• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Muizen, en ander ongedierte.

Lai

Prepper goeroe
Heb sinds een aantal weken in mijn schuurtje een berg zand wat niet bij mij weg komt. Komt van onder buurvrouw's schuurtje.
Ik heb daar geen voer staan, alles staat in de keuken, dus daar kunnen ze niet op af komen. Buuf heeft haar schuurtje wel verwarmt.
Of het een rat is weet ik niet, mijn oudste hond is daar happig op, maar reageert niet.
Bij mijn kippen heb ik wel wat knaagschade onder hun voer torentje. (zit toch 20 cm van de grond) Maar de kippen krijgen beperkt voer omdat ze het meeste anders rondstrooien en niet eten. Kippen zijn beide in de rui, dus geen eieren te halen daar.
Mijn eigen katten komen nu niet veel buiten, buur katten bezoeken regelmatig mijn tuin, maar ook die zie ik er niet bij in de buurt.
Er schijnen wel marters in de buurt te huizen, maar daar is het gaatje onder het schuurtje door weer te klein.
Gif strooien wil ik niet gezien de hoeveelheid andere dieren er lopen, levend vangen .......... wat moet ik er dan mee?
Dus blijft een val of toch de honden zien te porren te helpen het beestje(s) te vangen.

De over buren hebben een paardenstal en veel kippen, daar achter zit een drafcentrum met een grote mesthoop en waar veel opslag van stro is.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Wij hadden een aantal weken lang een rat ie onze voorraad kast plunderde. Een hoop weggegooid aan voedsel dat aangeknaagt was de rest aan blikvoer ontsmet met isopropanel en een plantenspuit. Beest scheet en piste alles onder. Alles uit de kast gehaald wat eetbaar was.. begon ie aan de vaatwas tabletten te knagen. Uiteindelijk zijn de buren hem / haar tegengekomen in hen woonkamer...


20170929_163741.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Wij hadden een aantal weken lang een rat ie onze voorraad kast plunderde. Een hoop weggegooid aan voedsel dat aangeknaagt was de rest aan blikvoer ontsmet met isopropanel en een plantenspuit. Beest scheet en piste alles onder. Alles uit de kast gehaald wat eetbaar was.. begon ie aan de vaatwas tabletten te knagen. Uiteindelijk zijn de buren hem / haar tegengekomen in hen woonkamer...


Bekijk bijlage 9891

Ze zal wel schoon geweest zijn van binnen. Met al dat afwas spul in haar lijf.
 

Flos

SHTF Expert
Maar nu effen serieus. Heb je het gat gevonden waar ze binnen kwam? Zoja wat heb je er mee gedaan?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Maar nu effen serieus. Heb je het gat gevonden waar ze binnen kwam? Zoja wat heb je er mee gedaan?

Nog niets. Ik moet eerst de elektra vervangen voor een nieuwe en de pvc. Daarna dichtsmeren met plamuur of zo iets. Er schijnt speciaal spul te zijn dat speciaal tegen knaagdieren werkt...

Alleen het is nogal een werk om de hele kabel te vervangen dus ik denk dat ik hem doorknip en het beschadigse stuk er tussen uit haal.

Alleen heb er even de kracht niet voor.. winter depressie XD.

De buren hebben de rat trouwens afgemaakt... details weet ik niet. Sindsdien is er geen enkele knaagdier langs geweest.
 

Bijlagen

  • 20170930_113021.jpg
    20170930_113021.jpg
    31.9 KB · Weergaven: 15

petroman

SHTF Expert
Die pannensponsjes van roestvaststaal werken goed.
Maar als de kabeladers blootliggen zou ik even geen metalen pannensponsjes er op duwen ....

pannenspons-rvs-60-gr.jpg
 
J

J.J

Gast
Als je de kabels in orde maakt zou ik ook een metalen kokerbaan gebruiken om dit in de toekomst te voorkomen.
En voor de winter depressie XD is het zonnige zuiden misschien een oplossing,
of de canarische eilanden.:thumbsup:....;)
 

Flos

SHTF Expert
Ach ik lees ook op een ander forum over ratten plaag. Niemand wil ze hebben maar ook niemand doet er iets aan om ze niet meer te hebben.
Dat doet mij denken aan ouder worden.
Iedereen wilt oud zijn maar niemand wil het worden.
Als je van ratten verlost wil worden moet je veel van jou levensstijl veranderen.
Een muskusrat of een beverrat zijn nog propere dieren. Maar waterratten huisratten en er zijn er nog waar ik de juiste naam niet van weet zijn echt vieze stink beesten.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
In australie is een dorp waar ze een ware vleermuizenplaag hebben. (Waarschuwing msm video)
En die zijn ook wat groter en beschermd ..
 

wildemossel

Diehard Prepper
Deze muizenval is echt geniaal in z'n eenvoud:


Je hebt helemaal gelijk.
Maarrr
Ik zie erg veel dierenleed (ja het is "maar"een muis)
Persoonlijk ben ik meer van de pats-boem-dood methode, dat t beestje er vrijwel niets van merkt.
Dit doe je ook niet bv bij overlast van honden.
Het kan veel sneller.
Of is het ene ongedierte superieur aan het andere? En neen geschockten ik ben een hondenvriend, heb er ook.
 

Flos

SHTF Expert
Ah. Soms begrijp ik die groene jongen wel. Maar dat er daar ook preppers onder zijn verbaasd mij soms wel.
Stel. Je treft een koppel muizen aan in jou 25kg rijst ton. ( hoe ze er in gekomen zijn maakt niet uit )
Ga je ze dan ook aaien en met jou wijsvinger heen en weer schudden en zacht fluisterde ,, jongens dat is niet flink van jullie,, Ik denk het niet want jou voorraadje rijst zit onder de muize poep en pis.
Als er bij mij ook maar een muis in of bij mijn voorraad komt en het mag dan nog zo groot zijn als mijn opa's klompen het gaat er aan zachte of harde aanpak.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Iemand nog tips tegen woelmuizen??
Ik heb flink wat woelmuizen in de tuin.... ze hebben me al 2 bomen gekost (onder de grond alle wortels en bast afgeknaagd)

De katten houden wel flink huis, maar nog niet genoeg naar mijn zin.

Wel grappig: ik heb klemmen gezet en vang daar alleen gewone veldmuizen in, de katten komen alleen thuis met woelmuizen (en af en toe een rat).

Maar ik ben dus eigenlijk op zoek naar iets wat ze gewoon verjaagd ofzo.. leuke beestjes, laat ze het liefst leven maar dan bijvoorkeur in de weilanden iets verder op en niet in mijn gazon/moestuin
 

Lai

Prepper goeroe
Hoorde van mijn overburen dat ze afgelopen winter 10 van de 17 kippen verloren hebben aan marters.
Ik had al vernomen dat die beesten hier actief waren. Op aanraden van een oude boerin heb ik rondom mijn kippenhok honden haar gestrooid. Marters blijken niet van de honden geur te houden. Kippen zijn er nog en geen spoor van marter of muis/rat in het kippenhok. Ben ik blij dat ik 2 verhaar ballen van honden heb :thumbsup: Ben nu alweer aan het sparen voor aankomende winter.
Zou het ook helpen bij mijn voorraad? o_O
 
J

J.J

Gast
Iemand nog tips tegen woelmuizen??
Ik heb flink wat woelmuizen in de tuin.... ze hebben me al 2 bomen gekost (onder de grond alle wortels en bast afgeknaagd)

De katten houden wel flink huis, maar nog niet genoeg naar mijn zin.

Wel grappig: ik heb klemmen gezet en vang daar alleen gewone veldmuizen in, de katten komen alleen thuis met woelmuizen (en af en toe een rat).

Maar ik ben dus eigenlijk op zoek naar iets wat ze gewoon verjaagd ofzo.. leuke beestjes, laat ze het liefst leven maar dan bijvoorkeur in de weilanden iets verder op en niet in mijn gazon/moestuin
Is misschien kippen houden een optie, die lusten misschien ook heel wat woelmuizen.

Of misschien je grond een tijd lang bevloeien met water uit een sloot, dan raakt de grond verzadigt en verdrinken,
of vluchten ze weg, ik verzin maar iets.;)

Is het de "Rosse woelmuis" dan zou je hulp kunnen vragen aan de GGD.
GGD waarschuwt voor muizenvirus in Twente | Overig | tubantia.nl
https://www.tubantia.nl/overig/ggd-waarschuwt-voor-muizenvirus-in-twente~a4c30cec/
11 mrt. 2017 - Rosse Woelmuis Mensen lopen de besmetting vaak op door het schoonmaken van een schuur of houtopslag of van andere ruimtes die langere tijd niet zijn gebruikt, zoals ... Volgens haar heeft dat te maken met de drager van het virus, de rosse woelmuis. ... Die kunnen de ziekte van Weil overbrengen.
 

Roel

Mankinds only hope
Wij hebben al onze etenswaar in kasten waar geen muis in kan komen. En dan veelal ook nog weer in blikken trommels.
Tot aan nu nog geen last gehad. De poezen doen uiteraard ook hun best om de muizenpopulatie in bedwang te houden.
Ze kunnen d.m.v. luikjes door het hele huis. Van buiten in de serre, van de serre naar het halletje, dan naar de paardenstal en vandaar naar de deel.
Af en toe horen we roffelende pootjes, een gillende muis en dan....doodse stilte...:)
 
Bovenaan