• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oorlog in Taiwan - hoe waarschijnlijk wordt dat?

marzman

Diehard Prepper
Ik denk dat het beter is om te kijken naar de gene die hun macht aan het verliezen zijn en er aan vast krampen dan naar China. Als ze Taiwan hadden willen pakken hadden ze dit al lang gedaan.
Ze gaan Taiwan wel pakken, maar niet nu. Wat ze nu pakken zijn wat kleine eilandjes van Vietnam, Cambodja en dergelijke.
 

Mayo

Last (wo)man standing
in Taiwan staat de grootste chipfabiek ter wereld, TSMC.

Als China Taiwan binnenvalt lopen ze te risico dat Taiwan di fabriek opblaast en dan heeft China (en de rest van de wereld) een heel groot probleem met hun economie.

Ik denk zelf daarom dat het bij een hoop dreigen en intimidatie blijft van de Chinese kant.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik denk dat het beter is om te kijken naar de gene die hun macht aan het verliezen zijn en er aan vast krampen dan naar China. Als ze Taiwan hadden willen pakken hadden ze dit al lang gedaan. Maar vraag je eens af wat voor voordeel ze daarmee hebben. Nu kopen ze gewoon wat ze willen van Taiwan en heb je behalve een hoop geschreeuw van tijd tot tijd geen verlies. China is bezig op een veel grotere schaal dan wij ons kunnen voorstellen. En ze zijn bijna overal welkom. En ze exporteren van alles. Amerika exporteert alleen oorlog. En de deelname aan de sanctie tegen Rusland heeft aangetoond dat steeds meer landen het niets meer uitmaakt wat Amerika wil.
Het is inderdaad een kat in het nauw. Een moreel aan lager wal geraakte narcist met kernwapens, zie ik.

Ik vermoed dat de USA gemakkelijk een geaccepteerd "wereldleider" had kunnen worden en blijven als ze hun kracht op een minder zelfzuchtige manier hadden aangewend. In plaats van ook een ander iets te gunnen is het meestal "America First", en ook het manipuleren en de smerige spelletjes diskwalificeert ze. In mijn ogen tenminste. Ik haat hen niet, maar zou ze liever als een zelfbewust Europa respecteren voor wat ze zijn, en mij zeker niet als schoothondje of sletje voor ze lenen. Waarom lopen we zo overtuigd achter verkeerde vriendjes aan?

Ook andere machtsblokken kennen smerige spelletjes, maar daarvoor geldt wat mij betreft hetzelfde.

China is er op gebrand om invloed te houden in Taiwan, en lijkt in staat om het in te nemen als dat er voor nodig is. Maar had China net zo fel het recht op Taiwan benadrukt als er niet een ander had geweest (USA) die dat recht fel betwist?

Het is hetzelfde liedje als met de Oekraine. Rusland heeft daar van oudsher z'n vlootbasis, en hecht begrijpelijk daaraan. Vervolgens ontstaat er forse tegenstand en een wil om de neutrale positie te verlaten, geantemeerd en gefaciliteerd door USA. Rusland ziet na herhaaldelijk waarschuwen geen andere mogelijkheid dan om in te grijpen, blijkt. Dat alles is aardig voorgekookt, zie b.v. het RAND rapport.

Ik zie in beide gevallen een kwaadwillend destabiliseren en provoceren voor eigen gewin, zonder compassie voor de slachtoffers. In het geval van de Oekraine zijn ook wij (bondgenoten) dat. Hoezo verkeerde vrienden....

Het is allemaal onfrisse machtspolitiek, en daarvan zouden we ver moeten blijven. Of samen ten onder, maar waarom? Willen we perse de paria's van de wereld worden, als 40 van de 235 landen?
Waarom gedragen wij ons zo crimineel en onverantwoordelijk? Is het omwille van een vermeend eigenbelang?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
in Taiwan staat de grootste chipfabiek ter wereld, TSMC.

Als China Taiwan binnenvalt lopen ze te risico dat Taiwan di fabriek opblaast en dan heeft China (en de rest van de wereld) een heel groot probleem met hun economie.

Ik denk zelf daarom dat het bij een hoop dreigen en intimidatie blijft van de Chinese kant.
Het zou zomaar kunnen dat zo'n logische gedachte voor een vastberaden China niet speelt. Ik zeg niet dat ze zo driest zijn, maar wat als China van alle landen de allerbeste kaarten heeft om zo'n chips-tekort te doorstaan? Het zou dan voor hen een zekere weg kunnen zijn naar wereldheerschappij. Even door een diep dal, en ...
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
En aan allebei heb je niets zonder de ander. En dat hebben ze in China beter door dan hier in Europa. Maar een machine koop je 1 keer. Grondstoffen blijf je kopen.
 

petroman

SHTF Expert
Dan worden we toch een Chinese provincie ;-)
Voor alles is een oplosssing. We hebben al chinese restaurants, een chinese haven. En hoeveel slechter zijn we met een andere regering?
Boeren mogen weer produceren wat ze willen.
Alleen lokale minderheden zoals zeeuwen, groningers en friezen krijgen het wat moeilijk...
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Zou taiwan geen sancties doen tegen china, geem chips meer leveren bijvoorbeeld ;-).
Al met al, economie van China draaid als een tierelier, straks nog goedkoop Russisch gas, dus waarom zouden ze een oorlog willen risceren voor een eilandje waarbij de rest van de wereld er mee gaat bemoeien... lijkt me niet slim!?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Dan worden we toch een Chinese provincie ;-)
Voor alles is een oplosssing. We hebben al chinese restaurants, een chinese haven. En hoeveel slechter zijn we met een andere regering?
Boeren mogen weer produceren wat ze willen.
Alleen lokale minderheden zoals zeeuwen, groningers en friezen krijgen het wat moeilijk...
Wie er geregeld Chinees bestelt heeft dan vast een streepje voor. En wie veel rommeltjes bestelt vja Ali, die staat vast hoog genoteerd. Wie ze dan ook nog eens mee laat kijken via Chinese camera's, die sluiten ze in hun hart. Mensen, ontmoet in mij de komende Huandi van Olanda. Ik beloof niet extreem hardvochtig te zullen heersen, en help leden die mij gunstig gezind zijn aan prima baantjes. Lang leve Rocky en Leve Xi Jinping!
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Eigenlijk horen we heel weinig vanuit die kant van de wereld, alleen als Amerika de bende loopt op te fokken is het hier nieuws. Want dat China Taiwan als provincie ziet is niets nieuws. Zelfde met Noord Korea. En waar bij een hoop landen het kwartje al gevallen is blijven we hier maar trouw aan onze eigen ondergang meewerken. China heeft zich overal in de wereld ingekocht. Of met ontwikkelingshulp in ruil voor grondstoffen of gewoon door fabrieken en kantoren te kopen of bouwen. En dan kan je wel zeggen dat ze Taiwan niets kunnen maken van wegen de chips, het is echter China die die Chips ergens in doet. Want daar handelen ze net zo, zoals wij nog steeds gas van Rusland kopen uit een pijplijn die door de Oekraine loopt.
 

phtvs

Sysop
Admin
V

Verwijderd lid 482

Gast
China dan haalt dan zijn schouders op en zegt: En wat wou je er tegen doen? Want dat doet Amerika ook als ze weer ergens een bom op iemand gooien. Hoop alleen dat ze in Peking terughoudender zijn dan in Moskou.
 

marzman

Diehard Prepper
China dan haalt dan zijn schouders op en zegt: En wat wou je er tegen doen? Want dat doet Amerika ook als ze weer ergens een bom op iemand gooien. Hoop alleen dat ze in Peking terughoudender zijn dan in Moskou.
Ja, dat is een beetje het probleem. Amerika vindt er wat van maar ze doen het zelf ook.

Idem met Oekraine:
Rusland mag niet een soeverein land binnen vallen onder valse voorwendselen.
En Irak dan?
Eh ja, dat was anders.

Ook met die sancties en die gasturbine die in Duitsland ligt. Vanuit de ogen van Rusland bekeken hebben ze gewoon gelijk, ze volgen de sancties die de EU zelf bedacht heeft door dat ding te weigeren.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik zie een hoop naïviteit in dit draadje. De Chinese economie draait als een tierelier? China is zo failliet als het kan. China gaat Taiwan niet op korte termijn binnen vallen? Die raketten die ze op Taiwan afschieten zijn echt geen onschuldige oefening. De VS zitten in een enorme crisis met Rusland en zichzelf, het perfecte moment om Taiwan binnen te vallen is juist op het moment dat VS is afgeleid. Ik denk dat we niet verbaasd moeten op kijken als China ergens in de komende 6 maanden zijn move gaat maken.

De wereld is failliet mensen. De VS en China staan allebei op het punt om te vallen. Jarenlange fraude met bedrijven, aandelen, banken en onroerend goed. Vergrijzing, energie crisis, voedselcrisis, globaal tekort aan grondstoffen.

Taiwan staat hetzelfde lot als Oekraïne te wachten. Dat zou inmiddels toch wel duidelijk moeten zijn.

Het Westen heeft er het hardst onder te lijden. Alles draait om demand en supply. Het enige wat het Westen produceert is demand, gevoed door supply vanuit het Oosten.

En laten we deze supply chain nou net volledig afsnijden door de conflicten met Rusland en China.

China zal een goudmijn in handen hebben met de Taiwanese microchip industrie. Net zoals Rusland een goudmijn in handen heeft met de grondstoffen en landbouw van Oekraïne.

Het Westen heeft geen andere keuze dan of dit toe te laten en vriendjes te zijn met Vladimir en XI of, zoals we nu voor onze ogen zien gebeuren, zich aan een oorlog te wagen. Het probleem is echt dat de VS keer op keer grove fouten maakt in een hun strategie door vanuit hun narcistische like-me bias te handelen.

Het verbaasd me dat weinig mensen hier lijken te snappen dat WW3 allang is begonnen en lijken te denken dat het allemaal wel mee gaat vallen.

Ik wens een ieder die zich niet met volle overtuiging aan het voorbereiden is veel succes wanneer de economie de komende maanden in elkaar stort en banken kopje onder gaan. De enige optie voor zowel China als de VS is oorlog op dat moment.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
De USA verliest terrein en heeft zich kosten nog moeite bespaard om het conflict in de Oekraine te laten ontstaan en te laten voortduren. Hetzelfde zie ik nu gebeuren in Taiwan, met Noord-Korea misschien als goede derde. Wat de zijn hun gedachten daarbij? Een "alles op alles", vanuit de gedachte dat ze nu nog iets voorstellen en weinig te verliezen hebben?
Ruzie met iedereen, en dan na gevechten met veel leed met veel geluk nog net de overhand hebben, en verdragen sluiten met de verliezers?

Een fijne bondgenoot is dat, die alleen wapengeweld kent om zaken voor elkaar te krijgen. Als een straatvechter uit een achterbuurt, met een slechte jeugd en criminele ouders.

Opvallend is ook, dat de politici die het vuile werk bedrijven, zo'n beetje met een been in het graf staan. Die maakt het niet veel meer uit, en doen het voor de allerlaatste kick, nietwaar Pelosi?

En wij zitten erbij en kijken ernaar...
 
F

forumlid 1447

Gast
Rusland gaat veel geld verliezen door kosten oorlog, die ze ook nog niet gaan winnen.
Als China in de Chinese zee oorlog gaat voeren, dan kost dat ook weer veel geld.
Wie wordt (blijft) dan de grootste economie, met zijn/haar munt als betaalmiddel van de wereld?
Juust de "Ustates nights, van de verenigde staten van America".
Turkije gaat gas in Roebels betalen, om zijn eigen dollars niet te moeten verkopen,
en zo hun inflatie proberen te drukken.
Zie hier de link.
https://www.telegraaf.nl/financieel...etaling-voor-russische-olie-en-gas-in-roebelsIk zie maar een winnaar van deze conflicten, net als bij andere conflicten, de USA.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Rusland gaat veel geld verliezen door kosten oorlog, die ze ook nog niet gaan winnen.
Als China in de Chinese zee oorlog gaat voeren, dan kost dat ook weer veel geld.
Wie wordt (blijft) dan de grootste economie, met zijn/haar munt als betaalmiddel van de wereld?
Juust de "Ustates nights, van de verenigde staten van America".
Turkije gaat gas in Roebels betalen, om zijn eigen dollars niet te moeten verkopen,
en zo hun inflatie proberen te drukken.
Zie hier de link.
https://www.telegraaf.nl/financieel...etaling-voor-russische-olie-en-gas-in-roebelsIk zie maar een winnaar van deze conflicten, net als bij andere conflicten, de USA.

Aha, dus Turkijke gaat in Roebels betalen, zodat ze hun dollars niet hoeven te verkopen. Misschien mis ik hier iets, maar dat klinkt als een grote win voor Rusland.

Die Erdogan speelt een heel slim spel. Eerst met een smoes proberen te voorkomen dat Finland en Noorwegen tot de NAVO kunnen toetreden of op zijn minst het hele proces te flink te vertragen (in het voordeel van Putin).

Daarna bemiddelaar spelen voor de export van Oekraïens graan (in het voordeel van Putin).

Olie en gas van Rusland af blijven nemen en in Roebels betalen (again in het voordeel van Putin).

Turkije blijft vriendjes met iedereen en van twee walletjes eten, totdat de winnaar bekend wordt gemaakt en zij partij kunnen kiezen.

De oorlog is nog niet uitgespeeld en is pas net begonnen. Logisch dat landen nog niet massaal hun dollars gaan verkopen. Het is kat uit de boom kijken op dit moment.

Maar Rusland komt er economisch gezien tot nog toe als grote winnaar uit. Die heeft tot nog toe geen energie crisis, energie zat, overschot zelfs. De deals die hij met tegenstanders van het Westen heeft gemaakt brengen hem genoeg geld in het la’tje met de gestegen wereld prijzen. Zo veel zelfs dat hij zelf maar de gaskraan naar Europa dicht draait, hoeft hij niet in afwachting van sancties te zitten, weer een kopzorg minder.

Ook hoeft hij zich dankzij de VS niet langer meer zorgen te maken om de oliarchen, waar hij in eerste instantie al aan kapot hekel aan had. Ondertussen kampen Europa en VS met politieke instabiliteit, record droogtes, mislukte oogsten, rete hoge inflatie, instortende aandelen en vastgoed markt, torenhoge dollar en een aanstaande deflatie die ons regelrecht de grootste financiele crisis ooit in stort.

Zoals ik al zei, de oorlog is pas net begonnen. Maar laten we niet doen alsof de VS zich in een sterke positie bevind op welk vlak dan ook.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen, misschien gaat het toch nog lukken met die oorlog daar, want de USA zet de zaak natuurlijk verder onder druk. Alsof Pelosi nog niet genoeg was...

VS kondigen nieuwe militaire oefeningen in Straat van Taiwan aan​

De Verenigde Staten houden de komende weken militaire oefeningen in de Straat van Taiwan, ondanks toenemende spanningen met China over het eiland.
ANP 12 augustus 2022, 20:19
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
En dat stond nog niet op de agenda's ?
Beetje oefening moet je ook plannen vandaar de vraag.
Er zal vast wel een al wat ouder stappenplan voor zijn, misschien ook als Rand-report. Het kan mij eigenlijk niet veel schelen of de USA dit nu ver van tevoren heeft gepland of niet. Dat ze niet afzien van een oefening terwijl de boel daar op barsen staat, zegt immers genoeg.
 
Bovenaan