• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oorlog in Taiwan - hoe waarschijnlijk wordt dat?

V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe is het mogelijk mensen, die #@!*%! Nancy Pelosi is daadwerkelijk in Taiwan geland.

Een provocatie is dat, van heb-ik-jou-daar, en waarom eigenlijk....?!

Waarom sturen die Amerikanen er niet gelijk flink wat wapentuig naartoe, dan kunnen we gelijk zien of China daar beter tegen opgewassen is dan Rusland. Hmmm, ze sturen er al jarenlang wapens naartoe, dus met een beetje goede wil komt dat conflict er nu snel, Nancy.
Ruzie zoeken met kernmachten lijkt wel het populairste spelletje van vandaag de dag.
En, jawel, dat klopt ..... ik ben boos, en niet zo'n klein beetje ook.

Ik zie parallellen, en vermoed dat een oorlog ook in Taiwan niet lang op zich zal laten wachten.

In dat geval valt niet alleen bij ons de bodem eruit, maar wordt het sowieso een wereldwijde crisis.

Let the winner take it all!
1659462111513.png

Hoe zien jullie deze ontwikkelingen?
 

Wendie

Senior Prepper
Er zou wel eens een flink conflict uit voort kunnen komen. Ik vrees echter niet zomaar een nucleaire conflict. China wil liefste Taiwan inlijven onder de noemer afvallige provincie. Taiwan is de chip producent wereld wijd , China wil daar maar wat graag het vingertje in roeren ( geld en macht). VS wil dat het liefste voorkomen. In VS en EU worden montjes maat chips geproduceerd en die zijn vele malen duurder om te maken dan in Taiwan. Te kleinschalig om Taiwan buiten spel te zetten. Vergeet niet dat er nog wel chip in je wasmachine zit….. een EU chip,zou je apparaat zomaar eens 2 keer duurder kunnen maken dan nu z! als Taiwan geen chips meer kan of mag leveren door dat China het inlijft en daar de baas gaat spelen heeft het westen een groot zeer groot economisch probleem. China heeft dan ook een zeer groot economisch probleem de afzet markt verkleint dan enorm. Kijk het is en blijft een van de grootste handels partners van elkaar. Alleen als je kijkt naar de mensen in China die weten wat hard werken en weinig verdienen inhoud hier in het westen ligt dat toch wat anders die mentaliteit. En dan kom je op punt uit dat China dat dus langer vol kan houden dan het westen. Mocht er echt de pleuris uitbreken dan zijn de oliestaten in het oosten uiteindelijk de lachende 3 de. Rusland is partner van China (wat de Russen niet laten merken is dat Rusland China harder nodig heeft dan anders om) en als het er op aankomt de Russen ook alles overheersend machtsprobleem erbij hebben : China ! Er zal een duidelijke grens ontstaan van Finland via Polen tot en met Oekraïne met Belarus aan de zijde van Rusland. Rusland zal daarbij ook echt grote economische schade bij oplopen als de spanningen tussen VS en China verder uit de hand gaan lopen. EU , VS , Rusland en China zullen dan de klappen van de zweep uitdelen en incasseren , de olieboeren lachen zich helemaal te schompes. Een ding is zeker we gaan het dan heel zwaar krijgen in het westen. Just my 2 cents.
 

PBear

Mankinds only hope
Hoewel het bezoek van Nancy Pelosi de spanningen tussen de VS en China wat verhoogd, zie ik geen aanleidong tot militaire interventies.
China kan niet zomaar Taiwan binnenvallen, zonder de kip met de gouden eieren (de geavanceerde chip-industrie) te slachten.
Daarvoor zal China tenminste het geduld moeten hebben tot hun eigen chip-industrie op gelijk niveau staat.

Wat waarschijnlijker lijkt, is dat China economische strafmaatregelen neemt, zoals een exportheffing op producten die China naar de VS uitvoert.
Dat maakt China helaas niet populair bij de consumenten in de VS, die dan meer moeten betalen voor hun Chinese produkten - en dat zijn er veel en in veel sectoren van de consumentenmarkt.

En dat is misschien juist wel de verborgen agenda van de huidige regering in de VS, die vreselijk gezakt is in populariteit, met een economie die intussen in recessie is beland en waarschijnlijk een diepe depressie tegemoetgaat.
Dan is het zoeken naar een zwart schaap, die als schuldige aangewezen kan worden, in plaats van de interventies van de FED, tesamen met een gierend tekort op de overheidsuitgaven van de VS en een astronomische staatsschuld.

Strafheffingen door China zijn dan gemakkelijk te populariseren als de oorzaak van de crashende economie.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Vergeet niet dat er nog wel chip in je wasmachine zit….. een EU chip,zou je apparaat zomaar eens 2 keer duurder kunnen maken dan nu z! als Taiwan geen chips meer kan of mag leveren door dat China het inlijft en daar de baas gaat spelen heeft het westen een groot zeer groot economisch probleem.
Vooral vaak dit blijven roepen, dan zorgen de fabrikanten er voor dat de spullen inderdaad 2x zo duur worden.

Dit soort chips hebben een kostprijs van centen of hooguit tientallen centen. En de meeste kosten gaan zitten in de machines die er voor gebruikt worden (en die heel vaak uit ons land afkomstig zijn), er is relatief weinig personeel voor nodig.
Stel dat diezelfde chip in de EU geproduceerd op 5 euro komt dan hoeft die machine heus niet 2x zo duur te worden.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Hoe is het mogelijk mensen, die #@!*%! Nancy Pelosi is daadwerkelijk in Taiwan geland.

Een provocatie is dat, van heb-ik-jou-daar, en waarom eigenlijk....?!
Omgekeerde wereld redenatie. Taiwan is al meer dan 70 jaar een republiek en was al lang en breed ontwikkeld toen China nog een apenland was.
De provocaties komen vanuit Beijing.
 

phtvs

Sysop
Admin
Dit soort chips hebben een kostprijs van centen of hooguit tientallen centen.
Ik denk dat het prijsverschil een tikkeltje meer bedraagt. In 1985 was er een handelsboycot waardoor er geen computerchips werden ingevoerd. Het bedrijf waar ik werkte, had wafers (silicone schijfje met chipjes erop) (al dan niet legaal) opgekocht en wij wilden die chips dan hier laten bakken bij Eurasem in Nijmegen.
Was een zeer lucratieve handel want er was wereldwijd geen geheugenchip te krijgen. De geheugenchipjes model 80286 kosten voor de boycot iets van 3 gulden per stuk. Wij konden die dingen kwijt voor het honderdvoudige. Helaas pindakaas kreeg een zekere overheidinstelling er lucht van en krabbelde Eurasem terug.

Reken er maar op dat als daar de boel plat gaat en er geen chip meer het land uitkomt, dat wij hier met een levensgroot probleem zitten. Niet alleen is er eigenlijk nog maar één serieuze chip bakker in Nederland, er zal zoveel vraag zijn dat de leveringsproblemen die er nu al zijn tientallen jaren aan zullen houden en er geen enkel stuk elektronica te krijgen zal zijn. En dat in de breedste zin van het woord elektronica want in werkelijk alles zit een chip tegenwoordig.
Een defect pin automaat, een kassa, een waterpomp van een gemaal, het kan niet vervangen of gerepareerd worden. Terug naar het stenen tijdperk dus..
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@PBear , de recessie is 0.9%, dit noem ik geen recessie, maar een tijdelijke neergang.
Winsten van bedrijven blijven in takt, burgers blijven hun geld 'in de USA' opmaken,
dus een echte recessie is dit dus niet.
En @RockyFlats , Nancy is een held, je laten intimideren, door een derdewereldland ,met nucleaire wapens?
Over een gebied dat net zoveel van hun is, als dat Oekraïne van Rusland is,
dat gaat echt te ver. Nepal is ook niet van hen.
China is bondgenoot van Rusland om een invasie in Taiwan goedgekeurd te krijgen.
Rusland zal op zijn muil gaan in Oekraïne, en China weet zich geen raad met Taiwan.
Binnenvallen geeft oorlog in het hele Aziatisch gebied, kost geld, en zal net als bij Rusland, alleen economisch veel geld kosten.
Ik vind overigens dat Rutte, de Croo, en andere Europese leiders, de banden met Taiwan moeten aanhalen.
En niet pas na een invasie van een ander land.
Het moet gedaan zijn met dreigementen, dreigen betekend dat je moet durven,
en China zal de wereld niet durven schofferen, want dan gaat hun economie op de schop.
En met hun vastgoedbedrijven daar hebben ze niet nog meer binnenlands protest nodigZe zullen wat vliegoefening doen, wat bootjes laten varen, zeeslag zonder bommen spelen, en "thats it".
@phtvs , terug zonder GSM, weer gewoon tv via de mast, auto's die je zelf kan repareren, geen digitale meters,
betalen met cash, kassieres, die weer zelf mogen intikken, (werkgelegenheid), geen bankpassengeneuzel, loonbrieven als brieven.
Spullen weer in de winkel gaan kopen., ik zie niet veel problemen.
Ik heb de jaren '70 en '80 overleeft, ik ben bang dat ik nog steeds zonder onzinchips kan.
Molens en gemalen hebben honderden jaren overstromingen voorkomen.
Ik heb radio's waar misschien paprika chips in gevallen is, 50+ jaar oud en werkend, dat zie ik met die chiprommel nergens.
Misschien bij de Voyager 1 en 2.
 

Wendie

Senior Prepper
@buzz de producten worden dan echt een heel stuk duurder dan dat ze nu zijn !
Je hebt gelijk dat die Eu chip echt niet eens zo heel veel giga duurder hoeft te zijn geproduceerd in EU maar zonder chipfabriek geen chip en geen machine! Het is niet zo dat Europa en de VS in 1 week effe het chip probleem opgelost hebben bij inlijving van Taiwan door China. Het gaat om zo ongelooflijk veel chips. Wasmachine is het simpelste voorbeeld van de simpelste chip. Die prijzen gaan niet omhoog omdat ik dit als consument zeg of wens , die prijzen gaan omhoog door tekorten op grote schaal die niet zomaar opgelost kunnen worden. China heeft bij inlijving de macht wel of geen Chip naar het westen. Het westen heeft niet in 1 jaar een complete Aziatische chip schuur opgebouwd in de EU voor dergelijke lage prijzen. Russen hebben dat met gas wel of geen gas ? Hmmm het westen luistert niet ,laten we de levering maar stop zetten en kijk op u nota wat het gevolg is. Een gecreëerde schaarste dat betalen de consumenten.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
@buzz de producten worden dan echt een heel stuk duurder dan dat ze nu zijn !
Je hebt gelijk dat die Eu chip echt niet eens zo heel veel giga duurder hoeft te zijn geproduceerd in EU maar zonder chipfabriek geen chip en geen machine! Het is niet zo dat Europa en de VS in 1 week effe het chip probleem opgelost hebben bij inlijving van Taiwan door China. Het gaat om zo ongelooflijk veel chips. Wasmachine is het simpelste voorbeeld van de simpelste chip. Die prijzen gaan niet omhoog omdat ik dit als consument zeg of wens , die prijzen gaan omhoog door tekorten op grote schaal die niet zomaar opgelost kunnen worden. China heeft bij inlijving de macht wel of geen Chip naar het westen. Het westen heeft niet in 1 jaar een complete Aziatische chip schuur opgebouwd in de EU voor dergelijke lage prijzen. Russen hebben dat met gas wel of geen gas ? Hmmm het westen luistert niet ,laten we de levering maar stop zetten en kijk op u nota wat het gevolg is. Een gecreëerde schaarste dat betalen de consumenten.
Je hebt beslist geen ongelijk met jouw redenatie maar wat ik wil zeggen dat je als consument ook invloed kunt hebben.
En als we allemaal braaf mee redeneren en mee knikken als er iets duurder gemaakt wordt doet elke producent er een schepje boven op.
Overheid en bedrijfsleven doen er alles aan om ons voor te verwarmen op hogere prijzen. Laten we zelf zo weinig mogelijk mee doen in dat koor en vooral kritisch blijven.

Twee voorbeelden.
In de duitse aldi zag ik onlangs producten die tot 40% goedkoper zijn dan in de aldi aan deze kant van de grens, op minder dan 20 km afstand.
Complete waanzin. We worden belazerd en slikken het allemaal voor zoete koek.
In duitse folders slaan de supers elkaar om de oren met kreten over het verslaan van de inflatie. Wij liggen met zijn alle op de rug en laten het over ons heen komen.

De evergreen lag dwars in het suez kanaal en veel spullen op die boot bereikten de consument niet op tijd. mandenlang werd bij elke vertraging in levertijden "suezkanaal" geroepen. Alles bij elkaar opgeteld zat er op die schuit 100x meer spullen dan er op pasten. En ook bij dingen die niet uit china kwamen werd het suez sprookje verteld.
En we legden ons allemaal er bij neer.

Een gezonde portie argwaan is een deugd. Helemaal als prepper.
Als de wasmachine kapot gaat koop ik een nieuwe, ongeacht wat die moet kosten. Maar bij andere producten laat ik me niet belazeren, als het me te snel en te veel te duur gemaakt is koop ik het gewoon even niet meer.
 

petroman

SHTF Expert
Als we elke grootmacht met/zonder kernwapens hun gang moeten laten gaan dan hebben we zo meteen de keuze uit de yen of roebel.
China heeft ook Tibet ingelijfd, daar heeft niemand maar iets tegen gedaan.
Dus nu mag er ook niemand meer naar Tibet omdat "we" dat dan zouden erkennen ?

Wordt het dan ook niet hoog tijd dat we België weer tot de zuidelijke Nederlanden laten behoren?
Was NL gebied totdat de Fransen en Spanjaarden er zich mee gingen bemoeien.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@wiliam, ik heb zelden zoveel optimisme gezien dan jij nu laat zien. Die tijdelijke neergang is er een die doorzet, let op mijn woorden. Het onzalige gedoe in de Oekraine heeft daar geen goed aan gedaan, en na de komende winter gaan we zien wat er hier aan bedrijvigheid nog intact is. Dat wordt even slikken, voor iedereen, vrees ik.

Nancy is m.i. op z'n best een "Angle of death". Een nageltje aan Taiwan's doodskist.
Na haar provocatie (en waarschijnlijk meer) is er al snel oorlog daar, en verwacht niet dat iemand dat wint. Taiwan naar z'n grootje, en veel mensenlevens idem, en waarvoor?
Je ziet het ook aan de Oekraine. 100.000 levens heeft het daar al wel gekost denk ik, en het heeft ze terreinverlies en puinhopen bezorgd. Wat een winst.
En, het levert ons een recessie op die waarschijnlijk z'n weerga niet kent.

Zaken provoceren werkte in de Oekraine prima om het daar te laten ontsporen, en vanuit dezelfde hoek is nu ook Taiwan aan de beurt.

Zo'n 40 landen vinden wel leuk wat we doen en aanrichten, en zo'n 180 vinden dat niet. Hoe zou dat komen denk je? Misschien ... omdat we "the bad guys zijn"?

China stelt niets voor, net zoals Rusland, toch? De laatste heeft ons al wel behoorlijk bij de taas, en terecht ook, omdat we dom zijn (gemiddeld genomen). Rusland gaat door, koste wat het kost. En China schat je simpeler in? Interessant....
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Hoewel het bezoek van Nancy Pelosi de spanningen tussen de VS en China wat verhoogd, zie ik geen aanleidong tot militaire interventies.
China kan niet zomaar Taiwan binnenvallen, zonder de kip met de gouden eieren (de geavanceerde chip-industrie) te slachten.
Daarvoor zal China tenminste het geduld moeten hebben tot hun eigen chip-industrie op gelijk niveau staat.

Wat waarschijnlijker lijkt, is dat China economische strafmaatregelen neemt, zoals een exportheffing op producten die China naar de VS uitvoert.
Dat maakt China helaas niet populair bij de consumenten in de VS, die dan meer moeten betalen voor hun Chinese produkten - en dat zijn er veel en in veel sectoren van de consumentenmarkt.

En dat is misschien juist wel de verborgen agenda van de huidige regering in de VS, die vreselijk gezakt is in populariteit, met een economie die intussen in recessie is beland en waarschijnlijk een diepe depressie tegemoetgaat.
Dan is het zoeken naar een zwart schaap, die als schuldige aangewezen kan worden, in plaats van de interventies van de FED, tesamen met een gierend tekort op de overheidsuitgaven van de VS en een astronomische staatsschuld.

Strafheffingen door China zijn dan gemakkelijk te populariseren als de oorzaak van de crashende economie.
Ik denk dat China het niet laat bij iets softs en snel tot actie overgaat. Er liggen nog een paar eilandjes onder Taiwanees bestuur, die ik hen snel zie innemen. Gewapende actie, zeer waarschijnlijk, en dat escaleert snel...
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
@buzz als je wasmachine kapot gaat er zijn geen chips meer door dat gelazerd daar gaan we massaal met de hand wassen !
Al wordt de machine 3x zo duur ik ga 'm aanschaffen. Desnoods schud ik mijn prepsok met cash geld leeg !

Maar als dat zelfs niet meer zou lukken ben ik voorbereid met een ruime voorraad:

1.jpg

En een aantal hagelnieuwe zeepkloppers:
2.jpg
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Omgekeerde wereld redenatie. Taiwan is al meer dan 70 jaar een republiek en was al lang en breed ontwikkeld toen China nog een apenland was.
De provocaties komen vanuit Beijing.
En ik dacht nog wel dat die Pelosi naar Taiwan is gereisd, en China dat niet zo erg leuk vindt. Dan heb ik mij zeker vergist...

Natuurlijk is het "altijd de ander". Dat is het voor de ander ook. En daar schieten we dus helemaal niets mee op, met dat provoceren tot de bom barst. Kijken met begrip voor de historie en met beleid en geduld te werk gaan, is verstandiger dan hard-tegen-hard en partijen volstoppen met wapens. Wie wil er van wie winnen, en tegen welke kosten? Het zijn gelukkig maar kernmachten waarmee ruzie wordt gezocht. Hoeveel Irakken, Afghanistannen, Syrien en Oekraines moeten er nog meer in as worden gelegd voordat het verstand zegenviert?

Vooral vaak dit blijven roepen, dan zorgen de fabrikanten er voor dat de spullen inderdaad 2x zo duur worden.

Dit soort chips hebben een kostprijs van centen of hooguit tientallen centen. En de meeste kosten gaan zitten in de machines die er voor gebruikt worden (en die heel vaak uit ons land afkomstig zijn), er is relatief weinig personeel voor nodig.
Stel dat diezelfde chip in de EU geproduceerd op 5 euro komt dan hoeft die machine heus niet 2x zo duur te worden.
@buzz, het is dam meer een kwestie van vraag en aanbod. Als jij en ik en nog drie anderen staan te kwijlen naar die ene wasmachine die en nog van de band rolt, tegen de dubbele prijs, dan staan we allemaal al met het geld in de hand. En dan win ik het nog met m'n 120 kg (geschat)...

Als we elke grootmacht met/zonder kernwapens hun gang moeten laten gaan dan hebben we zo meteen de keuze uit de yen of roebel.
China heeft ook Tibet ingelijfd, daar heeft niemand maar iets tegen gedaan.
Dus nu mag er ook niemand meer naar Tibet omdat "we" dat dan zouden erkennen ?

Wordt het dan ook niet hoog tijd dat we België weer tot de zuidelijke Nederlanden laten behoren?
Was NL gebied totdat de Fransen en Spanjaarden er zich mee gingen bemoeien.
Hoi Theo, ik denk dat wapens naar Tibet sturen inderdaad geen goed idee zou zijn, en als militair adviseur of regeringsleider het land bezoeken, ook niet zo erg. Als toerist zal het wel kunnen.

Wat Belgie betreft, moeten we de Vlamingen maar eens tegen de Walen gaan opzetten, goed idee. We pompen dan Vlaanderen vol wapens, en bevrijden dat Vlaams verzet zodra de tijd rijp is. Voorafgaand, houden we maneuvres aan de grens, en wellicht gaat Wallonie dan al door de knieen. In dat geval kunnen we door om Frankrijk te bevrijden. Vroeger waren we immers een. En dan door naar Spanje, @martin bevrijden!😉
 

marzman

Diehard Prepper
Waarschijnlijk heeft Biden het gesust (telefoontje naar China dat hij het ook liever niet had maar het niet tegen kan houden bijvoorbeeld). De reactie van China met de militaire oefeningen valt nog wel mee. Biden zit niet op een escallatie te wachten, Taiwan ook niet, en China denk ik ook nog niet. China heeft een lange termijnplan en wacht gewoon hun moment af en dat zal niet nu zijn.
 
F

forumlid 1447

Gast
Hoi Theo, ik denk dat wapens naar Tibet sturen inderdaad geen goed idee zou zijn, en als militair adviseur of regeringsleider het land bezoeken, ook niet zo erg. Als toerist zal het wel kunnen.

Wat Belgie betreft, moeten we de Vlamingen maar eens tegen de Walen gaan opzetten, goed idee. We pompen dan Vlaanderen vol wapens, en bevrijden dat Vlaams verzet zodra de tijd rijp is. Voorafgaand, houden we maneuvres aan de grens, en wellicht gaat Wallonie dan al door de knieen. In dat geval kunnen we door om Frankrijk te bevrijden. Vroeger waren we immers een. En dan door naar Spanje, @martin bevrijden!😉
Vlamingen tegen de Walen opzetten? Dat hoeft al niet meer.
Daar hebben we de VRT (BRT) en RTBF voor,
die worden bestuurd door de Vlaamse en Waalse regeringen en gewesten en deelstaten, en provincies, etc.
China en Rusland kijken met afgunst naar de propaganda die deze zenders voeren.
(rest van tekst verwijderd, omdat sommige het sarcasme niet zouden begrijpen, en ik mijn Vlaamse medelanders niet wil schofferen, met hun , in mijn ogen vreemde politiek)
Ps binnenvallen in Vlaanderen is legitiem, omdat het onderdeel is van het onverdeelbare Hertogdom Brabant, (1183-1795)
En onze Hertogin is Elisabeth van België, die afgelopen weken liever op legerkamp ging dan op jeugdkamp.
(Hier bericht van haar kamp)
https://www.hln.be/royalty/video-ni...mp~ab1d61be/?referrer=https://www.google.com/
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik denk dat het beter is om te kijken naar de gene die hun macht aan het verliezen zijn en er aan vast krampen dan naar China. Als ze Taiwan hadden willen pakken hadden ze dit al lang gedaan. Maar vraag je eens af wat voor voordeel ze daarmee hebben. Nu kopen ze gewoon wat ze willen van Taiwan en heb je behalve een hoop geschreeuw van tijd tot tijd geen verlies. China is bezig op een veel grotere schaal dan wij ons kunnen voorstellen. En ze zijn bijna overal welkom. En ze exporteren van alles. Amerika exporteert alleen oorlog. En de deelname aan de sanctie tegen Rusland heeft aangetoond dat steeds meer landen het niets meer uitmaakt wat Amerika wil.
 

marzman

Diehard Prepper
Dat vind ik wel slecht in Belgie trouwens, die scheiding. Zelfs de VRT (publieke omroep) brengt geen nieuws uit Wallonie tenzij het groot genoeg is dat het ook in de buitenlands nieuwsrubriek zou komen. Nederland heeft ook een anderstalig gebied gehad na de tweedewereldoorlog maar dat vrij snel weer terug verkocht aan Duitsland (waarschijnlijk omdat ze sinds de Belgische revolutie weten dat dit niet werkt).
 
Bovenaan