• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nederland slecht land als prepper ?

Rataplan

Mankinds only hope
@Larik, ben het wel met je eens.
@Roel, zouden die grote wilde dieren uit de dierentuin nog wel wild zijn ? Zwaar getraumatiseerd rondjes lopen in je kooi en als dan de deur opengaat ben je ineens weer wild ?
En met wild bedoel ik dan dat het dier op jacht gaat in de bossen en op de heide

Het beest zal eerst onwennig zijn vermoedelijk, maar als het dier honger krijgt zal het heus wel z'n tanden ergens in proberen te zetten.
Zouden we zelf ook doen uiteindelijk als de situatie ons daar toe dwingt.
 

I_am

Elementary prepper
@frans81
1)Maar als velen uit die gevaarlijke steden naar het "platteland" trekken, dan wordt het daar ook vanzelf gevaarlijker.
2)Waar zou je überhaupt heen willen trekken als er echt stront aan de knikker is? Ik zie niet in waarom mensen dan de bossen in willen, alsof bij een NBC oorlog/ramp, alles in het bos, of over de grens gewoon koek en ei is.
3)Eten: Er groeit domweg niet genoeg (en dan ook alleen in bepaalde seizoenen) eetbaar spul, voor al die op drift geraakte mensen. Ook aan wild zit er echt niet genoeg in de Nederlandse natuur om zoveel monden te voeden.
4)Mocht jij iets hebben, wat een ander van je wil hebben, dan ga er ook maar vanuit dat je uiteindelijk mensen tegen gaat komen die wel over vuurwapens beschikken en er ook niet moeilijk over doen om ze te benutten. Tegenwoordig heeft immers bijna iedere tasjesdief al een blaffer op zak.
5) De vraag is of je dus wel op minder weerstand kunt rekenen op het platteland of in de bossen. Immers mensen aldaar zijn vaak minder individualistisch ingesteld als wat menigeen denkt. Vaak groeperen deze mensen zich, voelen zich namelijk verbonden met elkaar, komen voor elkaar op etc., daar sta je dan als vreemdeling in een vreemde omgeving tegenover een groep die elkaar en het gebied kent

Maar, natuurlijk moet eenieder doen wat hem zelf goeddunkt, ligt natuurlijk ook aan de soort shtf. Ik persoonlijk denk gewoon dat je je in veel gevallen juist kwetsbaarder opstelt, als je gaat rondzwerven en je je in gebieden op gaat willen houden waar anderen in het voordeel of de baas zijn ;)


Mbt die wilde dieren (uit de dierentuin) waar men het hier ook in dit topic over heeft...
Als die voor gevaar en/of doden onder mensen en vee zouden zorgen, dan is zoiets toch slechts een minimale "collateral damage" in geval van een echte shtf? Persoonlijk denk ik, dat die paar los geraakte gevaarlijke "wilde" beesten, al heel snel aan hun einde zullen komen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81
1)Maar als velen uit die gevaarlijke steden naar het "platteland" trekken, dan wordt het daar ook vanzelf gevaarlijker.
2)Waar zou je überhaupt heen willen trekken als er echt stront aan de knikker is? Ik zie niet in waarom mensen dan de bossen in willen, alsof bij een NBC oorlog/ramp, alles in het bos, of over de grens gewoon koek en ei is.
3)Eten: Er groeit domweg niet genoeg (en dan ook alleen in bepaalde seizoenen) eetbaar spul, voor al die op drift geraakte mensen. Ook aan wild zit er echt niet genoeg in de Nederlandse natuur om zoveel monden te voeden.
4)Mocht jij iets hebben, wat een ander van je wil hebben, dan ga er ook maar vanuit dat je uiteindelijk mensen tegen gaat komen die wel over vuurwapens beschikken en er ook niet moeilijk over doen om ze te benutten. Tegenwoordig heeft immers bijna iedere tasjesdief al een blaffer op zak.
5) De vraag is of je dus wel op minder weerstand kunt rekenen op het platteland of in de bossen. Immers mensen aldaar zijn vaak minder individualistisch ingesteld als wat menigeen denkt. Vaak groeperen deze mensen zich, voelen zich namelijk verbonden met elkaar, komen voor elkaar op etc., daar sta je dan als vreemdeling in een vreemde omgeving tegenover een groep die elkaar en het gebied kent

Maar, natuurlijk moet eenieder doen wat hem zelf goeddunkt, ligt natuurlijk ook aan de soort shtf. Ik persoonlijk denk gewoon dat je je in veel gevallen juist kwetsbaarder opstelt, als je gaat rondzwerven en je je in gebieden op gaat willen houden waar anderen in het voordeel of de baas zijn ;)


Mbt die wilde dieren (uit de dierentuin) waar men het hier ook in dit topic over heeft...
Als die voor gevaar en/of doden onder mensen en vee zouden zorgen, dan is zoiets toch slechts een minimale "collateral damage" in geval van een echte shtf? Persoonlijk denk ik, dat die paar los geraakte gevaarlijke "wilde" beesten, al heel snel aan hun einde zullen komen.

:lol::lol: Zo bedoel ik het helemaal niet ;)
Je zult wanneer je je bol moet verlaten ! Helaas toch moeten gaan reizen en het is derhalve ook niet verstandig om je door drukke steden te begeven wanneer niet noodzakelijk .
En vanuit dat perspectief is het mooi meegenomen als je jezelf weet te redden bij de voedsel verschaffing in de natuur . ;);)
En waar je ook gaat of staat er zullen er altijd een paar de Baas zijn . Daar kun je niet omheen .
Goedgezind en Kwaadgezind . Bendes met Kwade bedoelingen zullen er zijn wanneer het een Overleefsituatie is geworden .
En die zullen er meer in de grote steden zijn dan er omheen . Welke kant je dan kiest ben je vrij in .
Als je met verkeerde bedoelingen op het platteland komt dan heb je daar ook een probleem .
Maar als ik met goede bedoelingen mijzelf in een grote stadse omgeving begeef dan is het maar de vraag wie mij het eerst ziet met mijn spulletjes . Kom ik daar met slechte bedoelingen ( Wat dat ook moge inhouden ) in zo'n zelfde stad dan ben ik al heel anders voorbereid op aanval of verdediging .
 

InfernoSis

Diehard Prepper
@Larik, ben het wel met je eens.
@Roel, zouden die grote wilde dieren uit de dierentuin nog wel wild zijn ? Zwaar getraumatiseerd rondjes lopen in je kooi en als dan de deur opengaat ben je ineens weer wild ?
En met wild bedoel ik dan dat het dier op jacht gaat in de bossen en op de heide.

Verder stel ik voor dat we afstappen van de term shtf, want die zegt niets. Vermeld gewoon een situatie: kernoorlog, overstroming, orkanen, sharkenado's, niberu etc.
Je zou nog verbaasd zijn hoe wild die dieren nog zijn ... instinct verdwijnt nu eenmaal niet zo gauw.
http://www.knack.be/nieuws/planet-e...n-zoo-van-antwerpen/article-normal-69299.html

Het nadeel van Nederland is.
Dat er te veel Hollanders zijn.
Er zijn zoveel dat ze zelfs al in Brasschaat moeten komen wonen! :eek:
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

petroman

SHTF Expert
Als er zich een situatie voordta die alle 17000000 hollanders treft dan zal het ook wel effect hebben op de naburige landen.
 

I_am

Elementary prepper
Of de naburige landen treffen die 17.000.000 Nederlanders, met al die ... kerncentrales die op scherp staan. Persoonlijk verwacht ik straks eerder een vluchtelingenstroom van Belgen en Duitsers naar Nederland toe :D
 

Krogzax

Prepper
Dankjewel voor jullie meningen.
Enige nadeel dat ik aan Nederland vindt als prepper is de aantal inwoners.
Ik lees hier sommige berichten en zie dat sommige mensen denken dat ze onkwetsbaar zijn in een shtf ?
Iedereen is heel erg kwetsbaar in een shtf dingen gaan nooit zoals je denken te gaan.
Een prepper heeft natuurlijk veeel meer kans om te overleven omdat hij/zij niet afhankelijk is van de overheid maar dat betekend niet dat je onkwetsbaar bent.
Geluk speelt ook een grote rol in overleven. Als je op de verkeerde plek ben op de verkeerde tijd bijvoorbeeld..
Of ze hebben het toevallig willekeurig op jou huis gemunt om te plunderen..
Al die inwoners krijgen allemaal honger en dan gaan ze van alles doen om aan eten te komen.
Wat al ze met een grote groep bij jou op visite komen opzoek eten ? Wat doe je dan ?

Ik ben voorbereid op veel dingen maar ik realiseer dat ik nog steeds kwetsbaar ben.
 

phtvs

Sysop
Admin
Wat al ze met een grote groep bij jou op visite komen opzoek eten ? Wat doe je dan ?
Als ik kijk naar voorbeelden van shtf situtaties in andere landen, dan heb ik daaruit geleerd dat plunderen niet in groepsverband gebeurd. Want dat zou betekenen dat die gasten zich georganiseerd hebben. Plunderingen komen voor, maar het is 'ieder voor zich' waarbij ze ook niet te beroerd zijn om elkaar te lijf te gaan. De meeste shtf duren niet lang, is de ervaring. Dus zullen winkels en boeren misschien, zijn de slachtoffers. De kans dat groepen plunderaars jou huis binnen vallen, is nihil. Tenzij je laat merken dat er veel te halen is natuurlijk....

Overigens verbaas ik me er over dat veel plunderaars tijdens een shtf, meestal gaan voor luxe goederen. Tv's, computers en kleding zijn erg in trek. Pas als de shtf langer duurt, gaan ze voor voedsel en water.

Sinds ik serieus ben gaan preppen, kijk ik met andere ogen naar shtf situaties in de wereld. Ik probeer er van te leren. Ook heb ik me meer verdiept in de hongerwinter. Al is dat geen garantie dat het ook altijd zo zal verlopen, het is een goede leerschool voor preppers.
 

I_am

Elementary prepper
@Krozax

Daar sla je de spijker op zijn kop! Je kunt je enigszins voorbereiden maar vervolgens hangt veel (alles?) af van "geluk hebben" (natuurlijk ook afhankelijk van de mate en de soort van shtf)
Wat als, wat als, wat als... het heeft geen nut, want het loopt toch weer anders.
 

Krogzax

Prepper
Sinds ik serieus ben gaan preppen, kijk ik met andere ogen naar shtf situaties in de wereld. Ik probeer er van te leren. Ook heb ik me meer verdiept in de hongerwinter. Al is dat geen garantie dat het ook altijd zo zal verlopen, het is een goede leerschool voor preppers.

Ja inderdaad daar ben ik volledig met je eens. Ik probeer ook zoveel mogelijk te leren over allerlei scenario's en wat er zou kunnen gebeuren in de omgeving waar ik woon.
Dat is voor iedereen natuurlijk anders.
 

Krogzax

Prepper
@Krozax

Daar sla je de spijker op zijn kop! Je kunt je enigszins voorbereiden maar vervolgens hangt veel (alles?) af van "geluk hebben" (natuurlijk ook afhankelijk van de mate en de soort van shtf)
Wat als, wat als, wat als... het heeft geen nut, want het loopt toch weer anders.

Wat ik er meer mee bedoel is. Dat je niet altijd volledig kan vertrouwen op je preps alleen..
Maar dat jezelf moet aanpassen aan de situaties die jou kant komen op waaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

I_am

Elementary prepper
Maar dat jezelf moet aanpassen aan de situaties die jou kant komen op waaien.

Dan nog moet je "het geluk" hebben dat die situaties überhaupt aan komen waaien.
Kort door de bocht, als dat kernwapen 3 blokken verder valt, als die grote chemische fabriek waar je werkt ontploft, als 3 mannen met AK's je overvallen, als een paar IS figuren de trein opblazen waar jij mee naar je werk gaat, als voor mijn part de "marsmannetjes" in je tuin landen én ga zo maar door, dan maakt het allemaal toch geen ... uit hoe je je hebt voorbereid en/of je firesteel wel in je BOB zit.
Met andere woorden, als je daar al geen geluk hebt, dan is het gewoon einde oefening.;)
 

Krogzax

Prepper
Dan nog moet je "het geluk" hebben dat die situaties überhaupt aan komen waaien.
Kort door de bocht, als dat kernwapen 3 blokken verder valt, als die grote chemische fabriek waar je werkt ontploft, als 3 mannen met AK's je overvallen, als een paar IS figuren de trein opblazen waar jij mee naar je werk gaat, als voor mijn part de "marsmannetjes" in je tuin landen én ga zo maar door, dan maakt het allemaal toch geen ... uit hoe je je hebt voorbereid en/of je firesteel wel in je BOB zit.
Met andere woorden, als je daar al geen geluk hebt, dan is het gewoon einde oefening.;)

Ja als je dingen zo gaat bekijken kan je net zo goed in een bunker schuilen de rest van je leven en er niet meer uitkomen haha.
 

I_am

Elementary prepper
Nee, maatregelen nemen, voorbereidingen treffen en hopen dat het geluk aan je zijde is ;)
Wat als, bestaat niet!
 

Krogzax

Prepper
Nee, maatregelen nemen, voorbereidingen treffen en hopen dat het geluk aan je zijde is ;)
Wat als, bestaat niet!
Ja inderdaad en je aanpassen aan de situaties ;)
Wat als was een kleine voorbeeld.

Oh zullen we allemaal een klavertje 4 preppen.. Hahahha
 

I_am

Elementary prepper
Wat als iedereen dan zo'n klavertje 4 heeft? Wat als niemand ooit zo'n klavertje vier vindt? Wat als een klavertje vier helemaal geen geluk blijkt te brengen? Wat als, snap je ;)

Je moet het ook niet zien als een vorm van een aanval hoor! Ik probeer slechts duidelijk te maken, dat je je niet op alles kunt voorbereiden, dat je niet alles kunt weten, dat je niet (en ga zo maar door). Toeval en geluk, maar ook pech gaan (naast dus die eigen voorbereidingen) dan ook gewoon een grote rol spelen en die zaken zijn gewoonweg niet te plannen.
 

Arisaka

Elementary prepper
Als je in NL wilt blijven zul je je toch moeten aanpassen aan de omgeving. Dit zal in de meeste gevallen stedelijk gebied zijn.
Denk dat de meeste "preppers" teveel buitenlandse sites bestuderen. Stedelijk gebied kan ook voordelen hebben. Denk aan eventuele voedsel droppings. Deze zullen niet gedaan worden boven weilanden. Verder is het voor leger eenheden veel gevaarlijker stedelijk gebied in te trekken dus de kans is dan groot dat je omsingeld word i.p.v. dat je onder de voet gelopen word. Hoewel een omsingeling ook niet fijn is, is het toch minder erg dan dat ze de stad intrekken en de boel kunnen uitroeien etc.
Maar elk voordeel heeft een nadeel. Als je de voor en nadelen in kaart hebt gebracht dan kun je je pas goed voorbereiden.
 

salbie1988

Elementary prepper
Wat ik altijd nog het opvallends vind is dat er mensen zijn die altijd aangeven "ach het gaat niet fout". Ansich geloof ik ook niet dat het de komende 5 a 10 jaar mis gaat. Maar mensen de denken dat het de komende 30 a 40 jaar niet mis gaat zijn in mijn ogen aardig naief.

Het is statistische gezien al veel te lang goed. Maar verder denk ik dat je prima kan preppen in Nederland.
 
F

frans81

Gast
Wat ik altijd nog het opvallends vind is dat er mensen zijn die altijd aangeven "ach het gaat niet fout". Ansich geloof ik ook niet dat het de komende 5 a 10 jaar mis gaat. Maar mensen de denken dat het de komende 30 a 40 jaar niet mis gaat zijn in mijn ogen aardig naief.

Het is statistische gezien al veel te lang goed. Maar verder denk ik dat je prima kan preppen in Nederland.


:confused::confused: Het is al mis ;) En goed ook ;)
Alleen nog niet zo mis dat je je prepper vooraad moet gaan gebruiken / beschermen !
En je al je Skills nodig hebt om er iets van te maken .
Mis is het helaas al een hele tijd :oops:
 
Bovenaan