• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nederland bereidt zich voor op reële rampscenario’s

wat ook koper is is het electriciteits net :)
Zou je daar een signaal / noodsignsaal op kunnen zetten. Misschien een ontvangertje in de meterkast waar het noodsignaal op getoond wordt... kan met morse, welke vertaald wordt naar tekst met een print plaatje naar een lcd schermpje oid of verbonden met bluetooth.

Zou je daar een signaal / noodsignsaal op kunnen zetten

Dat zou gewoon moeten kunnen want er bestaat ook zoiets als internet via het stopcontact.

Internet via het stopcontact​

Is jouw zolderkamer berucht om zijn slechte wifi-ontvangst? Met een powerline adapter is dit probleem voor altijd verleden tijd. Hiermee kan je namelijk internetten en televisie kijken via je stopcontact.
https://www.kpn.com/beleef/blog/internet-via-het-stopcontact

Extra Internetpunt via stopcontact​

https://www.ziggo.nl/internet/extra-internetpunt

liever geen powerline adapters gebruiken. Voor zendamateurs zijn die dingen een ramp. Ze verstoren de ether tot in de verre omtrek.

Ik ken die dingen, vraag me nogsteeds af hoe dan. Zou je zo ook een verbinding met de buren kunnen maken, die hangen mogelijk aan dezelfde hoofdkabel.

50 jaar terug was ik aan het spelen met treintjes en 3 locs op dezelfde stroom kring en alle drie met verschillende snelheden.
Dit had ik bereikt door de frequentie van de voeding te veranderen.

Ik heb ook al jaren camera's die beeld en geluid doorgeven via het stop contact naar de opslag eenheid en monitor, geen extra kabels.
Dit gaat ook met een frequentie?
Het signaal is te zwak om bij de buren binnen te komen. ergo na 150 meter kabel is het signaal dermate zwak dat er geen beeld meer door komt.
En de buren moetn hiervoor ook de juiste ontvanger hebben.

Iemand nog aan het spelen met kristallen voor te zenden/ontvangen?

wat ook koper is is het electriciteits net :)
Zou je daar een signaal / noodsignsaal op kunnen zetten. Misschien een ontvangertje in de meterkast waar het noodsignaal op getoond wordt... kan met morse, welke vertaald wordt naar tekst met een print plaatje naar een lcd schermpje oid of verbonden met bluetooth.

Een signaal door het net heen sturen lijkt mij tricky.
elke straat heeft zowat een tussen/verdeel station deze hebben een ingangs spanningen van ca 10Kv
In een shtf scenario denk ik dat er een overbelasting/sluiting in grotere transformator (100Kv+)huisjes ook de kleinere in je wijk mee trekt en dat alle zekeringen eruit liggen.
Ik denk dan dus ook dat de communicatie daar stopt.
En een signaal door het hoogspannings net? ik denk teveel ruis.

Morse via een telefoon lijn lijkt me in dat opzicht stukken veiliger, voor signaal dracht zullen de voedingen nog wel aanwezig zijn.
Het ergste denk ik als de 'vijand' daar is hij met een hogere spanning alle elektronica om zeep kan helpen.
Dit wordt wel een dingetje om te vervangen en een nieuwe spoel is zo gewikkeld.
Of schakelaar met led of buzzertje.

Of gaan we meteen naar een kristal zendertje en een kop telefoon?
Er zal voor het doorschakelen wel iemand van het dorp moeten zitten bij zo een apperaat en vervolgens doorschakelen en versterken.
Bereik? 5km max?

Ik denk inderdaad in dit optiek dat modernere porto's ed zoals elders op deze site beschreven zijn beter hun werk kunnen doen, maar ja niet iedereen heeft zo een ding, gaat kpn ook niet leuk vinden denk ik

mvg

Een signaal door het net heen sturen lijkt mij tricky.
elke straat heeft zowat een tussen/verdeel station deze hebben een ingangs spanningen van ca 10Kv
In een shtf scenario denk ik dat er een overbelasting/sluiting in grotere transformator (100Kv+)huisjes ook de kleinere in je wijk mee trekt en dat alle zekeringen eruit liggen.
kV, niet Kv ;)

Transformators hebben andere beveiligingen die de boel afschakelen voordat eventuele zekeringen en uit knallen. Die beveiligingen zijn meestal ook op afstand te bedienen door de netbeheerder. Bij overbelasting koppelt zo'n transformator zichzelf (of een aantal verbruikers) af. Bij een eventuele EMP (door de zon of een kernbom) is er wel een grote kans dat er een enorm deel van 't net en veel van wat er aan hangt, kapot gaat, maar op dat moment is 't ook afgelopen met onze beschaving want als 't net dusdanig kapot is, gaat het vele decennia duren om het te repareren, als er al genoeg industrie over is (op andere plekken op de wereld) om nieuwe componenten te kunnen maken.

Ik denk dan dus ook dat de communicatie daar stopt.
En een signaal door het hoogspannings net? ik denk teveel ruis.

Morse via een telefoon lijn lijkt me in dat opzicht stukken veiliger, voor signaal dracht zullen de voedingen nog wel aanwezig zijn.
Het ergste denk ik als de 'vijand' daar is hij met een hogere spanning alle elektronica om zeep kan helpen.
Dit wordt wel een dingetje om te vervangen en een nieuwe spoel is zo gewikkeld.
Of schakelaar met led of buzzertje.

Die telefoonlijnen stoppen in de wijkkast, daarna gaat het al heel lang verder via glasvezel. Ik zie niet in hoe morse signalen van een paar honderd meter verderop ook maar enigzins nuttig zijn, naast het feit dat vrijwel niemand morse code kent en/of de apparatuur in huis heeft om er iets mee te kunnen. Als "de vijand" bij de wijkkast kan komen dan kan 'ie net zo goed bij je huis komen, moeilijk gaan doen met spanning zetten op telefoonlijnen die bijna nergens meer aangesloten zijn is dan echt niet interessant voor ze.

Of gaan we meteen naar een kristal zendertje en een kop telefoon?
Er zal voor het doorschakelen wel iemand van het dorp moeten zitten bij zo een apperaat en vervolgens doorschakelen en versterken.
Bereik? 5km max?

Voor de korte afstand is een simpele PMR porto van de bouwmarkt 1 van de handigste oplossingen. Klein zonnepaneeltje en powerbank erbij om ze op te laden en je hebt een fantastisch lokaal communicatiemiddel voor een hele lage prijs.

Voor de langere afstand zijn er een hoop zend-amateurs die bij DARES aangesloten zijn en die specifiek oefenen en samenwerken met gemeentes (e.d.) om bij rampen voor communicatie te kunnen zorgen. Deze mensen hebben veelal ook generators en/of zonnepaneel/accu oplossingen.

Ik denk inderdaad in dit optiek dat modernere porto's ed zoals elders op deze site beschreven zijn beter hun werk kunnen doen, maar ja niet iedereen heeft zo een ding, gaat kpn ook niet leuk vinden denk ik

Wat heeft KPN daar mee te maken? PMR / CB / LPD radios zijn gewoon vergunningsvrij te gebruiken, wat KPN daar over denkt is compleet onbelangrijk, al helemaal bij een nationale ramp.

Culinaire noodmenu’s: ’Dit moet je in huis halen om wél lekker te eten als de stroom uitvalt’​

Bonen in blik, rijstwafels en een eenzame worst: het klinkt als een treurig noodmenu. Maar in handen van de veiligheidsregio’s verandert dezelfde voorraad ineens in een korean grilled smac sandwich, bonenstoof en zelfs tiramisu. Met Het Meest Rampzalige Kookboek willen de regio’s laten zien dat je in een crisis heus meer kunt eten dan crackers en knakworst, en dat een noodpakket verrassend culinair kan uitpakken.
https://www.telegraaf.nl/lifestyle/...-te-eten-als-de-stroom-uitvalt/109290590.html

https://archive.ph/1664X

Bij foto1 zie ik al een probleem opdoemen: een gas kooktoestel. Dat stond weer niet in die folder, pannetjes en handgreep ook niet.
Ja we hebben natuurlijk onze standaard keuken uitrusting maar of prikblik brander daar goed mee overweg kan ? Oh moest ik ook gas prikblikjes in huis halen?
Het is wellicht wat pessimistisch maar als ik zo over het jaar in de krant lees wat mensen uithalen qua alternatief koken dan vrees ik het ergste.
Niet iedereen is op scouting geweest.

Laatst bewerkt:
Dat stond weer niet in die folder, pannetjes en handgreep ook niet.

In het filmpje wordt gekookt op zo'n brandertje van de Action. Dat valt dan alweer mee.

Hij gaf in het filmpje wel een mooie tip....

Rijst en pasta inslaan is mooi, maar zorg er dan ook voor dat je extra water inslaat, want om rijst en pasta te koken heb je veel water nodig wat je daarna ook meestal weer weggooit.

Bij mij ook (jaren geleden gekocht), je moet er inderdaad niet te grote pannen opzetten. Als je dat wilt moet je er een kopen waar het gasflesje verder weg zit.

Gisteren zag ik in de Lidl iemand alle (letterlijk) flessen spa opkopen. Vroeg me af of ik iets in het nieuws gemist had :p

Ook wel grappig dat door het sinterklaasjournaal Nederlanders aan een noodpakket gaan, ik ben benieuwd wat ze krijgen (een

Iemand anders die een probleem ziet aankomen ?

Wordt lastig je waterkan onder de kraan te zetten met zo'n IBC op de grond.

Heerlijk he die logistieke oepsies:).

Leren ze vanzelf

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Bij foto1 zie ik al een probleem opdoemen: een gas kooktoestel. Dat stond weer niet in die folder, pannetjes en handgreep ook niet.
Ja we hebben natuurlijk onze standaard keuken uitrusting maar of prikblik brander daar goed mee overweg kan ? Oh moest ik ook gas prikblikjes in huis halen?
Het is wellicht wat pessimistisch maar als ik zo over het jaar in de krant lees wat mensen uithalen qua alternatief koken dan vrees ik het ergste.
Niet iedereen is op scouting geweest.

Tis een situatue tussen hoop en vrees. Er zal her en der wat gas ontsnappen zonder verbranding en een kaars die de gordijnen opeet.

Mentale voorbereiding is ook erg belangrijk voor hoe men zich in je omgeving gaat gedragen in tijden van nood.

In het filmpje wordt gekookt op zo'n brandertje van de Action. Dat valt dan alweer mee.

Hij gaf in het filmpje wel een mooie tip....

Rijst en pasta inslaan is mooi, maar zorg er dan ook voor dat je extra water inslaat, want om rijst en pasta te koken heb je veel water nodig wat je daarna ook meestal weer weggooit.

Dan gooi je toch regenwater door je berkefeld. Probleem opgelost;)

Nog een tip voor de rijst, gebruik precies zoveel water als rijst. Bijvoorbeeld 3 kopjes rijst = 3 kopes water.
Aan de kook brengen met gesloten deksel, eenmaal aan de kook, vuur zo zacht mogelijk. Laten koken tot er geen water meer onder zit, dan vuur uit, op de hete pit, 10 minuten laten staan. Omroeren, klaar, geen druppel water weggegooid.
En de lekkerste rijst op tafel😁

Laatst bewerkt:
Nog een manier om rijst (nasi) klaar te maken.

Eerst ga je de rijst lezen ((steentjes en dergelijk er uit halen)) dan ga je het wassen, dan doe je er water bij tot een vinger kootje boven de rijst, dan breng je het aan de kook tot er geen water meer op de rijst staat, er ontstaan kleine kratertjes (putjes), dan wacht je tot je het zacht hoor knetteren, dan zet je het gas nog heel even op de laagste stand, tot het weer wat gaat knetteren, dan gas uit de deksel er op en even laten staan, dan is je rijst perfect klaar om te eten, een rijststomer ((Koekoesan)) is dan niet meer nodig.

Eet smakelijk, of te wel: Selamat makan

Trouws "Nasi is gekookte (Koekoes) rijst, gebakken heet "Nasi goreng".

Terug
Bovenaan