• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb mijn pepers weggegooid. Ik had ze in de kas staan, maar ze liepen ineens weg van de luizen en kleine rupsjes.
Zin om te spuiten heb ik niet. En laten zitten was geen optie. Dus jammer, maar helaas.

Het waren 50 planten in 10 soorten.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb mijn pepers weggegooid. Ik had ze in de kas staan, maar ze liepen ineens weg van de luizen en kleine rupsjes.
Zin om te spuiten heb ik niet. En laten zitten was geen optie. Dus jammer, maar helaas.

Het waren 50 planten in 10 soorten.

Niet leuk :(
 

martin

Mankinds only hope
Ik heb mijn pepers weggegooid. Ik had ze in de kas staan, maar ze liepen ineens weg van de luizen en kleine rupsjes.
Zin om te spuiten heb ik niet. En laten zitten was geen optie. Dus jammer, maar helaas.

Het waren 50 planten in 10 soorten.

(copy/paste)
Een beetje prepper gebruikt het recept van onze eigen forum chemicus vheeswijk

http://preppers.nl/forum/threads/170-Eigen-groente-en-fruit-verbouwen?p=25159#post25159

Ik quote zijn bericht:


Tegen o.a. bladluis heb ik weleens de volgende receptuur met zéér goed resultaat toegepast:
Laat de inhoud van een pakje shag 2 dagen trekken in 1 liter spiritus en een eetlepel azijn (regelmatig shudden). Filtreer het nicotine-extract over doek of een koffie-filter. Voeg aan het extract-filtraat één theelepeltje afwasmiddel toe. De verkregen oplossing laat zich fijn vernevelen over planten met een bloemen-spuit. Behandel ook de onderkant van bladeren. Nicotine is een zeer krachtig NATUURLIJK insecticide. Azijn helpt bij het oplossen/extraheren van nicotine uit tabak en de zeep (afwasmiddel) zorgt voor een mooie fijne nevel en de "benetting" of verdeling over de planten. Het residue van de shag op het filter kan worden verstrooid over de aarde waarin de planten staan. Nicotine is een natuurproduct en biologisch afbreekbaar.


En hoewel een pakje shag duur is, is het een stuk goedkoper dan de rommel in de winkel

Ik heb het diversen malen toegepast, en het werkt prima
Wat je ook kan gebruiken is brandnetelgier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetelgier), maar het recept van vheeswijk bevalt me beter.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Dit jaar heb ik en tabaksplant in de kas gezet. De lucht van de plant trekt witte vlieg aan. En de witte vlieg plakt dan an de tabaksplant vast. Dit jaar geen luis of rupsen in de kas gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Marcov

Prepper goeroe
@martin
Ik ken het, maar het probleem is oa. dat er ook planten voor commerciële doeleinden staan. Dan is het niet handig als die van mij besmet zijn.
Dus voordat ik er problemen mee zou krijgen , heb ik ze opgeruimd.
 

Ray

SHTF Expert
(copy/paste)
Een beetje prepper gebruikt het recept van onze eigen forum chemicus vheeswijk

http://preppers.nl/forum/threads/170-Eigen-groente-en-fruit-verbouwen?p=25159#post25159

Ik quote zijn bericht:





En hoewel een pakje shag duur is, is het een stuk goedkoper dan de rommel in de winkel

Ik heb het diversen malen toegepast, en het werkt prima
Wat je ook kan gebruiken is brandnetelgier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetelgier), maar het recept van vheeswijk bevalt me beter.

Goedkoper is het sproeien met wat verdunde alcohol of spiritus. De suikerminnende luis kan niet tegen alcohol namelijk.
Pieter Boxman vond het altijd zonde van de wijn, die sproeide met suikerwater, dat wordt vanzelf door de in de lucht aanwezige gisten omgezet in alcohol, maar ik vind het makkelijk om wat wijn bij het water te doen.
 

Brabants boerinneke

Elementary prepper
(copy/paste)
Een beetje prepper gebruikt het recept van onze eigen forum chemicus vheeswijk

http://preppers.nl/forum/threads/170-Eigen-groente-en-fruit-verbouwen?p=25159#post25159

Ik quote zijn bericht:





En hoewel een pakje shag duur is, is het een stuk goedkoper dan de rommel in de winkel

Ik heb het diversen malen toegepast, en het werkt prima
Wat je ook kan gebruiken is brandnetelgier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetelgier), maar het recept van vheeswijk bevalt me beter.


Op die troep uit de winkel, ook al is het tien keer biologisch, reageren planten ook niet altijd positief, gaan plots hangen etc.
Bedankt voor de tip!
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik heb al een paar keer een mengsel van afwasmiddel en look (met water) gebruikt, en dit heeft toch altijd goed gewerkt. Maar ja, dit blijft ook meerdere keren sproeien.
 

Erny

Last (wo)man standing
Peperolie

Nou had ik nog wat mooie rode gedroogde pepertjes liggen, lekker heet en prima geschikt voor Peperolie had ik zo in gedachten. Peper is de Goat's Weed.
En laat ik nou dit weekend wat leuke flesjes hier voor hebben opgelopen, waarvoor dank.;) Dus tijd om daar wat pepers in te steken.

De "betere" manier van peperolie maken is om de gedroogde pepers in een fles met olie lang te laten trekken, en daarna de olie af te gieten en in een schone fles te doen, met eventueel wat nieuwe gedroogde pepers erin ter decoratie.
Dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan.
En dus ook dit x niet. :cool:

Flesjes, trechtertje, zonnebloemolie en de Goat's Weed (blijft bij drogen heel mooi helder rood).

IMG_3748m.jpg


IMG_3751m.jpg

In elk flesje heb in zo'n twee pepertjes gepropt, hoop dat het genoeg is om de olie scherp genoeg te maken, als ik er veel meer in zou steken blijft er zo weinig ruimte voor de olie over.
De flesjes heb ik van te voren niét uitgespoeld omdat het restje drank misschien wel een extra dimensie aan de olie zou kunnen geven? Wie weet.

IMG_3756.JPG

Afgevuld met de olie...

IMG_3758m.jpg

IMG_3760m.jpg

En klaar. Nu staan ze in een donkere kast te trekken en ik zal ze met enige regelmaat even schudden.
Mooie kleine flesjes, handig om altijd bij me te hebben om het eten wat op te kicken.
En ook leuk om weg te geven natuurlijk. :cool:

Maar eerst nog even geduld hebben dus. :fluit:
 

Nomad

Diehard Prepper
Zucht... elke keer als ik dit draadje voorbij zie komen lees ik "Preppers kweken".

Maar wel aanstekelijk, ik heb een bak met zaadjes in de vernsterbank staan nu. Ben benieuwd!
 

Dorpsgek

Survivor
Even deze vorstperiode afwachten en eind deze maand de Spaanse pepers planten. Groeien bij mij op het balkon in bouwemmers. Inmaken met azijn of olie heb ik nog nooit gedaan maar staat nu op mijn 'to do' lijst. Zelf gooi ik ze altijd in de vriezer. Daarnaast nog bakken met wortelen, tomaten, aardappelen, tuinkruiden, the works. In de super is het goedkoper maar dit smaakt zoveel lekkerder en is ook nog leuk (voor mijn dan) om te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Dreutel

Prepper goeroe
Hoi @Erny, heb je de Dragon's Breath chilipeper al in je collectie?

Fruitboer uit Wales creëert per ongeluk heetste chilipeper ter wereld.

De man had nooit verwacht dat zijn pepers de heetste ooit zouden zijn. “Ik hou zelfs niet eens van spicy”, aldus de fruitboer. Smiths Dragon’s Breath chilipepers braken het vorige record met gemak. Ze kregen een heetheidsscore van 2,48 miljoen op de schaal van Scoville. Het vorige record werd gezet door de Carolina Reaper (2,20 miljoen).

http://www.msn.com/nl-nl/lifestyle/...-wereld/ar-BBBgZ0q?li=AAazPsO&ocid=spartanntp
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
V

Verwijderd lid 482

Gast
Kweek gewoon een mix van de lidl en kaufland, door kruisbestuiving niet achterhaalbaar. maar vorig jaar smaakte ze dus dit jaar ook weer goede hoop.
En de heetste peper ooit, wat moet je ermee?

Heb dit spul, 1 druppel in je soep is heet, 2 bijna niet te eten en je proeft niets meer. https://www.hotsauce.com/Da-Bomb-The-Final-Answer-Extract-p/1500.htm
Dus waarom die extreme pepers als je ze niet kan eten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
@Dreutel Ik ben ook niet zo van "de Heetste". Heb liever peperssoorten die veel smaak hebben en die ik voor sausjes en gewoon vers door het eten kan gebruiken. Hopelijk resulteert spontane kruisbestuiving bij mij niet ook in zo'n mega hete peper. ;)
 

Dreutel

Prepper goeroe
@logan1202 , @Erny,

De Dragon's Breath is zo heet, dat een hapje dodelijk kan zijn.

"De peper is dan ook niet geteeld voor zijn culinaire, maar voor zijn medicinale eigenschappen. De olie uit de peper is zo krachtig dat hij de huid verdooft. Dat opent perspectieven als alternatief anaesthesie-middel voor mensen die allergisch zijn of voor ontwikkelingslanden waar reguliere middelen (te) duur zijn."

http://www.msn.com/nl-nl/etenendrin...-eetbaar/ar-BBBmeRp?li=AA51XL&ocid=spartanntp
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@logan1202 , @Erny,

De Dragon's Breath is zo heet, dat een hapje dodelijk kan zijn.

"De peper is dan ook niet geteeld voor zijn culinaire, maar voor zijn medicinale eigenschappen. De olie uit de peper is zo krachtig dat hij de huid verdooft. Dat opent perspectieven als alternatief anaesthesie-middel voor mensen die allergisch zijn of voor ontwikkelingslanden waar reguliere middelen (te) duur zijn."

http://www.msn.com/nl-nl/etenendrin...-eetbaar/ar-BBBmeRp?li=AA51XL&ocid=spartanntp

Ook hier wordt capsaïcine zalf gebruikt bij bv. gordelroos patiënten om de zenuwen te verdoven als pijnbestrijding. Heb het zelf mogen aanbrengen bij m'n vader. Geen idee of die gemaakt is van echte pepers of synthetisch wordt verkregen.
 

Nomad

Diehard Prepper
Wat een ontzettend leuk draadje!
Afgelopen week heb ik van mijn moeder kleine pepertjes gekregen, plantjes van 3 á 4 cm groot.
Ik moet me nog inlezen hoe ik ze moet opkweken, na het lezen van dit draadje krijg ik er helemaal zin in.

Als ik zie hoe groot deze planten worden staat mijn vriendin nog wat te wachten. Die wordt helemaal gek van mijn 'groei projectjes'. Ik stop alles in de grond.
Op dit moment is mijn vensterbank mijn tuin. Er staat koffie, pitaya, avocado en lavendel.
In de voortuin heeft ze een nieuw plantje op zien komen, ze weet nog niet dat het een aardappel is ^_^ en in de de lege bloempotten heb ik uien gestopt.

Ben heel erg benieuwd naar de pepertjes, zeker ook omdat de oogst (als het zo ver komt) ook daadwerkelijk gebruikt kan worden.
 
Bovenaan