• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pas op voor de teek.

Papillon

Diehard Prepper
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/virale-hemorragische-koorts-krim-congokoorts

Transcutane besmetting, zoals bij een tekenbeet plaatsvindt, leidt over het algemeen tot infectie. Overdracht van het virus via intacte huid en slijmvliezen komt eveneens vaak voor. Infecties kunnen bijvoorbeeld ontstaan na het tussen de vingers pletten van teken, slachten van vee of drinken van ongepasteuriseerde melk. Huidcontact met besmette patiëntenmaterialen, zoals bloed en braaksel, leidt eveneens vaak tot besmetting

Beter de hele teek niet aanraken
Sterfte cijfer 30 tot 50% las ik, nu wordt dat in de bosjes slapen helemaal en Russisch roulette haha ;)
 
F

frans81

Gast
Bij mij heeft het hele in de Natuur zijn een andere wending gekregen.

Wat ik vroeger zonder nadenken gewoon kon doen en plezier aan beleven , is van de kaart geveegd .

Het is serieus een probleem. Geen op mensen loerende jagende Wolven , Beren maar steeds meer nare insecten van andere planeten :eek::(

Laatst even , net als anders door het Bos gelopen , heel mijn schoenen vol en onderzijde broekspijpen met teekjes, tig muggen ronden het af en je bent weer blij als je in de bebouwing bent .

En nu een TEEK erbij die ook nog als een atleetje op jacht gaat :oops:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Reuzenteken die actief op zoek gaan naar mensen en slachtoffers al rennend wel honderd meter volgen + kans op virale hemorragische koorts = serieus dikke shit :(.

Ik denk dat we voortaan dan maar zo de bossen in moeten:

predator.jpg
 

Bijlagen

  • predator.jpg
    predator.jpg
    50.8 KB · Weergaven: 1
F

frans81

Gast
Besef wel ! Het is afwachten tot ook deze zeer grote teek met achtervolgings skills zich in onze tuinen gaat bevinden. En dan krijgt die tot 100 meter wel een heel ander perspectief ;)

Dan is er dus geen ontsnappen.

Vroeg of laat komen ze al meeliftend via gastheren ook in onze tuinen . Net als nu ook de normale teek zich al met grotere aantallen dat doen .

De 7 ( Europese ) plagen al in progress ;) !?

De Bijbel geeft uitleg ;):confused::eek:
 

Ray

SHTF Expert
Gelukkig zijn ze nog nauwelijks aanwezig, of ze zich definitief vestigen hangt een beetje van onze winters af. Ook is natuurlijk niet elke superteek besmet met krim/congo virus en werken teekwerende middelen nog steeds.

Ook nu al wil je de gewone teek met z'n twee mogelijke ziektes vermijden als je de natuur in gaat, het vergt steeds meer aandacht.
 

Ray

SHTF Expert
Er is nu een app, die laat zien waar je veel kans hebt op teken: https://nos.nl/artikel/2338084-meer-tekenbeten-maar-een-app-biedt-hulp.html

Het wordt idd steeds gekker met die beestjes, ik merk zelf tijdens wandelingen dat ze bijna overal zitten. Ondanks dat ik niet op de grond ga zitten en op de paadjes blijf, blijkt toch dat als ik even wat zwerfafval oid oppak er zo weer een paar rondscharrelen op de arm.

Ik moet echt veel vaker Autan spray met Icaridin gaan gebruiken, merk ik wel. Rond de enkels, rond m'n middel, op de pijpen van m'n broek en op de bovenarmen. Helpt ook enorm goed tegen muggen en allerhande steekvliegen, ik ben zeer tevreden over dit middel, werkt veel beter dan DEET, je hebt er minder van nodig en is ook minder slecht voor jezelf.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Hoe meer @Ray en;) in Nederland, hoe meer teken. Door die beesten neemt de verspreiding ook flink toe.
Broek in de sokken steken en bij voorkeur iig sokken van bijv Rovince. Behandeld met anti teek spul. Zijn bovendien ook erg fijne wandelsokken met goed elastiek.
 

Ray

SHTF Expert
@Ratalan Reeën, maar ook al die kleine knagers, egels, vogels en zelfs reptielen zijn gastheer voor die krengen. En uiteraard schapen, die worden zelfs wel eens ingezet als tekenmagneten voordat een jeugdkamp op een terrein gaat kamperen. Een terrein waar schapen rondlopen zitten verder weinig teken in het gras.

De meest voorkomende teek heet zelfs schapenteek, houtteek of gewoon de gewone teek. Maar we hebben hier wel tien verschillende soort die voorkeur hebben voor bepaalde gastheren.

Maar als je het een jager vraagt ;), komt het door meer reeën en moet je er daar gewoon meer van afschieten.

Door de steeds gunstiger temperaturen, wordt de periode waarin ze zich kunnen vermeerderen langer en stijgen de aantallen. Ook overleven er meer door het ontbreken van strenge winters. In mastjaren met veel eikels, beukenootjes en kastanjes nemen de aantallen muizen toe, die gastheer zijn voor larven en nimfen.

Inmiddels hebben we nu ook twee soorten rondlopen die je normaal alleen in Zuid-Europa tegen komt, met weer een extra ziekte erbij.

Wiki over teken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_(dieren)

Tegen het tekenencefalitis-virus kun je trouwens een inenting halen. Dat is al vrij gebruikelijk voor boswachters en mensen die veel in het veld werken.

Rovince kleding is best prijzig, toch zit ik regelmatig weer eens op hun site te kijken wat ik zou willen hebben. :) Autan is denk ik voordeliger voor mij, veelal loop ik toch over de paden. Heb het tegenwoordig wel bijna altijd bij me. Werkt ook tegen dazen, muggen en de meeste andere stekende insecten. Waarom dat spul bijna twee keer zo duur is in NL dan in Duitsland ontgaat me. Net weer twee busjes gehaald, 4,25 per stuk.
 

Jannes

Prepper goeroe
Waarom dat spul bijna twee keer zo duur is in NL dan in Duitsland ontgaat me. Net weer twee busjes gehaald, 4,25 per stuk.

Dat verbaast mij ook. Zou het te maken hebben met plaats van productie? Belasting? Winstmarge?
Die prijs die je noemt: da’s Duitsland of een kleine verpakking.
 

Ray

SHTF Expert
Precies dezelfde verpakking en uit dezelfde fabriek. Geen idee waarom, misschien puur marketing.
Ook Blistex lippenbalsem is twee keer zo duur in NL. 1 euro per stuk in Duitsland, 3,95 voor twee bij het Kruidvat hier.

4,25 is de Duitse prijs, in NL is het 7,95. Het hoge BTW is 2% lager in DE, lage BTW tarief ook inmiddels.

Ik zag trouwens dat CarePlus nu ook naast DEET een Icaridin variant heeft, maar dan voor dezelfde 100ml 12,95 :eek:
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Ratalan Reeën, maar ook al die kleine knagers, egels, vogels en zelfs reptielen zijn gastheer voor die krengen. En uiteraard schapen, die worden zelfs wel eens ingezet als tekenmagneten voordat een jeugdkamp op een terrein gaat kamperen. Een terrein waar schapen rondlopen zitten verder weinig teken in het gras.

De meest voorkomende teek heet zelfs schapenteek, houtteek of gewoon de gewone teek. Maar we hebben hier wel tien verschillende soort die voorkeur hebben voor bepaalde gastheren.

Maar als je het een jager vraagt ;), komt het door meer reeën en moet je er daar gewoon meer van afschieten.

Door de steeds gunstiger temperaturen, wordt de periode waarin ze zich kunnen vermeerderen langer en stijgen de aantallen. Ook overleven er meer door het ontbreken van strenge winters. In mastjaren met veel eikels, beukenootjes en kastanjes nemen de aantallen muizen toe, die gastheer zijn voor larven en nimfen.

Inmiddels hebben we nu ook twee soorten rondlopen die je normaal alleen in Zuid-Europa tegen komt, met weer een extra ziekte erbij.

Wiki over teken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_(dieren)

Tegen het tekenencefalitis-virus kun je trouwens een inenting halen. Dat is al vrij gebruikelijk voor boswachters en mensen die veel in het veld werken.

Rovince kleding is best prijzig, toch zit ik regelmatig weer eens op hun site te kijken wat ik zou willen hebben. :) Autan is denk ik voordeliger voor mij, veelal loop ik toch over de paden. Heb het tegenwoordig wel bijna altijd bij me. Werkt ook tegen dazen, muggen en de meeste andere stekende insecten. Waarom dat spul bijna twee keer zo duur is in NL dan in Duitsland ontgaat me. Net weer twee busjes gehaald, 4,25 per stuk.

van vogels wist ik niet. Het verspreidingsgebied van reeën is vele malen groter en dus ook vogels dan de andere dieren, vandaar ook toename. Reeën worden afgeschoten tbv verkeersveiligheid na Provinciaal besluit en niet omdat ze teken dragen. En dat is hard nodig met alleen in mijn directe omgeving al zo’n 50 aanrijdingen per jaar.

Rovince sokken is best betaalbaar en daarmee zet je al een beste stap om jezelf te beschermen, aangezien de meeste teken je broekspijpen inkruipen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
+1 voor Rovince sokken
Ook +1 voor Nosilife (afrits)broek trouwens. Niet afritsen want dan werkt die niet (net vorige week weer aan den lijve ondervonden, met blote onderbenen in een veldje gaan zitten stom stom stom, kon thuis wel mooi 3 teken eraf plukken).
 
F

forumlid 1447

Gast
van vogels wist ik niet. Het verspreidingsgebied van reeën is vele malen groter en dus ook vogels dan de andere dieren, vandaar ook toename. Reeën worden afgeschoten tbv verkeersveiligheid na Provinciaal besluit en niet omdat ze teken dragen. En dat is hard nodig met alleen in mijn directe omgeving al zo’n 50 aanrijdingen per jaar.

Rovince sokken is best betaalbaar en daarmee zet je al een beste stap om jezelf te beschermen, aangezien de meeste teken je broekspijpen inkruipen.

Hier in België zitten reeën , vossen, wilde zwijnen, (tegenwoordig) wolven, lynxen, wilde boskatten, etc. dus allemaal afschieten?
In bosrijkgebied is mijn snelheid aangepast, en ik heb nog nooit een dier groter dan een tortel aangereden.
Roadkill heeft meestal te maken met te hoge snelheid.
90% van de tijd is de bestuurder schuldig, maar zonder getuigen betaald de verzekering van het rijk.
Raakt men een loslopende hond, dan betaald er mogelijk niemand, meld je:" het was een ree" , Katsjing Kassa.
Het gebeurd zelden met gewone autolichten, dat je wild aanrijd.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Hier in België zitten reeën , vossen, wilde zwijnen, (tegenwoordig) wolven, lynxen, wilde boskatten, etc. dus allemaal afschieten?
In bosrijkgebied is mijn snelheid aangepast, en ik heb nog nooit een dier groter dan een tortel aangereden.
Roadkill heeft meestal te maken met te hoge snelheid.
90% van de tijd is de bestuurder schuldig, maar zonder getuigen betaald de verzekering van het rijk.
Raakt men een loslopende hond, dan betaald er mogelijk niemand, meld je:" het was een ree" , Katsjing Kassa.
Het gebeurd zelden met gewone autolichten, dat je wild aanrijd.

sorrie, maar vind dit klinkklare onzin. Weet je hoeveel bestuurders het verschrikkelijk vinden dat ze een ree Etc. aanrijden. Diegene die ze eens aanrijden omdat ze veel te hard rijden, maken zich vaak meer druk om hun auto dan om het beest. ( als ze het al melden) Door populatie druk, zullen reeën vaker wegen kruisen. Zeeland en België lijkt niet op elkaar aangezien wij veel minder bos/houtopslag hebben in de polders. Daarom komen ze ook vaak uit de duingebieden om te eten in de polder, daarvoor moeten ze o.a. kustwegen oversteken. Reeën hebben nu eenmaal de gewoonte om ineens uit de bossen de weg over te steken en daarbij zijn ze zo zwak dat bij de minste of geringste botsing het dier het gewoonweg niet red. Een damhert kan nog aardig wat incasseren zonder dood tot gevolg.
 
F

forumlid 1447

Gast
Verblinding en snelheid zijn de meeste oorzaken van ongevallen.
Denk je echt dat ik nog nooit geen ree, vos of wild zwijn heb zien oversteken.
Ongedimd groot licht , en ze blijven staan. (lichtbakken)
Bij gewone snelheden (60km per uur) ,
in bosrijke gebieden ,heb ik de ervaring, dat je tijd genoeg hebt om te remmen.
Maar ja ik leef ook pas 50 jaar in bosrijke gebieden ,en rij op de snelweg ook "maar" 90.
Alleen bij inhalen haal ik 120 km/uur.
Heb in 30 jaar tijd dus ook nog nooit geen auto ongeluk gehad.
 
Bovenaan