• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oesterzwammen kweken

maupspam

Senior Prepper
@maupspam
A) waar koop ik broed.
B) kan je een foto van luchtdoorlatende tape posten. Of waar koop ik dat.
C) is het gelijk welk stro er gebruikt wordt ? ( ik gebruik tarwe stro voor de konijnen maar ik heb ook gerste stro liggen. En soms ook rogge) of is dat een stomme vraag.
D) ook een foto van het vogel zaad .
E) hoe groot ( inhoud ) zijn jou glazen potjes. Moeten die lucht dicht afsluitbaar zijn.

A en B: Ik ben met Toshifarm bezig om een groepsdeal hiervoor te maken. Ik hoor het maandag. https://toshifarm.com/. We hebben het gehad over +/- €10,- p.p. voor broed 100gr, tape en versturen. Voor 10 personen.

Hoeveel personen willen het eigenlijk?????

C: de een is wat voedzamer dan de andere. Maar ik heb mij daat nooit iets van aangetrokken en zie ook geen verschil.
D: Je kunt elke vogel strooigoed gebruiken. Ik heb een zak van 20 kilo van hobby first
IMG20240106160420.jpg

E: Het zijn gewone groente of bonen potjes. De grootte maakt niet uit. Ik gebruik ook wel andere. Je zou ook een kleine emmer kunnen gebruiken. Een grote eigenlijk ook maar dan moet je wel doorkweken. 🤣

Ik weet dat er mensen zijn die een gaatje in de deksel boren en er een watje in steken voor zuurstof. Ik haal voorzichtig de deksel een beetje los en blaas er even in.
 

Henk88

Diehard Prepper
@Henk88 Het lijkt wat overweldigend maar als je de juiste stappen kent is het vrij simpel en straight forward. Als je het begint kan ik je wel coachen. Het is echt niet moeilijk.
Misschien kunnen we met een ploegje starten en een eerste batch maken?
Oh, en het is geen groente. Het ademt zelfs zuurstof. Net als mensen.
Ik vond hier nog een Nederlandse uitleg met interessante filmpjes over het zelf kweken van paddenstoelen. Je hebt inderdaad gelijk dat het geen planten zijn, dat wist ik niet. https://tuintjevanadam.nl/paddenstoelen-zelf-kweken-leren/ Je hebt ook gelijk dat het niet erg moeilijk is maar hygiëne is wel erg belangrijk lees ik.

Daarnaast ben ik benieuwd of je eigen (gesteriliseerde) compost of houtsnippers kunt gebruiken om te kweken. Zaken zoals vogelzaad of koffie drab zijn nu goed verkrijgbaar maar ik zou ook graag een alternatief hebben wat ik niet uit de winkel maar uit mijn eigen tuin kan halen.
 

maupspam

Senior Prepper
Daarnaast ben ik benieuwd of je eigen (gesteriliseerde) compost of houtsnippers kunt gebruiken om te kweken. Zaken zoals vogelzaad of koffie drab zijn nu goed verkrijgbaar maar ik zou ook graag een alternatief hebben wat ik niet uit de winkel maar uit mijn eigen tuin kan halen.
Hardhout blokken en snippers als beuk, eik, etc., werkt goed. Maar geen den, spar etc. De schimmel gaat daar dood op.
Het grote nadeel is dat groeien op hout ERG lang duurt half jaar tot jaar i.p.v. 2 weken. En de blokken hout nat houden is ook lastig. Heb ik ook wel eens geprobeerd maar 0 resultaat.
Je zou wel broed kunnen maken van hout snippers. Duurt ook wel langer maar zal ongetwijfeld werken. Ik heb dat eens geprobeerd met hardhout pluggen die ook in ikea kasten zitten. Dat werkte goed.

En al schrijvend bedenk ik mij nu dat ik ook wel eikel koffie gemaakt heb. Ik denk dat ik dat weer ga doen en de drab hier voor ga gebruiken. Dat word een volgend project.
 

maupspam

Senior Prepper
Ik vond hier nog een Nederlandse uitleg met interessante filmpjes over het zelf kweken van paddenstoelen. Je hebt inderdaad gelijk dat het geen planten zijn, dat wist ik niet. https://tuintjevanadam.nl/paddenstoelen-zelf-kweken-leren/ Je hebt ook gelijk dat het niet erg moeilijk is maar hygiëne is wel erg belangrijk lees ik.
Er staat iets in om op agar in een petri schaal te beginnen. Vanuit agar maak je broed. Dat is het ultieme. Maar dan moet je ECHT steriel werken. Ik zou eerst even met broed beginnen om resultaat te zien. Op agar gaat het snel fout.
 

maupspam

Senior Prepper
Andere vraag: Wie wil een starters pakket om dit eens te proberen? Ik zit nu via Toshifarm op ongeveer €10,- voor 100gr broed, tape en verzending.
Hier kun je leuk mee starten.
 

maupspam

Senior Prepper
Mijn oesterzwam muur.
🤪

De eerste zwammetjes laten zich al zien.
Rechts beneden en midden zie je de roze.

1705583584577.png
 

maupspam

Senior Prepper
Lijkt me ook interessant als vleesvervanger. Ik weet niet of het in de tropen zou lukken, maar als ik weer in Polen ben, wil ik wel een experimentje wagen, al lijkt het me niet zo eenvoudig de benodigde materialen en broed ter plaatse te krijgen.

In de tropen kun je de warmere soorten gebruiken. Roze of gele oesterzwam b.v.. En als je geen broed kunt krijgen dan kun je het zelf maken. Maar dat is wel een erg steriel klusje. Op agar agar in een petrischaal.
 

martin

Mankinds only hope
Is er echt niemand die dit experimentje wil doen? Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt.

Ik zou het graag doen maar ik denk dat mijn partner me hierna zou verlaten.
Ik heb echt veel te veel hobbies en het leven is erg kort, en hoewel ons huis lekker ruim is, heb ik zelfs niet voldoende ruimte om dit er nog bij te doen.

Ik ga me focussen op een werkende Meshtastic node en dat zal al een flinke uitdaging worden.
Maar ik ben wel heel geïnteresseerd in je posts over die oesterzwammen en zal het draadje blijven volgen.
En het zou mooi zijn als @Flos jouw eerst "apprentice" zou worden.
 
Bovenaan