• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

Roel

Mankinds only hope
Geen precies idee, maar volgens mij heb ik er iets van 70 euro voor uitgegeven....
Wil je het echt weten zoek ik het op.;)
 
F

frans81

Gast
Geen precies idee, maar volgens mij heb ik er iets van 70 euro voor uitgegeven....
Wil je het echt weten zoek ik het op.;)

Ik ga er vanuit dat er een grotere groep op staat te springen om net iets meer gerichte info . De verkoop site is derhalve geen overbodige bijdrage :rolleyes:
 

Ray

SHTF Expert
Zelf heb ik een ouder type Ruxin 'Pro' en na wat aanpassingen werkt ook die heel aardig om een consistente hoek te slijpen.

Eenmaal voorzien van een mooie snede kan ik daarna met een keramische staaf (heb grovere en fijnere) heel makkelijk mes onderhouden en loeischerp houden. En dan eens per jaar, of na fikse beschadiging gaat ie weer op de Ruxin.

Voor de Ruxin kun je ook allerlei slijpsteentjes krijgen, ik heb t/m 10.000 grit (natuursteen) en die is het duurste, een euro of 18. De grovere steentjes kosten maar een paar euro per stuk.
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 , op pagina twee van het HET topic over messen slijpen staat dit model al genoemd met links die toen geldig waren.;)
Zoals @Ray ook al aangeeft kan je wat aanpasingen doen naar eigen inzicht om het beter te laten passen bij jouw gebruik.
 

phtvs

Sysop
Admin
Leuk slijpapparaatje gekocht, made in China. Ruixin Pro RX-008
Ik lees de reviews van dat apparaat bij Ali en ik vermoed dat je erg veel geluk gehad hebt. Over de kwaliteit van de slijpstenen is het meest geklaagd en de constructie van het ding daarna.

Als je waardevolle messen hebt, zou ik persoonlijk wat meer centen besteden en een setje goede waterstenen aanschaffen. Die gaan een leven lang mee en mijn ervaring is dat als je het slijpen onder de knie hebt, je hiermee snel en gemakkelijk je messen scheermes scherp slijpt. Ik kan er ook enorm van genieten om mijn messen te onderhouden en scherp te houden.
 
F

frans81

Gast
@frans81 , op pagina twee van het HET topic over messen slijpen staat dit model al genoemd met links die toen geldig waren.;)
Zoals @Ray ook al aangeeft kan je wat aanpasingen doen naar eigen inzicht om het beter te laten passen bij jouw gebruik.


Idd al bekend dat er eerder zoiets benoemd is .
Maar het één is het ander niet . En prijzen zijn ook heel verrassend in dat gebied van gelijkende ALI/ Amazon enz te koop aangeboden slijpers .

Een directe link naar getoonde product is dan wel handig . Ik las tenslotte ook al meteen iets positiefs kwa het te behalen resultaat . Oké het iets later benoemde 70 euro ( wat later flink naar beneden is bijgesteld ) deed mij nog meer verlangen naar een link .

Ook @logan1202 zijn reactie toonde maar weer eens hoe groot dat slijpers bos is haha
 

Carismo

Prepper goeroe
vraagje... hoe lang blijft de snede scherp als je deze met een flatgrind slijpt met zo'n ding?

Mijn eigen ervaring (slijp een 400-600 messen per jaar) doe je met een micro convex toch een lange tijd met enkel tussendoor te stroppen en een koksmes niet te verkl ****** met een aanzetstaal.
 

Ray

SHTF Expert
@Carismo Hier slijp ik m'n koksmessen bv. onder een hoek van 18 graden en dan krijg je een microbevel van 1 mm.
Daarna hou ik het scherp met een keramisch 'aanzetstaal', waardoor na verloop van tijd onder de microscoop te zien is dat het een convex microbevel wordt. Ik heb zowel een grove keramisch 'aanzetstaal', ongeveer 1500 grit en twee fijne van ongeveer 3000 grit. Dan nog even stroppen.

Nadat het mes ook over de keramische staven zijn geweest blijven ze idd langer scherp, dan als er net een nieuwe microbevel op is gezet.

Standaard aanzetstalen zijn inderdaad veel te grof en dat op een mindere kwaliteit koksmes laat het echt een puinhoop achter. Van Zwilling zelf zijn de aanzetstalen een stuk fijner en hun messen een stuk harder, maar ook ik vind het alsnog te grof en je haalt veel te veel materiaal weg.

Het is heel leuk om onder een goedkope usb microscoop (20 en 80 keer vergroting) de resultaten van slijpen, aanzetten en stroppen te zien.
 
Bovenaan