• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

Roel

Mankinds only hope
Ik gebruik een klein aantekenboekje waar elk jaar in wordt getekend waar e.e.a. wordt verbouwd.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik ben weer van mijn snijbieten aan het eten, vorig jaar gezet. Ze hebben de winter overleeft en lopen weer uit. :D Nergens is bekend of het meerjarige groente is. Dus weer een test project erbij. :D Heb bloedmeel gestrooid rondom het bed om slakken te weren, tot een flinke regenbui heb ik de snijbiet voor mij zelf.

En in een oude hooibaal 2 aardappels geplant + plantuitjes, radijs, wortels en sla gezaaid laagje compost erover en zien of dit werkt. Volgens YT filmpjes wel en ook in stro.
Vol verbazing/verwondering aan het kijken/testen wat mijn uitgelopen aardappels in de kelder doen. Ze hebben wortel uitlopers gemaakt MET kleine aardappeltjes!! Ze liggen nu op bemeste grond in emmers en ben benieuwd of hier volwaardige aardappels aan komen. Ze hebben overigens geen loof :confused: (foto volgt, te langzame i-net)
 

drent

Diehard Prepper
Ik ben weer van mijn snijbieten aan het eten, vorig jaar gezet. Ze hebben de winter overleeft en lopen weer uit. :D Nergens is bekend of het meerjarige groente is. Dus weer een test project erbij. :D Heb bloedmeel gestrooid rondom het bed om slakken te weren, tot een flinke regenbui heb ik de snijbiet voor mij zelf.

En in een oude hooibaal 2 aardappels geplant + plantuitjes, radijs, wortels en sla gezaaid laagje compost erover en zien of dit werkt. Volgens YT filmpjes wel en ook in stro.
Vol verbazing/verwondering aan het kijken/testen wat mijn uitgelopen aardappels in de kelder doen. Ze hebben wortel uitlopers gemaakt MET kleine aardappeltjes!! Ze liggen nu op bemeste grond in emmers en ben benieuwd of hier volwaardige aardappels aan komen. Ze hebben overigens geen loof :confused: (foto volgt, te langzame i-net)
Snijbiet, biet en wortel zijn 2 jarige planten, 1e jaar energievoorraad = wat wij eten en 2e jaar zaad zetten. Mogelijk gaat de snijbiet langer mee als je bloemen er op tijd uit knipt.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik heb voor het eerst Frieslanders geprobeerd te ontkiemen, niet gelukt. Vereisen een bepaalde temperatuur die ik ze niet kan bieden. Buiten was het overdag goed, maar te nat en ‘s nachts nogsteeds vriezen. Binnen was het te warm en droogden de scheuten snel uit. Benieuwd hoe anderen zonder schuur, garage of kelder dit doen.

Ik denk dat ik beter naar midden vroege of late rassen kan gaan kijken. Eerste keer overigens dat ik uberhaubt pootaardappelen gekocht had, dus misschien heb ik naast de temperatuur ook wel andere beginners fouten gemaakt. Al heb ik ze in principe gewoon in eierdozen op een lichte plek gezet en kan er verder weinig misgaan, behalve de temperatuur.
 

Roel

Mankinds only hope
Eierdozen volstaan prima. Ik heb je altijd gewoon in een aardappelkistje liggen met een jute zak erover.
Die staat op de deel en daar is het niet te koud en niet te warm.
Je moet ze niet buiten laten staan, dat is in deze tijd van het jaar een beetje riskant.
Alhoewel dat nu wel over is, zo het lijkt.
 

Red

Senior Prepper
@Logibroek : Ik gebruik altijd mijn oudste zaden eerst. En als ik twijfel laat ik ze ontkiemen binnenhuis. Het is heel erg afhankelijk van de plant hoe lang de zaden nog bruikbaar zijn. Ik wil nu ook vooral mijn eigen zaden gaan oogsten. Vorig jaar met de prei gedaan en dit jaar de wortelen verplant. Maar wil het met alle groenten doen.

Ik laat trouwens mijn wortelen altijd in de moestuin staan en oogst ze als ik ze nodig heb. Nouja, in ieder geval totdat ik de tuin weer klaar maak voor de volgende lading. Dat wil ik met alle groenten doe waarbij dit mogelijk is.

Ik ben trouwens het NO-DIG systeem aan het uit proberen. Dus in mijn moestuin woel/ploeg ik niet meer om. En in de winter wil ik het ook begroeid hebben (was dit jaar dus nog niet). En heb een nieuw veld omgetoverd tot aardappelveld zonder omploegen. Daarvoor heb ik er oud hooi/stro overheen gestrooid. Daarnaast komen er direct naast suikermais en in hetzelfde weilandje ga ik ook (fles)pompoen, courgette planten.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Mijn eerste aardappelplantjes beginnen het eindelijk een beetje te doen. Hoop dat ze eind mei groot genoeg zijn om in de grote aardappelzakken te zetten. Al ben ik bang dat ik gewoon net te weinig zonuren op mijn balkon heb om straks echt van een beginners succes te kunnen spreken. We gaan het zien. Zonnebloemen van de AH bloementuintjes lijken het dan weer een stuk beter te doen tegen alle verwachtingen in.

76F278A5-2458-4711-A29F-0F33EF1C8797.jpeg
 
G

gebruiker 3367

Gast
Vandaag mochten de aardappelplantjes eindelijk over naar de grote zakken. Heb uiteindelijk 6 plantjes per zak erin gestopt. Bij twee plantjes zag ik al de eerste kleine aardappeltjes gevormd worden. Ik ben benieuwd hoe ze in de grote zakken gaan ontwikkelen :D

F3B81CFA-E087-4716-A26B-BA8FE4390E9F.jpeg 836B556E-7960-4288-AB11-0B375C06D8A5.jpeg
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag voor de derde maal kropsla uitgeplant. 10stuks.
Voor het eerst watermeloen gepland. Ben benieuwd wat dat gaat worden.
Ook komkommer gepland. Dit jaar laat ik ze langs spiralen groeien waar normaal tomaten langs groeien.
Ook voor het eerst boerenkool gepland.
Ook besloten om dit jaar geen tomaten te planten.
Ook geen augurken om dat ik er nog ingemaakt heb van 2 jaar.
Ook geen courgettes en pompoen. Omdat ik de plaats benut heb voor bloemen. En dit voor de ( wilde ) bijen.
 

Red

Senior Prepper
Heb dit jaar ook savoy gepland nadat ik het een keer in de winkel had gekocht en er teveden over was.

Ik heb mijn grasveldje gedeeltelijk omgetoverd tot aardappelveldje. Afgezien van wat verlies aan ratten, komen ze goed op. Daarnaast heb ik de suikermaïs gepland. Daardoor heb ik plek over in mijn moestuin. Dus heb ik ook rode kool en spruitjes gepland. En mijn paprika groeit zo goed dat ik ze ook eerder in de grond moet zetten.

Mijn wortelen doen het heel slecht dit jaar (rechtstreeks in de aarde gezaaid) Maar het lijkt me nu eindelijk te lukken het bedoelde aantal te krijgen. Mijn bonen doen het kei goed, vooral de erwten en pronkbonen. De sugarsnaps en buschbonen zijn wat langzamer in de groei. De spinazie en radijsjes doen het ook kei goed.

Ik had wat opstartproblemen met mijn pompoenen en courgettes (één daarvan was dat ik blijkbaar de zaden verkeerd heb benoemd waardoor ik ogenschijnlijk geen courgette zaden had) Maar nu krijg ik steeds meer jonge plantjes en heb ik een tip overgenomen om ze eerst maar te bedekken met een doorzichtig emmertje, waardoor ze tegen de ergste elementen en slakken beschermd tot ze wat ouder zijn. Dat werkt goed.

Ik heb ook watermeloen en Galiameloen aan het ontkiemen. De galia hebben we al eens eerder gedaan en waren erg lekker. Maar ik heb een miepert die ze niet lekker vind. Alleen de grote watermeloen. :rolleyes:
 
G

gebruiker 3367

Gast
Mijn aardappelplanten willen maar langzaam groeien. Mijn zonnebloemen worden leeggezogen door twee verschillende soorten ongedierte. Ook krijgen ze te weinig zon, maar dat had ik ook wel verwacht. De zonnebloemen waren meer voor de leuk van de AH bloementuintjes. Aardappels ben ik wel teleurgesteld over :/
 

Flos

SHTF Expert
Mijn aardappelplanten willen maar langzaam groeien. Mijn zonnebloemen worden leeggezogen door twee verschillende soorten ongedierte. Ook krijgen ze te weinig zon, maar dat had ik ook wel verwacht. De zonnebloemen waren meer voor de leuk van de AH bloementuintjes. Aardappels ben ik wel teleurgesteld over :/
Welke soort aardappelen heb post eens een foto.
 

Red

Senior Prepper
Mijn galiameloen is helaas niet opgekomen. Wel de watermeloen en nu hopen dat ze niet opgegeten worden door de slakken.

Een aantal aardappelplanten waren flink onder handen genomen door de slakken, maar door het strooien van korrels lijken ze nog te herstellen. Verder aard ik ze regelmatig aan.

Ik heb zonnebloemen in mijn moestuin om de bladluis aan te trekken. Maar hoorde laatst ook een interessante "boer" die vertelde dat als je te veel voedingstoffen in de grond hebt je veel kans op bladluis hebt en dat kan in mijn geval kloppen. Ik had in de herfst kippenmest gestrooit en dat was blijkbaar te veel.

Mijn radijsjes doen het in ieder geval geweldig. Mijn wortelen nog steeds niet geweldig. Al mijn kolen ed zitten flink in het blad, nu is het afwachten hoe de kool gaat. Mijn sla gaat trouwens ook geweldig. En We eten bijna elke dag erwten ed.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Welke soort aardappelen heb post eens een foto.

Frieslanders waren het denk ik.
Had verwacht dat de planten een maand later veel groter zouden zijn. Ben nu al twee maanden bezig bijna.

FE0E5C54-7636-4144-B41C-CBC9960F95B3.jpeg
 

Bijlagen

  • EA7CE6CE-0116-4011-8E54-FC744B193BC6.jpeg
    EA7CE6CE-0116-4011-8E54-FC744B193BC6.jpeg
    53.4 KB · Weergaven: 2
Bovenaan