• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Noodpakket backpacking.

zonnebrood

Mankinds only hope
Note: Je kan 3 weken zonder eten, je lichaam is voor die tijd al ernstig verzwakt.
48 uur zonder eten en drinken overleefd iedereen tenzij je in de sahara zit.
Sokken voor een tas van 48 uur en zelfs 72 uur is echt niet nodig. Dat redden je voetjes wel en zeker als je vuur kunt maken en je sokken kan drogen. De geur is iets anders...


Minder is meer als je weet hoe je het moet gebruiken.

Droge sokken is wat mij betreft een musthave in iedere rugtas, ook je dc. Dan kan je nog zo warm liggen maar met natte sokken word je echt niet blij. Je kan sokken trouwens ook prima gebruiken om bv zaken mee af te binden bij bloedingen oid. Ook na dag wandelen zullen je voeten het zeer op prijs stellen om even andere sokken aan te hebben.

Mijn twee øre :)
 

petroman

SHTF Expert
@Sweetlake92
Misschien moet je eerst melden waar je denkt te gaan wandelen.
Als je je been breekt dan kan je met je mobieltje in zo goed als heel europa hulp inroepen, inclusief je locatie via bv whatsapp.
Dus dan is een goed toestel op je lijf gedragen een idee.
Breek je je been in de bossen van Zweden waar geen dekking is dan heb je meer aan een zelf op te blazen spalk.

Net zo goed als je een winter en zomer set zou moeten hebben.
Basis is een EHBO set gewoon de standaard B inhoud.
Raak je je rugzak kwijt dan ben je ook die extra tas kwijt want die zat er aan vast, toch ?

Heb je je tent en kamp gemaakt en loop je nog even naar het dorp dan neem je ook je bijna lege rugzak weer mee.
Je kan voor alles wat extras meenemen, soort dagtoer rugzak of zo maar je moet wel alles meesjouwen.
 
G

Gamble

Gast
Droge sokken is wat mij betreft een musthave in iedere rugtas, ook je dc. Dan kan je nog zo warm liggen maar met natte sokken word je echt niet blij. Je kan sokken trouwens ook prima gebruiken om bv zaken mee af te binden bij bloedingen oid. Ook na dag wandelen zullen je voeten het zeer op prijs stellen om even andere sokken aan te hebben.

Mijn twee øre :)
Echt nog nooit last van gehad. Maar zal wel aan mij liggen.
'S avonds bij een kampvuur je sokken op een stok en je koude voetjes verwarmen. 30 min later nergens meer last van en de sokjes weer aan.
Of mis ik iets?
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Echt nog nooit last van gehad. Maar zal wel aan mij liggen.
'S avonds bij een kampvuur je sokken op een stok en je koude voetjes verwarmen. 30 min later nergens meer last van en de sokjes weer aan.
Of mis ik iets?

Misschien loop ik in een iets ander klimaat dan jij maar heb geregeld mee gemaakt dat het gewoon niet mogelijk is om lekker met je voeten bij het kampvuur te gaan zitten :)

trouwens als je het gewicht van je tas moet laten afhangen van een paar sokken dan doe je iets niet goed haha. :D

Je hebt niet altijd alles in de hand en daar preppen we toch voor? Afgelopen zomer een keer vervelend uit gegleden zo het moeras in (alleen de voeten waren nat) en was toch wel heel erg blij dat ik droge sokken aan kon trekken in de auto. Zelfs wanneer ik naar school ga heb ik droge sokken bij me voor het geval dat.

Ook gaan droge sokken blaren tegen.

Maargoed, iedereen heeft andere voeten. De een zweet wat meer dan de andere. Kunnen we lang over discussiëren niet waar maar voor het gewicht zou ik het niet laten.
 
G

Gamble

Gast
@zonnebrood kunnen we idd heel langnover lullen, maar zoveel mensen zoveel wensen.
Topic gaat echter over de absolute must have for survival in een heel klein tasje en niet over wat je in je standaard backpack stopt.
Sokken zijn misschien heel erg fijn, maar denk dat het niet een eerste prio is om te overleven ;)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Haha ben geen kou kleum maar als ik een maal kouwe kakken heb dan word ik niet meer warm, tenzij ik ze onverwacht tegen de rug van meneer Zonnebrood aan kan duwen haha
 

petroman

SHTF Expert
Beetje on topic blijven graag, dames.
@Sweetlake92, heeft al zuurstof nodig als ie 2 trappen op moet (Bron: chat dd 07 jan2017, 20:28 - Sweetlake92:
Ik heb al bijna ambu nodig als ik 2 trappen opmoet)

En nu kan/moet ie al vuur maken op z'n twee daagse om z'n sokken te drogen ?

Je moet gewoon de schoenen en sokken kopen die Bear Grills en Ed Stafford dragen die drogen automatisch.
 

Niels

Mankinds only hope
Dan was ik inderdaad begonnen met een paar haltes eerder uitstappen, en dagtripjes maken:p.

Voor zo'n tasje snap ik het nut niet helemaal. Al mijn nood-spul voor zover ik dat heb zit in mijn gewone rugzak,
omdat zoals gezegd je rugzak weg is dat nood tasje in je rugzak ook weg zal zijn.

Over de bossen van Zweden... Ja, daar brak ik bijna een been, mijn broek is nog flink kapot.
Als ik hem daar echt gebroken zou hebben zou ik echt een stuk hebben moeten pijn lijden vermoed ik voordat ik ergens was waar een ambu kan komen :p.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Dan was ik inderdaad begonnen met een paar haltes eerder uitstappen, en dagtripjes maken:p.

Voor zo'n tasje snap ik het nut niet helemaal. Al mijn nood-spul voor zover ik dat heb zit in mijn gewone rugzak,
omdat zoals gezegd je rugzak weg is dat nood tasje in je rugzak ook weg zal zijn.

Over de bossen van Zweden... Ja, daar brak ik bijna een been, mijn broek is nog flink kapot.
Als ik hem daar echt gebroken zou hebben zou ik echt een stuk hebben moeten pijn lijden vermoed ik voordat ik ergens was waar een ambu kan komen :p.

Coördinaten door sturen en dan komen ze je echt wel uit dat bos plukken hoor Niels :D
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Of een Spot tracker(of iets dergelijks) hebben...altijd aan te raden in gebieden met weinig of geen bereik. De SPOT heeft overal bereik en zendt de coördinaten mee van de plek waar je bent.

De SPOT is een apparaatje waarmee je je locatie en van te voren gemaakte tekstboodschappen via het satellietnetwerk en een basisstation op aarde naar een aantal e-mailadressen kunt sturen. Of waarmee je in geval van nood de hulpdiensten kunt inschakelen.http://www.oppad.nl/?uitrusting=spot-tracker
 

Nickx

Senior Prepper
Ik had ook altijd een "nooddoosje" bij me als ik meerdaagse trektochten ging maken.
Dit doosje was echter altijd op de man. Dit met het idee dat je bv tijdens een doorwading je rugzak zou verliezen en je iets had om op terug te vallen.
Ik gebruikte een blikje wat waterdicht was gemaakt met tape.
Zo' n beetje wat de rest opnoemde zat daarin. Met als toevoeging een condoom (waterzak) en 2 tampons. (Aanmaakspul)

Ik zou het tasje niet aan je rugzak verbinden.....maar dat is persoonlijk.
 

petroman

SHTF Expert
Als brildrager kan het erg belangrijk zijn om een goede reservebril op sterkte bij je te hebben. De (plastic"brillekoker kan je dan extra volstoppen met handige meuk.
Alternatief is dat je "alles", blindelings kan pakken en gebruiken.

Ik kan nog steeds achter me rug zonder te kijken een (klim)touwzekering maken.
Verdraaid handig als je op een richel staat die net één schoenmaat* breed is en nooit horizontaal is.

(dit ter illustratie van blindeling dingen kunnen doen)







* de maat maakt niet uit
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Moet je toch echt eerst minimaal een verbinding op kunnen zetten.
Dus mobiel bereik hebben.

Bij meer daagse tochten kan je sataliet ontvangers/zenders wel huren voor een prikkie maar tegenwoordig kosten ze niet meer zo heel veel om te kopen. Al leunen wij nooit te veel op moderne techniek, beter is het om je gezonde verstand te gebruiken. :)
 

Larik

Diehard Prepper
Als je in Nederland blijft, ga dan alsjeblieft geens studie van je wandeling maken. Wandelen is leuk en goede spullen zijn belangrijk maar maak het niet interessanter dan het is.
Tampons als tondel en condooms als waterzakken. Neem gelijk 40 paracetamol, 23 ibuprofen en 62 valiums mee.
Ik heb al aardig wat tochten gemaakt en het enige wat ik gebruikte was een slaapzak, tent, blarentroep, sokken en kookspullen geloof ik.
 

petroman

SHTF Expert
Binnen NL werkt gewoon het beste een telefoonnummer van iemand die je, eventueel tegen een fors geldbedrag, binnen een afgesproken tijd ophaalt van de door jou opgegeven locatie.
Ophaaltijd/wachttijd is dan lineair verbonden met het geldbedrag.

Dat klinkt misschien raar maar toen nr3 voor studie naar de UK ging heb ik aan lampenvrienden gevraagd wie daar in de buurt woonde en ook gevraagd of nr3 contact mocht opnemen als er noodzaak was.
In zo'n geval vertrouw ik vrienden, en geeft dat gemoedsrust.
 
Bovenaan