• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@Ray, je weet dus niet wat voor soort ventilatie syteem je krijgt ?
Waarschijnlijk een met warmte terug win systeem. Een balans ventilatiesysteem valt en staat met een juiste afregeling.
Als men een standaard kiest voor alle woningen dan kan het werken of niet. Ik zou aanbieden dat jouw woning als test daarvoor en voor het hele project gaat dienen. Dan heeft de afregeling en instellingen meer aandacht dan als je nummer zoveel in de rij bent.
 

Ray

SHTF Expert
@petroman Warmte terug win systeem idd, dat is wat ik weet. Ik heb er zelf alleen geen ervaring mee.

Dit project zit allang niet meer in de testfase, reeds tientallen woningen zijn een paar jaar geleden omgebouwd in deze wijk. Daarnaast ben ik niet representatief voor 'de gemiddelde' woning.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je lucht toe en afvoerroosters in huis, of alleen afvoer?
Heb je roosters boven de ramen? Dauerluftung?

Ik denk dat Ray een WtW box krijgt. Toe en af.
Ventileren kan o.b.v. luchtkwaliteit.
 

Ray

SHTF Expert
Heb je lucht toe en afvoerroosters in huis, of alleen afvoer?
Heb je roosters boven de ramen? Dauerluftung?

Ik denk dat Ray een WtW box krijgt. Toe en af.
Ventileren kan o.b.v. luchtkwaliteit.
Geen idee nog, dat moet allemaal nog aangelegd worden.
 

Ray

SHTF Expert
Vandaag wat meer gehoord over de ventilatie van de woningen.

Het is een volwaardige WTW installatie, dus zowel aanvoer als afvoer van de lucht, met als kers op de bonus dat warme lucht gekoeld kan worden via de warmtepomp. M.a.w. je hebt dus een actieve koeling, een airco. Het wordt uiteraard even afwachten hoe goed dit werkt en hoeveel stroom het kost.

De WTW/ventilatie reageert op de luchtvochtigheid, maar schijnt gelukkig ook zelf middels een afstandsbediening te regelen. Filters kun je gelukkig ook zelf bij om deze schoon te maken.

Qua zonnepanelen (als ik het zo goed kan tellen) worden het er 33 stuks, van 310 watt. Dat is maar liefst 10.230 watt aan panelen. Als ik op de panelen van m'n vader mag afgaan, levert dat jaarlijks zo'n 10.000 kWh aan elektriciteit op. Uiteraard slikt zo'n warmtepomp een hele bult op, als je constant het hele huis op 20 graden wil houden schijnt dat zo'n 6000 kWh/jaar aan stroom te kosten.

Nu hoef het voor mij niet zo warm en al helemaal niet op de slaapkamers, alleen nog geen idee van hoeveel stroom ik wel door de warmtepomp zal jagen.

Ik ga sowieso wat kilo watt uurtjes terugleveren aan het net, want zelfs als ik gewoon die 6000 kWh afschrijf voor de warmtepomp, ik ruim reken met de inductie kookplaat, hou ik nog zo'n 1000 kWh per jaar over = 210 euro.
Grote kans uiteraard dan ik van die warmtepomp ook nog wel 2000 kWh kan afsnoepen, ik heb het zelden hoger dan 16 graden en dat kan ook weer in eigen zak.

Ook wel nodig schat ik, want na die verbouwing krijgen we hoogstwaarschijnlijk weer eens een huurverhoging, hebben ze de laatste 4 jaar niet gedaan vanwege de slechte isolatie van de woning.

Mijn enige probleem wat overblijft is het kattenluik. Dat kan straks niet meer in de deur (glas tot onderaan) of door de gevel en het enige wat ik zou kunnen bedenken is om er een complete (driedubbel glas) ruit uit te halen en daar een plaat in te maken met kattenluikje. Maar tjemig wat een gedoe en kosten. :confused: Goede kans dat de kat op de baas zal moeten wachten. Dan buiten maar een hokje maken met het elektronische kattenluik, kan ze iig daar ontsnappen aan al die ongecastreerde katers in de buurt.

Klein puntje, helaas komt de hele kast met boiler, warmtepomp, WTW, omvormers, buitenlamp en watertappunt bij de voordeur, terwijl ik juist aan de andere kant m'n dertig meter lange tuin heb liggen. :( Ach ja, als hij aan de achterkant zou staan had ik weliswaar een tappunt, maar zit ik de hele dag tegen dat lelijke grijze ding aan te kijken.

Momenteel worden de steigers rond het huis gebouwd, 'k schat dat over een weekje of twee a drie de nieuwe puien geplaatst worden. 'k Kan niet wachten tot al die ellende weer voorbij is, want ik zit al sinds half februari in de herrie.
 

petroman

SHTF Expert
Ray, klinkt op zich goed. Maar 33 PV panelen heb je zo'n groot dak oppervlak ?
Wel apart dat je WTW installatie bij de voordeur komt. Dat betekent ook dat je verse aanzuiglucht op straatniveau aangezogen wordt plus dat de aanvoer en afvoer naar de voordeur moet gelegd worden.
Jammer ook dat ze niet nagedacht hebben over dieren liefhebbers.
 

Ray

SHTF Expert
@petroman Wat zal het dak zijn, 5 x 12 meter? Wel volledig plat, dus 11 rijen van 3 panelen breed als ik het zo goed kan zien bij de overburen op 't dak (waar ze al klaar zijn). Mijn dak ligt ideaal voor panelen, geen slagschaduwen, plat, oost-west oriëntatie .

De WTW bij de voordeur zit ver van de straat (überhaupt geen doorgaande weg hier). Buizen (130mm) gaan idd van en naar ieder vertrek in de woning. Die buizen gaan idd op 1 punt naar binnen, waarna het vertakt richting woonkamer, keuken en dan naar boven voor de badkamer en de slaapkamers.

Sommige mensen, die binnenin de boel compleet hebben dichtgetimmerd met schrootjeswanden e.d. mogen idd de boel eerst deels leegslopen. Heb ik gelukkig geen last van.

Het is een heel ingenieuze kant en klare voorplakgevel. Met lagen isolatie en folies en als buitenste laag een zwevende plaat met steenstrips. Die zwevende plaat (met 2 a 3 cm lucht eronder), voorkomt afkoeling door harde wind en in de zomer werkt het als hitteschild.

Kattenluik is idd verleden tijd. Of je moet door driedubbel glas heen (niet te doen, vervanging reteduur), of door de oude gevel + 50 centimeter nieuwe gevel, waarbij je de opgeplakte steenstrips weer moet mollen. Dit is echter misschien nog wel mogelijk, aangezien die steenstrips per stuk kunnen worden vervangen (zie ik ze doen na de renovatie als er iets beschadigd is bij het takelen). Is echter wel zwaar verboden, is me al gemeld, omdat het bouwbedrijf dan niet de isolatie en dus rendement van de woning kan garanderen. I.g.v. discussie over het energieverbruik van de woning, geef je ze dan een stok om mee te slaan.
 

petroman

SHTF Expert
@Ray, ah volledig plat dan heb je inderdaad de ruimte, en hebben ze die ook volledig benut.
Die glas deur bestaat waarschijnlijk uit 2 panelen ? Kan je dan niet het onderste vervangen door een dichte plaat met luikje ?
Glas moet je kunnen vervangen dus zit daar een een soort klik systeem voor in het deurframe. Originele glas netjes opbergen en bij verhuizing terugzetten ?
 

Papillon

Diehard Prepper
Tot in de puntjes geregeld voor de huurders, geniet daarvan! Wat zal het mij als huisbezitter gaan kosten om verplicht de zaak te moeten isoleren en van het gas af..

Huurders kunnen klagen over geluidsoverlast.. tja dat is ook een last
 

Ray

SHTF Expert
@Ray, ah volledig plat dan heb je inderdaad de ruimte, en hebben ze die ook volledig benut.
Die glas deur bestaat waarschijnlijk uit 2 panelen ? Kan je dan niet het onderste vervangen door een dichte plaat met luikje ?
Glas moet je kunnen vervangen dus zit daar een een soort klik systeem voor in het deurframe. Originele glas netjes opbergen en bij verhuizing terugzetten ?

Helaas 1 groot paneel glas. Heel lelijk om die hele plaat eruit te halen en te vervangen door een plaat. Ik zit er wel aan te denken om het raam naast de deur misschien eruit te halen en 't zelfde truukje te doen, dat geeft weinig verlies van licht en uitzicht.

@Papillon Niemand gaat je dwingen hoor, dan duurt allemaal nog wel even. Zeker bij oude huizen, blijft dat gas waarschijnlijk nog wel een paar decennia. Wel willen ze voor huizenbezitters eenzelfde constructie als voor huurders.

Dus ipv (bv.) 100 per maand af te tikken naar de energieleverancier, 100 aflossing op de renovatiekosten. Op dit moment zou je daar met je hypotheekverstrekker voor om tafel moeten gaan zitten, maar aangezien veel mensen daarvoor niet in aanmerking komen willen ze een landelijke regeling voor iedereen, net zoals die EPV voor huurders.
Met gelijkblijvende maandlasten toch een gemoderniseerd huis.
 

Niels

Mankinds only hope
Je kan ook nozzels voor propaan in je gasfornuis draaien en op propaan koken, dan kan je gas-aansluiting weg.
 

Ray

SHTF Expert
@Niels, wat kost dat ongeveer? Want wellicht is dat voor mij een goedkopere optie dan allemaal nieuwe pannen kopen.
 

petroman

SHTF Expert
@Ray waarom nieuwe pannen kopen ?
Toevallig stond er een artikel in de weekend editie dat je zolang je panbodem vlak is en van staal je moeiteloos elektrisch kan koken ook via inductie.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray waarom nieuwe pannen kopen ?
Toevallig stond er een artikel in de weekend editie dat je zolang je panbodem vlak is en van staal je moeiteloos elektrisch kan koken ook via inductie.

:off:

Ik heb een AMC set van 48 jaar oud. RVS van uitstekende kwaliteit (niet magnetisch dus) met aluminium gesandwiched in de bodem. Kostte in 1971 al 1700 florijnen, nu effe de moderne set kopen kost je een dikke 4000 euro. De set is in nog prima staat op 1 pan na en kan dus nog een paar eeuwen mee. Zeer fijn spul!

Anti aanbak pannen die ook voor inductie geschikt zijn, maar eenmaal op gas gebruikt zijn die meestal niet meer zo recht als wenselijk is. Laat ik nu net daarvan ook een kwalitatieve fijne set van negen maanden oud hebben. Dan heb ik nog wat speciale pannen, ook veel te goede kwaliteit RVS en een Tefal Wok en grillpan, dus aluminium.

Van m'n 30+ pannen werken er straks wellicht slechts een paar. Het stalen De Buyer koekenpannetje en de oude gietijzeren stoofvleespan sowieso, niet krom en magnetisch ijzer.

Dat pannensetje wat je van de woningbouw uit coulance door de brievenbus krijgt geschoven, blijkt een lullig, studentikoos vierdelig pannensetje te zijn. In de aanbieding 29,95 bij de Ikea.

Je doet er 25 jaar over om een geweldige set pannen bij elkaar te sparen en dan ....... :mad:

Ik heb een paar jaar ervaring met koken op een volledige vierpitter met propaan en je doet bijna een jaar met zo'n 11,5 kg van 34 euro per vulling. Paar nippels vervangen en dikke vinger naar mijn woningbouwcorporatie! :thumbsup:
 

Niels

Mankinds only hope
@Niels, wat kost dat ongeveer? Want wellicht is dat voor mij een goedkopere optie dan allemaal nieuwe pannen kopen.
Nou qua tijd om het uit te zoeken kost het tijd, hoeveel is maar net wat voor info je kunt krijgen.
Qua nozzeles is het centen werk wie factor 10.000 over de kop gaan, dus misschien 10 euro ofzo?!?!

Staat er een typeplaatje onder op je gasfornhuis? Zo ja... foto?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
In Nijmegen doet verhuurder Portaal het ook, huizen ombouwen naar NOM-woningen. Er zijn wat klachten(tuurlijk,als er wat veranderd zeuren mensen) Eén van de klachten is dat de energiemaatschappijen niet meewerken. Mensen wordt een laag bedrag voor energie voorgehouden, want NulOpdeMeter, maar de energiemaatschappij weet niet wat een NOM-woning is en wil het maandbedrag niet verlagen omdat ze bang zijn dat de mensen groot bedrag moeten bijbetalen. link artikel
Hoe zit dat bij jou @Ray? Regelt de verhuurder iets met de energiemaatschappij(al is het voorlichting voorde energiemaatschappijen wat NOM-woning inhoudt), doet de energiemaatschappij moeilijk of juist niet?
 

Ray

SHTF Expert
@Stuudje Ik heb al met diverse energiemaatschappijen contact hierover gehad. De crux daar ligt hem bij het centraal aanmelden van de zonnepanelen. Dat moet de woningbouw doen en daarna is in het systeem zichtbaar dat je X capaciteit op je dak hebt liggen en dus zo'n X kWh per jaar gaat opwekken.

De twee meest kansrijke energiemaatschappijen gaven aan dat ik veel meer stroom zal opwekken dan er verbruikt gaat worden, ze rekenen nog niet met de warmtepomp als verbruiker, dat zit nog niet in het systeem. Bij de ene blijft het minimaal 5 euro in de maand, bij de ander kan het termijnbedrag zelfs negatief zijn, dan storten ze dus X per maand op je rekening.

Ik hoorde dat er hier ook klachten waren van mensen mbt kattenpis lucht. De katers zouden tegen de WTW fan aan pissen en dat zou je dan in het hele huis kunnen ruiken. Nu hebben die mensen exact dezelfde doos voor de deur als ik en die zuigt de lucht bovenin de kast aan. Lijkt mij stug dat een kater 2,5 meter hoog kan pissen.....
 

Ray

SHTF Expert
Had ik bij de vorige hittegolf al wel de isolatie, maar nog geen WTW ventilatie en de grote vraag was of die warmtewisselaar twee kanten op werkt. Hij is gemaakt om met de afgevoerde lucht, de verse lucht op te warmen, zodat je niet zoveel warmte verliest in de winter.

Vandaag een paar maal de aangezogen lucht gemeten en wat hij uitblaast in de woning. Het is buiten nu bijna 32 graden en de verse lucht die uit de WTW komt is nu 24 graden. :thumbsup:

Al met al is de temperatuur hier in huis een kleine twee graden gestegen t.o.v. vannacht, het is hier nu 21,8 graden.

Ik kan het ding ook helemaal uitzetten, blijft het nog iets koeler in huis, maar dat werkt alleen als je niet thuis bent. Het huis is dermate gasdicht dat je wel moet ventileren, gewoon met een raam of het ventilatiesysteem. Liefste heb ik gewoon de ramen open, maar als het erg koud of erg warm is, werkt die WTW dus prima!

Vandaag is ook eindelijk m'n kooktoestel aangekomen, na al drie verschillende tijdelijke alternatieven waar ze mee aan kwamen zetten, nadat m'n gasmeter er uit gesloopt was. 'k Heb naast gas, elektrisch en inductie ook de keramische plaat eens meegemaakt en dat binnen een goede week tijd. :lol:

Het is een Pelgrim PFI8265WIT, vier inductie pitten met een verrekte handige oven. Naast de bekende onder en boven warmte, zit er ook een hete lucht fan in. Handig ook dat de grill twee delen kent, een kleintje voor bv. je tosti, hoef je niet het hele ding op te stoken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het is hier nu 22,9 graden.
Hoe koel/warm is het bij jou boven?

Mooi fornuis! Is geen goedkoopje van de verhuurder, doet echt zijn best wel om jullie goed NOM te krijgen.
Dit vind ik altijd fijn bij fornuis, goede reiniging mogelijk. "Ook is de binnenruit zonder gereedschap makkelijk uit te nemen voor een grondigere reiniging."
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Wat dat meldsysteem van zonnepanelen betreft:verwacht daar niet te veel van. Ik heb sinds 2012 pv panelen en een ouderwetse terugdraaimeter, en het is ieder jaar gedoe om de meterstand door te geven. Ik heb mezelf nu aangeleerd om het op de site van de electriciteit maatschapij in te vullen en een mail te sturen met een foto van het electriciteit telwerk. En dan meld ik ook weer dat ik pv panelen heb.
 
Bovenaan