Ik ken die dingen, vraag me nogsteeds af hoe dan. Zou je zo ook een verbinding met de buren kunnen maken, die hangen mogelijk aan dezelfde hoofdkabel.
50 jaar terug was ik aan het spelen met treintjes en 3 locs op dezelfde stroom kring en alle drie met verschillende snelheden.
Dit had ik bereikt door de frequentie van de voeding te veranderen.
Ik heb ook al jaren camera's die beeld en geluid doorgeven via het stop contact naar de opslag eenheid en monitor, geen extra kabels.
Dit gaat ook met een frequentie?
Het signaal is te zwak om bij de buren binnen te komen. ergo na 150 meter kabel is het signaal dermate zwak dat er geen beeld meer door komt.
En de buren moetn hiervoor ook de juiste ontvanger hebben.
Iemand nog aan het spelen met kristallen voor te zenden/ontvangen?
wat ook koper is is het electriciteits net

Zou je daar een signaal / noodsignsaal op kunnen zetten. Misschien een ontvangertje in de meterkast waar het noodsignaal op getoond wordt... kan met morse, welke vertaald wordt naar tekst met een print plaatje naar een lcd schermpje oid of verbonden met bluetooth.
Een signaal door het net heen sturen lijkt mij tricky.
elke straat heeft zowat een tussen/verdeel station deze hebben een ingangs spanningen van ca 10Kv
In een shtf scenario denk ik dat er een overbelasting/sluiting in grotere transformator (100Kv+)huisjes ook de kleinere in je wijk mee trekt en dat alle zekeringen eruit liggen.
Ik denk dan dus ook dat de communicatie daar stopt.
En een signaal door het hoogspannings net? ik denk teveel ruis.
Morse via een telefoon lijn lijkt me in dat opzicht stukken veiliger, voor signaal dracht zullen de voedingen nog wel aanwezig zijn.
Het ergste denk ik als de 'vijand' daar is hij met een hogere spanning alle elektronica om zeep kan helpen.
Dit wordt wel een dingetje om te vervangen en een nieuwe spoel is zo gewikkeld.
Of schakelaar met led of buzzertje.
Of gaan we meteen naar een kristal zendertje en een kop telefoon?
Er zal voor het doorschakelen wel iemand van het dorp moeten zitten bij zo een apperaat en vervolgens doorschakelen en versterken.
Bereik? 5km max?
Ik denk inderdaad in dit optiek dat modernere porto's ed zoals elders op deze site beschreven zijn beter hun werk kunnen doen, maar ja niet iedereen heeft zo een ding, gaat kpn ook niet leuk vinden denk ik
mvg