• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

Ray

SHTF Expert
Of je hebt standaard potgrond voor kamerplanten gebruikt. Dat soort potgrond is vooral geschikt voor tropische planten die op de humuslaag in het oerwoud leven. Die grond is te zuur voor de meeste andere planten. Zo kweek ik wel eens wat basilicum op de duurdere olijf/citrus mediterrane potgrond. De standaard zakken voor de tuin zijn al wat beter voor groenten.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Of je hebt standaard potgrond voor kamerplanten gebruikt. Dat soort potgrond is vooral geschikt voor tropische planten die op de humuslaag in het oerwoud leven. Die grond is te zuur voor de meeste andere planten. Zo kweek ik wel eens wat basilicum op de duurdere olijf/citrus mediterrane potgrond. De standaard zakken voor de tuin zijn al wat beter voor groenten.

Ik heb organische teelaarde gebruikt:
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/32944/or-brun-biologische-teelaarde-30-liter-kopen

Ik had vanaf het begin al wel problemen met ontkiemen, binnen te warm, buiten was het toen nog nat en vroor het nog 's nachts.
Maar uiteindelijk lukte het ontkiemen alsnog door ze later in kweekbakjes met teelaarde te doen, doen de vriesperiode voorbij was.
Toen de plantjes 10cm in hoogte waren heb ik ze in de kweekzakken gedaan. Uiteraard gaten gemaakt onderin voor de afwatering.
Kort nadat ik ze in de zakken had geplant hebben we wel een paar stormachtige weken gehad met veel regen, daar heb ik me destijds zorgen om gemaakt.
Ik zie wel water wegstromen aan de onderkant van de zakken, maar vraag me af of die zakken alsnog voldoende afwateren, wanneer ze op een betonnen ondergrond staan.

Daarnaast vind ik het zelf ook lastig inschatten wanneer water bij te geven, dus het is heel goed mogelijk dat ik zelf gewoon teveel water heb gegeven.
Is me al regelmatig overkomen met kamerplanten ook. Ik heb niet echt groene vingers, dus hield er ergens al wel rekening mee dat het de eerste keer niet zou gaan lukken
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
G

gebruiker 3367

Gast
Heb even een plantje uit de zak gehaald en wat door de aarde lopen wroeten.

Inderdaad, een flink rot stuk zat er aan. Ondanks dat ook wat mini aardappeltjes ontdekt die er (denk ik) wel goed uit zien.
En zelfs aan het rotte plantje zitten ook twee kleine beginnende vruchtjes.

Er is mogelijk dus nog hoop als ik ze de komende maanden gewoon laat staan?
6FFAE2FF-1479-4FAB-997A-3156E5D263B7.jpeg DD14B318-D125-4A80-B2E6-DF7DEBA39006.jpeg
 

marzman

Diehard Prepper
Dat heb ik ook gedaan met de knoflook, eentje er uithalen om te kijken wat het is. De rest laat ik nog iets groter groeien.
AM-JKLVofNxc7JR32EwGlmXVi9iHrPz368zgLCS9COJavqQov7SHb55CWZ6XVoDpBnbID8QR-2IlvpLcdsF0HakRsEjsjKKbDIzwDU3n7AEVdj29ms_fYQdubYBmTVHIlR1dZwULDAVkBbUgLRug_WmE-VHBZg=w1174-h880-no


Ik heb ook nog rode bieten en zoete aardappel. Het is lastig met dat ondergrondse spul wanneer je het moet oogsten of wanneer het ligt te rotten ;)
AM-JKLUmpoCPajPAr-a_KtSaBWGzvhEi0Y2JB9PJgkqqQHXLLpkfu4rTO_TGWCmYGw_NlaqvjKJuBO9hdW1Kxgd1fiDqbiKF6C8FzDt6ywm_QGVASjl4DrsxmgSdojM9xhDPoBFr-vEffFltKz7gC1Vs4ftf9w=w660-h880-no
 

Flos

SHTF Expert
@marzman bij knoflook telen houd je de regel van 10 in het oog.
Dwz.
Je plant ze op 10 oktober misschien 10.10u.
Je plant de tenen 10cm van elkaar en ze mogen 10cm diep zitten.
Na 10 maand zijn rijp om te oogsten.
Dan vlecht je 10 bollen samen en je laat het drogen. Geen 10uur in de volle zon.
Maar langzaam en in de tocht.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Dat heb ik ook gedaan met de knoflook, eentje er uithalen om te kijken wat het is. De rest laat ik nog iets groter groeien.
AM-JKLVofNxc7JR32EwGlmXVi9iHrPz368zgLCS9COJavqQov7SHb55CWZ6XVoDpBnbID8QR-2IlvpLcdsF0HakRsEjsjKKbDIzwDU3n7AEVdj29ms_fYQdubYBmTVHIlR1dZwULDAVkBbUgLRug_WmE-VHBZg=w1174-h880-no


Ik heb ook nog rode bieten en zoete aardappel. Het is lastig met dat ondergrondse spul wanneer je het moet oogsten of wanneer het ligt te rotten ;)
AM-JKLUmpoCPajPAr-a_KtSaBWGzvhEi0Y2JB9PJgkqqQHXLLpkfu4rTO_TGWCmYGw_NlaqvjKJuBO9hdW1Kxgd1fiDqbiKF6C8FzDt6ywm_QGVASjl4DrsxmgSdojM9xhDPoBFr-vEffFltKz7gC1Vs4ftf9w=w660-h880-no

Ziet er wel thriving uit daar in ieder geval!
 

Erny

Last (wo)man standing
Ik zie wel water wegstromen aan de onderkant van de zakken
Vergeet niet dat met dat water ook de voedingsstoffen, die in je potgrond zaten, mee weg stromen.
Probeer anders gewoon om de zak te tillen, als ie licht aanvoelt dan kan er wat water bij, als ie zwaar is dan is ie blijkbaar nat genoeg. Eventueel bij grote regenbuien een paraplu erboven tegen overbewatering?

Volgend jaar beter. :cool:
 

Ray

SHTF Expert
@Petite Prepper Als alleen de pootaardappel verrot is dat niet erg. Dat doet 'ie vrij snel want die wordt leeggezogen en opgeofferd door en voor het plantje. Eenmaal boven de grond en voldoende blad voor energie en hij maakt nieuwe aardappeltjes aan.

Maar te nat is een veel gemaakte fout, het verstikt niet alleen de wortels maar ook de schimmels gaan dood die in samenwerking met de wortels het plantje van voeding voorzien.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ondanks de bladluizen plaag is het de eerste zonnebloem toch gelukt om te bloeien. Ik moet de anderen nog even voor de derde keer behandelen, want de luizen blijven terug komen. Maar wat een vrolijk aanzicht zo en leuk om het vanuit een zaadje zo’n grote bloem te zien worden. In een prep scenario heb je er niets aan te natuurlijk. Hopelijk volgend jaar hetzelfde success met de aardappelen ;)

2940B4B5-85C6-48BB-88F2-43FE6B20A9D8.jpeg
 

drent

Diehard Prepper
@Petite Prepper Zonnebloem zaden = zonnebloem olie aka vetbron en aardig belangrijk juist. Al is niet iedereen fan van zonnebloemolie ivm omega 6 gehalte wat ontstekingen zou bevorderen, die willen liever veel omega 3 zoals bv in lijnzaad zit.
 

Red

Senior Prepper
Ik heb begrepen dat bladluis een teken is dat de grond te zuur is. Ik heb trouwens ook enkele zonnebloemen, juist om de bladluis uit de tuin aan te ttrekken. Mijn zonnebloemen hebben noooit veel "last" ondervonden van de bladluis ookal zaten ze helemaal onder. Kijk... ze zijn maar 3 meter hoog geworden... ;) WhatsApp Image 2022-07-01 at 9.02.36 AM.jpeg

Ik heb momenteel te zure grond door te veel kippenmest vorig jaar. Dus heb best veel bladluis helaas.
 

Ray

SHTF Expert
Je zou maerl kalk kunnen overwegen om de zuurgraad aan te passen. Dat wordt vaker gebruikt in biologisch/dynamisch moestuintuinieren. Tegenwoordig wordt het ook veel voor vijvers gebruikt met hetzelfde probleem en is het nog steeds te koop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Red

Senior Prepper
Je zou maerl kalk kunnen overwegen om de zuurgraad aan te passen. Dat wordt vaker gebruikt in biologisch/dynamisch moestuintuinieren. Tegenwoordig wordt het ook veel voor vijvers gebruikt met hetzelfde probleem en is het nog steeds te koop.

Gewoon minder bemesten en meer met compost werken. Ik heb sinds dit jaar compostbakken, dus ik ga meer daarmee werken. Daarnaast beter naar wisselteelt kijken waardoor het bemesten ook minder hoeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
G

gebruiker 3367

Gast
@Petite Prepper Zonnebloem zaden = zonnebloem olie aka vetbron en aardig belangrijk juist. Al is niet iedereen fan van zonnebloemolie ivm omega 6 gehalte wat ontstekingen zou bevorderen, die willen liever veel omega 3 zoals bv in lijnzaad zit.

Denk dat je dan behoorlijk veel zonnebloemen moet hebben om een enkel flesje vol te krijgen. Volgens mij zijn die AH dingen ook slechts sierzonnebloemen waar geen zaden in komen
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik heb begrepen dat bladluis een teken is dat de grond te zuur is. Ik heb trouwens ook enkele zonnebloemen, juist om de bladluis uit de tuin aan te ttrekken. Mijn zonnebloemen hebben noooit veel "last" ondervonden van de bladluis ookal zaten ze helemaal onder. Kijk... ze zijn maar 3 meter hoog geworden... ;) Bekijk bijlage 22394

Ik heb momenteel te zure grond door te veel kippenmest vorig jaar. Dus heb best veel bladluis helaas.

Dat zou best mogelijk kunnen zijn. Ook staan ze erg op de tocht op mijn balkon. Mogelijk dat dat er ook mee te maken heeft? Ik kan wel wat kalk toevoegen, zoals @Ray voorstelde en kijken of het helpt.

Ga maandag op vakantie, dus ze zullen echter nog een tijdje moeten wachten op verdere behandeling ;)

Wel top dat de jouwe zo groot zijn geworden. Ik has ergens gelezen dat bladluizen het “leven” uit de bloem zuigen en bloeien voorkomt. Maar mogelijk valt het dus mee!
 

Ray

SHTF Expert
@Petite Prepper Met gewone kalk moet je verrekte oppassen met de dosering. Maerl (gemalen snelgroeiende atlantisch koraal) en helemaal schelpen en eierschalen kun je wat scheutiger mee zijn, die worden maar heel langzaam opgenomen.
 

drent

Diehard Prepper
Denk dat je dan behoorlijk veel zonnebloemen moet hebben om een enkel flesje vol te krijgen. Volgens mij zijn die AH dingen ook slechts sierzonnebloemen waar geen zaden in komen
Je kan ze zo eten of bv door yoghurt of in koekjes, etc. persen tot olie is enkel interessant als je veel hebt, maar qua vetbron is dat niet nodig, enkel als je de olie nodig hebt voor bv bakken.
 
G

gebruiker 3367

Gast
425CB677-7704-4260-8A1E-659AD83EF474.jpeg Ik zal kijken wat er uit gaat komen qua zaden. De twee die nu open zijn gekomen zijn er te klein voor, maar een ander die nog dicht zit heeft slechts 1 hele grote knop, dus mogelijk is dat wel een geschikte soort :)

Voor nu is het vooral van het uitzicht genieten. Wordt er echt heel vrolijk van haha. Heb vorig jaar een bloemenpers gekocht, dus misschien kan ik er één met mooie blaadjes rondom drogen en persen tegen het eind van de zomer.
 
Bovenaan