• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nederland slecht land als prepper ?

petroman

SHTF Expert
Als je in NL geboren bent en opgegroeid dan is NL een prima prepperland.
Waarom ?
Nou simpel, je kan met idedereen hier praten, je kent de geografie en topografie goed genoeg om te weten welke kant de A12 op ligt.
Komt er veul water dan ga je richting limburg, ik denk dat iedereen dan weet dat hij/zij richting het zuiden moet, tenzij je daar al bent.
Wil je jagen of heb je veel hout nodig dan zal je ri hoge veluwe moeten trekken. Dat ligt ongeveer in het midden.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Als je in NL geboren bent en opgegroeid dan is NL een prima prepperland.
Waarom ?
Nou simpel, je kan met idedereen hier praten, je kent de geografie en topografie goed genoeg om te weten welke kant de A12 op ligt.
Komt er veul water dan ga je richting limburg, ik denk dat iedereen dan weet dat hij/zij richting het zuiden moet, tenzij je daar al bent.
Wil je jagen of heb je veel hout nodig dan zal je ri hoge veluwe moeten trekken. Dat ligt ongeveer in het midden.
Ik ben niet in Nederland geboren en getogen, Maar kan dat ook wel voor elkaar krijgen. Oh nee, wacht, ik kan niet zo goed communiceren in Limburg ,shit.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Als je in NL geboren bent en opgegroeid dan is NL een prima prepperland.
Waarom ?
Nou simpel, je kan met idedereen hier praten, je kent de geografie en topografie goed genoeg om te weten welke kant de A12 op ligt.
Komt er veul water dan ga je richting limburg, ik denk dat iedereen dan weet dat hij/zij richting het zuiden moet, tenzij je daar al bent.
Wil je jagen of heb je veel hout nodig dan zal je ri hoge veluwe moeten trekken. Dat ligt ongeveer in het midden.

Meen je dit nu serieus?
 

RonDoe

Senior Prepper
Ik heb net op mijn 'eigen' forumtopic (Bye, bye, zwaai, zwaai) wat foto's geplaats van het terrein rond mijn BOL wat nu mijn BIL is. Ik woon er namelijk permanent. Gisteren stond mijn auto nog 'onder aan de berg' omdat een venijnig hellinkje met 60 cm. sneeuw me zou kunnen verhinderen naar beneden te rijden (en ook naar boven), maar gisteren was ook de weg vrij en heb ik dus wat boodschappen gedaan. Gistermiddag is er opnieuw sneeuw gevallen en de auto staat nu op mijn grond in de sneeuw.
Qua OPSEC is deze plek natuurlijk waardeloos, want in het dorp weten ze waar ik woon.
Maar plunderaars komen hier gewoon niet, en zeker nu niet. Je moet met sneeuwschoenen aan naar boven lopen en daarna zijn de meeste would-be-plunderaars zo moe, dat ze aan plunderen niet meer toekomen. Kunnen ze trouwens beter doen bij de boerderijen in het dal.

Voor de rest vind ik dat ik hier op een perfecte locatie zit. Water uit eigen bron (er stromen nu trouwens ook twee riviertjes over mijn land die zat water 'langsbrengen'), hout zat om mijn huis te verwarmen, butagas om op te koken (al zou ik dat ook in mijn buitenkeuken op hout kunnen doen), elektriciteit voor de rest (al heb ik ook een 2300 W. generator) en vrienden in de buurt. Neuh, als hier iets zou gebeuren waardoor er mogelijk een bedreigende situatie ontstaat maak ik me totaal geen zorgen.
Natuurlijk gun ik dat een ieder, of dat nu in Nederland, hier in NW Spanje of elders is. Maar ik blijf erbij dat NL een iets minder geschikt land is om als prepper helemaal van de radar te kunnen verdwijnen. Ook de onderduiksituatie is namelijk nogal veranderd ten opzichte van 75 jaar geleden.
 

petroman

SHTF Expert
Maar ik blijf erbij dat NL een iets minder geschikt land is om als prepper helemaal van de radar te kunnen verdwijnen.

Maar dat kan je in spanje toch ook niet ?
Je woont er, dan ben je toch ingeschreven ? Je krijgt post (neem ik aan) dus de overheid weet waar je woont.
 

RonDoe

Senior Prepper
Kijk, het meest ideale is natuurlijk een gratis huis, een gratis inkomen zonder belasting te betalen, dat je nergens geregistreerd wordt en dat helemaal niemand zich met je bemoeit...helaas is dat net zo onwerkelijk als een sinaasappelboomgaard in mijn tuin. ;)

De overheid weet inderdaad waar ik woon. Da's handig, want ik zit in het Spaanse ziekenfonds wat héél erg goedkoop is. Ik betaal ook wegenbelasting voor mijn Toyota RAV4 (ongeveer € 40,00 / jaar) en mijn onroerend zaak en afvalstoffenheffing (alles bij elkaar nog geen € 200/jaar). De inkomstenbelasting ligt hier ook een stuk lager (als je minder dan € 22.000 bruto hebt op jaarbasis ben je niet aangifteplichtig). En ik betaal mijn energierekening. Over het algemeen zijn dit zaken die voor iedereen gelden.

Compleet off-grid leven met wat luxe is nu eenmaal lastig. Maar inderdaad, ik veroorzaak geen problemen en daarnaast vind ik de kwaliteit van het leven hier een stuk beter dan in Nederland, maar dat heeft natuurlijk ook wel te maken met de economische verschillen. Maar hoe je het ook went of keert, je hebt toch in elk geval een minimuminkomen nodig om in je onderhoud te kunnen voorzien.

@petroman Ik ben wel van plan om in de bergen een stukje naar het zuiden (pakweg 100 km.) een houten blokhut te bouwen in de buurt van een klein meertje waar het hele jaar door een riviertje in stroomt, daar wil ik van stenen een kleine schoorsteen bouwen met een kleine allesbrander en misschien een zonnepaneeltje op het dak. Het enige nadeel is dat je er alleen te voet kunt komen (ongeveer 5 km. lopen door geaccidenteerd terrein). Ik ben er een aantal keren geweest en heb er nog nooit tekenen gezien dat er iemand anders in de buurt is geweest. Daar zou je een aardige tijd 'ongezien' kunnen doorbrengen.
 
nog moeite met hoe de site werkt sorry

de leefbaarheid van nederland hangt erg af van de mate van crisis want als alles stopt dan lopen we binnen enkele maanden onder water in die tussentijd moet je wel naar hoger gelegen gebieden zijn verhuist of je moet iets doen met een boot waar je op kan leven misschien wat hooggelegen vesting steden
maar ik ben eigenlijk op zoek naar bv een vakantie woning of eigen grond tegen de Duitse grens aan met daar mijn voorraden want hier in de randstad ben je gauw klaar
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Ik heb een BOL in NW-Spanje en ik kan alleen maar hopen dat als de pleuris uitbreekt ze niet direct bij mij op de stoep staan. Zou dat gevaar zodanig groot worden dat het wel erg waarschijnlijk wordt dat mijn huis overlopen kan worden, dan ben ik van plan om de 'verderop' gelegen natuurbossen in te trekken. Zodra ik hier alles voor elkaar heb wil ik 'daar' trouwens een kleine blokhut bouwen met een houtkachel om daar volledig off the grid een laatste toevluchtsoord te hebben. Dat is vooral bezigheidstherapie, want ik hoop natuurlijk dat ik dat nooit nodig ga hebben (behalve ter 'leering ende vermaeck').
ik vraag me af hoe je deze locatie wil bereiken je moet 2000 + km afleggen er is geen voertuig wat dat kan in een tijd van tekorten aan alles bv benzine.
de wegen zullen zijn geblokkeerd door voertuigen om je te beroven van je spullen of omdat mensen simpelweg ook zonder benzine komen te staan grenzen zullen gesloten worden als er nog enige overheid controle is te voet duurt lang zeker door Frankrijk
maar je hebt een goede kans als je het ziet aankomen en net voor de problemen er kan zijn
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik geloof niet zo in dichtgeslibte wegen behalve bij een acute ramp. Daarnaast rijdt de gemiddelde Nederlander met minder dan een kwart tank brandstof rond, dus hoe ver kom je dan.

Gemiddelde mensen zullen zo lang mogelijk rond hun thuisbasis blijven waar preppers eerder vertrekken dan wel zich afsluiten in hun Bil.

Voor mijn Nederlandse familieleden kocht ik een bov waarmee ze 1000km kunnen afleggen. Al weten de meesten niet wat een bov is. Met twee jerrycan Diesel erbij komen ze op mijn Bol. Andersom kom ik op 800km met een tank dus met een paar jerrycans erbij kom ik in Nederland.

Op dunbevolkte plaatsen zoals de omgeving van Ron en mezelf verwacht ik niet snel ellende. Eerder in en om grote steden of industriegebieden.
 

RonDoe

Senior Prepper
@Stuudje Een klein bosbrandje zou wel welkom zijn, het regent nu al dagen en dan kunnen we in elk geval warme marshmallows eten.
Laat ik het afkloppen, maar bosbrandjes zijn in mijn omgeving (bijna) net zo zeldzaam als een maagd in een drukbezocht bordeel o_O
 

Ratman

Elementary prepper
Bij het drukt bevolkte NL heb ik vooral het gevoel van 100000 mensen en een koe, hoelang duurt het voor de koe is opgegeten door die mensen? Het meeste voedsel komt uit het buitenland en als dat niet meer binnenkomt dan hebben we het slecht. Wat ik zorgwekkend vind is dat er steeds minder landbouw en veeteelt is en dat NL steeds meer een kennis economie is, hier ontwikkelen en in verweggistan laten produceren. Ook zijn we heel erg afhankelijk van de energievoorziening....
We weten best wel hoe het is in NL bij een SHTF, de laatste langdurige was in 40-45.
 
Bovenaan