• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oorlog in Taiwan - hoe waarschijnlijk wordt dat?

petroman

SHTF Expert
Tsja dat is maar hoe je het bekijkt.
Als in het uitgaansleven de boel explosief wordt dan kan het helpen dat de politie/ordehandhavers/uitsmijters duidelijk aanwezig zijn.
Rondje lopen, mensen wegsturen, uit elkaar houden voordat het escaleert.
En ja dat werkt niet altijd.
Wat ik niet begrijp is dat we dan de provocerende actie van in dit geval China wel "normaal" vinden maar dat van de USA dan weer niet.

Disclaimer:
Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat welke grootmacht dan ook de politie is van deze of andere planeten/ landen etc..
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja dat is maar hoe je het bekijkt.
Als in het uitgaansleven de boel explosief wordt dan kan het helpen dat de politie/ordehandhavers/uitsmijters duidelijk aanwezig zijn.
Rondje lopen, mensen wegsturen, uit elkaar houden voordat het escaleert.
En ja dat werkt niet altijd.
Wat ik niet begrijp is dat we dan de provocerende actie van in dit geval China wel "normaal" vinden maar dat van de USA dan weer niet.

Disclaimer:
Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat welke grootmacht dan ook de politie is van deze of andere planeten/ landen etc..
@petroman, overal direct de ME op afsturen escaleert de boel. De USA erkent China maar erkent Taiwan niet. Tegelijk, gaat ze dus provocerend op bezoek in een provincie van China tegen China's wil in, en levert er al jarenlang volop wapens aan. Ook verklaart ze die provincie militair bij te zullen staan en gooit er nog een oefening tegenaan terwijl de situatie er op barsten staat. Mij is wel duidelijk wat de USA wil.
Kan jij je voorstellen, dat wij Spanje als zelfstandig land erkennen maar Baskenland niet, maar Baskenland wel vol proppen met wapens, hen tegen de wil van Spanje officieel bezoeken en voor de Spaanse kust vlootoefeningen gaan houden? Of dat Duitsland NL erkent maar Friesland niet, en daar hetzelfde uithaalt?
De situatie rondom Taiwan is er een die jarenlang kon bestaan, en nog jarenlang had kunnen voortbestaan en zich verder had kunnen ontwikkelen (evenals de Oekraine) vanuit een neutrale en vriendelijke opstelling.
Maar geen nood, want de USA zorgt er wel voor de spanningen, ellende en doden. Zoals ook in Irak, Afghanistan, Syrie, Oekraine...
Wat hebben die Amerikanen in die landen te zoeken, behalve het najagen van hun eigen belangen ("(potverdikkie zulke woorden mag je hier niet gebruiken) the EU")?
Met hen als vriend heeft men geen vijand meer nodig om de ellende in te glijden. Wat is de inflatie van de afgelopen maanden ook alweer? Solidair met...
 

phtvs

Sysop
Admin
Twee Amerikaanse oorlogsschepen zijn zondag voor het eerst sinds de opgelopen spanningen met China door de Straat van Taiwan gevaren.
Het gaat om de kruisers USS Antietam en USS Chancellorsville. Ze voeren op internationale wateren in de zeestraat tussen China en Taiwan. De passage „toont het engagement aan van de Verenigde Staten voor een open en vrije Indo-Pacifische regio”, aldus de marine.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1891734575/vs-sturen-twee-oorlogsschepen-door-straat-van-taiwan
 

phtvs

Sysop
Admin
Biden herhaalt: VS zal Taiwan verdedigen bij invasie van China
De Amerikaanse president Biden heeft in een interview gezegd dat het Amerikaanse leger Taiwan zal verdedigen bij een eventuele invasie van China. Biden zei eerder dit jaar ook al eens dat zijn land bereid is Taiwan militair bij te staan bij een aanval van China, maar die woorden werden kort daarna afgezwakt door Witte Huis-woordvoerders.

https://nos.nl/artikel/2445129-biden-herhaalt-vs-zal-taiwan-verdedigen-bij-invasie-van-china
 
Bovenaan