• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nu beginnen met moestuin (begin augustus) voor een NooB.

Jannes

Prepper goeroe
Goedemorgen Jannes,

als je de mogelijkheid hebt zou ik altijd kiezen voor volle grond. Je kan nu de grond klaarmaken en alvast bemesten. Zelf frees ik mijn land zodra de groente er af is, er staan dan alleen nog wat wintergroenten, en gooi er dan koeienmest over heen. Daarover leg ik dan anti worteldoek en laat het rusten tot maart-april, dan wordt alles gespit met een kleine spitmachine en kan het nieuwe seizoen van start gaan. Zelf heb ik meer dan voldoende ruimte waardoor ik brede paden heb die ik door het seizoen heen af en toe doorfrees tegen onkruid. Verder veel lezen en vooral veel vragen aan andere kwekers, en gewoon proberen! Een tip die ik voor je heb, als je wortelen zaait meng dan zand door het zaad, dit zaait veel beter en makkelijker. Zet uien en wortelen altijd om en om de regel. Wortelen kunnen last hebben van de wortelenvlieg, uien houden die vliegjes op afstand.

Groeten, imker.

Dankjewel voor je reactie imker,
Wat jij omschrijft gaat een beetje verder dan wat ik voor nu in gedachten heb. Ik woon in een hoekwoning midden in een dorp met een niet zo’n heel grote tuin. In eerste instantie heb ik een paar emmers voor aardappels in gedachten. Ik zag een filmpje op yt wat ik wil proberen.
 

imker

Survivor
Je kunt altijd klein beginnen bijvoorbeeld 2 bij 2 meter, kun je lekker van alles op uittesten en ga je allerlei leuke dingen ontdekken, bijvoorbeeld dat een groene paprika dezelfde is als de rode alleen eerder geplukt. Op 4 m2 kun je behoorlijk wat telen als je een strak plantplan maakt, het blijft natuurlijk wel natuur. Je kan ook een 1000 liter IBC nemen en daar tweederde vanaf zagen van de bovenkant. Let wel op dat er geen chemie in heeft gezeten. Onderin zand en daar bovenop teelaarde, heeft alleen als nadeel dat je regelmatig moet watergeven. Dit is eigenlijk een oud idee voor een kruidentuintje. Zelf teel ik 100 procent biologisch, voornamelijk omdat ik dat van huis uit geleerd heb, wat mislukt gaat naar de kippen of composthoop. In uw geval zou ik kiezen voor een composteer ton. Heel veel plezier met uw ontdekkingsreis.

Groeten, imker.
 
Bovenaan