• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Onderhoud/reparatie Tectro laserkachel

Pottema

Prepper
Geachte, ik ben nieuw in deze groep ik ben geen prepper maar wel probleem met Qlima kachel. Ik start mijn kachel nm. op en na een goede start heb ik een prachtige blauwe vlam. Na verloop van 1.5 min. word de vlam geel en gaat hij uit met E13. De naald is keurig schoon en mijn peut/kero komt uit net als die van jullie uit België. Zou het uitgaan er mee te maken kunnen hebben dat er vuil in een leiding zit,......en zit er in het vaste kachel tankje waar de vlotter in zit ook een filter? Of is er iets met het aanzuig gebeuren?

M.vr.gr. Pottema
 

petroman

SHTF Expert
En wat betekend dan E13 ?
Gele vlam wijst op zuurstof probleem. Dat kan 2 kanten op te weinig brandstof en te veel zuurstof of andersom.
Heb je al in je tank gekeken of er een filter in zit, wat zegt de handleiding, kachelboer, google ?
 

Fkl

Prepper
Toch wel grappig: ik ben anderhalf jaar off-line en een oude post genereert blijkbaar veel ophef.:oops:
Mensen, ben nieuw op het forum, hobby met deze kachels. De qlima laser heeft erg veel problemen met de vaporizer/vernevelaar, chronisch probleem. Vervangen is de enige optie.
Brandermat van een Zibro/Toyotomi blijft bedrijfszekerder hoor.
 

Psamathos

Prepper
Dag mensen, ben nieuw op het forum. Ik denk niet echt dat ik een prepper ben, maar ben de laatste tijd wel steeds serieuzer om aan het gaan met de gedachte "wat als <voorziening X> uitvalt". Binnenkort komen zonnepanelen, waarbij ik natuurlijk ga kijken hoe ik er een 12V accu mee op kan laden en onlangs ben ik gaan kijken naar noodrantsoenen.

Eigenlijk compleet niet gerelateerd aan die gedachtegang; ik heb een Qlima petroleumkachel met foutcode "F05". Volgens de fabrikant betekent dat praktisch "laat ons 'm fixen als je garantie hebt, anders koop maar een nieuwe" want er is dan iets mis met de verstuiver. 2e hands, dus geen garantie, maar met mijn eigen handigheid en jullie foto's kom ik er sowieso wel uit. Heb hopelijk heel veel aan de foto's eerder in deze thread en ga binnen een weekje de injector/verstuiver proberen schoon te krijgen. De petroleum was Qlima merk, maar had een tijdje stilgestaan. Schijnbaar kan dat slecht zijn.... Hoop dat het systeem niet zo gevoelig blijft of dat het makkelijk op te lossen is... Ik houd jullie op de hoogte!
 

Ray

SHTF Expert
Welkom @Psamathos Kachels/lampen met petroleum gevuld wegzetten en jaartje later weer eens proberen is idd het recept voor ellende. Er trekt vooral veel vocht in de petroleum en dan wordt het slecht.
 

Psamathos

Prepper
Bedankt voor je reactie. Dat zal dan net zijn wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft... Nouja, ik ga laten weten hoe ver ik kom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Succes met de verstuiver, ze zijn nieuw ook nog wel te krijgen, als ik het me goed herinner, maar zelf oplossen zou wel zo fijn zijn.
 

Psamathos

Prepper
Nou, spul uit elkaar gehaald en schoongemaakt, gecheckt dat de naald goed kon bewegen maar helaas, ik ben gepromoveerd van foutmelding F05 naar F06. Ben geneigd om het op te geven en de kachel te verkopen aan iemand die denkt 'm wel te kunnen repareren. Als ik het onderdeel vervang moet ik namelijk ook gelijk nieuwe petroleum kopen...

Wel vervelend dat er nergens (handleiding of online) kan vinden wat de foucodes precies betekenen, want op deze manier kom ik natuurlijk niet verder. Iemand hier een idee?
 

Psamathos

Prepper
Ja, ik had alleen gevonden dat F06 inhoudt dat je terug moet naar de winkel. Ik denk dat ik deze laserkachel naar de schroothoop breng. Voor incidenteel gebruik is het niet handig om zo'n kachel te hebben ivm de petroleum die brak wordt (bedankt voor jullie info daarover, ik wist dat totaal niet voordat ik hier kwam) en dat we de kachel alleen incidenteel zouden gebruiken.

Als iemand hier baat heeft bij een laserkachel die waarschijnlijk een nieuwe vaporizer en nieuwe petroleum nodig heeft, laat maar weten. Anders gaat 'ie bij het oude ijzer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
ik zelf gebruik de kachel vrij veel (zelfs meerdere) ik gebruik ook olie uit België.
dan gaan inderdaad de verdampers wel eens stuk maar deze zijn te bestellen bij Warmte service onder het bestel nummer 8713508770369 de kosten hiervan zijn 27.50
heb evt. een filmpje dat ik gemaakt heb via you tube hoe deze vervangen moet worden.
groet werner
 

ReneHolly

Prepper
Goede morgen,

Ik ben nieuw hier, mijn naam is René uit Venray.

Ook ik ben sinds deze week aan het stoeien met Qlima. Ook ik heb de foutcodes E02 en E03. Petroleum er uit gehaald mooi schoon en droog gemaakt. Ook het pompje schoon gemaakt. Ik ga zo meteen beginnen om de brander eruit te halen en ook deze schoon te maken. Maar als ik het zo lees hier zal dit geen verbetering gaan opleveren. Ik ben een leek op dit gebied, maar niet geschoten is altijd mis. Ik heb wel meerdere dingen gerepareerd zonder er verstand van te hebben. Ik zal ook zo eens gaan zoeken om het onderdeel van Werner te kunnen bestellen, Mss zou Werner een link naar z’n YouTube filmpje kunnen posten.

Jullie lezen het wel hoe het bij mij af gaat lopen.

Groet René
 

ReneHolly

Prepper
Helaas bij Warmte service in Heijen hebben ze hier nog nooit van gehoord. Het nummer wat je opgeeft kennen ze ook niet (veel te lang zeggen ze mij). Ik heb de naald in ieder geval gangbaar gemaakt. Deze zat vast. Maar helaas is de verbranding nog niet goed. Tot op heden brand ie nog wel. Hoewel ik denk dat dit niet gezond kan zijn, mij te veel oranje !! Ik zie graag een blauwe vlam.

Groet René.
 

ReneHolly

Prepper
Toch nog een nieuwe kunnen bestellen bij warmte service in Heijen. Ik heb deze dus vervangen en hij brand weer als een tierelier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

ReneHolly

Prepper
Het juiste nummer voor mijn kachel de Q-Lima SRE 8040 C = 9713508770376.
Ik heb ze een mail gestuurd met foto wat ik zocht. En daar heb ik op de maandag netjes antwoord op gekregen.
Ik ga er van uit dat er een weekend gast stond op het moment (zaterdag) dat ik belde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan