar in de holle vorm ga je wel iets meer coating kwijtzijn
.
Ja, het is de Bushcrafter Kukri 7 van Tops. Ik dacht al dat die holling het probleem ging zijn. Dankje :thumbsup:
Voorlopig hoeft ie nog niet geslepen te worden, want ik heb hem nog niet zo lang. Maar het is het scherpste mes dat ik ooit gehad heb, echt bizar scherp :eek:.
Hoe slijp ik hem het beste met een Fallkniven slijpsteen?
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ja, het is de Bushcrafter Kukri 7 van Tops. Ik dacht al dat die holling het probleem ging zijn. Dankje :thumbsup:
Voorlopig hoeft ie nog niet geslepen te worden, want ik heb hem nog niet zo lang. Maar het is het scherpste mes dat ik ooit gehad heb, echt bizar scherp :eek:.
Hoe slijp ik hem het beste met een Fallkniven slijpsteen?

Ik slijp vooral machinaal met banden om tijdsbesparend convex te slijpen (moet niets anders meer hebben --> sterkste snede omdat je meer materiaal overhoudt alsook minste onderhoud nodig) en is geschikt voor bijna alle soorten snij en hakmateriaal. Zowel koksmessen als kampeermessen, machetes, onlangs nog een katana gedaan waar snij en hakcompetities mee gedaan worden op matten...

Het polijsten tot een mirror edge (spiegelsnede) doe ik ook machinaal met een flexibele stropping belt vergelijkbaar met denim/jeans (dus geen stroef leder) . ITF doe ik enkel beetje manueel stroppen om de snede proper te houden....ook hoe gladder en vlakker je snede en je moest jezelf per ongeluk snijden geneest de wonde veel makkelijkere omdat er minder bacteriën inkomen alsook het vlees veel minder 'gescheurd' is.

Mijn raad... hou die steen zo ver mogelijk van weg van die TOPS. Je trekt door de groffe korrel te veel groeven in je snede wat voor roestgevoelige messen niet zo optimaal is...
Ook zit je met een platte niet aanpasbare oppervlakte op die holling dan ga je echt je mes verkloten....
Kan je beter heel fijn schuurpapier op een opgerolde krant omwikkelen en van de snede wegtrekken.
Ga je wel minstens een uurtje aan bezig zitten en dan nog eens een kwartiertje stroppen...

Ik merk ook een evolutie van TOPS qua slijpen in de aflevering van recentere tools, dat ze ook naar een micro convex zijn overgegaan enkel niet gepolijst...
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Carismo dankje voor je uitgebreide reactie :thumbsup:.
Dat is allemaal een beetje te technisch voor me, dus mocht het zover zijn dan lijkt het me beter een goede slijper te vinden die het eerst duidelijk voordoet zodat ik het kan leren door het te zien (en te doen). Ik denk dat ik dan een dagje bij jou kom buurten :fluit::wave:
 

Roel

Mankinds only hope
Ik ben aardslui wat betreft messen en bijlen slijpen. Ik heb allerlei mooie stenen om een superscherp randje te maken, maar ik breng het niet op.
Daar heeft Fiskars iets op gevonden.... Als je geen dingen met je mes of bijl doet waar ze niet voor zijn gemaakt houdt dit dingetje ze scherp zat.
D.w.z. scherp zat voor mij dan....;)
xsharp-axe-and-knife-sharpener-1000601_productimage.jpg
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik ben aardslui wat betreft messen en bijlen slijpen. Ik heb allerlei mooie stenen om een superscherp randje te maken, maar ik breng het niet op.
Daar heeft Fiskars iets op gevonden.... Als je geen dingen met je mes of bijl doet waar ze niet voor zijn gemaakt houdt dit dingetje ze scherp zat.
D.w.z. scherp zat voor mij dan....;)
Bekijk bijlage 12972
Ik heb meerdere van dat soort dingen en ze maken je mes inderdaad snel en makkelijk weer scherp.
Wat ik me echter afvraag bij die dingen is of je wel de juiste slijphoek hebt, die is volgens mij voor elk mes weer anders. Of heb ik dat mis :lips::(
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Nog een vraagje voor de experts hier ;).
Op zowel mijn Tops alsook mijn Buck mes staat een nummer, resp. W-1727 (Tops) en 285 met daarachter een rechthoek met een punt in het midden ipv de grondlijn (Buck). :confused:
Zijn dit gewoon artikelnummers of hebben ze een specifieke betekenis?
 
F

frans81

Gast
Hoe kan ik Antieke Chirurgische Scalpels weer Scalpel scherp krijgen ?

Graag graag een Tip van Slijpmeester @Carismo


15481076060211234048254753125649.jpg
 

Carismo

Prepper goeroe
antiek is vaak gekoppeld aan verlies van eigenschappen... dus een risico om met een bandschuurmachine erop los te laten.

dus manueel zal het best een aardige karwei zijn, met heel fijn waterbestendig schuurpapier, heel fijne olie en een muismatje. dan is het de vraag of je niet beter af bent met een nieuw steriel setje waar je de mesje kan vervangen...
 
F

frans81

Gast
antiek is vaak gekoppeld aan verlies van eigenschappen... dus een risico om met een bandschuurmachine erop los te laten.

dus manueel zal het best een aardige karwei zijn, met heel fijn waterbestendig schuurpapier, heel fijne olie en een muismatje. dan is het de vraag of je niet beter af bent met een nieuw steriel setje waar je de mesje kan vervangen...

Idd niet op een bandschuur slijper ;)

We hebben genoeg nieuwe hedendaagse Scalpels , maar die oudjes hebben gewoon iets wat dat nieuwe niet heeft :rolleyes:
Een verhaal , een verleden en weer een nieuw begin .
Ik wou dit setje slechts opfrissen en toonbaar maken . Na dat opfrissen brengt zo'n zeer oud chirurgisch spul best wel wat op .
Veel verzamelaars van dat mooie gereedschap .
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 , ik zou ze niet zelf gaan slijpen.
A) het zijn oude misschien wel antieke messen
B) voordat je het kan, heb je er ook een paar verprutst
C) een echte verzamelaar heeft liever een bot mes dat hij/zij zelf kan slijpen.
 

Carismo

Prepper goeroe
Idd niet op een bandschuur slijper ;)

We hebben genoeg nieuwe hedendaagse Scalpels , maar die oudjes hebben gewoon iets wat dat nieuwe niet heeft :rolleyes:
Een verhaal , een verleden en weer een nieuw begin .
Ik wou dit setje slechts opfrissen en toonbaar maken . Na dat opfrissen brengt zo'n zeer oud chirurgisch spul best wel wat op .
Veel verzamelaars van dat mooie gereedschap .


Je hebt van die poliersetjes die je op een dremel kan zetten, ook kan je aan de slag gaan met een elektrische tandenborstel, kokosolie en bicarbonaat (heel fijn zout)
 

Ray

SHTF Expert
Verzamelaars hebben liever niet dat je het gaat poetsen en mooi maken.

Wel moet je ze los van elkaar bewaren, want verschillende soort rvs kan op elkaar gaan inwerken als er vocht bij komt. De derde scalpel van links lijkt wel dergelijke sporen te bevatten.
 
F

frans81

Gast
Verzamelaars hebben liever niet dat je het gaat poetsen en mooi maken.

Wel moet je ze los van elkaar bewaren, want verschillende soort rvs kan op elkaar gaan inwerken als er vocht bij komt. De derde scalpel van links lijkt wel dergelijke sporen te bevatten.

Ze lagen alle los in dat rvs doosje . 1 van de twee lipjes waar scheidingsstrip in moet vallen is afgebroken . Soldeer los . Moet ik solderen en dan sluit dat borg systeem ook weer .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe kan ik Antieke Chirurgische Scalpels weer Scalpel scherp krijgen ?

Graag graag een Tip van Slijpmeester @Carismo


Bekijk bijlage 14644

Ondertussen heb ik ook al een slijpsteen uit datzelfde Huis bemachtigt .
Voelt zeer Fijn . Lijkt bijna Keramisch , maar ik ben geen Kenner . Zou derhalve , gezien het tussen Medische uitrusting lag , voor het slijpen van Scalpels kunnen dienen .

Maar ook voor andere messen . Het ding is pl/ min 22.5 cm lang en 1.5 Cm Dik tevens heeft heteen voor mij onbekende vorm . Althans tot nu .

Ik heb het ding gewassen en het is nu schoner .


20190125_145204.jpg 20190125_145133.jpg 15484422027208822025510873349251.jpg
 

logan1202

Prepper goeroe
lijkt op een steen die gebruikt wordt om een zeis aan te zetten.
64841-2315.00_l.jpg
 
Bovenaan