• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nu beginnen met moestuin (begin augustus) voor een NooB.

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
@Niels Ten eerste: na het zaaien krijg je zaailingen/kiemen... géén stekjes. Stekjes zijn stukjes die je van een moederplant afknipt om mee verder te kweken.
Zeker is het nu de tijd om bezig te gaan met je tuin. Grond klaarmaken voor beplanting.
Pootaardappelen en pootuien kopen. Aardappelen niet te vroeg in de grond gezien er tot half mei nog nachtvorst kan komen. Even bij je buurman navragen wanneer hij ze in de grond legt.
Uien en sjalotten kunnen nu wel perfect.
Koolplantjes kopen en ook in de grond zetten.
Je bakje met transparante deksel heet een propagator, ook wel kweekbakje genoemd.
Voorzaaien van sla, snijbiet en ander groenspul (vorstvaste soorten kunnen ook gelijk in volle grond)
En dan deze maand ook beginnen met het zaaien van de worteltjes en bietjes e.d.

Verder zijn er zaaikalenders te vinden die je aangeven wanneer je wat kunt zaaien/planten zodat je een beetje het overzicht kunt houden.
 

Flos

SHTF Expert
De vader van mijn al overleden zwager had op een stam twee appel soorten. Hij had ooit eens een takje van een andere boom op de boom geënt. En het werkte nog ook.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Let wel op als je een appelboom plant, die heeft een andere appelboom nodig om te bevruchten. Er bestaan bestuivingstabellen voor de appelrassen die je eventueel kan opzoeken. Het kan natuurlijk ook een boom bij een buurman zijn.
Ik heb onlangs een Jonagold en een James Grieve gekocht. Die James Grieve omdat die ook de appelbomen van de buren zal bestuiven (blijkbaar hebben die zelf maar lukraak appelbomen gekocht zonder aan de bestuiving te denken, en hadden ze nooit appels).
Hetzelfde met peren. :)
Hier bij onze flat staat bij de beneden buurvrouw een eenzame kleine appeleboom en waarachtig er komen mooie grote vruchten aan.
Nu moet ik er bij vertellen dat 600 meter verder op bijenkasten staan, en die sneupen de woonwijk af.
@Erny de verwilderde parken in Lewenborg daar wil ik wat knoflookteentjes in de grond stoppen, hoe diep moeten die komen, moet het topje naar boven gericht zijn, en wanneer kan het geplant worden.
Wat zou jij er meer in de grond zetten, er zijn aardig wat plekken waar niemand komt, en verspreid planten valt niet zo op.
Misschien ook hier en daar wat vaste kruide plantjes poten.
 

Niels

Mankinds only hope
Oke, bijna een jaar later, maar ik ben begonnen net.
Stoute schoenen aangedaan, naar de winkel gereden, en een kweekbak gekocht en zaden, potgrond had ik nog.
Bak vol potgrond gegooid, zaden er in, meer grond er over, water er bij, transparante kap er op, en in de zon gezet,
nu water blijven geven en wachten :).

Morgen ga ik vast een stuk grond flink los spitten waar ik alles in wil gaan verplanten straks als het wat groter is.

Overigens ene @Rataplan heeft me aangestoken vorige week...

Ik vind het toch een heel mooi idee om mijn eigen groenten te kunnen verbouwen, zeker zo'n groentegek als ik.

Ik vind het nu nog wat overmoedig om een topic te openen, maar wel zo netjes om hier even te vertellen dat ik eigenlijk er mee aan de gang ben :).
 

Rataplan

Mankinds only hope
Oke, bijna een jaar later, maar ik ben begonnen net.
Stoute schoenen aangedaan, naar de winkel gereden, en een kweekbak gekocht en zaden, potgrond had ik nog.
Bak vol potgrond gegooid, zaden er in, meer grond er over, water er bij, transparante kap er op, en in de zon gezet,
nu water blijven geven en wachten :).

Morgen ga ik vast een stuk grond flink los spitten waar ik alles in wil gaan verplanten straks als het wat groter is.

Overigens ene @Rataplan heeft me aangestoken vorige week...

Ik vind het toch een heel mooi idee om mijn eigen groenten te kunnen verbouwen, zeker zo'n groentegek als ik.

Ik vind het nu nog wat overmoedig om een topic te openen, maar wel zo netjes om hier even te vertellen dat ik eigenlijk er mee aan de gang ben :).


Goed bezig.
Braam, kiwi, druif etc kunnen goed aan de zijkanten/achterkant van je tuin, ruimte genoeg.
De echte braam, met doornen voorkomt gekijk dat ongewenste over de schuttingen klimmen, althans niet zonder kleerscheuren etc.

frambozen van het najaar( losse wortel plantjes), dat is aanzienlijk goedkoper dan potplanten nu kopen.
Ze woekeren wel, dus of in een ton/bak kweken of jaarlijks de nieuwe uitbreiding indammen.

Veel meer dan aanbinden van takken, oogsten en snoeien is er niet met deze planten, gaat jouw prima lukken.
En het is zo lekker.....

Verder kweek ik in bakken en hoef dus niet meer te spitten en onkruid wieden is niet meer dan af en toe een plantje eruit trekken, zou niet anders meer willen.
Gft is hier gratis af te halen en wat er in groeit groeit echt als kool.

Prei was geen succes, net als worteltjes, die kunnen beter in de volle grond.

Veel plezier met je nieuwe hobby en we zien de foto’s wel verschijnen binnenkort:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Ehh.. vreemd, dacht gisteren echt een reactie hier geplaatst te hebben... :confused:

Maar... pssssst @Niels , wat heb je gezaaid? Want niet alles gedijt goed onder een kapje. Wordt al snel te heet daar. ;)

En zie graag een foto van je vorderingen. :cool:
 

Niels

Mankinds only hope
@Rataplan , van die bakken wil ik ook nog maken, moet even zien waar ik relatief goedkoop ongeschaafde balken kan regelen.
Denk dat ik wel een adresje weet waar ik de schutting ook gekocht heb.

Maar de achterkant van mijn tuin bij het betongaas zeg maar dat heb ik een 2 maand geleden ofzo net vol geplant met klimop...
Daar had idd ook druif tegen gekund, maar goed... Misschien maak ik nog wel een keer een stuk met gaas waat het langs kan.

Frambozen vind ik trouwens ook wel een goed idee, dat word de volgende aankoop denk ik.

De worteltjes die verplant ik ook straks gewoon in de volle grond, in de bak waar ze nu zitten kunnen ze maar 5 cm lang worden :p.
Of hoort dat eigenlijk niet verplanten van groenten?
Ik doe ook maarzo wat he...

@Erny , ik heb worteltjes, paprika en ijsbergsla in de kweekbak.

Als het groter word dan verplant ik het.
Die pakrika's denk ik dat ik in of een getimmerde bak, of in potten ga zetten,
de wortels in de volle grond, en de ijsbergsla? denk ook in de volle grond!??!

Maar ik heb nu gekweekt in porgrond, als ik overplant naar de volle grond moet ik denk ik wat potgrond bij de volle grond door hutselen of niet
op de plek van planten, anders willen de wortels niet toch?
Tenminste dat was bij de fruitbomen zo zei mijn achterbuurman (hovenier).

Oh ja, 3 fruitbomen heb ik ook al een 2 maand staan ofzo, appel, peer, en kers.
 

Erny

Last (wo)man standing
zaden er in, meer grond er over
In geval van de sla: dat is een lichtkiemer (en kiemt graag wat koel) dus die zaden mogen maar met een paar mm aarde/zand bedekt worden. Hopelijk heb je er niet teveel grond opgestort. ;)
En verder zijn de warme maanden niet echt goede sla-zaai maanden, ze schieten dan snel door.
https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/bladgewassen/kropsla/

Worteltjes zijn niet persé geschikt om te verpoten (krijg je snel vervormde wortels van) maar ik heb ze dit jaar ook voor het eerst voorgezaaid (wegens slakkenvraat). Wel in P6 potjes zodat ze hun wortelgestel al wel konden ontwikkelen. Heb ze net in de volle grond gezet dus geen idee hoe dit verder zal gaan.
Wortels hebben wel een heel diep wortelsysteem. Zag ooit op het moestuinforum een plaatje voorbij komen (net gezocht, niet gevonden) van hoe diep onder de daadwerkelijke wortel de haarwortels wel niet verder gaan... zeker zo'n 20 á 30 cm.
Verder moet je het gedeelte waar je de wortels hebt gezaaid goed nat houden.

De paprika is een warmtekiemer dus die heeft geluk.
Ik hoop voor je dat het plantje dan nog snel genoeg groeit om je rijpe paprika's te kunnen geven.
Als je ze in potten zet kun je ze tegen de tijd dat het kouder wordt ook binnen zetten of in een (geïmproviseerd) kasje om ze te laten afrijpen.

Dit alles niet ter ontmoediging maar zodat je weet wat er mis is als er niets opkomt. :cool:

Je zou bv ook nog bietjes kunnen zaaien? Die gestreepte, de Chioggia, is erg lekker (ook rauw) en groeit snel en is dus snel te oogsten (ook eventueel klein).
https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/kroot-rode-biet/
En als je van andijvie houdt is dat ook een dankbaar gewas om te telen.
 

Niels

Mankinds only hope
In geval van de sla: dat is een lichtkiemer (en kiemt graag wat koel) dus die zaden mogen maar met een paar mm aarde/zand bedekt worden. Hopelijk heb je er niet teveel grond opgestort. ;)
En verder zijn de warme maanden niet echt goede sla-zaai maanden, ze schieten dan snel door.
https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/bladgewassen/kropsla/

Worteltjes zijn niet persé geschikt om te verpoten (krijg je snel vervormde wortels van) maar ik heb ze dit jaar ook voor het eerst voorgezaaid (wegens slakkenvraat). Wel in P6 potjes zodat ze hun wortelgestel al wel konden ontwikkelen. Heb ze net in de volle grond gezet dus geen idee hoe dit verder zal gaan.
Wortels hebben wel een heel diep wortelsysteem. Zag ooit op het moestuinforum een plaatje voorbij komen (net gezocht, niet gevonden) van hoe diep onder de daadwerkelijke wortel de haarwortels wel niet verder gaan... zeker zo'n 20 á 30 cm.
Verder moet je het gedeelte waar je de wortels hebt gezaaid goed nat houden.

De paprika is een warmtekiemer dus die heeft geluk.
Ik hoop voor je dat het plantje dan nog snel genoeg groeit om je rijpe paprika's te kunnen geven.
Als je ze in potten zet kun je ze tegen de tijd dat het kouder wordt ook binnen zetten of in een (geïmproviseerd) kasje om ze te laten afrijpen.

Dit alles niet ter ontmoediging maar zodat je weet wat er mis is als er niets opkomt. :cool:

Je zou bv ook nog bietjes kunnen zaaien? Die gestreepte, de Chioggia, is erg lekker (ook rauw) en groeit snel en is dus snel te oogsten (ook eventueel klein).
https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/kroot-rode-biet/
En als je van andijvie houdt is dat ook een dankbaar gewas om te telen.

Nou, dank voor de info. Ik ben wat de sla betreft benieuwd. Ik was gewoon laat en wou nog wat, dus heb direct wat ondernomen zonder uren lang alles na te hebben gekeken.
Meer doen is leren, en vallen en opstaan methode in deze.
Maar ik weet toch wel dat je me niet ontmoedigd :).
Bieten, die wel in de volle grond? Dan haal ik van de week even een zakje zaadjes. Andijvie heb ik nog over getrwijfeld, zal ik ook doen.
Maar als ik het goed begrijp, groente in de volle grond?
 

Erny

Last (wo)man standing
Bietjes zou ik inderdaad in de volle grond zaaien, niet te dik, uit elk zaadje komen drie kiempjes. Lees maar even over eventueel uitdunnen daarvan in die link.
Andijvie kun je voorzaaien in je bak (liever dan wel zonder die kap) en dan later uitplanten. Steeds een paar zodat je niet in één x tig kroppen andijvie hoeft te eten.

En niet alle groente hoeft persé gelijk in de volle grond. Bij mij gaat dat dus niet vanwege de slakken, dan heb ik niets te oogsten. Dus ik zaai van alles eerst voor.

Oh... en je kunt ook nog bonen leggen. Als je toch naar de winkel gaat. Stamboontjes bijvoorbeeld (dat zijn de lage boontjes), daar pluk je best wel veel van.
 

Niels

Mankinds only hope
Bietjes zou ik inderdaad in de volle grond zaaien, niet te dik, uit elk zaadje komen drie kiempjes. Lees maar even over eventueel uitdunnen daarvan in die link.
Andijvie kun je voorzaaien in je bak (liever dan wel zonder die kap) en dan later uitplanten. Steeds een paar zodat je niet in één x tig kroppen andijvie hoeft te eten.

En niet alle groente hoeft persé gelijk in de volle grond. Bij mij gaat dat dus niet vanwege de slakken, dan heb ik niets te oogsten. Dus ik zaai van alles eerst voor.

Oh... en je kunt ook nog bonen leggen. Als je toch naar de winkel gaat. Stamboontjes bijvoorbeeld (dat zijn de lage boontjes), daar pluk je best wel veel van.
Goeie tips! Ga ik doen van de week de eerste beste avond als ik bijtijds klaar ben :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Rataplan

Mankinds only hope
Bietjes zou ik inderdaad in de volle grond zaaien, niet te dik, uit elk zaadje komen drie kiempjes. Lees maar even over eventueel uitdunnen daarvan in die link.

Ik heb bietjes in de bak met gft 90% en potgrond10% mix gehad, dat is echt niet normaal hoe goed dat groeit.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Lekker bezig @Niels, leuk.

Doorgaans worden wortel/knol gewassen zoals wortel, biet, radijs, rammanas ed direct in volle grond gezaaid, idd om de reden die @Erny al aangaf, de worteltjes van de kiemplantjes zijn erg kwetsbaar dus niet aanslaan of misvorming zit er snel in. Zorg er ook voor dat de grond goed los is zodat ze mooi vormen, kluiten en steentjes enzo resulteert ook in vervorming (doet niks af aan de smaak natuurlijk, maar maakt schoonmaken gewoon lastiger)
Stamboontjes en bijv. peultjes kan je nu nog prima leggen, ik ga deze week ook nog ronde 3 aan peultjes leggen. Ze groeien snel en als ze eenmaal beginnen met vrucht maken kan je er elke dag wel een klein handje afhalen, zeker met dit weer.

Keep us posted
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Lai

Prepper goeroe
De vader van mijn al overleden zwager had op een stam twee appel soorten. Hij had ooit eens een takje van een andere boom op de boom geënt. En het werkte nog ook.

Mijn stiefvader zit in de oude fruitboom rassen en ent veel. Hij had verschillende bomen met 4 tot 6 verschillende appel/peren rassen. Heb mijn ogen uitgekeken dat dat kon. De meeste sloegen goed aan, af en toe wilde 1 ras niet. Die ging dan op een andere boom. Hij had voor de gein een proef gedaan op 1 boom met appel peer en kers. Ook dat ging goed. Dus in een kleine tuin kan je verschillende fruitsoorten in 1 boom kwijt.

Sla kan je het hele jaar door zaaien, in een kasje buiten en zelfs binnen doet die het voor een raam goed.
Bieten kunnen ook in pot, bietenblad is ook gewoon eetbaar. Niet weggooien dus.
Aardappelen kun je ook heel goed in jute zakken kweken. Ook nu nog.
Bonen kun je in de winter (mits het een beetje warm is in huis) ook op de vensterbank laten groeien. Had er eentje tussen hoge planten zitten, met peultjes. Nichtje was aan het zaaien geweest in een weekend dat ze bij mij was. Ik wist het niet, zag ineens een vreemde plant tussen de planten.

Gewoon uitproberen, werkt het en is het voor herhaling vatbaar dan blijft het. Anders een nieuwe opstelling proberen.

https://www.raamtuin.nl/
Verschillende ideeën voor raamtuinieren het hele jaar door.
 
J

J.J

Gast
Ik heb bietjes in de bak met gft 90% en potgrond10% mix gehad, dat is echt niet normaal hoe goed dat groeit.
Bieten is geweldig spul, in een mum van tijd is je bloedarmoede weer verdwenen, help vele malen beter en gezonder dan staal tabletten.
Twee borrel glaasjes op een dag is al voldoenden om binnen een korte tijd je weer beter te voelen, en het ijzergehalte weer op pijl is.
Vooral de dames hebben er vaak maandelijks onder te lijden.
 

Alberto

Senior Prepper
Rode bieten zijn idd super.
Net ook een 15-tal gekookt en klaargemaakt om in te vriezen.

Wel opletten met rode bietensap. Dat bevat zeer veel Nitraten.
Het wordt door het voedselagentschap eigenlijk afgeraden om in grote hoeveelheden/langdurig te drinken of geconcentreerde vormen ervan op dagelijkse basis te gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Lai

Prepper goeroe
Gekookte rode biet in dunne plakjes op brood met kaas is ook heerlijk. Mijn honden zijn er ook gek op :eek: Volgende tuin komt een groter bieten veld. Biologisch geteeld.

@Niels heb je al eens geprobeerd om spruit of kiemgroente te kweken? Heb je niet veel voor nodig, ook geen groene vingers. :fluit: Gewoon een glazen pot, iets van kaasdoek, elastiek/touwtjes en zaadjes. Dagelijks de zaadjes nat maken en water weer afgieten dan spruiten ze vanzelf. Zowel op brood als in de sla of als stamppot groente lekker en gezond. Kan het hele jaar door en is een lekkere afwisseling op tuin groente.

http://www.zelfmaakrecepten.nl/kiemgroenten/ (halverwege staat hoe je zelf kan kweken)
 

Jannes

Prepper goeroe
@Niels hoe is het tuinavontuur van afgelopen jaar bevallen? Ik ben benieuwd.
Zelf zit ik eraan te denken om wat dingen in bakken of zakken te zetten. Tips zijn welkom, want zo te lezen begin ik op hetzelfde niveau als jij 2 jaar geleden. ;)
 

imker

Survivor
Goedemorgen Jannes,

als je de mogelijkheid hebt zou ik altijd kiezen voor volle grond. Je kan nu de grond klaarmaken en alvast bemesten. Zelf frees ik mijn land zodra de groente er af is, er staan dan alleen nog wat wintergroenten, en gooi er dan koeienmest over heen. Daarover leg ik dan anti worteldoek en laat het rusten tot maart-april, dan wordt alles gespit met een kleine spitmachine en kan het nieuwe seizoen van start gaan. Zelf heb ik meer dan voldoende ruimte waardoor ik brede paden heb die ik door het seizoen heen af en toe doorfrees tegen onkruid. Verder veel lezen en vooral veel vragen aan andere kwekers, en gewoon proberen! Een tip die ik voor je heb, als je wortelen zaait meng dan zand door het zaad, dit zaait veel beter en makkelijker. Zet uien en wortelen altijd om en om de regel. Wortelen kunnen last hebben van de wortelenvlieg, uien houden die vliegjes op afstand.

Groeten, imker.
 
Bovenaan